Onbetaald verlof om dwingende reden: rechten en plichten?

Korte situatieschets:

Kind van 20 maanden wordt ziek in februari 2026 en mag niet naar de crèche. We gaan naar de dokter en krijgen ziektebriefje waardoor deze een week niet naar de crèche kan. Briefje werd afgeleverd aan de crèche.

Ik verwittig mijn leidinggevende dat ik die week enkele dagen onbetaald verlof neem omwille van dwingende reden (ziekte kind).

4 maanden later is er een mail van HR waarin ze vragen om dit verlof te rechtvaardigen. Ik geef uitleg en een kopie van de factuur van de crèche, waarin staat dat mijn kind afwezig is die periode omwille ziekte met doktersattest. HR eist echter "een officiële verklaring waarin wordt bevestigd dat uw aanwezigheid bij uw kind onmisbaar was" om dit onbetaald verlof te kunnen toekennen.

Hoe pak ik dit het beste aan? Wat is geldig bewijsmateriaal? Deze inflexibele houding stoort mij eerlijk gezegd (een zieke baby is geen cadeau, daarnaast is het dikwijls zeer lastig om de dag zelf een dokter te vinden in de winter, de crèche accepteert enkel kinderen die 24+ uur koortsvrij zijn.)

Lijkt mij nogal wiedes dat je als ouder van een 20 maanden oude baby onmisbaar bent. Of moet je daar een attestie van gaan halen bij de gemeente ofzo... :unsure:. Wat een rare kronkel is dit van HR, 4 maanden na de feiten dan nog?

Als wij dergelijke attesten binnen krijgen, zijn dat meestal briefjes van de dokter met daarop de vermelding dat de verzorging thuis door ouder x of y hierbij vereist is.

Maar je kan de vraag ook aan HR zelf stellen?

Hoe kunnen ze nu nog iets eisen wat maanden geleden gebeurd is? En dan nog iets waarvoor ze NIET moeten betalen?
Of is dit een poging er betaald verlof van te maken? Want een andere reden zie ik niet.

Als dat laatste het geval is: ze doen maar, dan ben je over een weekje **kuch kuch** "ZIEK" :tongue:

PS. Kan je je huisarts nog contacteren voor een gedetailleerde verklaring? De meeste arstsen doen dit wél voor je in zo'n (kut)situatie.

Over hoeveel dagen spreken we hier?
Het gaat hier om 4 dagen verlof in totaal dat werd opgenomen.

In 2025 heb ik ook een paar dagen onbetaald verlof opgenomen (een crèche blijft natuurlijk een kweekvijver voor allerlei virussen) en werd er toen niet moeilijk rond gedaan. Sinds 2026 is de policy blijkbaar veranderd en eist men een officieel attest of het inzetten van ander verlof.

Het gaat hier om 4 dagen verlof in totaal dat werd opgenomen.

In 2025 heb ik ook een paar dagen onbetaald verlof opgenomen (een crèche blijft natuurlijk een kweekvijver voor allerlei virussen) en werd er toen niet moeilijk rond gedaan. Sinds 2026 is de policy blijkbaar veranderd en eist men een officieel attest of het inzetten van ander verlof.
Dan kan dit onder de noemer van zorgverlof (max 5 dagen per jaar). er kan wel een medisch attest van de werkgever gevraagd worden, maar een arts mag dit nu ook nog schrijven.

Dus hop, naar de dokter.

Heb ik ook mee gemaakt op mijn werk
Ik moest kunnen verantwoorden dat mijn aanwezigheid in de operatiekamer waar mijn moeder een onderzoek kreeg echt nodig was en dat mijn aanwezigheid vereist was (eventueel op papier gezet door de opererende dokter ) …heb dan maar gewoon een dag verlof opgenomen en nu moesten ze mijnen dag betalen (bediende ) en anders was het onbezoldigd …
Snap echt niet waarom ze daar soms moeilijk overdoen …had de planning al laten weten dat ze die dag niet op mij moesten rekenen omdat ik gewoon niet kwam werken die dag en dat ik dan gewoon onbetaald verlof nam als het moest …

Denk dat je best terug gaat naar de dokter en gewoon een papier laat opmaken dat uw aanwezigheid een vereiste was .

nu moesten ze mijnen dag betalen (bediende ) en anders was het onbezoldigd …
Deze redenering is krom hé. ja nu moeten ze betalen, maar anders ging je die verlofdag op een andere dag ook hebben opgenomen, en gingen ze toen ook betaald hebben.

