onaangenaame ervaring met "SMART services network SA - Eneco" - wat doe ik best?

D

Deleted member 451

Guest
Ok ik zit hier met een wrang gevoel waar ik deze nacht van heb wakker gelegen.

Elk jaar op 1 juni verander ik van energie leverancier (gas & electriciteit).
Dus in de maand april zoek ik voor een nieuwe, goedkoopste via aanbieders, vreg....
al wekenlang staat ENECO - FLEX al goedkoopste (of dit zo is, gaan we hier nu niet discussieren, daarvoor is een electriciteitsleverancier topic voor onder bouwen/wonen).

Omdat ik weet dat hier iemand in de straat abonnementen verkoopt bij Eneco en Orange, dacht ik; ik ga die mens een plezier doen.
(hij vroeg al eens om orange aan te smeren, maar ik zit goed bij telenet. ook voorgaande jaren was eneco steeds bij de mindere aanbieders, maar ditmaal eens de beste)

Gisteren bel ik bij hem aan, en vraag ik of hij die Eneco Flex aanbied. Ja zei hij.
Dus we gaan aan tafel zitten, vullen alles samen in op zijn computer, Bij start datum vullen we 1 juni 2022 in.
(voor mij heel belangrijk, omdat ik nu bij luminus zit, en je krijgt pas een hele hoop kortingen bij hen, als je 1 volledig jaar klant blijft).

Ik moet vreemd genoeg ook mijn paspoort nummer en rijksregisternr geven, en ook document signen door een code te ontvangen die ik via sms krijg, en aan de hand daarvan wordt mijn contract getekend via DOCUSIGN.
Ook de domiciliering in gang gezet.

En nu komt het.

ik ga naar huis, een half uur later krijg ik een email van mijn contract.
blijkbaar werkt die man via SMART SERVICES NETWORK SA , dat is een soort tussenpersoon. Op zich lijkt me dit geen ramp, want mijn contract die ik ontvang is wel degelijk van Eneco (al staat er ook een SMART logo op bovenaan)
Maar wat zie ik?
Bij electriciteit staat er: "ik wens te starten na einde van mijn huidig contract". Dus ik neem aan dat dit 1 juni zal zijn, die bij luminus afloopt
maar bij Gas staat: " ik wens zo snel mogelijk over te stappen".

Nogtans, en ik heb goed overlopen, hebben we dat niet aangevinkt op zijn online platform!
Ook die letterlijke start datum 1 juni is eigenlijk nergens terug te vinden op mijn contract.

Ik ga terug naar die man, en vertel hem dat zijn online platform niet alle zaken over neemt die we hebben ingegeven, en vraag of dit bewust niet alle data overneemt in het Eneco contract.
Hij zegt me dat ik me geen zorgen moet maken en dat hij dit wel zal recht zetten... hij zet mij in CC naar zijn SMART manager, maar het is van Eneco dat ik eigenlijk zeker wil zijn dat ze zeker pas op 1 juni gaan starten met beide contracten.


Bovendien, als je met 2 verschillende start datums zit voor gas en electriciteit, ga ik in de toekomst elk jaar 2 aparte contracten moeten blijven afsluiten, want je moet steeds een vaste vergoedings kost betalen, als je 1 dag langer dan een jaar bij een leverancier zit, en als je een dag te kort bij een leverancier zit, verlies je een hoop aan welkoms kortingen.

Wat kan ik nu doen?

Ik zie in mijn contract staan:
"Recht op herroeping van je contract binnen de 14 dagen op aankoop op afstand". Ok dit kan ik dus inroepen, en procedure volgen. Echter staat er ook bij, als het contract reeds gestart is, dat je met een vaste kost zit voor het reeds aangerekend verbuik.
Dus als ze smerig doen bij eneco, behandelen ze mijn email niet meteen, gaan ze morgen (dinsdag eerste werkdag) mij rap overzetten voor GAS, want ja staat zo in het contract;..., en behandelen ze enkele dagen nadien mijn "herroeping", en zit ik al met een bedrag dat ik moet betalen. Bovendien zal mijn Luminus reeds afgesloten zijn (mijn gas) en zal ik ook daar dan met 2 verschillende datums zitten.


