Het aantal Shrek-films is bijna niet meer bij te houden, en het einde is zelfs nog niet in zicht. De eerste film verscheen reeds in 2001, met een vierde die in 2010 vertoond werd. Sindsdien bleef het jarenlang stil, maar daar komt volgend jaar verandering in met Shrek 5. Een weinig originele filmtitel, maar dat even terzijde. Ook dit jaar kun je nog van Shrek genieten, maar dan niet op het witte doek. Wel in diverse theaters, want Van Hoorne Studios brengt de succesvolle Broadway-musical naar België. Ik was bij de Nederlandstalige voorstelling in Terneuzen en vertel je er graag meer over.
Voor de komst naar de Belgische theaters (Stadsschouwburg Antwerpen, Trixxo Theater Hasselt en Capitole Gent), heeft Van Hoorne Studios Nederland doorkruist om Shrek de Musical aan het grote publiek te tonen. Ik was er enkele maanden geleden bij in Terneuzen, wat zoveel betekent dat ik naar een voorstelling keek met een volledig Nederlandse cast. Voor België verandert er weinig, al zal de titelrol wel door een Belg vertolkt worden. Michiel de Meyer neemt de rol van Shrek op zich, terwijl de overige castleden hetzelfde blijven.
Het verhaal van deze musical volgt dus in grote lijnen het verhaal van de allereerste film uit 2001. Een beetje van de humor uit de film is ondertussen al lichtjes gedateerd, maar de Nederlanders hebben dat knap opgelost met eigen grappen en een slimme vertaling. Niet enkel de kinderen zullen kunnen genieten van de dialogen. Ook aan de volwassenen werd er gedacht, door gelaagde humor toe te voegen. Ook qua beeld is er meer dan genoeg van de humor te genieten. Even de edele delen afvegen met de zakdoek van Prinses Fiona, viel bijvoorbeeld bij gans de zaal in de smaak. Shrek zal nooit een elegant iemand worden.
Een musical zonder muziek is natuurlijk gewoon een theaterstuk, dus mocht er niet bespaard worden op de muzikale stukken. Helaas was er geen live orkest, maar dat gebeurt vaker bij familiemusicals. Elk castlid zong zijn of haar longen uit zijn of haar lijf, met echt sterke zangprestaties. Helaas was er niet echt een nummer dat blijven plakken is. Wel wordt er ontzettend veel afgewisseld qua genre, waarbij je zowel kunt genieten van wat uptempo nummers, maar ook van innigere ballads en ensemblestukken. Bij muziek horen natuurlijk ook choreografieën en ook op dit vlak werd knap werk afgeleverd. Het vormt één mooi geheel waarbij alles samenvalt, al konden sommige scènes misschien iets korter.
Een van de grootste verrassingen, en dit wil ik toch apart vermelden, is eigenlijk de prijs. De prijzen liggen tussen de dertig en veertig euro en voor een musical van dit formaat is dit eigenlijk goedkoop. De prijs is dus een meevaller, waarbij je van een schitterende voorstelling kunt genieten.
Voor de komst naar de Belgische theaters (Stadsschouwburg Antwerpen, Trixxo Theater Hasselt en Capitole Gent), heeft Van Hoorne Studios Nederland doorkruist om Shrek de Musical aan het grote publiek te tonen. Ik was er enkele maanden geleden bij in Terneuzen, wat zoveel betekent dat ik naar een voorstelling keek met een volledig Nederlandse cast. Voor België verandert er weinig, al zal de titelrol wel door een Belg vertolkt worden. Michiel de Meyer neemt de rol van Shrek op zich, terwijl de overige castleden hetzelfde blijven.
Knorrige oger
Het verhaal begint met de kleine Shrek. Hij bereikt een bepaalde leeftijd en moet het huis uit. Bij ons doen ze op die leeftijd een eerste lentefeest, in ogerfamilies word je zonder boe of ba buitengesjot. Niet veel later vindt hij in een moeras z'n thuis, waarna de jaren verstrijken. Shrek is ondertussen een uit de kluiten gewassen, knorrige oger die liever op zichzelf is in zijn stinkende moeras. Daar steekt de klein uitgevallen Heer Farquaad een stokje voor, want hij verbant alle sprookjesfiguren naar dat moeras. Daar moet het grote, groene onding uiteraard niet van weten, dus brengt hij een bezoekje aan de heerser van het kasteel van Duloc. Ze gooien het op een akkoordje: weet Shrek de prinses te bevrijden uit haar toren, dan mag hij z'n moeras houden. Er is echter één probleem: de prinses wordt bewaakt door een vuurspuwende draak. Oei! Gelukkig kan hij rekenen op Ezel. Je weet wel, dat hyperactief geval ...Een hyperactieve Ezel steelt de show.
