Nationale feestdag

Vier jij de nationale feestdag?

• Ja

Stemmen: 4 3,4%
  • Nee

Stemmen: 109 92,4%
  • Soms

Stemmen: 5 4,2%

• Totaal aantal stemmers
    118
Ah ja, wij liggen wel vlak onder de aanvliegroute dus da's altijd grappig. Dan hoor/zie je ze en paar minuten later zie je op tv 😁
Dus je kan ze buiten zien, maar verkiest toch om binnen op tv te kijken? Vreemd. Dat is gelijk een voetbalmatch op de tv in de cafetaria van het stadion volgen.

Niet schrikken als je deze nacht geritsel hoort buiten. Dat zijn Tom en Bart die uw vlag komen pikken :unsure:
Ach, zijn de schalkse ruiters bezig aan nieuw materiaal?

On topic: nee, ik vier de belgische feestdag niet net zoals ik de vlaamse feestdag niet vier, de feestdag van de sossen, de verrijzenis van jezeke, de dood van jezeke, de feestdag van de doden etc allemaal niet vier. Ik vier/herdenk enkel datums die mijn persoonlijk leven beïnvloed hebben en walg eigenlijk van altijd maar weer die groepsdruk om op een bepaalde dag iets te doen wat iedereen doet puur omdat men ons dat zo ingeprent heeft.

Laatst bewerkt:
Ik ben content met de dag vrij maar voor de rest is het een dag zoals een ander.

Ik heb 2 dagen verlof bijgenomen om de brug naar het weekend te maken.
2 dagen verlof nemen en 5 dagen thuis, ideaal :D

Ik vier mijn verlofdag. België vieren? M nope. Ik zou liever bij Nederland horen wij hebben toch niks gemeen met die Walen.
zou je Koningsdag dan wel elk jaar mee vieren?
want dat is toch duidelijk iets dat we meer gemeen hebben met die Walen als met de Nederlanders: hier stellen de nationale en regionale feestdagen eigenlijk niks voor, over de grens gaat iedereen los op Koningsdag.

ik vier het ook niet speciaal, maar ik ben zowiezo niet de grote "feestdagen" liefhebber. de enige die ik nog vier is Kerstmis, maar dan ook meer omwille van het familiefeest dan om die kleine in't stro.

Als kind zijn we wel eens naar het vuurwerk gaan kijken, maar dat is het zowat. Uiteindelijk is het een vrije dag zoals al die andere die ik niet speciaal vier (Pasen en Paasmaandag, 1 mei, ...). Wat is er uiteindelijk Belgischer dan je van deze dag niets aan te trekken? :)

Op deze dag dan weer speciaal contrair gaan doen en de verkeerde vlag uithangen of wat "België barst" scanderen vind ik wel helemaal voor kleine kindjes.

Oh is het vandaag de nationale feestdag? :smurf:
Ik ben zonet voor de 2de keer gevaccineerd - dat vind ik belangrijker dan de feestdag zelf

Eén van onze overburen 'viert' het ook door de Vlaamse vlag uit te hangen :p.

Zelf heb ik er niet veel mee. Een welkome verlofdag gewoon.

Wij worden trouwens ook niet opgevoed om dat te vieren of een speciale band te hebben met België of Vlaanderen, tenzij je ouders daar zwaar mee inzitten.

Neem nu de VS, de vlag groeten in de klas en de pledge of allegiance opzeggen.
In Mexico doen ze iets soortgelijk op een wekelijkse ceremonie en moet elk kind het volkslied memoriseren.
Zo "kweek" je nationalisme, gewoon indoctrineren die handel.

Wij zouden dat (nu) maar opdringerige propaganda vinden, ook door ons verleden waar nationalisme een slechte naam heeft gekregen.

Laatst bewerkt:
Ik ging Nee gestemd hebben zonder uitroepteken maar die optie is er niet :p een vrije dag zoals een ander , die parade is soms wel eens leuk om te zien (al is het ook al jaren geleden dat ik die gezien heb 🙈) , volg dat gevoel van samenzijn met NL totaal niet btw , wij zijn idd meer Walen/Noord-Fransen met een Vlaamse taal dan dat we NL-ers zijn . Liever een Vlaanderen onafhankelijk dan een gezamelijke Nederlanden imo .

