Nieuwe PC boot niet. Dual RAM probleem

Lefman

Active member
Heb nieuwe pc ineen gestoken.

Alles correct geïnstalleerd. Zal ver mijn 20ste build zijn, maar is eerste die mij echt problemen geeft.
Win 10 staat er clean op en heb BIOS naar laatste versie kunnen flashen. Chipset van MOBO website ook geinstalleerd.

Hardware:
AMD Ryzen 5 7600 Processor
Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2 moederbord
Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 5600 geheugenmodule

Eerste probleem is dat hij niet in Post raakt met dual ram in A1 + B1 of A2 + B2. Enkel met 1 ram-latje in A2 boot hij.
met 2 RAM-platen geeft hij rode led op Mobo, wat ram probleem zou incinueren. Met 1 RAM-lat geen rode led, tenzij ik vanuit Windows REboot, dan gaat hij terug pre-POST hangen en rode led weergeven.

Volgende probleem is dat wanneer ik (met 1 ram nog steeds) de pc reboot, hij ook terug niet in POST raakt. Dan moet ik powerbtn 10 sec inhouden om pc volledig af te zetten en dan kan ik wel terug booten. Vind online niet echt antwoorden.

Ik krijg ook constant BSOD. Kernel_Security_Check_Failure en soms ook IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Heb je beide ram latten apart getest in A2 en B2? Als die met 1 van de 2 latten die fout geeft kan je wel zeker zijn dat 1 latje defect is.

Je kan altijd Memtest86 eens laten draaien (via bootable USB stick) om je RAM te testen, om zeker te zijn.

Die IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL BSOD dat je krijgt heeft vaak te maken met defecte RAM.

Ga die memtest eens laten lopen vannacht. Heb nu andere RAM-lat (solo) erin steken en nu draait hij toch al uurtje stabiel, dus hoop dat hij heel de dag probleemloos blijft draaien, dan kan ik er bijna zeker van zijn dat het die andere lat is.

En check ook eens of die RAM kit op de QVL van je mobo en cpu voorkomt. 't Is niet omdat het er niet op staat dat het niet werkt, maar andersom kan het wel zijn dat als het er niet op staat, het daar aan kan liggen.

Ik heb een RAM kit dit op de QVL van mijn mobo (X570 ASUS bord) staat, en op die van 3000 series CPU's maar niet meer voorkomt op de 5000 series CPU's QVL list en dat geeft issues. DOCP werkt niet bijvoorbeeld.

Edit: werkt feilloos op 3000 series CPU, en is tot op heden niet stabiel op een 5000-series.

En check ook eens of die RAM kit op de QVL van je mobo en cpu voorkomt. 't Is niet omdat het er niet op staat dat het niet werkt, maar andersom kan het wel zijn dat als het er niet op staat, het daar aan kan liggen.

Ik heb een RAM kit dit op de QVL van mijn mobo (X570 ASUS bord) staat, en op die van 3000 series CPU's maar niet meer voorkomt op de 5000 series CPU's QVL list en dat geeft issues. DOCP werkt niet bijvoorbeeld.

Edit: werkt feilloos op 3000 series CPU, en is tot op heden niet stabiel op een 5000-series.
Op de website van Corsair: CMK32GX5M2B5600C36 ==> Staat op QVL lijst van Mobo
Op de website van Megekko(waar ik gekocht heb): CMK32GX5M2B5600Z36 ==> Staat NIET op QVL lijst van Mobo

Vreemd dat beide codes anders zijn en het om zelfde RAM gaat denk ik dan.
Voor compatibiliteit met CPU vind ik precies niets terug.

Op de website van Megekko(waar ik gekocht heb): CMK32GX5M2B5600Z36 ==> Staat NIET op QVL lijst van Mobo

Staat voor uw moederbord sowieso op de lijst icm Ryzen 7000, dus dat zou echt geen probleem mogen geven: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650-AORUS-ELITE-AX-V2/support#support-memsup

Mijn gok: er scheelt iets aan de geheugenlatten, ik zou ze RMA sturen. Het had aan de CPU kunnen liggen ook maar gezien individuele latten niet werken maar een andere lat wel, kan dat niet.

Bij G.Skill kan 1 letter verschil een totaal andere kit zijn.
Een xxxxxxxGTZN is Samsung B-die en een xxxxxxGTZNC is met SK Hynix modules bijvoorbeeld. Het moet echt exact zijn.

Mijn gok: er scheelt iets aan de geheugenlatten, ik zou ze RMA sturen. Het had aan de CPU kunnen liggen ook maar gezien individuele latten niet werken maar een andere lat wel, kan dat niet.
Dit heb ik ook al eens gehad. Kan zeker...

Terug
Bovenaan