Of laat ik alles zoals het is, en hoop ik dan gewoon dat de goedkopere tarieven het gaan halen op die kortingen die ik zal verliezen doordat luminus gas, geen heel jaar liep?

Ik voel me zo in het zak gezet, en dat is nog het ergste. Wist die vent daar niet van, of doet SMART het doelbewust op die manier, om je met 2 verschillende data contracten te laten werken, zodat als je binnen een jaar of wat vertrekt bij hen, dat ze daar dan nog eens een 2e "jaarvergoeding" kunnen aanrekenen?


OF, en dit lijkt mij nog het beste misschien:
Mailen naar Eneco, zeggen dat er een foutje staat in mijn contract, en EISEN dat ze zowel gas & electriciteit laten starten op 1 juni, dat ik binnen de 7 dagen een antwoord wens, zoniet dat ik die herroeping in gang ga zeggen (waar ik 14 dagen tijd voor heb).
En dan maar hopen dat ze die mail snel behandelen, en me niet snel het gas contract in gang steken... ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Smerig doen, eisen, int zak gezet... Hou u vooral even kalm tot je weet hoe de vork aan de steel zit.

Mailen zou ik niet doen.

- bel morgenochtend naar Eneco en vraag wat zij zien
- zorg ervoor dat die man ook de nodige checks doet

En in de toekomst, het is hier al zoveel gezegd: overschakelen kost een paar klikken. Doe dat gewoon zelf.
 
En in de toekomst, het is hier al zoveel gezegd: overschakelen kost een paar klikken. Doe dat gewoon zelf.
Dat doe ik normaal elk jaar. Maar is het zo raar een kennis te willen helpen?
Maar ja. Lesje nu wel geleerd.

maar serieus. Als je A & B overeenkomt op het online platform, je tekent het digitaal, en nadien krijg je contract kopie per mail en er staat C op, jij vind dit niet in het zak zetten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt idd het herroepingsrecht dus bel gewoon morgen naar Eneco en vraag of zij zien wanneer beide contracten gaan starten.

Klopt de datum voor gas niet, dan kan je beginnen mailen ed.

Let wel, ik vertrouw de klantendienst van Eneco zelf wel voor geen haar.

Lang verhaal kort, ik heb het hier al eens neergepend: ze hebben aardgas en elektriciteit zonder onze goedkeuring overgezet van ons oud adres naar ons nieuw, waar we reeds aardgas en elektriciteit hadden bij andere (goedkopere) leveranciers. Nog steeds hebben ze niet kunnen aantonen waarom ze dat hebben gedaan, ze komen steeds met hetzelfde riedeltje af dat wij dat wel degelijk hebben aangevraagd maar kunnen geen enkel bewijs leveren, ze gooiden zelfs een bepaald moment kwaad de telefoon dicht.

Dus mochten ze na uw telefoongesprek bevestigen dat het pas op 1 juni ingaat, zou ik toch nog een mail sturen om dit te bevestigen.
 
Ongelofelijk :) :)

Klantendienst: 2 keer meer dan half uur, ik geraak niet binnen.
ik bel terug naar hen, maar ditmaal onder keuzemenu "ik wil klant worden". binnen de 2 minuten geraak ik binnen.

Ik doe het hele verhaal. 'oh meneer u hoeft u geen zorgen te maken, dit zal zowiezo op dezelfde datum gebeuren' maar op mail zetten konden ze niet.

Deze middag krijg ik dan contract in mailbox. 2 verschillende datums !!!!

Ok dan maar, meteen herroepings formulier ingevuld, per email en per post verzonden. Korte metten er mee.



