Onveiligheidsgevoel & geweld op straat: oorzaken en aanpak

Ik weet het niet, jij legt ze samen!
Je doet uitschijnen dat Dutch Travel Maniac wel gelijk had, omdat VRT zogenaamd met iets gelijkaardigs komt. Maar het lijkt evenveel op elkaar als een roddelstuk over TikTok-sterren in de Story en een beursanalyse in de Financieel Economische Tijd.

Het is niet dezelfde inhoud, gaat niet om dezelfde zaken, zit niet vol dezelfde leugens, is niet vanuit een racistisch vooroordeel gebracht en de conclusies zijn totaal verschillend. Dus waarom het ene dan aan het andere koppelen?
Wacht, het is niet dezelfde inhoud?
Verbeter me als ik verkeerd ben, maar willen die gasten ook niet aantonen dat Europese steden snel in verval aan het gaan zijn?

Naar mijns inziens gaat dit wel over hetzelfde probleem, dat onze hoofdstad op sommige plaatsen gewoon niet meer leefbaar is. En dat dit verslechterd is aan een gigantisch tempo.

Weet je, ik kan anders de eerste zin wegnemen, dan kan je niet meer kunt vitten op dat stuk, want het gaat wel degelijk over wat er gaande is in Brussel in bepaalde wijken. Niet zo zeer wie het brengt.

En op welke bron baseer je deze straffe uitspraak? Het lijkt me dat je weer iemand in diskrediet probeert te brengen omdat de boodschap jou niet aanstaat. Dat is nu niet meer nodig want de "echte" media brengen ook gewoon dezelfde boodschap.

Voor je eerste vraag: Gonzo zelf heeft het over 3000 views. In dezelfde post waarin hij spreekt over "van de steeds talrijker wordende foute gasten" spreekt dat zichzelf tegen. 3000 is niks, en hoe ik erbij kom dat een deel bots en rageclicks zullen zijn? Omdat dat het internet is. Voor de rageviews zorg je trouwens zelf door het te delen. Als je zo'n marginaal filmpje -marginaal als in hoeveel bekeken en hoe van tel voor de echte maatschappij- neemt als grote bewijs, dan ben je meer op zoek naar dingen die je op voorhand gevormde mening bevestigen in plaats van een mening vormen op basis van feiten.

Is dat zo? De Smet zegt nochtans ook gewoon dat de illegalen moeten buitengesmeten worden.

Het is letterlijk dezelfde inhoud. Het enige verschil is dat de VRT enkel de beelden toont waar 99% buitenlanders op te zien zonder het uit te spreken.

Wacht, het is niet dezelfde inhoud?
Verbeter me als ik verkeerd ben, maar willen die gasten ook niet aantonen dat Europese steden snel in verval aan het gaan zijn?

Naar mijns inziens gaat dit wel over hetzelfde probleem, dat onze hoofdstad op sommige plaatsen gewoon niet meer leefbaar is. En dat dit verslechterd is aan een gigantisch tempo.

Weet je, ik kan anders de eerste zin wegnemen, dan kan je niet meer kunt vitten op dat stuk, want het gaat wel degelijk over wat er gaande is in Brussel in bepaalde wijken. Niet zo zeer wie het brengt.
Als je het maar algemeen genoeg maakt, is het inderdaad dezelfde inhoud. Maar dan zegt het ook niks meer. Nee, als je er echt naar kijkt, is het niet dezelfde inhoud. Die DTM gaat met cherrypicking en zijn op voorhand gevormde idee, ziet letterlijk bijna elk van zijn boutades ontkracht in zijn eigen filmpjes (hier loopt geen enkele blanke! -> passeert een blanke), maakt een filmpje dat enkel dient om boze mensen nog bozer te maken terwijl mensen van de gefilmde stad zelf, zien wat voor populistische trucjes er gebeuren. In Antwerpen reist hij van probleemwijk naar probleemwijk, die zelfs niet eens meer in Antwerpen-centrum liggen, maar de buurten ertussen filmt hij niet. Op basis van die trucjes, schept hij een veralgemenend en racistisch beeld. Hij gaat ook ruzie uitlokken, waarop soms opzienbarend weinig reactie komt.

