Nieuwe PC, toughts?

Performance/watt zeker. Maar de nieuwste Intels zijn alvast de goede weg op aan het gaan. We hebben nood aan 2 min of meer gelijkwaardige producenten om vooruitgang aan aanvaardbare prijzen te bekomen. Niet zoals nvidia die de top high end monopoliseren met als gevolg een 4090 voor € 2000 en de rest.
Prijzen zijn bij AMD ook almaar hoger en hoger aan het gaan (lees: back 2 MSRP) terwijl ze net degene waren die billijke marktprijzen hadden al enkele maanden na de launch. 7800X3D heeft zo laag als € 319 gestaan. Ga nu eens kijken 👀

Zeer blij met mijn 5800X3D overigens. Platform is dan wel end of life, toch content om te zien dat die nog heel goed meekan op gebied van gaming. Ook heel blij te zien dat de koers die Lisa Su vaart zijn vruchten blijft afwerpen. Gpu divisie heeft wel nog wat werk. Al is een top mid end gpu aan democratische prijzen voor mij interessanter. Fingers crossed dus voor de 8000-serie.

Mijn eerste pc was een Packard Bell uit de Photo Hall met een AMD K6-2. Daarna overgestapt naar een Intel Pentium 4 2.8 Ghz (“Northwood”). In die tijd volgens mij sneller dan de alternatieven van AMD maar volgens @zaj niet dus 😀. Nadien terug AMD met de Athlon64 3500+ en beetje later nog aangepast naar een Opteron165, die laatste was geweldig. En finaal rond 2009 de laatste build uit mijn jeugd opnieuw Intel Q9550. Van daar tot mijn huidige 5800X3D zit dus een enorm gat, qua tijdspanne e, niet die van mijn vrouw.

Mijn eerste pc was een Packard Bell uit de Photo Hall met een AMD K6-2. Daarna overgestapt naar een Intel Pentium 4 2.8 Ghz (“Northwood”). In die tijd volgens mij sneller dan de alternatieven van AMD maar volgens @zaj niet dus 😀. Nadien terug AMD met de Athlon64 3500+ en beetje later nog aangepast naar een Opteron165, die laatste was geweldig. En finaal rond 2009 de laatste build uit mijn jeugd opnieuw Intel Q9550. Van daar tot mijn huidige 5800X3D zit dus een enorm gat, qua tijdspanne e, niet die van mijn vrouw.

Mijn eerste PC was iets van HP. Geen idee wat erin zat. Nadien een Athlon X2 6000+ gehad, dan een i7-3820, i7-3930K (klokte wel vrij hoog voor een ES), dan i7-5820K en mijn huidige i7-11700KF. Dus ook praktisch altijd Intel gehad.
Wou toen rond 2011 (voor ik die 3820 had gekocht) overschakelen naar een AMD FX-8350, maar uiteindelijk waren de prestaties niet om naar huis te schrijven dat ik wel verplicht was om naar Intel te gaan. Sindsdien nooit spijt gehad van Intel, eigenlijk. Ga mijn 11700KF nog wel een tijdje gebruiken, sinds ik begin dit jaar een nieuw bord ervoor heb gekocht.

Idem qua GPU's ook in het begin AMD gehad met hier en daar een tijdelijke switch en dan naar Nvidia overgeschakeld.

Ik koop gewoon de beste processor, op basis van gaming prestaties/prijs/energieverbruik (in volgorde van belangrijkheid voor mij)
Als energieverbruik en/of prijs écht de pan uitswingt bij Intel kan dat toch de reden zijn om AMD te gaan, ook al zou Intel dan ietsje sneller zijn. Ik ga geen CPU aanschaffen die 2-3x meer verbruikt voor een beetje meer frames.

@Ascari mss nog laatste klein vraagje.

Heb het wel al vaak gezien in video's maar toch hoe veel en hoe breng jij koelpasta aan?
Kheb zo wa schrik voor te weinig, maar ook voor te veel, als ook zeggen ze je moet de Koeler goed aanspannen, maar ook niet te hard.

dat is allemaal zo vaag :p

ivm koelpasta, ik doe de grootte van een erwt qua koelpasta in het midden, beetje zoals hier:
koeler aanspannen, gewoon tot je veel weerstand voelt. niet bij het minste weerstand, maar ook niet blijven draaien. meestal zie je dat als de veren beginnen de spannen.

ivm koelpasta, ik doe de grootte van een erwt qua koelpasta in het midden, beetje zoals hier:
koeler aanspannen, gewoon tot je veel weerstand voelt. niet bij het minste weerstand, maar ook niet blijven draaien. meestal zie je dat als de veren beginnen de spannen.
Thx, kvind gewoon kak dat ge niet ziet of alles mooi verspreid is of niet en of het niet over de rand gelopen is :p

Tis gelukt wtf is da man
Moet ge idd heel voorzichtig er terug uittrekken. Meestal steek ik die pas op't einde van de build. Als alles er insteekt, behalve de GPU. Die gaat er pas helemaal op't einde in want anders kan je niet aan de frontpanel connector op't moederbord

Moet ge idd heel voorzichtig er terug uittrekken. Meestal steek ik die pas op't einde van de build. Als alles er insteekt, behalve de GPU. Die gaat er pas helemaal op't einde in want anders kan je niet aan de frontpanel connector op't moederbord
Ik had zo een tussenstuk gebruikt, maar dat zat nog slechter dan de kabel zelf en man ik was hier al aant zweten, zag da board al mee plooien xD

Ma tis gelukt genoeg waggelen en beetje naar achteren trekken ondertussen en zagtje kracht bij zetten.

Dit zou toch fucking hell niet mogen komaaan zo een case, zo groot, en die fans passen daar niet tussen. Hoe kan da zelf, ander mobo's zijn toch niet groter of kleiner der is ruimte boven voorzien en dat mobo komt echt maar net tot aan de vijzen waar je het vast maakt, dus dat zou dan bij een ander Mobo toch ook niet passen, wat BS is dit seg.

Terug
Bovenaan