Ik zit nu natuurlijk wel met een nieuw probleem: Ik wil sowieso zoals elk jaar op 1 juni overstap doen, maar aangezien nu eerst die annulatie moet verwerkt worden, kan ik toch moeilijk kijken voor een nieuwe energie leverancier? Ik kan enkel maar hopen dat ze die annulatie binnen de week verwerken, (al is dit natuurlijk wishful thinking, prioriteit zal dit wel niet hebben. ). Ofwel contacteer ik mijn huidige, leg de situatie uit dat ik op punt stond om te veranderen, en uiteindelijk de herroepping heb gedaan, en een nieuwe deal bij mijn huidige vragen?

Wat een gedoe.
Is ook de laatste keer dat ik zo'n "rondloper" , ook al ken ik die mens wel van zien, heb laten de overstap doen.
 
Ik had iets gelijkaardigs voor, oorspronkelijk ingetekend op een groepsaankoop en mij later bedacht.
Je moet niet persé wachten tot die herroeping bevestigd wordt, ik heb toen dezelfde dag ingetekend op een ander contract.
 
Ongelofelijk :) :)

Klantendienst: 2 keer meer dan half uur, ik geraak niet binnen.
ik bel terug naar hen, maar ditmaal onder keuzemenu "ik wil klant worden". binnen de 2 minuten geraak ik binnen.

Ik doe het hele verhaal. 'oh meneer u hoeft u geen zorgen te maken, dit zal zowiezo op dezelfde datum gebeuren' maar op mail zetten konden ze niet.

Deze middag krijg ik dan contract in mailbox. 2 verschillende datums !!!!

Ok dan maar, meteen herroepings formulier ingevuld, per email en per post verzonden. Korte metten er mee.



Ik zit nu natuurlijk wel met een nieuw probleem: Ik wil sowieso zoals elk jaar op 1 juni overstap doen, maar aangezien nu eerst die annulatie moet verwerkt worden, kan ik toch moeilijk kijken voor een nieuwe energie leverancier? Ik kan enkel maar hopen dat ze die annulatie binnen de week verwerken, (al is dit natuurlijk wishful thinking, prioriteit zal dit wel niet hebben. ). Ofwel contacteer ik mijn huidige, leg de situatie uit dat ik op punt stond om te veranderen, en uiteindelijk de herroepping heb gedaan, en een nieuwe deal bij mijn huidige vragen?

Wat een gedoe.
Is ook de laatste keer dat ik zo'n "rondloper" , ook al ken ik die mens wel van zien, heb laten de overstap doen.
Volgens mij kan je nu al kijken naar een ander, je hebt tenslotte je contract bij Eneco herroepen. Ze zouden zo 2 maand kunnen doen over het behandelen van je brief waardoor jij niet kan overstappen.
 
Ongelofelijk :) :)

Klantendienst: 2 keer meer dan half uur, ik geraak niet binnen.
ik bel terug naar hen, maar ditmaal onder keuzemenu "ik wil klant worden". binnen de 2 minuten geraak ik binnen.
Off topic, maar doe ik standaard bij telenet/proximus/electrabel en consoorten.
Oei, sorry, dan zal ik verkeerd nummertje hebben ingetypt. Kan je me geen collega doorschakelen?...

Maar met alle respect, zoiets doe ik ook altijd gewoon zelf, zonder enige tussenpersoon (fysiek, telefonisch,...) Die moeten ook hun geld verdienen en ofwel is er toch iets niet in orde, of word je in het zak gezet.
 
Off topic, maar doe ik standaard bij telenet/proximus/electrabel en consoorten.
Oei, sorry, dan zal ik verkeerd nummertje hebben ingetypt. Kan je me geen collega doorschakelen?...

Maar met alle respect, zoiets doe ik ook altijd gewoon zelf, zonder enige tussenpersoon (fysiek, telefonisch,...) Die moeten ook hun geld verdienen en ofwel is er toch iets niet in orde, of word je in het zak gezet.