Allemaal niet terug te vinden in die reportage van de VRT. Die zo een veel sterker punt maken, want zij hebben niet moeten liegen en trucjes toepassen om hun punt duidelijk te maken. Maar ze werken ook niet mee aan de verkettering van hele bevolkingsgroepen op basis daarvan. Hun conclusie is ook niet "alle X buiten" of "het land gaat kapot door de overspoeling van onassimileerbaren" itt DTM. Maar hun conclusie is wel dat er een groot probleem is en dat de situatie daar vreselijk is.

Alle nuance die erbij komt, maakt gewoon dat het een heel ander verhaal is. Een juìster en daardoor zelfs een veel pijnlijker dan dat van DTM. De vragen die dan worden gesteld, zijn ook gewoon prangend. Wat kun je eraan doen? Straffen uitvoeren, BVG's op één of andere manier meer zien te enforcen, maar ook op het vlak van ruimtelijke ordening, taal en gemeenschapswerking... en zo zijn er ongetwijfeld nog verschillende opties.

dan ben je meer op zoek naar dingen die je op voorhand gevormde mening bevestigen in plaats van een mening vormen op basis van feiten.
Laat dat nu net zijn wat jij ook doet, hoe je het ook wilt verdraaien, de VRT-rapportage bewijst wat al velen een hele tijd zeggen, veel buurten zijn gewoon niet meer leefbaar in Brussel. En zelfs niet alleen meer in Brussel.

want zij hebben niet moeten liegen en trucjes toepassen om hun punt duidelijk te maken
Om tot dezelfde conclusie te komen, die buurten zijn niet meer leefbaar.

Laat dat nu net zijn wat jij ook doet, hoe je het ook wilt verdraaien, de VRT-rapportage bewijst wat al velen een hele tijd zeggen, veel buurten zijn gewoon niet meer leefbaar in Brussel. En zelfs niet alleen meer in Brussel.
Ik hoor graag wat mijn op voorhand gevormde mening waar ik dan achteraf kies wat me gelijk geeft, en daar alle belang aan geef? Want je zegt toch niets wat ik ook niet heb gezegd (behalve dan 'veel', dat staat zeker niet in de VRT-reportage).

Om tot dezelfde conclusie te komen, die buurten zijn niet meer leefbaar.
Dat is niet de conclusie die DTM geeft (die zegt dat Brussel verloren is, dat het Westen verloren is). En als ik denk aan conclusie, denk ik aan richting waarin we moeten kijken om iets op te lossen. Wat duidelijk ook niet dezelfde is.

Voor je eerste vraag: Gonzo zelf heeft het over 3000 views. In dezelfde post waarin hij spreekt over "van de steeds talrijker wordende foute gasten" spreekt dat zichzelf tegen. 3000 is niks, en hoe ik erbij kom dat een deel bots en rageclicks zullen zijn? Omdat dat het internet is. Voor de rageviews zorg je trouwens zelf door het te delen. Als je zo'n marginaal filmpje -marginaal als in hoeveel bekeken en hoe van tel voor de echte maatschappij- neemt als grote bewijs, dan ben je meer op zoek naar dingen die je op voorhand gevormde mening bevestigen in plaats van een mening vormen op basis van feiten.
Ik zeg zelf letterlijk als eerste zin in mijn post "ik wil ook niet beweren dat dit de grote influencers zijn." Hoe jij daarvan weer "als grote bewijs" maakt is ofwel hersengymnastiek van jewelste ofwel een totaal gebrek aan begrijpend lezen. Wiens mening is hier al gevormd dan?

Het was eerder om eens een voorbeeld te tonen (tonen! video! geen mening!) hoe fout sommige gasten opgevoed zijn en hoe die denken. Of dat representatief is of statistisch significant heb ik nergens beweerd.
Zie het meer als toevallig een wasbeer een drol zien draaien in zijn hand en die dan naar een wasbeer zien werpen, en je dan denkt: "aha, dus dat bestaat echt wel".

hoe ik erbij kom dat een deel bots en rageclicks zullen zijn? Omdat dat het internet is.
Wat een fantastische onderbouwing. Ik dacht dat straffe uitspraken in P&A altijd van bron moesten voorzien worden?

