Onderzoek wantoestanden BPost

Ik stel mij de vraag waarom er in tijden van breed beschikbare digitale media nog steeds subsidies moeten zijn voor krantenbezorging. Ik dacht dat er een gigantisch gat was in de begroting en er bespaard moest worden? Kwestie van prioriteiten stellen zeker?

Nu de vriendjes van bpost het contract niet binnen hebben gehaald hebben dan maar beginnen foefelen met allerlei truukjes tot zelfs een voorstel om nog een aftrekpostje op de belastingsbrief erbij te halen. Nog meer complexiteit en koterij omdat Jefke niet mee kan/wil met zijn tijd, daar zitten we inderdaad allemaal op te wachten...

Die subsidies voor krantenbezorging lijken mij dan nog een vorm van oneerlijke concurrentie ten opzichte van fysieke krantenwinkels.
Volledig afschaffen die boel.
 
Lijkt mij vooral een maatregel om die Franstalige persgroepen te redden van erger. Waarom het dan niet gewoon zo benoemen? Het is uiteindelijk een nog kleinere markt, nog meer verspreid, nog moeilijker bereikbaar met dan nog eens sterke concurrentie van de nieuwsmedia uit Frankrijk. Dus dat valt toch gewoon te rationaliseren.


QED
GBKTw4cX0AIohnd
 
Paar dagen geleden het bericht dat er een groot wantrouwen is tegenover politieke verslaggeving.
Vandaag zie je weer dat de subsidie voor Wallonië behouden blijft maar een voetnoot is en dat men bij de afschaffing van de concessie ook rond de pot blijft draaien en het weer niet bij naam wil noemen.

Hoe moeilijk is het nu om de waarheid recht in het gezicht van de politiek te gooien?
De concessie was een subsidie van bpost en voor niemand anders bedoeld.
Franstalige partijen dulden geen euro verlies en De Croo steektdaar met plezier zijn broek voor af. Nog 6 maand slikken voor he goede doel.
 
Hetzelfde dossier net na verkiezingen had een heel ander resultaat gekend, Ik hoop dat de kiezer dit soort beleid genadeloos afstraft.

Ik vrees ervoor...

En die kaart met "moeilijk bereikbare zones" is toch ook een grap. Damme zit daar o.a. in lichtrood tussen, de verste uithoek van die gemeente is binnen een straal van 15 km van Brugge. Duidelijk een zeer moeilijk bereikbaar, ver afgelegen gebied :rolleyes:
 
Ik word gewoon boos van dit nieuws.
Echt waar, prutsers. Hier is niemand met geholpen.

Duidelijk wél hé: onder meer:
  • de postbodes in die rode gebieden, vnl. in Wallonië.
  • Uitgevers/media, ook vooral in Wallonië:
    • onrechtstreeks ook de mainstream politici die ze naar de mond praten.
  • De ontvangers van vakbondblaadjes (ik ook dus :p)
  • Het uitstervend doelpubliek van Kerk & Leven, want de CD&V moest toch ook nog eens iets krijgen.
  • Om één of andere reden krijgen de krantenwinkels ook nog iets.
Het doel van dergelijk cliëntelistisch beleid is net bij uitstek om er mensen mee te helpen.
Dat dat niet de manier waarop je aan politiek dient te doen, is natuurlijk een andere discussie, daar gaan jij en ik het waarschijnlijk wel mee in eens zijn, maar hier worden wel degelijk gericht mensen/kiezers beholpen.

Ben me ook aan het afvragen of mijn abonnement op de EOS of Fwiet nu duurder gaan worden, die eerste wordt uitgegeven door een vzw... dus ik hoop van niet. Anderzijds, als het te duur wordt, haal ik 'm gewoon in de winkel of stop ik ermee. Ben het eigenlijk wel met het principe eens dat de overheid niet moet betalen voor mensen hun hobby's tenzij daar écht een maatschappelijk nut aan vast hangt.
Qua nieuwsvergaring zijn er tegenwoordig genoeg digitale alternatieven.
 