Jaja, bij mijn "ik wil klant worden" keuzemenu werd ik wel meteen geholpen, maar werd dan toch zonder pardon terug in de wachtrij gezet van het "ik ben reeds klant", ....


En ja, ik heb het je al aangegeven, het is iemand die ik kende, en ik dacht: Als die mij nu het identieke contract kan aanbieden die ik wil, is dat toch aan dezelfde tariefkaart, dus hoef ik niet bang te zijn om "in het zak gezet " te worden.
Maar is dus toch gebeurd, en ik vermoed dat zijn "SMART hoofdfirma" bewust dit doet, die 2 verschillende datums opgeven.
Op die manier zetten ze je in het zak op het moment dat je volgend jaar of later opnieuw ergens anders intekent. Want stel dat ze mij nu overzetten op 1 juni gas en 2 juni electriciteit;
dan moet ik bij mijn vorlgende leverancier volgend jaar, die exacte 2 datums terug hanteren.
Als ik 2 juni voor gas EN electriciteit neemt, dan zal Eneco mij voor die 1e extra dag gas, opnieuw een jaarvergoeding aanrekenen.
Slim gezien natuurlijk van hen, maar niet met mij hoor.

Bovendien, er werd toch in de regering gestemd om die jaar vergoedingen af te schaffen? of is dat nog niet ingegaan?
 
Ik had iets gelijkaardigs voor, oorspronkelijk ingetekend op een groepsaankoop en mij later bedacht.
Je moet niet persé wachten tot die herroeping bevestigd wordt, ik heb toen dezelfde dag ingetekend op een ander contract.
Ja maar dat is toch iets anders denk ik zo?

Een groepsaankoop werkt door eerst een lijst aan te leggen met mensen die willen mee doen, en pas als de eind datum van die mogelijkheid tot inschrijving is verstreken, dan pas wordt die lijst overgemaakt aan de gekozen maatschappij van de groepsaankoop, niet?


Dus het feit dat jij hebt bedacht zal wellicht geweest zijn op een moment nog VOOR dat de volledige lijst werd ingedragen bij de gekozen maatschappij?
 
Ja maar dat is toch iets anders denk ik zo?

Een groepsaankoop werkt door eerst een lijst aan te leggen met mensen die willen mee doen, en pas als de eind datum van die mogelijkheid tot inschrijving is verstreken, dan pas wordt die lijst overgemaakt aan de gekozen maatschappij van de groepsaankoop, niet?


Dus het feit dat jij hebt bedacht zal wellicht geweest zijn op een moment nog VOOR dat de volledige lijst werd ingedragen bij de gekozen maatschappij?
De inschrijfperiode was al verstreken en mijn gegevens waren al aan de leverancier overgemaakt.
 
“Ik wil eens een kennis helpen”.
Helpen met wat? Wat geld in zijn zakken steken voor iets wat je met drie muisklikken zelf beter kan?

Gewoon nieuw contract afsluiten en klaar.
Die klantendiensten zijn trouwens echt schrijnend. Ex heeft daar 3 maanden gewerkt als customer service champion bij Eneco, wat ze vooral aanleren is zoveel mogelijk verkopen, zo weinig mogelijk contracten verbreken en mensen met problemen asap op een afbetalingsplan zetten om asap geld binnen te krijgen.
 
Smerig doen, eisen, int zak gezet... Hou u vooral even kalm tot je weet hoe de vork aan de steel zit.

Mailen zou ik niet doen.

- bel morgenochtend naar Eneco en vraag wat zij zien
- zorg ervoor dat die man ook de nodige checks doet

En in de toekomst, het is hier al zoveel gezegd: overschakelen kost een paar klikken. Doe dat gewoon zelf.

