onaangenaame ervaring met "SMART services network SA - Eneco" - wat doe ik best?

Neen, zoals @JPV zegt "is het zo dat bij de meeste vanaf het tweede jaar er pro rata berekend wordt."

Sommige leveranciers rekenen tout court al de vaste vergoeding pro rata, ook het eerste jaar.

Je moet de voorwaarden lezen van het contract dat je tekent.
Ok maar ging dit niet afgeschaft worden?
Ik dacht dat daar in de regering toch werk van gemaakt ging worden?

Want niet iedereen heeft zijn contract nog liggen, mijn moeder bijvoorbeeld zit al 5 jaar bij dezelfde leverancier, geen idee wat haar start datum was....
Eigenlijk zou dit toch standaard zo moeten zijn dat vanaf je 2e jaar, alles pro rata berekend wordt.
 
Ok maar ging dit niet afgeschaft worden?
Ik dacht dat daar in de regering toch werk van gemaakt ging worden?
Nee.

TRUMP zei:
Want niet iedereen heeft zijn contract nog liggen, mijn moeder bijvoorbeeld zit al 5 jaar bij dezelfde leverancier, geen idee wat haar start datum was....
Eigenlijk zou dit toch standaard zo moeten zijn dat vanaf je 2e jaar, alles pro rata berekend wordt.
Eigenlijk zou iedereen de moeite moeten doen om zijn contract in een map te hebben.
 
Nee.


Eigenlijk zou iedereen de moeite moeten doen om zijn contract in een map te hebben.
Sommige energieleveranciers hebben de algemene voorwaarden aangepast zodat de vaste vergoeding per gestart leveringsjaar wordt aangerekend en niet langer pro rata.

Amai das eigenlijk straf. Dus sommige leveranciers hebben die expres veranderd, en ipv pro rata (vroeger), een vaste vergoeding per leveringsjaar (nu).

Dus dat was hetgene waar ik dus bang voor was, en deze vrees was dus gegrond.
Dus die leveranciers, rekenen en hopen er op, dat mensen overstappen, NIET exact na 1, 2 3, jaren, om zo nog snel die vaste vergoeding te kunnen aanrekenen.


Ok je kan het zelf gaan opzoeken wanneer je klant bent geworden, maar vind het toch consument onvriendelijke manier.
 
Klopt. Leveranciers hebben een achterpoortje gevonden in de wetgeving. Vroeger mochten ze een schadevergoeding aanrekenen. Die werd in 2012 afgeschaft en even later rekenen ze vaste vergoeding forfaitair aan. Het heeft dus gewoon een andere naam. De Ombudsdienst voor Energie is daar een rechtzaak tegen begonnen, maar na 2 jaar van tijdrekken heeft de rechter uiteindelijk beslist dat een Ombudsdienst geen rechtzaak mag opstarten..
 
Sommige energieleveranciers hebben de algemene voorwaarden aangepast zodat de vaste vergoeding per gestart leveringsjaar wordt aangerekend en niet langer pro rata.

Amai das eigenlijk straf. Dus sommige leveranciers hebben die expres veranderd, en ipv pro rata (vroeger), een vaste vergoeding per leveringsjaar (nu).

Dus dat was hetgene waar ik dus bang voor was, en deze vrees was dus gegrond.
Dus die leveranciers, rekenen en hopen er op, dat mensen overstappen, NIET exact na 1, 2 3, jaren, om zo nog snel die vaste vergoeding te kunnen aanrekenen.


Ok je kan het zelf gaan opzoeken wanneer je klant bent geworden, maar vind het toch consument onvriendelijke manier.
Over welke leveranciers heb je het eigenlijk? Je bent hier aan het ranten, maar iedereen in dit topic zegt net dat de meeste, zoniet alle, leveranciers rekenen vanaf het tweede jaar een pro rata vergoeding aan.
 
Klopt. Leveranciers hebben een achterpoortje gevonden in de wetgeving. Vroeger mochten ze een schadevergoeding aanrekenen. Die werd in 2012 afgeschaft en even later rekenen ze vaste vergoeding forfaitair aan. Het heeft dus gewoon een andere naam. De Ombudsdienst voor Energie is daar een rechtzaak tegen begonnen, maar na 2 jaar van tijdrekken heeft de rechter uiteindelijk beslist dat een Ombudsdienst geen rechtzaak mag opstarten..
straf !! De regering probeert nu eens goed te doen, en ze krijgen ongelijk.
Over welke leveranciers heb je het eigenlijk? Je bent hier aan het ranten, maar iedereen in dit topic zegt net dat de meeste, zoniet alle, leveranciers rekenen vanaf het tweede jaar een pro rata vergoeding aan.
eneco. maar gij vind dat blijkbaar heel normaal om dat elk jaar te gaan uitvogelen of ze een forfaitaire of pro rata jaarkost aanrekenen?
terwijl de regering , mijns inziens, terecht dit probeerde voor de rechter te trekken als wanprakijk.

Of werkt gij bij de energie leveranciers misschien? :D
 
eneco. maar gij vind dat blijkbaar heel normaal om dat elk jaar te gaan uitvogelen of ze een forfaitaire of pro rata jaarkost aanrekenen?
terwijl de regering , mijns inziens, terecht dit probeerde voor de rechter te trekken als wanprakijk.