Duidelijk wél hé: onder meer:
  • de postbodes in die rode gebieden, vnl. in Wallonië.
  • Uitgevers/media, ook vooral in Wallonië:
    • onrechtstreeks ook de mainstream politici die ze naar de mond praten.
  • De ontvangers van vakbondblaadjes (ik ook dus :p)
  • Het uitstervend doelpubliek van Kerk & Leven, want de CD&V moest toch ook nog eens iets krijgen.
Het doel van dergelijk cliëntelistisch beleid is net bij uitstek om er mensen mee te helpen.
Dat dat niet de manier waarop je aan politiek dient te doen, is natuurlijk een andere discussie, daar gaan jij en ik het waarschijnlijk wel mee in eens zijn, maar hier worden wel degelijk gericht mensen/kiezers beholpen.

Ben me ook aan het afvragen of mijn abonnement op de EOS of Fwiet nu duurder gaan worden, die eerste wordt uitgegeven door een vzw... dus ik hoop van niet. Anderzijds, als het te duur wordt, haal ik 'm gewoon in de winkel of stop ik ermee. Ben het eigenlijk wel met het principe eens dat de overheid niet moet betalen voor mensen hun hobby's tenzij daar écht een maatschappelijk nut aan vast hangt.
Qua nieuwsvergaring zijn er tegenwoordig genoeg digitale alternatieven.
Als samenleving is dit een grove verkwisting van belastingsgeld waar de samenleving 0,0 in ruil voor krijgt.
Het geld wordt verspild aan te dure postbodes (het is wenselijk dat onnodige jobs verdwijnen en dat deze mensen ergens anders wel meerwaarde creëren)
Onze grote uitgeverijen die de subsidies krijgen zwemmen al in het geld.
Vakbond in dit verhaal? Kan ik niets zinnigs over zeggen in deze context.

Niemand is hier mee geholpen over een paar jaar. Maar het heeft wel veel geld gekost.
Als je de krant in de brievenbus wil moet je daarvoor maar de effectieve prijs betalen. Of je leest digitaal.
 
Als samenleving is dit een grove verkwisting van belastingsgeld waar de samenleving 0,0 in ruil voor krijgt.
Het geld wordt verspild aan te dure postbodes (het is wenselijk dat onnodige jobs verdwijnen en dat deze mensen ergens anders wel meerwaarde creëren)
Onze grote uitgeverijen die de subsidies krijgen zwemmen al in het geld.
Vakbond in dit verhaal? Kan ik niets zinnigs over zeggen in deze context.

Niemand is hier mee geholpen over een paar jaar. Maar het heeft wel veel geld gekost.
Als je de krant in de brievenbus wil moet je daarvoor maar de effectieve prijs betalen. Of je leest digitaal.
De Vlaamse media worden gedomineerd door drie spelers: DPG, Mediahuis en VRT. Met z'n drieën beheersen ze de markt, een oligopolie eigenlijk. De private spelers hebben een oorlogskas opgebouwd en kunnen tegen een stootje, al wordt hun financiële situatie er niet beter op. Vooral de belangrijke reclame inkomsten staan behoorlijk onder druk. Ze hebben daar immers de kaas van hun brood laten stelen door tech bedrijven zoals Alphabet, Microsoft en Meta, die meer inkomsten uit advertenties genereren als de traditionele Vlaamse media bedrijven. Deze dalende inkomsten kunnen, of durven, ze blijkbaar niet recupereren bij de lezers. Ook die lezersmarkt kalft af, vooral jongeren blijken niet langer bereid te zijn om te betalen voor nieuws. De uitgevers zetten nu in op data als het nieuwe verdienmodel, daarbij willen ze nieuws gedeeltelijk gratis aanbieden als de lezer bereid is daarvoor te betalen met informatie over zijn identiteit en gedrag. Die data willen ze dan gebruiken om extra advertentie inkomsten te genereren. Dit is momenteel een hobbelig parcours waarbij de tech bedrijven ook reeds een giga voorsprong hebben in know how.