Als je het maar algemeen genoeg maakt, is het inderdaad dezelfde inhoud. Maar dan zegt het ook niks meer. Nee, als je er echt naar kijkt, is het niet dezelfde inhoud. Die DTM gaat met cherrypicking en zijn op voorhand gevormde idee
En waarom ging de VRT daar filmen? Voor de hoeren hun schoon ogen? Nee dus, om de verloederde buurt in beeld te brengen. Maar voor jou is iets enkel relevant als het door jouw gecherrypickte mediakanalen gebracht wordt.

Ik zeg zelf letterlijk als eerste zin in mijn post "ik wil ook niet beweren dat dit de grote influencers zijn." Hoe jij daarvan weer "als grote bewijs" maakt is ofwel hersengymnastiek van jewelste ofwel een totaal gebrek aan begrijpend lezen. Wiens mening is hier al gevormd dan?

Het was eerder om eens een voorbeeld te tonen (tonen! video! geen mening!) hoe fout sommige gasten opgevoed zijn en hoe die denken. Of dat representatief is of statistisch significant heb ik nergens beweerd.
Zie het meer als toevallig een wasbeer een drol zien draaien in zijn hand en die dan naar een wasbeer zien werpen, en je dan denkt: "aha, dus dat bestaat echt wel".
En tot daar ga ik er zeker in mee! Alleen haalde Diffie de oudere discussie weer naar boven, dus verduidelijkte ik gewoon voor hem waar het voor mij schort, en dat is je ‘tekenend voor de steeds talrijker wordende gasten’. Zoals je zelf zegt staan die 3000 views daar haaks op. Hoewel Diffie liever doorgaat over de ‘waarschijnlijk wat bots en rageviews bij’ liever dan over de inhoud. Ik niet: dat verandert niets aan de marginaliteit van die video.

Wat een fantastische onderbouwing. Ik dacht dat straffe uitspraken in P&A altijd van bron moesten voorzien worden?

En waarom ging de VRT daar filmen? Voor de hoeren hun schoon ogen? Nee dus, om de verloederde buurt in beeld te brengen. Maar voor jou is iets enkel relevant als het door jouw gecherrypickte mediakanalen gebracht wordt.
Je gaat in op een half punt van mijn twee posts waarin ik mijn idee toch redelijk goed uitleg.

Ja, de VRT ging erheen om te zien hoe het in die buurt was. Nu alle andere verschillen met DTM nog die ik hiervoor al zei.

Zoals je zelf zegt staan die 3000 views daar haaks op.
En dat zeg ik dan weer helemaal niet maar verzin je alweer helemaal zelf. Dat die video "slechts" 3000 views heeft en die pipo's "slechts" 2.8K subscribers (voor die hersenloze content vind ik dat nog vrij veel, maar bon), zegt helemaal niets over hoeveel zo'n pipo's er rondlopen. Het aantal views van die video bevestigt noch ontkracht dat, het staat er compleet los van en staat er niet haaks, in lijn of scheef op of wat dan ook. Het illustreert enkel hoe sommige van zo'n pipo's "denken".

Als je even terugdenkt aan dit incident waar 7 jongeren een diva lastig vallen, even rondbellen en met 25 zijn, dan is een gebrekkige opvoeding qua respect naar vrouwen, anders geaarden, enz... alvast geen rariteit, maar zitten sommigen hun telefoon bomvol zo'n types. En dat is geen mening, dat is een feit, want het gebeurde daar. Maar okay, het is nog steeds geen statistiek, het kan ook heel toevalling een bijeenkomst geweest zijn van dat ene 25 man sterke homo-haat clubje, die besloten ipv in een chatroom homo haat memes te delen zoals gewoonlijk, er samen eens ene te gaan drinken die dag. En die Diva liep daar toevallig tegenaan, wat een brute brute pech had die seg. Maar die kans is vrij klein, niet?

Talkshows worden gewijd aan onveiligheidsgevoel op straat, enz... Het lijkt me dan toch dat dit probleem steeds toeneemt, en toch val jij keer op keer over de woorden "steeds talrijker wordende foute gasten". Heel vreemd. Daalt deze problematiek volgens jou dan? Of blijft volgens jou het aantal daders stabiel en draaien die overuren? Of ontken je liever de toename van deze problematiek zodat we niet hoeven verder te praten over de mogelijke inspiratie van deze foute opvoeding? Als mensen rare hersenkronkels beginnen bovenhalen zit er meestal een gigantische olifant in de kamer...

