Mondelinge technische test Selor IT Data Analyse

Nada

Member
Binnenkort neem ik deel aan een technische test mede georganiseerd door Selor. Het gaat voor een functie als Data Analist.

Ik krijg een uur schriftelijke voorbereidingstijd en dan 30 minuten modeling examen.

Het gaat over volgende onderwerpen:
  • technieken en methodes voor projectbeheer,
  • objectgerichte programmatie (onder meer MS C#),
  • databases: modelleren, ontwerpen, standaardiseren… ,
  • SQL-taal,
  • rapporteringstools (onder meer Power BI),
  • het gebruik van de cloud
  • programmeertalen voor gegevensanalyse (R, Python, ...)
Zou mij hier graag goed op voorbereiden, maar heb echt geen flauw benul wat er mij hier te wachten staat. Iemand die mij wat op weg kan helpen hoe mij best voor te bereiden? Ben uiteraard wel vertrouwd met de zaken hierboven, het is vooral dat ik geen idee heb hoe zoiets ondervraagd zal worden, zeker omdat alles nogal vaag en algemeen is geformuleerd.
 
Voor mij is zoiets vrij simpel, als je er voor moet studeren, dan ken je er niet genoeg van voor de verwachtingen die ze hebben.
Het is effectief wel zeer algemeen verwoord.
 
technieken en methodes voor projectbeheer,

Dan waarschijnlijk ook nog wat vragen over ITIL en wat dat inhoudt
En dit in functie van praktische voorbeelden

objectgerichte programmatie (onder meer MS C#),
c+, c sharp, java stukje programma code kunnen schrijven voor een vermeld probleem (iets moeilijker als een hello world)

databases: modelleren, ontwerpen, standaardiseren… ,


SQL-taal,


rapporteringstools (onder meer Power BI),


het gebruik van de cloud
programmeertalen voor gegevensanalyse (R, Python, ...)

En meer van dergelijke zaken. Al hoop ik dat iemand anders nog betere links heeft naar deftige cursusmateriaal of zo. Dit zijn maar snel wat resultaten na een google search.

Als starter is mij opgevallen dat overheidsexamens wel eens pittig kunnen zijn. Als je daar wat ervaring bij hebt en weet hoe dingen in elkaar zitten, dan kun je er al sneller een voorbeeld over geven. Grofweg gezegd : kijk terug naar uw cursussen, spendeer wat tijd dat je die zaken die daarop slaan in uw vingers zitten of dat je er minimaal een draai aan kunt geven en een uitleg kunt geven. En je gaat in de meeste gevallen aan de topkant eindigen van de laureaten.

Als je echter onvoorbereid zo'n test gaat meedoen, dan kun je er quasi een kruis over maken, of men moet echt moeilijk aan volk geraken en men is bereid om eenieder die potentieel heeft aan te nemen.

Voor mij is zoiets vrij simpel, als je er voor moet studeren, dan ken je er niet genoeg van voor de verwachtingen die ze hebben.
Het is effectief wel zeer algemeen verwoord.
Is ook logisch hé, jij doet dat al 10+ jaar ;).
Als je echter pas van de schoolbanken komt, dan is dat allemaal niet zo simpel. Of als je geruime tijd in een ander sector hebt gezeten waar je met die zaken lang niet meer in aanraking bent gekomen.
 
technieken en methodes voor projectbeheer,

Dan waarschijnlijk ook nog wat vragen over ITIL en wat dat inhoudt
En dit in functie van praktische voorbeelden

objectgerichte programmatie (onder meer MS C#),
c+, c sharp, java stukje programma code kunnen schrijven voor een vermeld probleem (iets moeilijker als een hello world)

databases: modelleren, ontwerpen, standaardiseren… ,


SQL-taal,


rapporteringstools (onder meer Power BI),


het gebruik van de cloud
programmeertalen voor gegevensanalyse (R, Python, ...)

En meer van dergelijke zaken. Al hoop ik dat iemand anders nog betere links heeft naar deftige cursusmateriaal of zo. Dit zijn maar snel wat resultaten na een google search.

Als starter is mij opgevallen dat overheidsexamens wel eens pittig kunnen zijn. Als je daar wat ervaring bij hebt en weet hoe dingen in elkaar zitten, dan kun je er al sneller een voorbeeld over geven. Grofweg gezegd : kijk terug naar uw cursussen, spendeer wat tijd dat je die zaken die daarop slaan in uw vingers zitten of dat je er minimaal een draai aan kunt geven en een uitleg kunt geven. En je gaat in de meeste gevallen aan de topkant eindigen van de laureaten.

