Onderzoek verkiezingsfraude Ninove

Natuurlijk weer veel reacties op social media die het als een complot zien van links om FN van de macht te zetten of in diskrediet te brengen.

Kan iemand een tldr geven? ik een weddenschap verloren. Kan ik die nu terugvorderen? Is guy burgemeester af bij schuld?

Guy d'Haeseleer is zelf niet gearresteerd, wel zijn plusdochter en mensen van zijn entourage.
Nu is het te laat om de verkiezingsuitslag nog te veranderen, dat moest eerder zijn gebeurd bij de raad van verkiezingsbetwistingen.

Dat er waarschijnlijk wel wat gefoefeld is geweest zal wel kloppen dus ik spreek het hélémaal niet goed. Dit kan en mag niet.
Maar dit gebeurt heus ook wel elders, daar moet je niet aan twijfelen.

En ik stel me echt de vraag of heel dit gerechterlijk apparaat ook in gang zou geschoten zijn als het niet om een VB partij had gegaan.
En neen, ik ben verre van een VB stemmer.

Dat er waarschijnlijk wel wat gefoefeld is geweest zal wel kloppen dus ik spreek het hélémaal niet goed. Dit kan en mag niet.
je spreekt het niet goed, maar je uit wel een bewering en een insinuerende vraagstelling zonder enige argumentatie te brengen.
Maar dit gebeurt heus ook wel elders, daar moet je niet aan twijfelen.
nee, dit gebeurt, behoudens tegenbewijs, niet heus ook wel elders. Wat hier gebeurd zou zijn is het vervalsen van doktersbriefjes, da's nog iets anders dan gewoon passief volmachten ronselen.
En ik stel me echt de vraag of heel dit gerechterlijk apparaat ook in gang zou geschoten zijn als het niet om een VB partij had gegaan.
En neen, ik ben verre van een VB stemmer.
je stelt je niet enkel de vraag, maar je insinueert tegelijk dat het niet zo zou zijn.

In 2012 is er een strafklacht en gerechtelijk onderzoek geweest tegen Bruggeman in Zelzate:

In 2018 een persoonlijke strafklacht in Zelzate tegen de SP.a

In 2924 zijn er in een tiental gemeenten gerechtelijke onderzoeken geweest, slecht 1 woog zwaar genoeg om nu dit gevolg te hebben.

Dus ja, zo'n dingen kwamen vroeger ook voor, niet noodzakelijk gericht tegen het VB.

Fine, zo breed uitgesmeerd in de pers dan.
Van die andere gevallen herinner ik me niks, en ik volg toch redelijk goed de actualiteit.

Fine, zo breed uitgesmeerd in de pers dan.
Van die andere gevallen herinner ik me niks, en ik volg toch redelijk goed de actualiteit.
Het is dan ook de enige waar er echt sprake lijkt van vervalsingen. Als het gewoon een gefrustreerde tegenkandidaat is of niet veel meer dan enkele geruchten, is het logisch dat dat niet veel aandacht krijgt.

Het is dan ook de enige waar er echt sprake lijkt van vervalsingen. Als het gewoon een gefrustreerde tegenkandidaat is of niet veel meer dan enkele geruchten, is het logisch dat dat niet veel aandacht krijgt.
Tja, daar zeg je weer zelf wat …die vorige burgemeesters zat echt te springen om haar plaats af te staan . ;) (hebben ze zelfs op tv laten zien dus . ;) )
(Dacht nu wel dat de klacht niet door haar partij was ingediend maar zo goed volg ik het ook nu weer niet .)
Er zullen wel bepaalde frustraties mee gespeeld hebben want moest hij nu verloren hebben …zouden ze daar dan nog zo een zaak van hebben gemaakt (de tegenpartijen dan . ;) )

Laat het gerecht haar werk doen en als er strafbare feiten zijn gepleegd dan moeten de schuldigen gestraft worden maar daarom moeten ze nog niet openbaar aan de schandpaal gehangen worden …

Laat het gerecht haar werk doen en als er strafbare feiten zijn gepleegd dan moeten de schuldigen gestraft worden maar daarom moeten ze nog niet openbaar aan de schandpaal gehangen worden …

Dat is toch exact wat er aan het gebeuren is?

Het is net Van Grieken zelf die z'n law & order mantra aan de kant schuift om de legimiteit van het onderzoek te ondermijnen met termen als 'orchestratie van bovenhand' of 'rechtse partijen zijn die geviseerd worden'.

Ik denk niet dat dit negatief zal afstralen naar de partij, want ze voelen zich goed in een calimero-rol.

