Randapparatuur Muishand & ergonomische muizen

Ja maar productiegewijs is dit toch krak hetzelfde?
Dus mijn vraag is eerder. Waarom moet dit dan 10 keer duurder kosten dan ene van de action? Er zit evenveel plastiek in van dezelfde kwaliteit. Enkel dat de vorm wat ander is.
Het kan productiegewijs ook meer kosten omdat er mogelijk niet overal standaardonderdelen gebruikt kunnen worden. En de mallen voor de plastiek zijn relatief gezien duurder omdat ze die kost over minder producten kunnen spreiden. Er zit bijvoorbeeld ook verschil in de kwaliteit van de knoppen: duurdere onderdelen zijn ontworpen en getest om meer muisklikken aan te kunnen.

Naast de productie heb je ook nog ontwikkelingskosten. Een goedkope muis is waarschijnlijk ontwikkeld zonder teveel moeite daarvoor te doen. Bij een ergonomisch muis zal er veel meer over nagedacht zijn. Misschien nog één of meerdere prototypes gemaakt en getest onder toezicht van een kinesist.

Ik mis misschien nog wat, en er zal mogelijk ook wat meer marge op die muizen zitten, maar er zijn wel degelijk redenen te bedenken waarom die niet voor 10 euro in de schappen liggen.
 
Ervaringen mee? Lijkt me wel iets waar je aan moet wennen, na altijd een "gewone muis" gebruikt te hebben lijkt me zo een ergonomische juist "onnatuurlijk" aanvoelen haha.
Mijn moeder heeft dat jaren gebruikt en was daar heel content van. Maar nooit zelf gebruikt. Heb het zelf ook altijd er enorm vreemd uitzien gevonden 😅.
 
iemand ook last van "de muishand" ?
Dus kramp achtig gevoel als je de hand in een soortgelijke houding houd, zoals je een muis vasthoud van je computer. Zo dus licht gebogen en gespannen.

Vroeger had ik daar altijd bedenkingen bij, als collega's zeiden daar last in hadden (pezen in de hand), maar toen waren die collega's de leeftijd die ik nu ongeveer heb.

En kijk, ik ervaar het toch ook soms :(

Nu, niet te verwonderen natuurlijk. Als je eens stil staat hoeveel keer per dag je hand die vorm aan neemt: voor je gsm, je computer muis, het tv bakske, uw vork vastnemen , (fappen :p ) ... ja toch allemaal soortgelijke houdingen....
Voor 35 € koop je jezelf een ergonomische, draadloze muis bij coolblue van het merk Trust. Werkt perfect en je hebt er geen last meer van
 
Ik heb deze nu al een paar jaar:


Gebruik die voor het thuiswerken

Echt content van, maar wel zonder muismat en dus dat aanhangsel gebruik ik niet. Er wordt ook een kapje meegeleverd om de led lichten te verbergen, maar zie niet hoe ik deze erop kan plaatsen, soit, stoort niet met die lichtjes erop, dan zie je ook als je van cursor snelheid zou veranderen, de knop helemaal vanboven. Ik raak deze soms per ongeluk, maar 2 keer snel die knop induwen, en je bent weer up to speed, moest hij op de traagste stand staan.

Wat een investering, had toen echt last van mij polsen ervoor, iemand had mij deze aangeraden, en kan niet meer zonder. Ik gebruik het icm een vast scherm, en dus verhuizen heb ik nog niet gedaan, aangezien deze in de usb van het scherm steekt...
 
In de action zelfs al onder de 10 euro.
Èn erg veel verschil zie ik daar toch niet in hoor, behalve de ergonomischere vorm...
Hogere precisie, instelbare dpi, meerdere instelbare knoppen, aanpasbaar scrollwiel,... het verschil tussen een muis van 10 en 120 euro is heus niet enkel de vorm.
 
Ervaringen mee? Lijkt me wel iets waar je aan moet wennen, na altijd een "gewone muis" gebruikt te hebben lijkt me zo een ergonomische juist "onnatuurlijk" aanvoelen haha.
Ik gebruik deze, en dan ook nog een trackball op kantoor. En ook een ergonomisch toetsenbord.

