Nieuwe PC, toughts?

Die case heeft al een inbegrepen fan hub met 6 poorten op.

Die andere kabels waar ik het over zijn die bij de AIO waterkoeler zit, niet bij de case of moederbord.

Je krijgt 2 verschillende kabels erbij die zelf in de 'kop' van AIO koeler moet steken, aan de zijkant.

1 kabel is 3 gesplitst, voor VRM, FANS en POMP.
De andere kabel is voor alle 3 tegelijk aan te sturen, dus VRM, FANS en POMP samen aan te sturen. Je kan die eerste kabel ook gebruiken als je liever stillere fans hebt met snellere pomp o.i.d.
Thx!

Dat is gemakkelijk dat er ene hub in zit, makkelijker te beheren. Ik had door dat het andere over de koeler ging hoor.
Ik vroeg me voornamelijk af waarom je koos voor die 1 op 1 kabel over de 1 naar 3 kabel. Gewoon minder kabels naar je mobo?

Want die 1 naar 3 lijkt me dan inderdaad dat die dingen apart kan aansturen ( mss ook beter?? Unsure )

Ik ben gewoon een leek die graag bij leert xD

Thx!

Dat is gemakkelijk dat er ene hub in zit, makkelijker te beheren. Ik had door dat het andere over de koeler ging hoor.
Ik vroeg me voornamelijk af waarom je koos voor die 1 op 1 kabel over de 1 naar 3 kabel. Gewoon minder kabels naar je mobo?

Want die 1 naar 3 lijkt me dan inderdaad dat die dingen apart kan aansturen ( mss ook beter?? Unsure )

Ik ben gewoon een leek die graag bij leert xD
Is vooral wat je zelf denkt nodig te hebben.

Op zich met die 3 naar 1 kabel kan je alles ook perfect stil maken met voldoende koeling voor de CPU.

Die 1 naar 3 maakt het idd gewoon gemakkelijker om alles in detail te regelen bij bvb. een hoger verbruikende CPU of als je zwaar gaat overklokken dan is dat gemakkelijker. 3 kabels wegsteken is wel moeilijker dan 1 kabel. Je zal altijd wel iets van kabels zien dat over je mobo lopen, kan niet anders.

Is vooral wat je zelf denkt nodig te hebben.

Op zich met die 3 naar 1 kabel kan je alles ook perfect stil maken met voldoende koeling voor de CPU.

Die 1 naar 3 maakt het idd gewoon gemakkelijker om alles in detail te regelen bij bvb. een hoger verbruikende CPU of als je zwaar gaat overklokken dan is dat gemakkelijker. 3 kabels wegsteken is wel moeilijker dan 1 kabel. Je zal altijd wel iets van kabels zien dat over je mobo lopen, kan niet anders.
Merci voor de info opnieuw.

Snap er meer en meer van en denk dat ik voor 70/80% wel al weet hoe ik de boel aan sluit.
Het zijn voornamelijk de kabels bij mij... zo powersuply, waar moet wat in mobo etc.

- Fans is me nu ondertussen wel al vrij duidelijk en ik ga gewoon die hub gebruiken voor de 4 case fans en de 3 naar 1 cable want ik ben toch gene min maxer of iemand die gaat overclocken of wakker ligt van iets stillere of luidere fans etc... gewoon 2 kabels clean en simpel.

- De fans zelf is maar gewoon in vijzen en de kabels naar achter in de kast brengen voor in die hub controller.

- Koeler zelf installeren en de CPU zie ik niks moeilijk aan, gewoon zien dat de CPU goed ligt, koelpasta niet vergeten en plastiekje van de koeler doen.

- Ram is gewoon in klikken en niet beide naast elkaar steken maar 1 plek tussen laten right?

- SSD is gewoon heatsink af halen inklikken en heatsink terug plaatsen.

- GPU is ook gewoon insteken in MOBO.

En dan het enige rotte... de PSU en maken dat alles stroom heeft, mobo, koeler en gpu zeker? zitten geen aparte HDD of SSD's in.
En dan ook al die kabels van de case zelf voor die USB en audio toestanden, die ook op het mobo aansluiten.