Het enige verschil is nu dat je 1 dag meer op je werk aanwezig bent, dat jaar. Want die onbetaalde dag valt weg.

En net dat is de reden waarom zoveel werkgevers moeilijk doen: er zijn teveel werknemers die centen genoeg hebben, en die onbetaald verlof willen opnemen.
Sorry voor het zo grof te zeggen, ik zeg niet dat jij of TS zo zijn hé.
Maar om de contunuïteit van het bedrijf te willen optimaliseren , willen de werkgevers liever dat er zo weinig mogelijk onbetaald verlof genomen wordt. Vandaar dat er zo moeilijk wordt gedaan soms.

Deze redenering is krom hé. ja nu moeten ze betalen, maar anders ging je die verlofdag op een andere dag ook hebben opgenomen, en gingen ze toen ook betaald hebben.

Het enige verschil is nu dat je 1 dag meer op je werk aanwezig bent, dat jaar. Want die onbetaalde dag valt weg.

En net dat is de reden waarom zoveel werkgevers moeilijk doen: er zijn teveel werknemers die centen genoeg hebben, en die onbetaald verlof willen opnemen.
Sorry voor het zo grof te zeggen, ik zeg niet dat jij of TS zo zijn hé.
Maar om de contunuïteit van het bedrijf te willen optimaliseren , willen de werkgevers liever dat er zo weinig mogelijk onbetaald verlof genomen wordt. Vandaar dat er zo moeilijk wordt gedaan soms.
Er zijn ook genoeg werkgevers die moeilijk doen omdat ze denken dat het een privilege is om te mogen werken er voor, want de wereld draait rond hun bedrijf. Moesten werkgevers even flexibel zijn als wat ze zelf van hun personeel verwachten, zou er veel minder wrijving zijn rond zo'n zaken.

Er zijn ook genoeg werkgevers die moeilijk doen omdat ze denken dat het een privilege is om te mogen werken er voor, want de wereld draait rond hun bedrijf. Moesten werkgevers even flexibel zijn als wat ze zelf van hun personeel verwachten, zou er veel minder wrijving zijn rond zo'n zaken.
Gohja, das ook weer waar, maar wij hebben er ook genoeg bij ons rondlopen, die ZOUDEN afkomen met "mijn kind is ziek, ik wil onbetaald verlof", terwijl hun vrouw exact hetzelfde zegt tegen hun werkgever, en ze gaan er mee naar centerparks voor een paar dagen, van zodra die zich iets beter voelt...
Dusja, ik denk dat dit wantrouwen er is gekomen bij TS exact om zelfde reden als bij ons: er is teveel van geprofiteerd geweest door anderen in het verleden.

Nu, onbetaald verlof kan ook een zegen zijn voor de werkgever hé:
bij ons wordt er in de bouw niet gewerkt, woensdag donderdag en vrijdag, wegens de hitte.
gevolg: ikzelf heb daardoor ook amper iets te doen. heb een afspraak gemaakt met mijn baas: geef mij de helft van die dagen onbetaald verlof, en betaal die andere helft. ziezo, faire deal lijkt me, iedereen blij.
Om maar te zeggen, soms moet het van 2 kanten komen, geven en nemen.

Gohja, das ook weer waar, maar wij hebben er ook genoeg bij ons rondlopen, die ZOUDEN afkomen met "mijn kind is ziek, ik wil onbetaald verlof", terwijl hun vrouw exact hetzelfde zegt tegen hun werkgever, en ze gaan er mee naar centerparks voor een paar dagen, van zodra die zich iets beter voelt...
Dusja, ik denk dat dit wantrouwen er is gekomen bij TS exact om zelfde reden als bij ons: er is teveel van geprofiteerd geweest door anderen in het verleden.

Nu, onbetaald verlof kan ook een zegen zijn voor de werkgever hé:
bij ons wordt er in de bouw niet gewerkt, woensdag donderdag en vrijdag, wegens de hitte.
gevolg: ikzelf heb daardoor ook amper iets te doen. heb een afspraak gemaakt met mijn baas: geef mij de helft van die dagen onbetaald verlof, en betaal die andere helft. ziezo, faire deal lijkt me, iedereen blij.
Om maar te zeggen, soms moet het van 2 kanten komen, geven en nemen.
Waarom zou je dat doen. Zeker met de nieuwe pensioenregeling zou je mss aan te weinig gewerkte dagen kunnen komen gezien het aantal dagen die er per jaar niet kan gewerkt worden.