Laatst bewerkt:
Dat is niet de conclusie die DTM geeft (die zegt dat Brussel verloren is, dat het Westen verloren is). En als ik denk aan conclusie, denk ik aan richting waarin we moeten kijken om iets op te lossen. Wat duidelijk ook niet dezelfde is.
't is te warm om rondjes te draaien.

Via via op delpher.nl gestoten, een krantendatabase uit Nederland, en eens wat artikels opgezocht uit de jaren 50. Toch enkele hallucinante berichten gelezen.

Voorbeeld 1: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMSARO02:164903024:mpeg21:a00066

1958 - Leiden, NL

Leidse ,nozems’ slaags met politie​

(Vaneen onzer verslaggevers)

LEIDEN. Toen zondagavond omstreeks Half acht een agent op de Lei dse Steenstraat een vechtpartij wilde beëindigen, kwamen honderden „nozems”, die de Steenstraat ’s avonds voor hun pantoffelparade plegen te bezetten, in opstand. De politieman werd ernstig gemolesteerd en moest door te hulp geschoten collega's worden ontzet. Het kleine groepje agenten, kon echter geen orde scheppen. De „nozems” bleven de straat beheersen en gebruikten geparkeerde auto’s als barricades, van waarachter zij de agènten met bierflesjes en stenen bekogelden. Onder leiding van hoofdinspec* teur Verzijden kwam een grote politiemacht in het geweer, die na vele vergeefse charges met de gummistok omstreeks het middemachtelijk uur de straat wist te heroveren. Per overvalwagen werden gedurende dit straatgevecht verscheidene jeugdige heethoofden ter afkoeling naar het politiebureau gebracht.

Voorbeeld 2: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010687432:mpeg21:a0027

1957 - Londen, UK

Londense nozems met de politie slaags​

LONDEN (UP) — Een ware veldslag heeft vrijdagavond plaats gevonden tussen de Londense politie en een honderdtal nozems, die zich voorzien hadden van ijzeren staven, pikhouwelen, scheermessen en fietskettingen Het gevecht duurde een half uur. Zes nozems waren toen gearresteerd, de anderen vluchtten. Acht politiemannen moesten worden behandeld voor verwondingen aan het gezicht, anderen hadden een shock opgelopen. De onrust begon, toen drie bendes nozems op drie verschilende stations in de ondergrondse stapten en daar begonnen de zittingen los te scheuken en lampen kapot te slaan. Bij Maysbrook Park, waar een kermis was, stapten ze uit en gingen de kermis op. De kermislui sloten onmiddellijk hun tenten, waarop sommige „Teddy Boys" met hen begonnen te vechten. Ook andere kermisbezoekers raakten erin gewikkeld, totdat enkele politiewagens verschenen. De nozems begonnen de agenten te stenigen en d" veldslag begon. Sommige politiemannen werden tegen de grond geslagen, waarop de nozems op hen gingen staan.

Voorbeeld 3: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMRAZ03:179324047:mpeg21:a00077

1959 - Parijs, FR

Parijse politie contra nozems

PARUS. De Parijse politie heeft vrijdag ineen offensief tegen de „blousons noirs” (nozems) een honderdtal opgeschoten jongelui gearresteerd. Dertig van hen zullen voor straatschenderij worden vervolgd. Ineen gevecht met een groep van 60 nozems die de straten van de Parijse voorstad Drancy onveilig maakten, liepen tien voorbijgangers verwondingen op. De nozems vielen voorbijgangers aan wier gezicht hun niet aanstond, zoals een van de jongens trots aan de politie vertelde.

Voorbeeld 4: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ABCDDD:010875802:mpeg21:a0139

1959 - Amsterdam, NL

Nozems sarren dagelijks Amsterdams centrum (Van onze verslaggever)​

AMSTERDAM, 29 aug. — Het centrum van Amsterdam is deze week iedere avond het toneel geweest van veldslagen tussen de politie en op relletjes beluste nozems. Het uitdagende optreden van de nozems neemt steeds ernstiger vormen aan; de getreiterde politie-agenten zijn zelfs met messen bekogeld.