Da is het?

Laatst bewerkt:
Merci voor de info opnieuw.

Snap er meer en meer van en denk dat ik voor 70/80% wel al weet hoe ik de boel aan sluit.
Het zijn voornamelijk de kabels bij mij... zo powersuply, waar moet wat in mobo etc.

- Fans is me nu ondertussen wel al vrij duidelijk en ik ga gewoon die hub gebruiken voor de 4 case fans en de 3 naar 1 cable want ik ben toch gene min maxer of iemand die gaat overclocken of wakker ligt van iets stillere of luidere fans etc... gewoon 2 kabels clean en simpel.

- De fans zelf is maar gewoon in vijzen en de kabels naar achter in de kast brengen voor in die hub controller.

- Koeler zelf installeren en de CPU zie ik niks moeilijk aan, gewoon zien dat de CPU goed ligt, koelpasta niet vergeten en plastiekje van de koeler doen.

- Ram is gewoon in klikken en niet beide naast elkaar steken maar 1 plek tussen laten right?

- SSD is gewoon heatsink af halen inklikken en heatsink terug plaatsen.

- GPU is ook gewoon insteken in MOBO.

En dan het enige rotte... de PSU en maken dat alles stroom heeft, mobo, koeler en gpu zeker? zitten geen aparte HDD of SSD's in.
En dan ook al die kabels van de case zelf voor die USB en audio toestanden, die ook op het mobo aansluiten.

Da is het?
Simpel uitgelegd is dat inderdaad alles 😁.

RAM moet je inderdaad in slot 2 en 4 steken, van links geteld. Anders werkt het niet optimaal.

PSU is ook nog serieus simpel, alle kabels zijn gelabeld en je kan ze maar op 1 manier inpluggen. 2x 8-PIN CPU, 1x 24-pin mobo, 1x 12VHPWR GPU en 1x sata power moet je ook nog hebben voor die fan hub power te geven. De rest van de kabels heb je niet nodig.

Je kan altijd die handleiding raadplegen, staat ook veel nuttige info in. Zeker voor die frontpanel connectors aan te sluiten.

En cable management achteraan is ook belangrijk 😂.

Zeker voor die frontpanel connectors aan te sluiten.
Dit... Denk dat ik alles echt wel wat weet nu, over de PSU ook net video gezien en valt goed mee.

Staat allemaal gelabeld en zijn maar 4 kabels zoals je ze zelf op noemt ( ik dacht wel maar 3 ), die sata voor de controller had ik niet meegerekend. Maar die controller gaat als nog eens met een 4pin naar je mobo ook eh? Die extra sata is gewoon omdat die 4pin niet genoeg power geeft via je Mobo voor die 4 aparte fans right?

Echt, al neig merci voor al je hulp, ik ben op zich nog wel vrij handig en snel weg met zaken, technisch ook niet dom.
Maar als je dit nog nooit gedaan hebt is het in het begin wel wa overweldigend.

Cable management trek ik men plan wel mee, ik zie dat die case wel wat opties en ruimt heeft om dingen mooi te maken.

Mss enkel vraagje over dit: 2x 8-PIN CPU

Moet er niet maar één 8pin in voor die CPU, ik las overal dat die extra 4pin er naast enkel nodig was als je gaat overclocken enzo.

Dit... Denk dat ik alles echt wel wat weet nu, over de PSU ook net video gezien en valt goed mee.

Staat allemaal gelabeld en zijn maar 4 kabels zoals je ze zelf op noemt ( ik dacht wel maar 3 ), die sata voor de controller had ik niet meegerekend. Maar die controller gaat als nog eens met een 4pin naar je mobo ook eh? Die extra sata is gewoon omdat die 4pin niet genoeg power geeft via je Mobo voor die 4 aparte fans right?

Echt, al neig merci voor al je hulp, ik ben op zich nog wel vrij handig en snel weg met zaken, technisch ook niet dom.
Maar als je dit nog nooit gedaan hebt is het in het begin wel wa overweldigend.

Cable management trek ik men plan wel mee, ik zie dat die case wel wat opties en ruimt heeft om dingen mooi te maken.

