Nieuwe Nederlandse gezondheidsschijf

Ja goed, blijkbaar ben ik mis in mijn veronderstelling dat deze adviezen puur medisch gebaseerd zijn. Maar ik vind dat niet ok. Als een overheidsinstelling een voedingsadvies opstelt, dan ga ik er vanuit dat dit medisch gebaseerd is en niet beïnvloed is door allerhande maatschappelijke problemen. Ik ga er vanuit dat dit opgesteld is door dokters, voedingsdeskundigen, misschien ook psychologen en dergelijke. Niet door ecologen.

Vanuit de website van het Voedingscentrum (NL):

Het Voedingscentrum biedt betrouwbare informatie over voeding en wil jou helpen om gezonder, duurzamer en veiliger te kiezen.
Vanuit de Wikipedia pagina:

Het Voorlichtingsbureau ontstond in 1941 ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Doel was toen de bevolking te informeren over het zo gezond mogelijk voedsel bereiden uit beperkt verkrijgbare of ongebruikelijke grondstoffen. Zo gaf men bijvoorbeeld advies over het klaarmaken van bloembollen.

De beperkt verkrijgbare of ongebruikelijke voedingsstoffen is de duurzaamheidsfactor die ook nu in hun documentatie voorkomt. Zo zie je maar: het is geen recente ontwikkeling.

Ik 'strijd tegen windmolens' omdat ik het fout vind dat irrelevante zaken opgenomen worden in dit officiële voedingsadvies. Op een internetforum, in een thread gemaakt specifiek voor dit onderwerp. Mag het, ja? Of mag het enkel tot het punt dat jij de tegenstrijd te vermoeiend begint te vinden?

Bottom line: voor jou irrelevante zaken, maar voor de stichting erachter altijd zaken die in hun DNA zaten.

En voor medisch advies, specifiek in jouw situatie consulteer je altijd een arts en/of voedingsdeskundige.

Terug
Bovenaan