Als je echter onvoorbereid zo'n test gaat meedoen, dan kun je er quasi een kruis over maken, of men moet echt moeilijk aan volk geraken en men is bereid om eenieder die potentieel heeft aan te nemen.


Is ook logisch hé, jij doet dat al 10+ jaar ;).
Als je echter pas van de schoolbanken komt, dan is dat allemaal niet zo simpel. Of als je geruime tijd in een ander sector hebt gezeten waar je met die zaken lang niet meer in aanraking bent gekomen.
Maar dan maken ze het exaam te moeilijk he. Want ge wilt uiteindelijk ook geen werknemer die continu moet gaan studeren, gewoon om zijn job uit te voeren. Ofwel zoek je iemand van de schoolbanken en stel je uw exaam ook zo op, ofwel zoek je iemand met ervaring, en stel je andere vragen...

Nuja, nooit bij overheid gesolliciteerd, dus geen idee hoe die examens er exact uit zien.
 
Maar dan maken ze het exaam te moeilijk he. Want ge wilt uiteindelijk ook geen werknemer die continu moet gaan studeren, gewoon om zijn job uit te voeren. Ofwel zoek je iemand van de schoolbanken en stel je uw exaam ook zo op, ofwel zoek je iemand met ervaring, en stel je andere vragen...

Nuja, nooit bij overheid gesolliciteerd, dus geen idee hoe die examens er exact uit zien.

Mja, je zegt het zelf hé. De examens zijn zo opgesteld omdat ze eigenlijk iemand nodig hebben die direct inzetbaar is, of die die taak kan uitvoeren.

Maar als het aanbod er niet is, dan zijn ze al blij met een high potential of een potential die ze intern nog kunnen vormen. Daarom dat ik ook stelde dat tijdens het mondelinge die mensen die er tegenover u staan een verschil kunnen maken tussen iemand die zijn informatie uit de handboek heeft en iemand die al beslagen is zullen we maar zeggen.

En die laatsten zullen in de meeste gevallen hoger scoren dan die eersten. Maar als die laatsten er niet zijn, omdat het loon bij de overheid te laag is of wegens ontbreken van firmawagen (ja, daarom heb ik al potentiële interessante profielen voor ons zien wegvallen, al was dat eerder onder de niveau B's) dan krijgen die eersten een kans om er binnen te geraken. Al kan het soms ook zijn dat ze dan gewoon niemand selecteren omdat ze effectief naar een echte expert of iemand die weet wat die doet op zoek zijn.

Maar dan ga je uw boeken er wel minimaal eens voor moeten open slaan. En dat was ook exact wat de originele poster in gedachten had. Dus als er experten zijn die goede informatie hebben over die relatief brede en generale beschrijving. Dan is het interessant voor hem als je dat hier zou delen. En kan hij zich ook voorbereiden.
 
Hehe, ik herken de vacature meteen. Heb deze zelf zien passeren als advertentie op Facebook. https://www.selor.be/nl/vacatures/job/XNS22004/

Op 1 januari 2022 (indexcoëfficiënt: 1,7758 op 1 januari 2022) bedraagt de geïndexeerde maandelijkse bruto beginwedde van een informaticus zonder voorgaande beroepservaring 4.942,64 euro.
Met indexcoëfficiënt vanaf april (1,8476) wordt dat een startloon van €5142,48 voor een schoolverlater met 0j anciënniteit in een statutaire functie. Da's toch geen slechte loonschaal, vind ik! :p
 
Bij projectmanagement dacht ik eerder aan zaken zoals agile en scrum. Welke projectmanagement technieken worden gebruikt bij de overheid? Dank voor de tip over ITIL, dat zal ik toch eens moeten bekijken.

Verder ben ik mij wel vertrouwd met de onderwerpen die aan bod komen, dus ben niet echt op zoek naar inhoudelijke zaken. M.u.v. het gebruik van de cloud dan, want geen idee wat daarmee bedoeld wordt.

Ben dus vooral op zoek naar op welke manier deze zaken mondeling getoetst kunnen worden?
 