De nozems verzamelden zich gisteravond op de Dam tot een troep van naar schatting 125 man en klokslag acht uur zette deze zich in beweging in de richting van de Kalverstraat. Door de drukke Kalverstraat trokken de nozems naar het Koningsplein. Vandaar wilde ze waarschijnlijk verder oprukken naar het Leidsepiein, maar op de brug over de Keizersgracht in de Leidsestraat had de politie maatregelen genomen.

Er stonden zes agenten onder leiding van een inspecteur op de brug, die zich in slagorde opstelden, toen de groep nozems in zicht kwam. De politiemacht was een onoverkomelijk obstakel voor de horde. De gehele troep nozems werd hardhandig uiteen geslagen.

Deze nozem-week begon maandagavond in de omgeving van het Weteringcircuit, waar ongeveer tweehonderd joelende, uitdagende nozems een flink pak slaag kregen met de sabel en de gummistok. Ruim een uur lang hadden ze de politie door hun treiterende houding daarom „gesmeekt".

Dinsdag was het „raak" op de Haarlemmerdijk, waar bromfiets-nozems het verkeer in gevaar brachten en niet wilden ophouden, toen de politie hun dit sommeerde, 's Nachts omstreeks twaalf uur maakten ongeveer vijftig nozems op de Dam en in de omgeving van de Nieuwendijk kennis met de sabel, nadat ze politie hadden getart.

Woensdagavond voerde de politie op de Dam vier charges met gummistok en sabel uit. Een tiental raddraaiers werd aangehouden en naar het politiebureau gebracht.

Vrijdagavond was het optreden van de nozems zo driest, dat het geduld van de politie opraakte. Tussen tien en elf uur gooiden nozems op de Dam messen naar chargerende politiemannen. Een agent werd aan zijn pols gewond. De nozems deden „hun best" en de politie sloeg harder. In de wachtkamer van het Binnengasthuis zaten op een bepaald ogenblik veertien nozems, die door sabeltikken waren gewond. In het politiebureau Warmoesstraat werden acht raddraaiers binnengebracht, onder wie drie meisjes. Bij ongeregeldheden op het Leidseplein werden negen jongemannen aangehouden. Op het Leidseplein werden eveneens rake klappen uitgedeeld, waarbij ook mensen werden geraakt, die alleen maar kwamen kijken.

En uiteraard, als de politie niets doet dan moet iemand anders het doen...

Voorbeeld 5: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:010615414:mpeg21:a0101

1959 - Amsterdam, NL

Vechtpartijen breiden zich uit Amsterdamse onderwereld tuigde nozems weer af Met knuppels bewapende zware jongens veegden de Dam schoon​

De Amsterdamse nozems gaan zware tijden tegemoet nu de onderwereldjongens hebben aangekondigd dat zij het nozemprobleem wel even hardhandig zullen oplossen als de politie in gebreke blijft. Haring-Arie, Zwarte Lap, Rinus Vet, Zwarte Jopie en andere onderwereldfiguren hebben het niet bij woorden gelaten: nadat reeds maandagavond een tiental zware jongens ongeveer 150 nozems op de vlucht had gedreven, is het gisteravond opnieuw tot een treffen gekomen, waarbij de nozems harde klappen opliepen en hun heil in de vlucht moesten zoeken. De politie hield zich afzijdig.

De onderwereld had de zaak uitstekend voorbereid. Op verschillende plaatsen in de hoofdstad waren posten opgesteld, die geregeld berichten naar het „hoofdkwartier" in een café doorgaven over de bewegingen der nozems. Tevens had men enkele personenwagens ingeschakeld, zodat de penozejongens zich vlug zouden kunnen verplaatsen.

