Ik ben geen psycholoog - maar ik ga een poging doen: vriendin van moeder doet ook een flexi job, die heeft een standaard pensioen, een huis op 1,5ha dat meer dan een miljoen waard is, dan nog een woning die ze verhuren voor 1200 €/maand en dan nog een hoop spaargeld en wat fondsen.
Die is nog graag actief maar je kan ook gewoon actief zijn door te reizen, sporten, 5 markten per week te doen of weet ik veel - maar neen, het is een flexi job geworden in een bakkerij - en die extra inkomsten worden gewoon integraal uitgegeven aan reizen, etentjes - dat soort zaken.
Opvallend, die mensen zijn eigenlijk extreem gierig (vb: het eerste water uit de douche is altijd koud - dat wordt opgevangen om te gebruiken voor iets anders, mayonaise uit de Lidl omdat die daar het goedkoopste is) - maar dat geld uit de flexi- dat wordt 10 keer makkelijker uitgegeven.
Imo heeft het bij velen dan ook geen fluit te maken met te weinig pensioen of graag nuttig zijn, neen - gewoon het mentale aspect van snel wat bij te verdienen op een relatief makkelijke (vaak dichtbij huis, paar uurkes) en onbelaste wijze - makkelijk verdient = makkelijk uitgegeven!