Blij met de vrije dag, voor de rest couldn't care less en heb nationalisme nooit gesnapt. Fier zijn op een fictieve lijn gewoon omdat ge er toevallig zijt geboren.
Maar ben wel blij van hier te wonen waar het nationalisme nog meevalt en niet in bijv. Amerika waar de nationale vlag aanbeden wordt en soldaten vereerd worden (zolang ze in dienst zijn).
Of we nu ingelijfd worden bij NL, Frankrijk of onafhankelijk worden: zolang we er voordelen van plukken is het ok.

Blij met de vrije dag, voor de rest couldn't care less en heb nationalisme nooit gesnapt. Fier zijn op een fictieve lijn gewoon omdat ge er toevallig zijt geboren.
Maar ben wel blij van hier te wonen waar het nationalisme nog meevalt en niet in bijv. Amerika waar de nationale vlag aanbeden wordt en soldaten vereerd worden (zolang ze in dienst zijn).
Of we nu ingelijfd worden bij NL, Frankrijk of onafhankelijk worden: zolang we er voordelen van plukken is het ok.
Nationalisme en cultuur gaan hand in hand. Indien er geen nationalisme is, wordt uw cultuur overgenomen door een andere cultuur.
Mocht er geen Vlaams nationalisme bestaan hebben waren we nu een Hollander of een Fransman,....En er is niks mis met trots te zijn op zaken die u u maken.

Er zijn geen voordelen verbonden aan een kaaskop of een Franse kikker zijn.

Nationalisme en cultuur gaan hand in hand. Indien er geen nationalisme is, wordt uw cultuur overgenomen door een andere cultuur.
Mocht er geen Vlaams nationalisme bestaan hebben waren we nu een Hollander of een Fransman,....En er is niks mis met trots te zijn op zaken die u u maken.

Er zijn geen voordelen verbonden aan een kaaskop of een Franse kikker zijn.
en waart ge in frankrijk geboren waart ge nu fier om een Franse `kikker` te zijn en hun cultuur te dragen. Dat dit uw cultuur is, is puur toevalligheid.
Nationalisme en cultuur gaan trouwens niet volledig hand in hand, want Belgie kent meerdere culturen. Walen denken anders dan Vlamingen en zelfs ne Antwerpenaar denkt anders dan pakweg ne West-vlaming.
Daarmee dat het belachelijk is dat ge er zoveel waarde aan hecht.

En sowieso als ge uw medemens van een ander land denigrerende benamingen geeft in een serieuze thread, dan zegt dat al genoeg hoe enggeestig en gevaarlijk nationalistische gevoelens zijn. Dat zijn evengoed mensen en geen kaaskoppen of kikkers. En ook hun landen hebben cultuur (waar wij veel van geerfd hebben) en voordelen. Dus met uw laatste zin hebt ge eigenlijk volledig mijn punt bewezen.

en waart ge in frankrijk geboren waart ge nu fier om een Franse `kikker` te zijn en hun cultuur te dragen. Dat dit uw cultuur is, is puur toevalligheid.
Nationalisme en cultuur gaan trouwens niet volledig hand in hand, want Belgie kent meerdere culturen. Walen denken anders dan Vlamingen en zelfs ne Antwerpenaar denkt anders dan pakweg ne West-vlaming.
Daarmee dat het belachelijk is dat ge er zoveel waarde aan hecht.

En sowieso als ge uw medemens van een ander land denigrerende benamingen geeft in een serieuze thread, dan zegt dat al genoeg hoe enggeestig en gevaarlijk nationalistische gevoelens zijn. Dat zijn evengoed mensen en geen kaaskoppen of kikkers. En ook hun landen hebben cultuur (waar wij veel van geerfd hebben) en voordelen. Dus met uw laatste zin hebt ge eigenlijk volledig mijn punt bewezen.
Er zijn ongeveer 200 landen in deze wereld.....België is zowat een specialleke. Het enige land in de wereld dat zich vrijwillig heeft afgesplitst in deelstaten. In héél de wereld kun je nergens zo een andere voorbeeld tonen. Meestal wordt dit gedaan door oorlog en andere mogendheden....Dusja, niet echt een goede voorbeeld.

Uiteindelijk ben je wie je bent en het is goed dat de Vlamingen bewust zijn van wie ze zijn of er bestond geen Vlaamse cultuur en dus ook geen Vlamingen. Als Vlamingen denken we allemaal in een bepaald referentiekader. Zelfs jij zou de verschillen in cultuur wel merken als je een maand in Frankrijk of Nederland verbleef. Hoe dan ook ben jij ook "besmet" met de Vlaams nationalisme en cultuur, willens of niet.