Ik begrijp dat de overheid elke burger toegang wil geven tot onafhankelijk nieuws. Over hoe onze overheid dat invult kunnen we echter discussiëren. Dat wij een profiel moeten aanmaken om toegang te krijgen tot de volledige content van VRT NWS vind ik bijvoorbeeld erg vreemd, aangezien de belastingbetaler die nieuwssite reeds (grotendeels) financiert. De vraag of je de bedeling van fysieke kranten en tijdschriften moet subsidiëren is ook relevant.

De antwoorden zijn echter veel complexer. De volledige sector staat immers onder druk en vertegenwoordigt een behoorlijk aantal werknemers en belastinginkomsten voor de overheid. Dus, dat je als overheid incentives geeft aan die sector om zich te wapenen tegen buitenlandse onrechtstreekse concurrentie of om ervoor te zorgen dat ook kleinere onafhankelijke uitgevers nieuws kunnen publiceren, lijkt me logisch.

Het huidige debacle is vooral opmerkzaam door het onwaarschijnlijke geklungel waarmee ze dat aanpakken.
 
Duidelijk wél hé: onder meer:
  • de postbodes in die rode gebieden, vnl. in Wallonië.
  • Uitgevers/media, ook vooral in Wallonië:
    • onrechtstreeks ook de mainstream politici die ze naar de mond praten.
  • De ontvangers van vakbondblaadjes (ik ook dus :p)
  • Het uitstervend doelpubliek van Kerk & Leven, want de CD&V moest toch ook nog eens iets krijgen.
  • Om één of andere reden krijgen de krantenwinkels ook nog iets.
Het doel van dergelijk cliëntelistisch beleid is net bij uitstek om er mensen mee te helpen.
Dat dat niet de manier waarop je aan politiek dient te doen, is natuurlijk een andere discussie, daar gaan jij en ik het waarschijnlijk wel mee in eens zijn, maar hier worden wel degelijk gericht mensen/kiezers beholpen.

Ben me ook aan het afvragen of mijn abonnement op de EOS of Fwiet nu duurder gaan worden, die eerste wordt uitgegeven door een vzw... dus ik hoop van niet. Anderzijds, als het te duur wordt, haal ik 'm gewoon in de winkel of stop ik ermee. Ben het eigenlijk wel met het principe eens dat de overheid niet moet betalen voor mensen hun hobby's tenzij daar écht een maatschappelijk nut aan vast hangt.
Qua nieuwsvergaring zijn er tegenwoordig genoeg digitale alternatieven.
Zonder gesubsidieerde bedeling bestaat er zeker een kans dat abonnementen duurder zullen worden. Vooral de kleinere uitgeverijen en verenigingen gaan dit voelen.

Ik ben uiteraard tegen cliëntelisme maar ook pro overheidssteun om onze economie een incentive te geven. De media komt in aanmerking (zie mijn post hierboven) voor overheidssteun. Al ben ik het helemaal eens dat de manier waarop dat nu gebeurt voor verbetering vatbaar is :)
 
Iets in mij zegt dat dit weer geld gaat kosten, wat een puinhoop

 
^het is goed dat de prijzen transparanter worden. Als BPost effectief een drievoudiging moet doorvoeren kan er een speler op de markt komen die het misschien goedkoper kan.
 
^het is goed dat de prijzen transparanter worden. Als BPost effectief een drievoudiging moet doorvoeren kan er een speler op de markt komen die het misschien goedkoper kan.

Ik hoop dat ik verkeerd ben maar met geld kosten bedoel ik dat er mogelijks een zak geld naar Bpost zal stromen om chaos te vermijden.

Wat concurrentie en transparantie kan ik enkel aanmoedigen maar de wijze waarop dit tot stand is gekomen is toch wel een prototype van slecht beleid over heel de lijn.
 
Terug
Bovenaan