Mijn twee cent: ze zullen de kantjes er iets te veel van hebben afgelopen tijdens de lokale verkiezingen. Ze blijven wel aan de macht en over vijf jaar zal de kiezer wel opnieuw kunnen oordelen of 6 jaar Forza Ninove de moeite was of niet. Ze zullen die verkiezingen wel met argusogen opvolgen dat die kantjes er niet opnieuw van afgelopen worden.

Het wordt tijd om het volmachtenverhaal nog eens onder de loep te nemen en te verstrengen.

Ik denk niet dat dit negatief zal afstralen naar de partij, want ze voelen zich goed in een calimero-rol.

Mijn twee cent: ze zullen de kantjes er iets te veel van hebben afgelopen tijdens de lokale verkiezingen. Ze blijven wel aan de macht en over vijf jaar zal de kiezer wel opnieuw kunnen oordelen of 6 jaar Forza Ninove de moeite was of niet. Ze zullen die verkiezingen wel met argusogen opvolgen dat die kantjes er niet opnieuw van afgelopen worden.

Het wordt tijd om het volmachtenverhaal nog eens onder de loep te nemen en te verstrengen.
kvind dat wel gek dat als er fraude bewezen is deze aan de macht kunnen blijven? Hier moeten toch bij schuld nieuwe verkiezingen georganiseerd worden.

kvind dat wel gek dat als er fraude bewezen is deze aan de macht kunnen blijven? Hier moeten toch bij schuld nieuwe verkiezingen georganiseerd worden.
De verdachten kunnen wel individueel vervolgd worden en bij veroordeling kan, denk ik, het Vlaamse Parlement, die schepenen uit hun ambt zetten. Dus de uitslag blijft behouden voor de partij Forza Ninove maar de betrokken personen zullen misschien hun functie verliezen.

En mogelijks komt de burgemeester ook nog in beeld natuurlijk.

Volgens VRT:

Wat kunnen de gevolgen zijn als fraude effectief bewezen wordt?
Voor de verkiezingsuitslag kunnen we kort zijn: er zijn geen gevolgen. Er kan niks meer veranderen, omdat de termijn om de uitslag te betwisten verstreken is. Niemand diende bezwaar in bij de Raad voor Verkiezingsbetwistingen. De gemeenteraad en het schepencollege zijn dus rechtsgeldig geïnstalleerd.
Voor betrokkenen van wie verkiezingsfraude bewezen wordt, zouden er natuurlijk wel juridische gevolgen kunnen zijn. "Als ze veroordeeld worden, zou een rechter hun politieke rechten kunnen afnemen, tijdelijk of voor het leven", legt Johan Ackaert uit, professor bestuurskunde (UHasselt). Volgens het parket staat er een maximumstraf van 5 jaar cel op valsheid in geschrifte.

Dat is toch exact wat er aan het gebeuren is?

Het is net Van Grieken zelf die z'n law & order mantra aan de kant schuift om de legimiteit van het onderzoek te ondermijnen met termen als 'orchestratie van bovenhand' of 'rechtse partijen zijn die geviseerd worden'.

Gisterenavond die reactie van Van Grieken gezien op het journaal. Die man is toch gewoon een slechte acteur?

Je ziet dat hij perfect weet wat voor onzin hij aan het uitkramen is. Hij gelooft het zelf niet, maar zet toch een toneeltje op om verontwaardiging te creëren en uiteindelijk stemmen te winnen.

Dat mensen daar in trappen, ik vind het ongelofelijk.

Gisterenavond die reactie van Van Grieken gezien op het journaal. Die man is toch gewoon een slechte acteur?

Je ziet dat hij perfect weet wat voor onzin hij aan het uitkramen is. Hij gelooft het zelf niet, maar zet toch een toneeltje op om verontwaardiging te creëren en uiteindelijk stemmen te winnen.

Inderdaad, dat mensen meegaan in zo'n transparante recuperatie, door een partij die bij elke scheet roept dat ze geviseerd wordt, toont ook aan hoe gevaarlijk zo'n discours is.

Politiek is een toneelstuk. Hij neemt een standpunt in en claimt een bepaald narratief en gaat dat blijven herhalen. En als er dan toch een onbetwistbaar bewijs naar boven komt, zal hij die schuldige wel voor de bus gooien op zo'n manier dat de partij buiten schot blijft. Nogmaals: ik betwijfel dat het Vlaams Belang hier veel schade van zal ondervinden.

Klinkt wel wat zwaarder dan er gewoon de kantjes vanaf gelopen te hebben, het deel met de valse doktersbriefjes is duidelijke fraude volgens al bestaande wetgeving, daar is geen aanpassing van de wet voor nodig.

Terug
Bovenaan