Gisteravond tegen tien uur werd er „alarm" gegeven en onmiddellijk rukten ongeveer dertig met knuppels bewapende onderwereldfiguren naar de Dam op, waar bij het Nationaal Monument ongeveer tweehonderd nozems tegenover de politie hun gebruikelijke tartende houding aannamen. De agenten hadden echter instructies ontvangen alleen in uiterste noodzaak van de gummiknuppel gebruik te maken. De onderwereld nam echter gisteravond hun taak over. Zwaaiend met hun slagwapens kwamen de zware jongens op de verraste nozems af, die geen tegenstand boden, maar overijld de vlucht namen. Niettemin kregen verscheidene nozems flinke tikken en een van hen liep een bloedende hoofdwonde op. De vluchtende jongelui werden nog minutenlang achtervolgd, maar na een kwartier was de rust in dit gedeelte van de hoofdstad teruggekeerd. De onderwereldfiguren waren gisteravond ongeveer twintig matrozen van de Koninklijke Marine net even te vlug af. De matrozen waren namelijk ook naar de Dam getrokken om de nozems een lesje te geven. Zij hadden namelijk maandag de verloofde van hun sergeant gemolesteerd en de matrozen hadden gisteravond wraak willen nemen. Gisteravond verklaarde Rinus Vet <ü.< „vertegenwoordiger" van de Amsterdamse onderwereld, dat de zware jongens niet kunnen dulden, dat het Nationaal Monument op de Dam als verzamelplaats van nozems 'wordt gebruikt. Als de politiemannen niet willen, ingrijpen is dat hun zaak, maar wij zullen er op los blijven rammen. Men zegt dat de nozems zich met revolvers zullen gaan bewapenen. Welnu, wij zien er niet tegenop een paar nozems neer te knallen, ro besloot Rinus Vet.

Uit deze beperkte voorbeelden toch enkele kleine opmerkingen:
- Straatjongeren en straatcriminaliteit zijn blijkbaar van alle tijden. Ook 70 jaar geleden werden dames lastig gevallen door straatjongeren, of mensen kregen slaag van boefjes omdat hun hoofd ze niet aanstond.
- Politiegeweld is van alle tijden, en vroeger nog extremer dan nu. Elk artikel spreekt over charges met gummistok en zelfs de blanke sabel. Leek ook niet veel te helpen want de dag erna was er weer rel.
- Straffeloosheid is van alle tijden, met dien verschille dat je vroeger ook wel vrijuit ging maar wel een pak slaag kreeg van de politie.

Hiermee wil ik overigens niets goedpraten of laissez-faire opwerpen he. Gewoon even een inzicht geven in het onveiligheidsgevoel en geweld op de straten in de jaren 50, toen we allemaal blank en blij waren. (grapje he)

Hiermee wil ik overigens niets goedpraten of laissez-faire opwerpen he. Gewoon even een inzicht geven in het onveiligheidsgevoel en geweld op de straten in de jaren 50, toen we allemaal blank en blij waren. (grapje he)

Een onderste laag van de maatschappij is er altijd al geweest, alleen wordt die nu bijna volledig ingevuld door allochtone jongeren.

Opmerkelijk ook het toen ook al deel van de Nederlandse cultuur was om toch stiekem wat op te kijken naar dat soort criminelen en dat dat publieke figuren waren, met bij het publiek gekende bijnamen.

Een onderste laag van de maatschappij is er altijd al geweest, alleen wordt die nu bijna volledig ingevuld door allochtone jongeren.
De jaren 50, 60, 70, 80 waren dan ook goede jaren voor economische groei en de marginaliteit onder de allochtone bevolking is dan ook enorm verbeterd. Wij hebben dan gewoon de laatste 40 jaar enorm veel laaggeschoolde migranten binnengenomen die nu zowat idd onze marginaalste groep vertegenwoordigen.

Vechtpartijen breiden zich uit Amsterdamse onderwereld tuigde nozems weer af Met knuppels bewapende zware jongens veegden de Dam schoon
Schitterend artikel. De politie mocht niet ingrijpen dus deed de onderwereld het maar. Die dan weer de matrozen van de marine te snel af waren. Ook die groep was onderweg om die nozems van het nationaal monument te verjagen. En die onderwereld had dan nog een officiële vertegenwoordiger die met zijn (bij)naam in de krant komt, net als enkele collega gangsters.

In Brussel, met name in de probleemwijken, zijn er quasi geen oorspronkelijke Belgen meer. Maar dat wil niet per sé zeggen dat je als voorbijganger over dag gaat omsingeld en beroofd worden. De criminaliteit op de bus- en tramlijnen en in de stations is over dag behapbaar.

