Nieuwe RAM het aankopen waard?

dr.salt

Member
Ik heb, omdat mijn begrip van timings echt nihil was, wat opzoekwerk verricht en ben tot de constatatie gekomen dat deze aankoop in mijn geval misschien slechts een marginale winst gaat opleveren.

Momenteel steekt dit in mijn systeem:

https://www.megekko.nl/pr...M2B3000C15-Geheugenmodule

Deze draait stabiel op de XMP settings aan 3000MHz

Mijn systeem:

5600x
rtx 3070 aorus master
aorus elite x570 mobo
850W PSU

Mijn plan was om 2 latjes 8GB 3600 aan te schaffen (Vengeance RGB want ik ben een foorkramer geworden)


Aangezien ik enkel game op dit systeem (en dus ook zelfs niet stream) lijkt 16GB meer dan voldoende (voorlopig). Gezien de timings van deze latjes sneller zijn dan die van de nieuwe die ik op het oog had betwijfel ik dus of het sop de kolen waard is.

Heb ik het juist of zie ik hier iets over het hoofd?
 

Ryzen 3 wilt vooral graag 3600@CL < 16 hebben omdat dit dan 1:1 loopt met de Infinity Fabric.

 
Ryzen 3 wilt vooral graag 3600@CL < 16 hebben omdat dit dan 1:1 loopt met de Infinity Fabric.

Dat zijn nog iets moeilijker te vinden latjes nee? Is het de meerprijs waard tov wat er nu in zit echter
 
Dat zijn nog iets moeilijker te vinden latjes nee? Is het de meerprijs waard tov wat er nu in zit echter

Moelijker.. Ik heb gewoon 3600 gekocht met CL18.. gewoon manueel naar 16 gezet gehad en lijkt te werken. Of het de moeite waard is, moet je zelf beslissen aan de hand van de link die ik gedumpt heb.
 
Ik heb morgen een kitje 32GB in de brievenbus als 't goed is. Als je interesse hebt verkoop ik mijn huidige 2x8GB G.Skill Neo RGB 3600 CL 16?
Ik ben op een Intel 7700K destijds van 2666mHz (CL weet ik niet meer) gegaan naar deze 3600 cl16 en het verschil in respons was aanzienlijk, gewoon XMP zonder speciale tuning. Ik gebruik nu een 3900x op een ASUS X570 Hero bordje, waar ooit nog wel eens een 5900x in komt denk ik.

Ryzen is nogal gevoelig voor speed EN timing, maar met deminishing returns. Je kan op Gamer's Nexus en Buildzoid's advies googlen, die leggen het goed uit en testen ook het effect van een zwaar getunede ram kit op een 3600x (of was het XT?) en dat verschil was toch navenant. 3600 CL16 met XMP is de makkelijke "fire and forget" sweetspot, als je zelf met Ryzen DRAM calculator aan de slag wil een zwaar verder tunen, moet je mijn kit niet kopen (want geen B-die), en zo'n duurdere tier kiezen die wel Samsung B-Die heeft... Dat loont alleens als je echt werk wil steken in manueel tunen en als je een degelijk, tot zeer degelijk moederbord hebt. Ik denk dat het met een Aorus Elite toch al relatief goed moet gaan.

Er is een 3600 cl 14 G.Skill kit, maar die heb ik nog nergens gezien in stock. Van de 3600 heb je een 16-16-16-36 (B-die, GTZN code) en 16-19-19-39 kitje (SK Hynix, GTZNC code). De hele snelle is GTZNB, maar ook een stuk duurder dan de NC of de N. Er is ook nog Corsair dominator dat de moeite waard is en er is "oude" Trident Z, dus nog geen NEO branding die doorgaans heel duur is die ook heel strakke timings heeft.
 
Terug
Bovenaan