ALTIJD (op een beleefde manier) mailen. Bij onregelmatigheden moet je altijd zorgen dat je dingen zwart op wit hebt staan.
Als achteraf het niet opgelost geraakt ga je moeten aantonen dat jij het nodige hebt gedaan om het recht te zetten. Probeer dan maar eens te bewijzen dat je gebeld hebt en wat er telefonisch gezegd is geweest.

"In het zak zetten" is het niet. Zij winnen er niets bij, buiten dat jij enkele dagen vroeger klant bent. Menselijke fout waarschijnlijk. Je moet het niet zo ver gaan zoeken.
 
ALTIJD (op een beleefde manier) mailen. Bij onregelmatigheden moet je altijd zorgen dat je dingen zwart op wit hebt staan.
Als achteraf het niet opgelost geraakt ga je moeten aantonen dat jij het nodige hebt gedaan om het recht te zetten. Probeer dan maar eens te bewijzen dat je gebeld hebt en wat er telefonisch gezegd is geweest.

Sorry, ik had moeten nuanceren en duidelijker zijn: als je snel wil ingrijpen, dan is het eerste wat je doet niet mailen maar de telefoon opnemen, iemand spreken en direct verifiëren (als je iemand aan de lijn krijgt natuurlijk).
Nadien kan je dat op mail zetten.

Vertrouwen op mail als je een fout wil onderscheppen of tegenhouden doe ik nooit, tenzij het niet anders kan :)

"In het zak zetten" is het niet. Zij winnen er niets bij, buiten dat jij enkele dagen vroeger klant bent. Menselijke fout waarschijnlijk. Je moet het niet zo ver gaan zoeken.
Akkoord.
 
"In het zak zetten" is het niet. Zij winnen er niets bij, buiten dat jij enkele dagen vroeger klant bent. Menselijke fout waarschijnlijk. Je moet het niet zo ver gaan zoeken.
Toch even nuanceren.

Ze winnen er wel iets bij.

stel 1 juni gas
2 juni electriciteit
contracten starten.


volgend jaar wil je opnieuw veranderen (zoals ik jaarlijks doe) : Dus ik zou dan een andere leverancier (bv engie nemen),
ik vraag aan engie, start maar op 2 juni 2023.
dan moet ik voor mijn GAS bij eneco wel terug die jaarlijkse vergoeding betalen, want ik heb 1 dag te lang klant geweest.

En als ik beide contracten in 2023 op 1 juni wil laten starten, heb ik ook een probleem want dan kunnen ze zeggen "bij uw electriciteit heb je 1 dag te weinig klant geweest, dus uw korting valt weg"

Of ik zou voor al mijn toekomstige levensjaren, exact die 1 juni gas , en 2 juni electriciteit overstap datums moeten hanteren...



Soit, ondertussen al nieuw contract laten ingaan, bij engie effectief. Eneco heeft enkel gereageerd met (oh ok we willen het ook aanpassen hoor, door beide datums op 1 juni te zetten. Tja daar is het nu voor te laat.
 
volgend jaar wil je opnieuw veranderen (zoals ik jaarlijks doe) : Dus ik zou dan een andere leverancier (bv engie nemen),
ik vraag aan engie, start maar op 2 juni 2023.
dan moet ik voor mijn GAS bij eneco wel terug die jaarlijkse vergoeding betalen, want ik heb 1 dag te lang klant geweest.
Die jaarlijkse vergoeding is vanaf het 2e jaar toch pro rata?
 
Aha das goed nieuws. Dus het komt er eigenlijk op neer dat je overal minimum 1 jaar klant moet zijn, en dan maakt het niet echt uit wanneer je overstapt.
 
Neen, zoals @JPV zegt "is het zo dat bij de meeste vanaf het tweede jaar er pro rata berekend wordt."

Sommige leveranciers rekenen tout court al de vaste vergoeding pro rata, ook het eerste jaar.

Je moet de voorwaarden lezen van het contract dat je tekent.
 
Terug
Bovenaan