Nieuwe PC, toughts?

Klopt inderdaad. Is zo'n beetje de verkoopstactiek dat Intel al jaren toepast. Support voor een 2-tal generaties en dan een nieuwe socket uitbrengen, voor weinig prestatiewinst.
AMD is daar beter in met support.
Dus jij denkt dat ik met die AMD build beter ga af zijn?

Qua installatie moeilijker? Ben daar allemaal niet zo super van op de hoogte, voor zo bios toestanden... :p
Dacht altijd dat AMD lastiger was op dat vlak dan Intel, maar met je uitleg te horen lijkt die AMD me wel beter.

Dan kan ik wie weet binnen 5 jaar gewoon een iets zwaardere GPU en CPU steken die nog compatibel is.
Terwijl het bij intel weer enkel de GPU zal zijn en de CPU die achterop loopt, ( zoals mijn PC nu en waarom ik dus een nieuwe wil )

Je moet gewoon kijken naar AM4 socket AMD is daar jaren op blijven gaan ik denk dat ze die socket 5 jaar lang support gegeven. Dus de kans is vrij groot dat je later down the road gwn ne nieuwere cpu kunt upgraden.

Bios updaten is totaal niet moeilijk. Dat hangt meer af van de fabrikant van de mobo dan de cpu. Ik heb niet echt een verschil gemerkt met nu intel en vroeger AMD.
Installatie blijft hetzelfde gwn alles ineensteken aanzetten, zien dat je cpu post geeft in Bios uw fans of aio instellen en dan windows erop gooien.

Anders kan je ook de discord joinen van BG daar zitten ook mensen die u kunnen helpen als je nog vragen hebt voor de pc, games en andere dingen.

Je moet gewoon kijken naar AM4 socket AMD is daar jaren op blijven gaan ik denk dat ze die socket 5 jaar lang support gegeven. Dus de kans is vrij groot dat je later down the road gwn ne nieuwere cpu kunt upgraden.

Bios updaten is totaal niet moeilijk. Dat hangt meer af van de fabrikant van de mobo dan de cpu. Ik heb niet echt een verschil gemerkt met nu intel en vroeger AMD.
Installatie blijft hetzelfde gwn alles ineensteken aanzetten, zien dat je cpu post geeft in Bios uw fans of aio instellen en dan windows erop gooien.

Anders kan je ook de discord joinen van BG daar zitten ook mensen die u kunnen helpen als je nog vragen hebt voor de pc, games en andere dingen.
THX!

Ok, laatste keer om te dubbel checken! Ik ga naar de winkel en als het allemaal goedgekeurd is bestel ik straks alles als ik terug ben.

462578940_1102702594646847_8553768639566699353_n.png

Ok, laatste keer om te dubbel checken! Ik ga naar de winkel en als het allemaal goedgekeurd is bestel ik straks alles als ik terug ben.

462578940_1102702594646847_8553768639566699353_n.png
Is goed.

Zou mss nog wel een paar extra fans steken vooraan.

2 van deze vooraan erbij in de case.

Qua installatie is dat krak hetzelfde als Intel. AM5 heeft nu ook geen pinnen op de CPU, maar op het moederbord zoals Intel.
Qua BIOS settings ook, gewoon XMP aanzetten of EXPO (is AMD's XMP) in sommige gevallen.

BIOS flash hoeft 9 van de 10 niet meer want die flashen ze bij Megekko zelf of in de fabriek.

Is goed.

Qua installatie is dat krak hetzelfde als Intel. AM5 heeft nu ook geen pinnen op de CPU, maar op het moederbord zoals Intel.
Qua BIOS settings ook, gewoon XMP aanzetten of EXPO (is AMD's XMP) in sommige gevallen.

BIOS flash hoeft 9 van de 10 niet meer want die flashen ze bij Megekko zelf of in de fabriek.
Hoe flashen ze die bij megekko? Lijkt mij toch sterk dat ze alle mobo’s zelf flashen?

Hoe flashen ze die bij megekko? Lijkt mij toch sterk dat ze alle mobo’s zelf flashen?

Er zijn een aantal mobo's geweest, van systemen die ik had gebouwd, waarbij Megekko een brief in de doos had gestoken dat ze deze geflashed hadden in-house. Net toen die X3D's uitkwamen bvb.
Ze zullen niet alle mobo's moeten flashen, waarschijnlijk enkel een aantal die ze nog op stock hadden liggen die nog een pré-X3D BIOS hadden.

Is goed.

De fans die in de case zelf zitten zijn die achteraan dan? Dan die 3 van de koeling bovenaan en 2 extra vanvoor, of is het al 1 voor en 1 achter en dan 2 extra vanvoor?

Edit: net de foto gezien van de case, 1 voor en achter dus en dan die twee extra voor vanvoor.

De fans die in de case zelf zitten zijn die achteraan dan? Dan die 3 van de koeling bovenaan en 2 extra vanvoor, of is het al 1 voor en 1 achter en dan 2 extra vanvoor?

Edit: net de foto gezien van de case, 1 voor en achter dus en dan die twee extra voor vanvoor.
Idd. Die 2 extra zijn voor vooraan bij die ene bij te steken. Zo creëer je goede airflow voor de warmte sneller weg te krijgen.

Je hebt ook 5 extra headers op je bord voor die fans aan te sluiten.

Bij die 360 AIO zitten 2 kabeltjes bij, eentje met 3x fan connector en een kabeltje met 1 fan connector die alles tegelijk aanstuurt, gebruik die kabel met 1 fan connector dan heb je nog extra fan connectors vrij op je mobo voor die extra fans.

Idd. Die 2 extra zijn voor vooraan bij die ene bij te steken. Zo creëer je goede airflow voor de warmte sneller weg te krijgen.

Je hebt ook 5 extra headers op je bord voor die fans aan te sluiten.

Bij die 360 AIO zitten 2 kabeltjes bij, eentje met 3x fan connector en een kabeltje met 1 fan connector die alles tegelijk aanstuurt, gebruik die kabel met 1 fan connector dan heb je nog extra fan connectors vrij op je mobo voor die extra fans.
Ja da builden ga nog andere koek worden ze xD

Vooral die kabels.

Ik heb hetzelfde moederboard, cpu, ram en zelfs ssd. Wel een 850w voeding in combo met een gtx1080.

Eigenlijk heel tevreden van en doet alles zoals het hoort.

Kudos om goeie raad niet in de wind te slaan.
Hoe ouder men wordt hoe meer men geneigd is om bij eigen gedacht te blijven 😄

Intels zijn zeker niet het slijk der aarde maar ze hebben het momentum momenteel niet mee. Er zijn genoeg synthetische benchmarks waar ze AMD er nog opleggen. Vooral productiviteitsbenchmarks hellen nog vaak in voordeel van Intel. Om de Ryzens bij te benen moest de clocksnelheid wel telkens naar omhoog en bijgevolg ook warmte en verbruik. Het “kleine” sympathieke AMD zet daar dan weer democratische prijzen tegenover wat maakt dat ze in de huidige pop-poll met de stem van de PC-enthousiast gaan lopen. Dat en natuurlijk de zeer solide prestaties per watt, om niet te zeggen buitenaards wat de X3D-serie betreft (in gaming scenario’s).

Welkom bij Team Red. Zeker dat je geen 7900GRE wil steken?! 😂

Edit: waarom geen goedkopere 4070 Super variant?

Kudos om goeie raad niet in de wind te slaan.
Hoe ouder men wordt hoe meer men geneigd is om bij eigen gedacht te blijven 😄

Intels zijn zeker niet het slijk der aarde maar ze hebben het momentum momenteel niet mee. Er zijn genoeg synthetische benchmarks waar ze AMD er nog opleggen. Vooral productiviteitsbenchmarks hellen nog vaak in voordeel van Intel. Om de Ryzens bij te benen moest de clocksnelheid wel telkens naar omhoog en bijgevolg ook warmte en verbruik. Het “kleine” sympathieke AMD zet daar dan weer democratische prijzen tegenover wat maakt dat ze in de huidige pop-poll met de stem van de PC-enthousiast gaan lopen. Dat en natuurlijk de zeer solide prestaties per watt, om niet te zeggen buitenaards wat de X3D-serie betreft (in gaming scenario’s).

Welkom bij Team Red. Zeker dat je geen 7900GRE wil steken?! 😂

Edit: waarom geen goedkopere 4070 Super variant?
Ja, ik merk wel wanneer anderen er meer verstand van hebben dan mij, als ook de uitleg en redeneringen spraken wel voor zich.
Met Intel had ik nu vandaag misschien net dat tikkeltje meer gehad voor dezelfde of zelf iets lagere prijs, maar er was inderdaad geen toekomst erna. Terwijl bij AMD zit ik zo te zien wel solid om als het nodig is binnen 5 jaar een kleinere tussen upgrade te doen die me dan nadien mss nog eens wat langer deftig in game houd. Het probleem van Intel dat werd aangekaart was ook letterlijk het probleem waarom ik nu een totaal nieuwe PC moet bouwen ipv hem te upgraden.. Ik wil dus geen twee keer dezelfde fout maken.

Ivm de goedkopere variant, welke zou je dan aanraden? Ik had gelijk het gevoel dat ze allemaal wat rond dezelfde prijs schommelden.
Heb nu voor deze gekozen omdat het mobo ook Asus was en ik mezelf wijs maak dat die goed samenwerken ( omdat het hetzelfde merk is ).
Ook zag ik er veel positiefs over, over die specifieke kaar... Maar of dat de aller beste keuze was bang for buck ben ik idd niet zeker.

Had deze op pricewatch gezien:

Minder blits natuurlijk maar een 4070 super is geen heethoofd dus minder baat bij overbemeten koeling. Qua compabiliteit zou je dat idd kunnen denken maar op hardwareniveau is het de chipset die communiceert en die maakt Asus niet zelf, zowel langs cpu als gpu zijde. Ok bios en firmware hebben zelfde signatuur maar dan nog. Zegt me niks dat gpu en mobo van eenzelfde fabrikant moeten komen om stabiliteit te garanderen.

Garantie heb ik niet nagekeken, als je dat wat extra waard is en asus > inno3d dan go ahead. Anders steek gewoon die 100 op zak.
Bij AMD gou heb je wel 1 of 2 topmerken zoals Sapphire of XFX.

Denk dat ik dit ondertussen snap, had een andere video gezien vandaag, maar daar was het precies anders, daar was er een soort control tussen ding waar alle fans in samen kwamen en die ging dan naar het Mobo, kan dat?

Terwijl ik ga in totaal 3 connectors hebben naar het mobo? 1tje van de CPU koeler, 1tje van de 3 vooraan en 1tje van die achteraan.

Klopt dat wat ik zeg? Ik ben nu aan het bijscholen tegen dat het hier toe komt xD

Denk dat ik dit ondertussen snap, had een andere video gezien vandaag, maar daar was het precies anders, daar was er een soort control tussen ding waar alle fans in samen kwamen en die ging dan naar het Mobo, kan dat?

Terwijl ik ga in totaal 3 connectors hebben naar het mobo? 1tje van de CPU koeler, 1tje van de 3 vooraan en 1tje van die achteraan.

Klopt dat wat ik zeg? Ik ben nu aan het bijscholen tegen dat het hier toe komt xD
Klopt inderdaad ongeveer. De fans van die AIO zijn al pre-installed en aangesloten op de pomp van de AIO zelf. Je hebt dan maar 1 kabeltje dat van die AIO naar het moederbord loopt en dan de casefans kan je op die fan hub aansluiten achteraan in de case en vandaar loopt er dan 1 kabeltje van die hub naar het moederbord. Dus je hebt dan maar 2 kabels om aan te sluiten.

Die Arctic AIO's zijn echt heel goed en gemakkelijk om te installeren, je krijgt zelfs een tube MX-6 koelpasta erbij.

Klopt inderdaad ongeveer. De fans van die AIO zijn al pre-installed en aangesloten op de pomp van de AIO zelf. Je hebt dan maar 1 kabeltje dat van die AIO naar het moederbord loopt en dan de casefans kan je op die fan hub aansluiten achteraan in de case en vandaar loopt er dan 1 kabeltje van die hub naar het moederbord. Dus je hebt dan maar 2 kabels om aan te sluiten.

Die Arctic AIO's zijn echt heel goed en gemakkelijk om te installeren, je krijgt zelfs een tube MX-6 koelpasta erbij.
Ah er zit een fan hub bij? Of moet ik die nog kopen?

Ik was het mobo aan het bekijken en zag dit.

1 x 4-pin CPU Fan header(s)
1 x 4-pin CPU OPT Fan header(s)
1 x 4-pin AIO Pump header(s)
4 x 4-pin Chassis Fan header(s)

Die eerste 3 is die 1 naar 3 kabel waar je het over had zeker die bij die AIO zit?
en dan heb je nog eens 4 aparte fan aansluitingen, klopt dat?

Waarom zou je die AIO niet met die 1 naar 3 doen? En dan 1 of meerdere van die andere 4pin gebruiken voor ofwel via hub 1tje of alle 4 apart?

Ah er zit een fan hub bij? Of moet ik die nog kopen?

Ik was het mobo aan het bekijken en zag dit.

1 x 4-pin CPU Fan header(s)
1 x 4-pin CPU OPT Fan header(s)
1 x 4-pin AIO Pump header(s)
4 x 4-pin Chassis Fan header(s)

Die eerste 3 is die 1 naar 3 kabel waar je het over had zeker die bij die AIO zit?
en dan heb je nog eens 4 aparte fan aansluitingen, klopt dat?

Waarom zou je die AIO niet met die 1 naar 3 doen? En dan 1 of meerdere van die andere 4pin gebruiken voor ofwel via hub 1tje of alle 4 apart?
Die case heeft al een inbegrepen fan hub met 6 poorten op.

Die andere kabels waar ik het over zijn die bij de AIO waterkoeler zit, niet bij de case of moederbord.

Je krijgt 2 verschillende kabels erbij die zelf in de 'kop' van AIO koeler moet steken, aan de zijkant.

1 kabel is 3 gesplitst, voor VRM, FANS en POMP.
De andere kabel is voor alle 3 tegelijk aan te sturen, dus VRM, FANS en POMP samen aan te sturen. Je kan die eerste kabel ook gebruiken als je liever stillere fans hebt met snellere pomp o.i.d.

Terug
Bovenaan