En bespaar me de woorden als "enggeestig" en "gevaarlijk", dat zijn non-argumenten. Elk cultuur drijft de spot met andere culturen. Lighten up.

Er zijn ongeveer 200 landen in deze wereld.....België is zowat een specialleke. Het enige land in de wereld dat zich vrijwillig heeft afgesplitst in deelstaten. In héél de wereld kun je nergens zo een andere voorbeeld tonen. Meestal wordt dit gedaan door oorlog en andere mogendheden....Dusja, niet echt een goede voorbeeld.
Ja daar stopt het al he, als je je geschiedenis niet kent.

Heb ik een oorlog gemist?
De 1ste en 2de wereldoorlog waren "vrij" belangrijk voor de Vlaamse zaak. Alles daarvoor, dat tot België heeft geleid, van Bourgondië, het Spaanse rijk, Oostenrijkse controle, Napoleon, 15 jaar onder Nederland...ook niet echt te vergeten.

Je hebt alleszins een hoop federale staten gemist.

Eerlijk, jouw post slaat op niets.

Heb ik een oorlog gemist?
Hangt louter van je definitie af, van zowel oorlog als deelstaat.
En er zijn wel degelijk verschillende landen die min of meer vrijwillig in deelstaten opgedeeld zijn. De situatie in België is echt niet zo uniek.
En zoals Sylverscythe zegt, de wereldoorlogen maar ook de onafhankelijksstrijd van België speelden hier een grote rol in. Het zou de flamiganten sieren als ze hun geschiedenis wat kennen.
Uiteindelijk ben je wie je bent en het is goed dat de Vlamingen bewust zijn van wie ze zijn of er bestond geen Vlaamse cultuur en dus ook geen Vlamingen. Als Vlamingen denken we allemaal in een bepaald referentiekader. Zelfs jij zou de verschillen in cultuur wel merken als je een maand in Frankrijk of Nederland verbleef. Hoe dan ook ben jij ook "besmet" met de Vlaams nationalisme en cultuur, willens of niet.
Net zoals tussen verschillende provincies en regio's binnen Vlaanderen. Kempen vs ´t Stad vs de Limburg vs West-Vlaanderen vs Gent ... Volgens sommigen is er in ons dorp een immens en overbrugbaar cultuurverschil tussen die boven het kanaal en onder het kanaal.
De Vlaamse cultuur/identiteit is een behoorlijk kunstmatige als je 't mij vraagt.
Zie ook deze podcast: https://open.spotify.com/episode/2ANLhWdSJcnzVC9fDwr2UE?si=ACIxBeMHT5ioKTw2kGgm7A&dl_branch=1
Die wel de Guldensporenslag als aanknopingspunt heeft maar eigenlijk vooral gaat over het ontstaan van de Vlaamse identiteit.
Fun fact: die werd eigenlijk uitgevonden om het Belgicisme wat aan te wakkeren na de afscheiding van Nederland.

En bespaar me de woorden als "enggeestig" en "gevaarlijk", dat zijn non-argumenten. Elk cultuur drijft de spot met andere culturen. Lighten up.
grappig, want de Vlaming en Vlaamse cultuur bestond ook toen Belgie nog niet bestond en we nog onderdeel waren van de Nederlanden.
Dat bewijst dat cultuur niet zo zeer te maken heeft met het land waarin je geboren bent, maar de streek. Dus neen, die fictieve lijn doet me niets.
En nogmaals Vlaamse cultuur bestaat niet, streekgebonden cultuur wel. De limburgse cultuur is anders dan de cultuur van Antwerpen en de cultuur aan de zee. Het schilt zelfs van stad tot stad en dorp tot dorp. De Aalstenaars zijn fier op hun Carnaval-stoet en dat is niet de cultuur van de Antwerpenaar die dan weer curryworst tegen een frikandel zegt en warme curry bij zijn frieten serveert.
Er is geen cultuur die onder een grote grens valt en daarmee is het belachelijk.

En spotten met cultuur is wel enggeestig als dat uw denkwijze wordt en je het ook in serieuze context aanhaalt. Dan bedoel je het niet meer als grap, maar is het gewoon omdat je je eigen 'cultuur' superieur vindt. En dat is gevaarlijk.

Terug
Bovenaan