Normale temperatuur daling in ouder huis?

TheLoveBelow

Active member
Wij wonen in een ouder, vrijstaand huis dat een EPC B zou moeten hebben. Door een probleem in onze ketel werd het gisteren 22°C. Dit was de maximale temperatuur om 21:00. Hierna heb ik de verwarming volledig afgelegd. Om 06:00 de dag erop, werd het dan 18.7°C. Nu vroeg ik mij af of dit normaal is? Op 9h is temperatuur met 3.3°C gezakt.
Onze woning is volledig onderkeld en wij slapen op het gelijkvloers. De bovenverdieping is één grote ruimte die afgesloten is met een deur, dus in principe kan er langs daar weinig warmte ontsnappen. Wel bestaat het gelijkvloers uit heel veel raampartijen, wel met dubbel glas. Aan de buitenkant zitten plastieken rolgordijnen die wij steeds open laten. Aan de binnenkant zitten flut gordijntjes die als papier aanvoelen. Het is wel een werkje om die steeds open en dicht te moeten doen. Of is dat het sop de kolen niet waard?

Dat lijkt me met koudere buitentemperaturen niet echt extreem. Het was ook een natte nacht met wat wind, ik merk hier in onze oudere woning (ook B) dat dat toch een verschil geeft. Net onder het vriespunt, maar droog en windstil geeft precies minder verlies.

Het is niet omdat de lucht 22 graden is geworden dat heel het huis (lees bakstenen/vloer) heel fel mee zijn opgewarmd. Daarvoor moet het heel lang 22 graden ziijn.

Voor een open vrijstaand huis met veel dubbel glas lijkt me dat een normale temperatuurdaling bij deze temps.

Dat lijkt me ook normaal.

Hier (vrijstaand huis, EPC 'B' als ik de zonnepanelen niet meetel want die maken geen verschil naar isolatie toe, dubbel glas) daalt de temperatuur tussen avond en ochtend ook wel zoiets.

Om te weten of die gordijntjes binnen effect hebben, kan je eens een week ze open laten en een week ze dicht doen, om te zien of dat meetbaar verschil maakt. De rolgordijnen aan de buitenkant zullen normaal gezien wel meer invloed hebben dan lichte gordijnen binnen, voor je op dat punt komt, zijn de muren/ramen en een beetje van de lucht binnenshuis al afgekoeld.

Dat is echt niet abnormaal voor een EPC B woning. Ik woon nu in een gerenoveerde EPC A woning, zet de verwarming overdag op 20°C tot 21u en zelfs met vrieskou zakt de temperatuur 's nachts niet onder de 19 zonder verwarming.
Mijn appartement had een EPC B en daar zakte de temperatuur in de winter soms onder de 16 zonder verwarming 's nachts.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan