Nieuwe PC, toughts?

Jup, dat zei een kameraad van me ook al, maar het ding is wel dat ik niet echt de meest zotte high end hoer ben ook niet.
Ik wil gewoon dat alles goed speelt en dat ik dit heel wat jaren kan gebruiken, zelf al wil dat zeggen dat ik binnen 7/8 jaar op medium/low settings zou moeten spelen. Ik heb dat nu ook gedaan de laatste jaren en dat maakt me niet zo heel veel uit, ik kijk dan liever een beetje meer naar de prijs en een zo stevig mogelijke build ( gulden middenweg ) voor de prijs.
Je moet daarvoor niet de 7800x3d nemen de vorige gen X3D is ook best wel goed. En AMD is erom bekend dat ze cpu blijven maken met dezelfde socket. Dus de kans is groot dat je binnen 5 jaar nog een upgrade kan doen door gwn de cpu te swappen.

Je moet daarvoor niet de 7800x3d nemen de vorige gen X3D is ook best wel goed. En AMD is erom bekend dat ze cpu blijven maken met dezelfde socket. Dus de kans is groot dat je binnen 5 jaar nog een upgrade kan doen door gwn de cpu te swappen.
Der is geen vorige gen X3D-CPU op AM5 platform. Die 7800X3D is de vorige gen. De 9800X3D is de nieuwste.

De 5800X3D is vorige gen maar op AM4 platform. Dus niet echt verstandig om die te kiezen.

Zou dan een 9700X kiezen, is de perfecte CPU voor de gulden middenweg.

Vervang die 7800X3D met een 9700X van in die lijst dat ik heb samengesteld en je kan zeker nog jaren verder zonder problemen.

Heb net voor iemand nog een PC gebouwd met een 9700X, 4080 Super in een 5000D case van Corsair.

Foto is wat wazig door die beschermingsfolie dat er nog opzit.
Hmm tis vooral omdat ik zo niet gekend ben met AMD, maar ik voel mij nu een loser moest ik toch voor Intel gaan xD

Hmm tis vooral omdat ik zo niet gekend ben met AMD, maar ik voel mij nu een loser moest ik toch voor Intel gaan xD
Op zich is er niets mis met Intel kiezen.
Er zijn nog veel mensen die Intel kiezen.

Wij kunnen maar enkel gepast advies geven. Uiteindelijk moet jij content zijn met wat je kiest.

Heb recent ook voor een kameraad een Intel systeem gebouwd omdat hij Intel nodig had voor 3D shaping software voor zijn praktijk.

AMD heeft gewoon voor de moment de betere chips, die ook nog eens zuiniger zijn en wat goedkoper (m.u.v. de 7800X3D).

Heb zelf ook nog altijd Intel. Ging bij mij vooral om het moederbord dat ik heb gekozen. Die bestaat niet voor AMD en van veel warmte is er bij mij ook geen sprake want heb een full custom loop.

Dus niemand gaat me scheef bekijken als ik om hulp vraag en dan iedereen hun schreeuw om AMD negeer? xD

Nee, kga er nog eens over na denken, tis gewoon ik ben echt een gewoontebeest en ik weet dat dat niet altijd goed is.
Ik heb wel de SSD vervangen naar een 990 Evo versie al, enkel met die PSU ben ik niet 100% mee.

Ik snap de uitleg van de betere connectoren, maar ik weet niet wat je net bedoeld, moet ik maken dat het zo een 600W connector is, of moet ik als het dat is zien dat ik nog iets extra heb, of is alles goed zoals het is?

Dus niemand gaat me scheef bekijken als ik om hulp vraag en dan iedereen hun schreeuw om AMD negeer? xD

Nee, kga er nog eens over na denken, tis gewoon ik ben echt een gewoontebeest en ik weet dat dat niet altijd goed is.
Ik heb wel de SSD vervangen naar een 990 Evo versie al, enkel met die PSU ben ik niet 100% mee.

Ik snap de uitleg van de betere connectoren, maar ik weet niet wat je net bedoeld, moet ik maken dat het zo een 600W connector is, of moet ik als het dat is zien dat ik nog iets extra heb, of is alles goed zoals het is?

Zeker niet 🤣.

Intel is op zich ook geen slechte keuze. Gewoon een andere keuze dan de meeste. Mits AMD nu op kop loopt met hun chips. Vroeger was het inderdaad anders en had Intel de kop.

Als je een 4000-reeks GPU van Nvidia kiest, moet je gewoon zien dat de voeding die je kiest een 12VHPWR connector heeft. Dat is al. Dan moet je maar 1 kabel gebruiken (die mee in de doos zit van de voeding) ipv de splitter te gebruiken (die mee in de doos zit van de GPU). Meer komt er niet aan te pas. Bij Megekko kan je daar op filteren in de linkse kolom, gewoon 12VHPWR aanvinken en dan krijg je al de voedingen te zien die die connector hebben.

Als je nog vragen hebt, mag je ze altijd stellen.

Zeker niet 🤣.

Intel is op zich ook geen slechte keuze. Gewoon een andere keuze dan de meeste. Mits AMD nu op kop loopt met hun chips. Vroeger was het inderdaad anders en had Intel de kop.

Als je een 4000-reeks GPU van Nvidia kiest, moet je gewoon zien dat de voeding die je kiest een 12VHPWR connector heeft. Dat is al. Dan moet je maar 1 kabel gebruiken (die mee in de doos zit van de voeding) ipv de splitter te gebruiken (die mee in de doos zit van de GPU). Meer komt er niet aan te pas. Bij Megekko kan je daar op filteren in de linkse kolom, gewoon 12VHPWR aanvinken en dan krijg je al de voedingen te zien die die connector hebben.

Als je nog vragen hebt, mag je ze altijd stellen.

Zo eentje dus voor te verbinden aan de 4070 super?

Zo eentje dus voor te verbinden aan de 4070 super?
Yes, zo eentje kan je inderdaad kiezen.
Is ook een heel goede voeding, heb die al een aantal keer gebruikt in builds.

Voorlopig mijn finale voorkeur.

467477713_587739590513531_7321188944105604662_n.png

Mindfactory.de trouwens nog wat goedkoper moest je zelf assembleren.

Intel zou ik uit principe de komende jaren afstraffen. Al ben ik sterk aan het juichen voor hun komende GPU line up.

AMD is overigens voor gamers al ettelijke keren echt wel meer dan degelijk geweest bang for buck wise.

Der is geen vorige gen X3D-CPU op AM5 platform. Die 7800X3D is de vorige gen. De 9800X3D is de nieuwste.

De 5800X3D is vorige gen maar op AM4 platform. Dus niet echt verstandig om die te kiezen.
Oei excuses ik kon zweren dat er een AM5 uitgekomen was met een X3D voor de 7800

Nope ik heb ook voor intel gekozen in de tijd 😂
Gewoon doen waar je u bij goed voelt.

Oei excuses ik kon zweren dat er een AM5 uitgekomen was met een X3D voor de 7800

Nope ik heb ook voor intel gekozen in de tijd 😂
Gewoon doen waar je u bij goed voelt.
Komt echt vooral aan bij mij op, het ene ken ik, het andere niet...

Ik heb nu die 2de build gemaakt voor AMD, maar daar bij heb ik bv al veel minder feeling of dit even goed is of niet dan die van Intel.
In prijs schelen ze maar 15 euro, dus als die van AMD echt zo veel beter zou zijn en meer opties heeft op upgraden later... ja dan is eens een stap in het donker toch eens de juiste keuze??

Puur op resultaten zie ik de i7-14700 beter scoren dan die 9700x, maar dat zeg tmss ook niet alles?

Laatst bewerkt:
Komt echt vooral aan bij mij op, het ene ken ik, het andere niet...

Ik heb nu die 2de build gemaakt voor AMD, maar daar bij heb ik bv al veel minder feeling of dit even goed is of niet dan die van Intel.
In prijs schelen ze maar 15 euro, dus als die van AMD echt zo veel beter zou zijn en meer opties heeft op upgraden later... ja dan is eens een stap in het donker toch eens de juiste keuze??

Puur op resultaten zie ik de i7-14700 beter scoren dan die 9700x, maar dat zeg tmss ook niet alles?
Je moet specifiek kijken op de X3D cpu’s die zijn beter en scoren ook beter dan de intels puur op gaming.
Anders moet je zien naar de 7600X3D op megekko is die 30 euro duurder dan de 14700. (Vlug gezien)

AMD’s zijn cava, ik had vroeger een 2700X en pc is lang gegaan. Speelde in de tijd CP2077 nog vrij vlot.
AMD had lang een bad rap omdat hun CPU’s voor de Ryzens vrij crappy waren tegenover Intel. Maar ze hebben intel nu toch voorbij gestoken imo.