Voor mij is zoiets vrij simpel, als je er voor moet studeren, dan ken je er niet genoeg van voor de verwachtingen die ze hebben.
Het is effectief wel zeer algemeen verwoord.
Een ex-collega die nu voor MSFT werkt is het bewijs van het tegenovergestelde. Heeft echt gestudeerd voor hetgeen ze hem zouden kunnen vragen.

Zelf heb Ik 9 jaar ervaring met Scrum maar als ze mijn parate kennis erover zouden toetsen, zou ik toch moeite hebben want mijn huidige werkgever geeft er zijn eigen draai aan.
Ik heb een aantal jaren met PRINCE2 gewerkt mar dat is ook al even geleden dus daarvan weet ik ook niet superveel meer vanbuiten.

Om nog maar te zwijgen van de talen die we gebruiken. Ik heb nooit een singleton moeten gebruiken dus als ze mij dat zouden vragen zou ik het niet vanbuiten kunnen uitschrijven ookal werk ik al 5+ jaar met C#. Heb ook ervaring met AngularJS, PolymerJS en Lit-HTML.
 
Bij projectmanagement dacht ik eerder aan zaken zoals agile en scrum. Welke projectmanagement technieken worden gebruikt bij de overheid? Dank voor de tip over ITIL, dat zal ik toch eens moeten bekijken.

Verder ben ik mij wel vertrouwd met de onderwerpen die aan bod komen, dus ben niet echt op zoek naar inhoudelijke zaken. M.u.v. het gebruik van de cloud dan, want geen idee wat daarmee bedoeld wordt.

Ben dus vooral op zoek naar op welke manier deze zaken mondeling getoetst kunnen worden?
Neem contact op met de persoon die er vermeld staat als zijnde de contactpersoon.

In principe kun je bij die persoon in functie van de vragen die je stelt al een beetje horen in de antwoorden in welke richting men denkt. Allez als je zoals je zegt er toch wel iets van kent.

Het mondelinge gedeelte gaat, zover mijn ervaring reikt (zowel als persoon die het ondergaan heeft als persoon die er aanwezig was te jureren) vooral over hetgeen je schriftelijk hebt neergeschreven.

En in functie daarvan worden dan vragen gesteld, met eventueel instinkertjes om te zien hoe goed uw kennis eigenlijk is. Is uw schriftelijk antwoord zeer basisch, dan peilt men in functie van het te verwachten antwoord (ze maken normaal een typeantwoord voor elke vraag) naar de zaken die niet in dat typeantwoord voorkomen (en of je dus die zaken niet vermeld hebt omdat je het niet wist, of omdat je in een andere tangent gegaan bent). En als uw antwoord perfect overeen komt met het typeantwoord (of een variant daarvan), dan gaat men verder zien om op die manier u nog beter of slechter te rangschikken tov de rest.
Al dacht ik mij te herinneren, maar het is minstens 8 jaar geleden dat ik nog jury heb gezeteld, dat de mening van de persoon van selor over of jij goed zou kunnen functioneren als ambtenaar etc, en hoe jij overkomt (en als je meerdere keren hebt meegedaan, wat uw progressie is) dat zwaarder doortelde dan het technische luik. Maar opnieuw, daar kan ik mis in zijn.
 
Het mondelinge gedeelte gaat, zover mijn ervaring reikt (zowel als persoon die het ondergaan heeft als persoon die er aanwezig was te jureren) vooral over hetgeen je schriftelijk hebt neergeschreven.
Toch voor het luik technische competentie. Daarnaast gebeurt er ook een beoordeling van de gedragsgerichte competenties, zie https://www.selor.be/nl/competenties/ en dat beslaat in mijn ervaring toch minstens een even groot deel van het interview.

En in functie daarvan worden dan vragen gesteld, met eventueel instinkertjes om te zien hoe goed uw kennis eigenlijk is. Is uw schriftelijk antwoord zeer basisch, dan peilt men in functie van het te verwachten antwoord (ze maken normaal een typeantwoord voor elke vraag) naar de zaken die niet in dat typeantwoord voorkomen (en of je dus die zaken niet vermeld hebt omdat je het niet wist, of omdat je in een andere tangent gegaan bent). En als uw antwoord perfect overeen komt met het typeantwoord (of een variant daarvan), dan gaat men verder zien om op die manier u nog beter of slechter te rangschikken tov de rest.
Klopt. Dat typeantwoord moet ook op voorhand worden doorgegeven en besproken (zeker wat betreft de voorgestelde "scoring") met de HR-partner (persoon van Selor) die de aanwerving begeleidt. Dit zodat er op voorhand een objectieve maatstaf is voor de beoordeling van de technische competenties.