Of werkt gij bij de energie leveranciers misschien? :D
Eneco doet ook pro rata vanaf het 2e jaar.
Ik werk niet bij de energie leveranciers, ik lees gewoon wat er gezegd wordt in dit topic.
 
straf !! De regering probeert nu eens goed te doen, en ze krijgen ongelijk.
[...]
terwijl de regering , mijns inziens, terecht dit probeerde voor de rechter te trekken als wanprakijk.
De Ombudsdienst voor Energie is niet de regering? Anders had die rechtzaak niet geseponeerd geweest...
 
De Ombudsdienst voor Energie is idd niet de regering. De regering zou de wet simpel kunnen verduidelijken om die praktijk te verbieden.

Als ik me niet vergis was het Van de Lanotte die de verbrekingsvergoeding laten afschaffen.

In 2018 heeft Kris Peeters de forfaitaire aanrekening van de vaste vergoeding goedgekeurd.

En Van der Straeten heeft nu laten bepalen dat het pro rata moet, maar enkel voor variabele contracten die langer actief zijn dan 6 maanden.
 
De Ombudsdienst voor Energie is idd niet de regering. De regering zou de wet simpel kunnen verduidelijken om die praktijk te verbieden.

Als ik me niet vergis was het Van de Lanotte die de verbrekingsvergoeding laten afschaffen.

In 2018 heeft Kris Peeters de forfaitaire aanrekening van de vaste vergoeding goedgekeurd.

En Van der Straeten heeft nu laten bepalen dat het pro rata moet, maar enkel voor variabele contracten die langer actief zijn dan 6 maanden.
En vaste vanaf 12 maand zeker? Voor zover ik iets kan terugvinden is er vanaf het 2e jaar een veel striktere regeling van toepassing. En mogen ze niet zo veel 'foefelen' als in het eerste jaar.
 
En vaste vanaf 12 maand zeker? Voor zover ik iets kan terugvinden is er vanaf het 2e jaar een veel striktere regeling van toepassing. En mogen ze niet zo veel 'foefelen' als in het eerste jaar.
Was enkel als ze zich hadden aangesloten bij dat consumentenakkoord dacht ik.

 
In het Consumentenakkoord staat dat voor contracten (vast of variabel) het na 12 maanden ook pro rata is, maar enkel als je een meerjarig contract hebt afgesloten (dus, 2, 3, 4 of 5 jaar).

De meeste klanten hebben echter een contract van 1 jaar dat twee maanden vóór de einddatum ervan hernieuwd wordt. Je hebt dan als het ware opnieuw een contract van 1 jaar. En de leverancier kan de vaste vergoeding dan toch forfaitair aanrekenen...

Daar is heel wat lobbywerk aan voorafgegaan hoor. We mogen allemaal Kris Peeters bedanken voor zijn incompetentie.
 
Wanneer een contract van bepaalde duur van meer dan één jaar voorziet in de forfaitaire aanrekening van een vaste vergoeding per begonnen contractjaar, zal de energieleverancier voor dergelijke contracten
- ofwel het forfaitaire gedeelte van de vaste vergoeding per contractjaar laten dalen vanaf het tweede contractjaar;
- ofwel vanaf het tweede contractjaar de vaste vergoeding volledig pro rata temporis aanrekenen;
- ofwel vanaf het tweede contractjaar de vaste vergoeding gedeeltelijk forfaitair en gedeeltelijk pro rata temporis aanrekenen.

Zo staat het in het Consumentenakkoord.

Contracten van onbepaalde duur vallen dus uit de boot alsook contracten van 1 jaar.

Voor contracten van meer dan 1 jaar, moet de leverancier :
- het forfaitair gedeelte laten dalen --> een daling van 1 cent is ook een daling..
- OF het pro rata aanrekenen vanaf het tweede jaar
- OF gedeeltelijk forfaitair/pro rata aanrekenen --> zonder dat hierbij gespecifieerd wordt hoe groot de gedeeltes moeten zijn..

In feite mogen leveranciers dus nog doen wat ze willen vanaf het tweede jaar.

Elke consumentgerichte persoon denkt hierbij van "wie heeft dit hier zo laten neerschrijven?"
 
Zo staat het in het Consumentenakkoord.

Contracten van onbepaalde duur vallen dus uit de boot alsook contracten van 1 jaar.

Voor contracten van meer dan 1 jaar, moet de leverancier :
- het forfaitair gedeelte laten dalen --> een daling van 1 cent is ook een daling..
- OF het pro rata aanrekenen vanaf het tweede jaar
- OF gedeeltelijk forfaitair/pro rata aanrekenen --> zonder dat hierbij gespecifieerd wordt hoe groot de gedeeltes moeten zijn..

In feite mogen leveranciers dus nog doen wat ze willen vanaf het tweede jaar.

Elke consumentgerichte persoon denkt hierbij van "wie heeft dit hier zo laten neerschrijven?"
Idd, het blijft een kluwen waar een kat haar eigen kittens niet meer in terugvindt.
schandalig toch, hoe kan je zo'n spinneweb gaan verzinnen, en verwachten dat de consument er aan uit geraakt.

Precies speciaal moeilijk gedaan , omdat de consument toch weer de dupe is.
 
Terug
Bovenaan