Mss enkel vraagje over dit: 2x 8-PIN CPU

Moet er niet maar één 8pin in voor die CPU, ik las overal dat die extra 4pin er naast enkel nodig was als je gaat overclocken enzo.

Die SATA power is inderdaad nodig omdat die 1x 4-pin gewoon voor PWM (aansturing voor de snelheid te regelen) signaal is. Niet voor power naar de fans, dat trekt die ene 4-pin niet om aan 6 fans power te geven (4 in jouw geval). 2 of 3 fans zijn meestal de max dat zo'n header aankan.

Soms is dat een extra 4-pin, soms 8-pin. Zorgt gewoon voor een stabiele power delivery bij overklokken, bij normaal gebruik is dat op zich niet nodig, als je dat niet wil. Ik sluit die altijd aan.

Soms is dat een extra 4-pin, soms 8-pin. Zorgt gewoon voor een stabiele power delivery bij overklokken, bij normaal gebruik is dat op zich niet nodig, als je dat niet wil. Ik sluit die altijd aan.
Dus in mijn geval ( niet overclocken ) is enkel die 8pin voldoende. Het is ook een extra 4pin dat er naast zit, maar in de PSU zie ik geen 4pin.
Moest ik die extra 4pin toch willen gebruiken heb ik dan een andere kabel nodig? Eentje die met 8 in de PSU zit maar aan het uiteinde bv twee apparte 4pin of een 6-2 heeft? ( als dat zelf bestaat 6-2 xD )

Dus in mijn geval ( niet overclocken ) is enkel die 8pin voldoende. Het is ook een extra 4pin dat er naast zit, maar in de PSU zie ik geen 4pin.
Moest ik die extra 4pin toch willen gebruiken heb ik dan een andere kabel nodig? Eentje die met 8 in de PSU zit maar aan het uiteinde bv twee apparte 4pin of een 6-2 heeft?

In jouw geval hoeft dat niet.
Die extra 8-pin is eigenlijk een 4+4-pin die je uit elkaar kan klikken om een enkele 4-pin aan te sluiten.

Je sluit gewoon die 8-pin EPS kabel aan op de voeding en die 4+4-pin trek je uit elkaar en sluit je die 1 enkele 4-pin aan op je mobo. Die andere 4-pin dat er nog aan hangt kan je achter je moederbord steken, waar al die kabel achterkomen.

In jouw geval hoeft dat niet.
Die extra 8-pin is eigenlijk een 4+4-pin die je uit elkaar kan klikken om een enkele 4-pin aan te sluiten.

Je sluit gewoon die 8-pin EPS kabel aan op de voeding en die 4+4-pin trek je uit elkaar en sluit je die 1 enkele 4-pin aan op je mobo. Die andere 4-pin dat er nog aan hangt kan je achter je moederbord steken, waar al die kabel achterkomen.
Zoals ik dacht dus, ok cv, maar dan doe ik enkel die 8pin.

Denk dat ik er nu echt wel 90% klaar voor ben.

Het enige dat ik niet 100% weet zijn alle kabels van de case zelf voor die USB's en dergelijke, maar dat zal ik on the go wel opzoeken of hier eens vragen. Al de rest is vrij duidelijk, 4PSU aansluitingen (CPU, GPU, MOBO en Fan HUB), Fans alle 4 naar de Hub en eentje naar mobo, Koeler monteren met pasta op de CPU en de fans er van met de 1 op 1 kabel naar het MOBO. Ram slot 2 en 4 van links te tellen. CPU gewoon zien dat hij goed ligt. SSD insteken heatsink er op en tot slot GPU insteken vast vijzen aan case enja stroom voorzien zoals al gezegd.

De rest zal cable management worden gewoon achteraan, ik heb ook nergens RGB, dus daar moet ik ook niks voor naar het MOBO brengen, easy! En dan keer wat kijken voor front panel aansluitingen.

Alvast bedankt!!!