Dat is even wennen, maar eens je dat gewoon bent is het een zaligheid. En sids ik ze heb, ook effectief geen last meer in polsen, ellebogen en schouders. Als ik nu een gewone muis vastneem, voel ik wel heel bewust die spieren die continu opgespannen staan.

Ik wil in elk geval niet meer terug naar een gewoon keyboard/muis.
 
Ik gebruik deze, en dan ook nog een trackball op kantoor. En ook een ergonomisch toetsenbord.

Dat is even wennen, maar eens je dat gewoon bent is het een zaligheid. En sids ik ze heb, ook effectief geen last meer in polsen, ellebogen en schouders. Als ik nu een gewone muis vastneem, voel ik wel heel bewust die spieren die continu opgespannen staan.

Ik wil in elk geval niet meer terug naar een gewoon keyboard/muis.
Werkt dat goed, met die trackball?
 
Werkt dat goed, met die trackball?
Het is wennen omdat je duim niet gewoon is om zoveel te bewegen. Harder dan bij een verticale muis.
Maar eens je het gewoon bent, vind ik het wel goed werken. Zowel een verticale muis als een trackball zijn wel veel minder precies dan een gewone muis, maar voor gewone werk-toestanden heb je die precisie (zoals voor bvb fps-games) niet nodig.
 
Het is wennen omdat je duim niet gewoon is om zoveel te bewegen. Harder dan bij een verticale muis.
Maar eens je het gewoon bent, vind ik het wel goed werken. Zowel een verticale muis als een trackball zijn wel veel minder precies dan een gewone muis, maar voor gewone werk-toestanden heb je die precisie (zoals voor bvb fps-games) niet nodig.
Ik vrees dat het mij niet zal liggen om te werken als de precisie niet goed is. Technische tekeningen opstellen of 3d models maken vergen naar mijn mening toch een goede precisie.

Ik heb al eens getwijfeld om zo'n trackball een kans te geven.
 
Ik vrees dat het mij niet zal liggen om te werken als de precisie niet goed is. Technische tekeningen opstellen of 3d models maken vergen naar mijn mening toch een goede precisie.

Ik heb al eens getwijfeld om zo'n trackball een kans te geven.
Ja, voor zoiets is het imo minder geschikt, dan moet je continu de gevoeligheid van de muis verlagen...
 
Ik gebruik sinds begin 2020 een Logitech MX Vertical. 80 euro, maar ik moet niets anders meer hebben. Als deze versleten is koop ik gewoon dezelfde opnieuw. Heeft mijn armklachten enorm verminderd.

Ik heb ook een goedkopere Trust Verto (€20) gebruikt op het werk, en die was ergonomisch ook wel goed, maar voelde goedkoper aan op andere vlakken: Niet altijd vanzelf goeie connectie maken waardoor ik de dongle af en toe terug moet insteken; geklooi met AAA batterijen, iets kleiner en lichter waardoor hij minder stabiel aanvoelt, en buitenkant van hard plastic ipv rubberachtige TPE zoals bij de Logitech. Als je qua budget beperkt bent zeker een goeie optie, maar bedenk je wel dat je wel wat de kostprijs is per uur dat je dat ding gebruikt. Ik hou dat ding meer dan 2000 uur per jaar vast, da's letterlijk meer dan dat ik mijn vriendin/kinderen vastpak. Die extra 60 euro is heus niet zoveel als je een kantoorjob hebt, en zeker niet een job als technisch tekenaar waar dat je voornaamste werktuig is.

Ik merk trouwens zeer weinig op dat zo'n verticale muis minder accuraat zou zijn dan een andere. Maakt imo geen verschil uit. Ik game er ook mee zonder problemen, al speel ik wel geen shooters.
 
Om het eens te proberen, heb ik een Trust Verto gekocht (de bedrade versie, bestaat ook wireless aan iets van een 6 euro meer), met als idee 'het kost niet veel dus als het tegenvalt is er geen ramp gebeurt' want je kan die al vinden voor 16 EUR. Wel, ik was onder de indruk en heb er ondertussen nog een voor op't werk en nog een voor mijn vriendin gekocht ook.
 
Terug
Bovenaan