Om de problemen op te lossen moet er meer toezicht zijn op straat, bus, tram, trein, in de stations. Vaste patrouilles en bewaking. Geen straten en pleinen meer onbewaakt laten. 24h/24h toezicht.

Wie zich niet gedraagt oppakken en indien gevangenisstraf wordt uitgesproken, effectief toepassen. Niet vrijlaten owv plaatsgebrek ea.

Wie dakloos is, verwijderen van de straat, dwz een verplicht onderdak geven. Er staan genoeg gebouwen leeg in BXL.

De meest verpauperde wijken renoveren.

De lokale bevolking inschakelen in een toezichtnetwerk en in een economisch netwerk. Niet alleen in kringloopwinkels. Investeren in kleine kmo's (bakkerij, slager, resto, decoratie, ea). Haal de criminaliteit zo weg van de straat. Laat ze iets produceren. Laat ze een omzet genereren.

Is dit heel complex? Wel neen. Zo complex is dat allemaal niet. Zijn er bottlenecks? Jawel. Personeelstekort. Dus aanwerven maar aanwerven voor patrouilles, niet om op de bureau te zitten. Geen plaats meer in de gevangenissen? Jawel. Maar geef ze een alternatief: jij moet 1 maand in hechtenis maar je krijgt uitstel als je mee in de bakkerij ea stapt. Wel geen medelijden met hardnekkige dealers.

Maak er een goed en doelgericht plan van. Het Revive Brussel Plan.

In Brussel, met name in de probleemwijken, zijn er quasi geen oorspronkelijke Belgen meer. Maar dat wil niet per sé zeggen dat je als voorbijganger over dag gaat omsingeld en beroofd worden. De criminaliteit op de bus- en tramlijnen en in de stations is over dag behapbaar.

Om de problemen op te lossen moet er meer toezicht zijn op straat, bus, tram, trein, in de stations. Vaste patrouilles en bewaking. Geen straten en pleinen meer onbewaakt laten. 24h/24h toezicht.

Wie zich niet gedraagt oppakken en indien gevangenisstraf wordt uitgesproken, effectief toepassen. Niet vrijlaten owv plaatsgebrek ea.

Wie dakloos is, verwijderen van de straat, dwz een verplicht onderdak geven. Er staan genoeg gebouwen leeg in BXL.

De meest verpauperde wijken renoveren.

De lokale bevolking inschakelen in een toezichtnetwerk en in een economisch netwerk. Niet alleen in kringloopwinkels. Investeren in kleine kmo's (bakkerij, slager, resto, decoratie, ea). Haal de criminaliteit zo weg van de straat. Laat ze iets produceren. Laat ze een omzet genereren.

Is dit heel complex? Wel neen. Zo complex is dat allemaal niet. Zijn er bottlenecks? Jawel. Personeelstekort. Dus aanwerven maar aanwerven voor patrouilles, niet om op de bureau te zitten. Geen plaats meer in de gevangenissen? Jawel. Maar geef ze een alternatief: jij moet 1 maand in hechtenis maar je krijgt uitstel als je mee in de bakkerij ea stapt. Wel geen medelijden met hardnekkige dealers.

Maak er een goed en doelgericht plan van. Het Revive Brussel Plan.
En wie legt er de centjes neer?

En wie legt er de centjes neer?

Ze kunnen in Brussel wel wat subsidies schrappen maar voor één of ander reden verhogen ze de BE HOME premie, laten ze al die kleine subsidies met rust,...

Je kan als minister/staatssecretaris/... toch niet niets uitdelen :p.

Ik vond dit wel grappig.

Plan Brussels All.In

De Brusselse economie sputtert. Om de motor terug aan te zwengelen wil minister van Economie Laurent Hublet (Les Engagés) nieuwe bedrijven lokken en strategische sites herindustrialiseren. Zijn relanceplan is echter afhankelijk van federale maatregelen en heeft geen eigen budget.
...
Brussel gaat dus all-in, toch is er voor het plan geen budget voorzien.

All-in gaan zonder geld/pokerchips, prachtig surrealisme :p.

Terug
Bovenaan