Uiteindelijk moet je gwn doen waar je je bij goed voelt.

@Ascari dit is dan de correcte AMD variant?

462578940_1102702594646847_8553768639566699353_n.png
Jup, ziet er goed uit. Geen opmerkingen.

Mindfactory.de trouwens nog wat goedkoper moest je zelf assembleren.

Mindfactory kan je enkel als bedrijf daar bestellen, mits je een BTW-nummer hebt. Tenzij ze dat recent hebben aangepast. Plus als er iets mis is moet je dat helemaal naar Duitsland sturen voor RMA. Bij megekko kan je gewoon naar Breda rijden en dat afgeven bij de Pop-Up store.

Zit er in beide builds dan eigenlijk veel verschil of is het enkel dat die AMD later makkelijker te upgraden valt?
Is zowat het enige. Socket 1700 is dood, dus gaan geen upgrades meer voor komen. Intel zit nu aan socket 1851, maar voor die prijzen zou ik dat niet kopen. Prestaties zijn ook niet alles ivm socket 1700 enkel een lager verbruik.

Anders moet je zien naar de 7600X3D op megekko is die 30 euro duurder dan de 14700. (Vlug gezien)
Maar die lijkt me dan qua performance minder dan die 7 9700x, die ook nog eens nieuwer en goedkoper is.
Ik geloof er zeker in dat die nieuwe X3D een pak beter is, maar die kost dan ook een pak meer.

De andere twee opties lijken me dan echt ongeveer dezelfde performance te geven voor dezelfde prijs, maar dan bij AMD.

Correct me if i'm wrong.

Is zowat het enige. Socket 1700 is dood, dus gaan geen upgrades meer voor komen. Intel zit nu aan socket 1851, maar voor die prijzen zou ik dat niet kopen. Prestaties zijn ook niet alles ivm socket 1700 enkel een lager verbruik.
Dus het is een beetje het zelfde geval zoals met mijn vorige PC.

Ik had daar een H170 met 1551 socket, maar dat was vrij waardeloos omdat die maar tot gen 7 intel CPU's compatibel zijn.
Ik heb toen dus ook een MOBO gekocht waar later meteen geen upgrades meer voor mogelijk waren, want ik had een gen 6 CPU.

En datzelfde heb ik nu dus zogezegd ook, de 1700 socket is einde ontwikkeling en de "beste" CPU er voor op de markt zit in de build, dus upgraden later gaat enkel wanneer ik opnieuw zoals nu, ook het Mobo mee verander. Klopt het wat ik zeg?

Terwijl bij de AMD varriant zou de support nog iets langer door gaan en ga ik wel nog de optie hebben om later die 7 9700x te upgraden naar iets anders zoals bv die 7800X3D of 9800X3D, of mss zelf nog iets nieuwer?? RIght?

Dus het is een beetje het zelfde geval zoals met mijn vorige PC.

Ik had daar een H170 met 1551 socket, maar dat was vrij waardeloos omdat die maar tot gen 7 intel CPU's compatibel zijn.
Ik heb toen dus ook een MOBO gekocht waar later meteen geen upgrades meer voor mogelijk waren, want ik had een gen 6 CPU.

En datzelfde heb ik nu dus zogezegd ook, de 1700 socket is einde ontwikkeling en de "beste" CPU er voor op de markt zit in de build, dus upgraden later gaat enkel wanneer ik opnieuw zoals nu, ook het Mobo mee verander. Klopt het wat ik zeg?

Terwijl bij de AMD varriant zou de support nog iets langer door gaan en ga ik wel nog de optie hebben om later die 7 9700x te upgraden naar iets anders zoals bv die 7800X3D of 9800X3D, of mss zelf nog iets nieuwer?? RIght?
Klopt inderdaad. Is zo'n beetje de verkoopstactiek dat Intel al jaren toepast. Support voor een 2-tal generaties en dan een nieuwe socket uitbrengen, voor weinig prestatiewinst.
AMD is daar beter in met support.

Terug
Bovenaan