Het verhaal van deze musical volgt dus in grote lijnen het verhaal van de allereerste film uit 2001. Een beetje van de humor uit de film is ondertussen al lichtjes gedateerd, maar de Nederlanders hebben dat knap opgelost met eigen grappen en een slimme vertaling. Niet enkel de kinderen zullen kunnen genieten van de dialogen. Ook aan de volwassenen werd er gedacht, door gelaagde humor toe te voegen. Ook qua beeld is er meer dan genoeg van de humor te genieten. Even de edele delen afvegen met de zakdoek van Prinses Fiona, viel bijvoorbeeld bij gans de zaal in de smaak. Shrek zal nooit een elegant iemand worden.
Groots
Van Hoorne Studios focust normaal gezien op kleinschaligere projecten voor kinderen, maar pakt het met Shrek de Musical voor het eerst groots aan. Dat resulteert in onder meer schitterende decors die het volledige podium inpalmen en knappe kostuums. Ook op de cast werd niet bespaard, met enkele in Nederland bekende namen zoals William Spaaij en Sem van der Hijden (die beiden Shrek speelden). Dat vertaalt zich in sterke acteer- en zangprestaties. Qua acteerwerk vond ik er wel enkele uitspringen, onder meer Shrek, Ezel en Pinokkio. Hoewel er voor Pinokkio een kleinere rol is weggelegd, vond ik de scènes met het houten mannetje schitterend. Uiteraard doet ook Heer Farquaad z'n ding. Heerlijk sadistisch is hij en door z'n lengte (de acteur speelt op z'n knieën) ook best komisch.Een musical zonder muziek is natuurlijk gewoon een theaterstuk, dus mocht er niet bespaard worden op de muzikale stukken. Helaas was er geen live orkest, maar dat gebeurt vaker bij familiemusicals. Elk castlid zong zijn of haar longen uit zijn of haar lijf, met echt sterke zangprestaties. Helaas was er niet echt een nummer dat blijven plakken is. Wel wordt er ontzettend veel afgewisseld qua genre, waarbij je zowel kunt genieten van wat uptempo nummers, maar ook van innigere ballads en ensemblestukken. Bij muziek horen natuurlijk ook choreografieën en ook op dit vlak werd knap werk afgeleverd. Het vormt één mooi geheel waarbij alles samenvalt, al konden sommige scènes misschien iets korter.
Een van de grootste verrassingen, en dit wil ik toch apart vermelden, is eigenlijk de prijs. De prijzen liggen tussen de dertig en veertig euro en voor een musical van dit formaat is dit eigenlijk goedkoop. De prijs is dus een meevaller, waarbij je van een schitterende voorstelling kunt genieten.
Conclusie
Shrek de Musical is een aangename verrassing. Hoewel ik een tweetal films heb gezien, zijn het niet mijn favorieten van filmstudio DreamWorks. Ik wist dus niet goed wat te verwachten van de musical. De Nederlanders hebben er een schitterend stuk toneel van gemaakt met prachtige kostuums en decors, gelaagde humor en knappe liedjes. Hoewel er geen enkel nummer is blijven hangen, is Shrek De Musical sowieso het bekijken waard. Voor de prijs hoef je het alvast niet te laten! Shrek De Musical is de eerste grote musical van Van Hoorne Studios (ze focussen namelijk vooral op kleinere projecten). Later dit jaar wordt ook The WIZ vertoond. Ik zal er sowieso bij zijn!
Shrek de Musical van 7 juni tot en met 22 juni in de Belgische theaters. Tickets zijn nog te koop via de officiële website.
Shrek de Musical van 7 juni tot en met 22 juni in de Belgische theaters. Tickets zijn nog te koop via de officiële website.
Pro
- Enkele schitterende vertolkingen
- Gelaagde humor
- Knappe kostuums en decors
- Prijs
Con
- Amper memorabele liedjes
- Sommige scènes slepen beetje lang aan
Over deze voorstelling
Beschikbaar vanaf
7 juni 2025
Genre
- Musical
Speelduur
105 minuten
Regie
Eddy Habbema
Muziek
Jeanine Tesori
Cast
Michiel de Meyer, Linda Verstraten, Qshans Thode, Darren van der Lek, Guus Boswinkel, ...
Productiehuis
- Van Hoorne Studios