Mindfactory kan je enkel als bedrijf daar bestellen, mits je een BTW-nummer hebt. Tenzij ze dat recent hebben aangepast. Plus als er iets mis is moet je dat helemaal naar Duitsland sturen voor RMA. Bij megekko kan je gewoon naar Breda rijden en dat afgeven bij de Pop-Up store.
Heh da's dan veranderd? Vroeger toch redelijk wat besteld maar laatste aankoop is ook wel van net voor covid.

Heh da's dan veranderd? Vroeger toch redelijk wat besteld maar laatste aankoop is ook wel van net voor covid.
Dan is het misschien terug veranderd. Heb net gekeken en nu kan je inderdaad als particulier ook bestellen. Vroeger was je verplicht om een BTW nummer in te geven.

Kan je met Media Creation Tool van Microsoft doen. Wel zien dat je USB stick 8GB of meer is.
Nog niks gevraagd over de stappen er na, eens de PC in elkaar zit, boot ik hem dan eerst gewoon naar bios om te kijken of die een update nodig heeft en als dat gedaan is, Win 11 er op zetten?

Nog niks gevraagd over de stappen er na, eens de PC in elkaar zit, boot ik hem dan eerst gewoon naar bios om te kijken of die een update nodig heeft en als dat gedaan is, Win 11 er op zetten?
Gewoon booten met Windows 11 USB stick en ineens Windows installeren. De rest is bijzaak en kan altijd nadien gebeuren, zoals BIOS flash (indien nodig) en XMP aanzetten e.d.

Gewoon booten met Windows 11 USB stick en ineens Windows installeren. De rest is bijzaak en kan altijd nadien gebeuren, zoals BIOS flash (indien nodig) en XMP aanzetten e.d.
Ahja ok, BIOS flash is hetzelfde als een die update toch eh?

Enige dat me rest is dus het zoeken van een USB stick van 8 gb xD

Las ook nog iets van static charge bij installatie, maar is dat echt een issue al je gewoon met je schoenen aan werkt op een houten tafel en je case geregeld eens vast pakt? Of pak ik beter eens de tafelpoten vast ( zijn van metaal ).

Ahja ok, BIOS flash is hetzelfde als een die update toch eh?

Enige dat me rest is dus het zoeken van een USB stick van 8 gb xD

Las ook nog iets van static charge bij installatie, maar is dat echt een issue al je gewoon met je schoenen aan werkt op een houten tafel en je case geregeld eens vast pakt? Of pak ik beter eens de tafelpoten vast ( zijn van metaal ).

BIOS flashen is idd hetzelfde als updaten.

Statische elektriciteit moet je niet persé rekening mee houden. Gewoon niet op een vol tapijt bouwen 😁. Op tafel ga je zeker geen last ervan hebben.

Benieuwd of alles hier morgen gaat zijn, alles was binnen 1 dag leverbaar buiten één iets ( de PSU ).
Maar heb nog niks ontvangen van verzend info etc... Maar dat kan nog in de loop van de dag/avond komen natuurlijk.

Zie wel dat die PSU als je ze nu besteld op vrijdag ten vroegste staat, hopelijk heeft dat geen invloed op mijn bestelling eergisteren.

Dus niemand gaat me scheef bekijken als ik om hulp vraag en dan iedereen hun schreeuw om AMD negeer? xD
als jij fan ben van een energieslurpende underperformende cpu met veel problemen dan moet je intel pakken.

amd is perf/watt tot bijna 50% beter. en sneller in games. waarom zou je nodeloos energieverspillen en hitte maken in je ruimte als het niet nodig is?

edit : blij dat je gekozen hebt voor AMD.

spread the love zou ik zeggen. Intel heeft nog een veel te grote marktpositie voor de brol die ze momenteel maken. leuk weetje: ten tijde van de pentium 4 was amd ook king ;).

amd had een slechte reputatie omdat ze hun eigen foundry verkocht hebben met een contract waarin ze verplicht waren de komende X jaar hun processors daar te blijven bakken. Maar het productieproces zat daar enorm achter op intel en TSMC. dus amd kon een klein decenia lang geen goede chips maken omdat ze vast zaten in een shitty fabriek.

Intel heeft nu exact hetzelde voor en amd produceert sinds 2017 bij TSMC en snoept elk jaar een meer en meer marktaandeel weg bij intel.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan