Notaris in fout

heb 2 collega's die dit ook hebben meegemaakt.
De ene was vrij snel opgelost.
DE andere heeft er een jaar mee gezeten.
Om te beginnen was zijn notaris echt laks, alles duurde lang om dan na een half jaar te horen dat hij er niet wou aan beginnen omdat het te complex was
Andere notaris aangesproken die heeft hem gezegd het zelf te doen (wel gezegd wat te doen)
Uiteindelijk moest het op de gemeenteraad/college voorkomen.
Heeft nog is 1-2 maand geduurd omdat de persoon die het opvolgde ziek was...
 
Update 1: opsplitsing door oorspronkelijke eigenaar vh huis gebeurde 1 maand voor ingang van nieuwe gewestelijke plan van 1978. (Vrij "toevallig'" ook). Dit betekent dat de oorspronkelijke eigenaar in principe niets fouts heeft begaan door geen vergunning op papier af te leveren bij verkoop. Gezien alle woningen van vóór 1978 als vergund beschouwd mogen worden. Enige oplossing in dergelijke gevallen is een officiële vergunning aanvragen bij de gemeente. Indien er geen andere, gekende problemen zijn, zou deze procedure redelijk straightforward moeten zijn.
Wij zelf beginnen volgende week met de aanvraag via ons notaris.
Ik snap het probleem eigenlijk niet.

Als het destijds niet vergunningsplichtig was, moet je nu toch ook geen nieuwe vergunning aanvragen om het te verkopen.

Het is nergens in de wet verplicht om een officiële vergunning te hebben bij een verkoop.

Het vermoeden van vergunning speelt hier want het is voor het gewestplan gesplitst, dat is sowieso quasi even goed op vlak van bewijs als een echte vergunning.
 
Ik snap het probleem eigenlijk niet.

Als het destijds niet vergunningsplichtig was, moet je nu toch ook geen nieuwe vergunning aanvragen om het te verkopen.

Het is nergens in de wet verplicht om een officiële vergunning te hebben bij een verkoop.

Het vermoeden van vergunning speelt hier want het is voor het gewestplan gesplitst, dat is sowieso quasi even goed op vlak van bewijs als een echte vergunning.
Correct, dat was ook onze gedachte. Maar de notaris vd koper wil het perse op papier, eveneens de koper zelf (om zo 100% gerust te zijn). Lijkt ons ook een overkill qua papierwerk, maar kunt er niet om heen :/
 
Correct, dat was ook onze gedachte. Maar de notaris vd koper wil het perse op papier, eveneens de koper zelf (om zo 100% gerust te zijn). Lijkt ons ook een overkill qua papierwerk, maar kunt er niet om heen :/
Andere koper zoeken die minder moeilijk doet 😛
 
Update 2: zitten nu 2 maanden verder met de aanvraag. Dienst omgeving bij de gemeente wordt bemand door één persoon, die niet bepaald gehaast is. 5-tal moeten bellen om hem vriendelijk ‘aan te sporen’. Uiteindelijk bleken er nog een hoop zaken niet volledig te zijn, notaris terug aan het werk gezet om het nodige te doen. Aankomende zomervakantie zal voor verdere vertragingen zorgen gezien de beslissing door een interne commissie genomen wordt. 😒
Dus mensen, kijk je vergunningen tijdig na voordat jullie aan verkoop/verhuur begint.
 
Terug
Bovenaan