Waarom zou je dat doen. Zeker met de nieuwe pensioenregeling zou je mss aan te weinig gewerkte dagen kunnen komen gezien het aantal dagen die er per jaar niet kan gewerkt worden.
nieuwe pensioenregeling kijkt naar aantal gewerkte jaren OF aantal totale gewerkte dagen.
Maar als je elk werkjaar, ik zeg nu maar iets 10 onbetaalde verlofdagen neemt, telt dat jaar gewoon mee als "gewerkte dienstjaar" toch.

Lijkt me dus enkel maar nadelig voor mensen met een heel onregelmatige loopbaan, die amper volle dienstjaren hebben gehad en die hun pensioen later gaan moeten hebben van "totale gewerkte dagen".
Ik heb een regelmatige loopbaan, dus bij mij zal het eerder kijken zijn naar "gewerkte jaren". En dan kan ik makkelijk elk gewerkte jaar een paar onbetaalde dagen nemen.

vanop jobat:
Vanaf 2027 moet je elk jaar minstens 156 dagen gewerkt hebben om het te laten meetellen als volwaardig pensioenjaar. Dit is een verhoging ten opzichte van de oude regeling, waarin 104 dagen per jaar voldoende waren.
Dus concreet, van zodra je 156 dagen op een jaar hebt gewerkt, mag je gerust wat onbetaalde dagen nemen, maakt niet zoveel uit, dat jaar telt mee voor je pensioen.

Als wij dergelijke attesten binnen krijgen, zijn dat meestal briefjes van de dokter met daarop de vermelding dat de verzorging thuis door ouder x of y hierbij vereist is.

Maar je kan de vraag ook aan HR zelf stellen?
Ja ik zou nu ook niet direct geneigd zijn om dat aan diezelfde HR te vragen? Die hun aanpak straalt al bij voorbaat wantrouwen uit. Vind het niet zo vreemd dat ge eerst wilt weten wat uw rechten zijn en wat anderen in een gelijkaardige situatie hebben meegemaakt, in plaats van opnieuw bij dezelfde HR-afdeling te moeten aankloppen die dat wantrouwen al heeft gecreëerd.

Ja ik zou nu ook niet direct geneigd zijn om dat aan diezelfde HR te vragen? Die hun aanpak straalt al bij voorbaat wantrouwen uit. Vind het niet zo vreemd dat ge eerst wilt weten wat uw rechten zijn en wat anderen in een gelijkaardige situatie hebben meegemaakt, in plaats van opnieuw bij dezelfde HR-afdeling te moeten aankloppen die dat wantrouwen al heeft gecreëerd.

HR verwoordt dat gewoon slecht maar "verlof om dwingende redenen" ziekte kind: altijd medisch attest nodig.

Niet de factuur van de creche.

HR controleert iedere X maanden of ze alle documenten hebben van alle ziekteverloven en dergelijke en dan sturen ze de herinneringen van "waar is het medisch attest" :p. De één is gefrustreerd omdat ze weer achter documenten moeten schooien, de ander is gefrustreerd van "moet ik weer een onnozel attest halen voor iets vanzelfsprekend."

Laatst bewerkt:
Ja, das waar en ik snap dat HR bepaalde documenten nodig heeft om alles in orde te hebben, maar als het vorig jaar anders was, begrijp ik ook dat daar nu verwarring over is.

nieuwe pensioenregeling kijkt naar aantal gewerkte jaren OF aantal totale gewerkte dagen.
Niet volledig juist. Het systeem kijkt momenteel zowel naar het aantal gewerkte dagen én het aantal gewerkte jaar, op verschillende manieren:
- gewerkte dagen: zowel per jaar (o.a. die 156 zoals jij schrijft), maar ook 7.020 gewerkte dagen over de ganse carriere om een pensioenmalus te vermijden.
- gewerkte jaren: dat zijn die jaren met minstens 156 dagen (met enkele uitzonderingen).

Ik zou wel voor de toekomst wel degelijk kijken naar het aantal gewerkte/gelijkgestelde dagen. Want ik voorzie dat men ooit nog ipv het aantal gewerkte jaren zal overschakelen naar X gewerkte dagen om vervroegd op pensioen te kunnen gaan. Dat is op zich ook véél eerlijker.

Terug
Bovenaan