Wel enige nuance wat betreft het doorvragen na een "perfect" antwoord:
- Perfecte antwoorden zijn uiterst zeldzaam
- Doorvragen kan, maar het zal de kandidaat geen extra punten opleveren. Bij technische competenties is het in principe juist of fout en kan men niet boven de maximumscore gaan, of een kandidaat plots terug punten aftrekken omdat het antwoord van een andere kandidaat "bij nader inzien" nog net iets beter was. Selor ziet daar ook vrij streng op toe. Maar het verschil wordt in dat geval gemaakt op de gedragsgerichte competenties (kandidaten scoren daar zelden exact even goed).

Al dacht ik mij te herinneren, maar het is minstens 8 jaar geleden dat ik nog jury heb gezeteld, dat de mening van de persoon van selor over of jij goed zou kunnen functioneren als ambtenaar etc, en hoe jij overkomt (en als je meerdere keren hebt meegedaan, wat uw progressie is) dat zwaarder doortelde dan het technische luik. Maar opnieuw, daar kan ik mis in zijn.
Het is inderdaad zo dat de gedragsgerichte competenties beoordeeld worden door de persoon van Selor. Daar zitten een aantal kerncompetenties bij die iedere keer worden getoetst (integriteit, kunnen werken in team, ...) en dan een aantal andere competenties die worden gekozen in functie van de vacature, vaak in overleg met de dienst die de aanwerving doet. Soms is het ook zo dat motivatie van een kandidaat telt voor het dubbel van de punten - dus je kan maar beter zorgen dat je goed kan uitleggen waarom je die job wil.
 
ITIL is IT service management , geen project methodiek. Maar wel nuttig op deze best practices te kennen natuurlijk.

De vacature is wel wat raar opgezet naar "technische componenten".

Wat is de "Cloud"? :).

Ik zou proberen verduidelijking te krijgen want dat gaat breed. Is zoals zeggen "IT"... Al je kan je wel wat afleiden aan de rest van de vacature.

de initiële focus:
Het eerste project waarvoor de aangeworven informaticus in hoofdzaak zal worden ingezet, is de implementatie van een data analytics project ten behoeve van de operationele directies van de financiële pijler;

Dus ik zou extra aandacht geven aan alles met data Analytics alsook de opties hiervoor in de "Cloud".

Het doel lijkt data ophalen, transformeren, stockeren , de juiste conclusies trekken en visualiseren. Dat binnen finance en rekening houdende met goed toegangsbeheer naar sensitieve info.

Andere cloud zaken die ik zou bekijken:
micro-services, API design & standaarden, authenticatie/autorisatiebeheer, de verschillende Stacks van cloud leveranciers.
 
Het mondelinge gedeelte gaat, zover mijn ervaring reikt (zowel als persoon die het ondergaan heeft als persoon die er aanwezig was te jureren) vooral over hetgeen je schriftelijk hebt neergeschreven.
Toch voor het luik technische competentie. Daarnaast gebeurt er ook een beoordeling van de gedragsgerichte competenties, zie https://www.selor.be/nl/competenties/ en dat beslaat in mijn ervaring toch minstens een even groot deel van het interview.
Dit schriftelijke gedeelte is dit op de computer met toegang tot internet of gewoon met pen en papier?

Het beoordelen van de gedragscompetenties gebeurd in een latere fase denk ik, of komt dit ook al naar voor tijdens het luik van de technische competentie?

Wordt hierbij dan kennis van algoritmes getoetst of eerder een klein programma schrijven of eerder allemaal kleine deelvragen met enkele lijntjes code?
 
Dit schriftelijke gedeelte is dit op de computer met toegang tot internet of gewoon met pen en papier?

Het beoordelen van de gedragscompetenties gebeurd in een latere fase denk ik, of komt dit ook al naar voor tijdens het luik van de technische competentie?

Wordt hierbij dan kennis van algoritmes getoetst of eerder een klein programma schrijven of eerder allemaal kleine deelvragen met enkele lijntjes code?

1) Toen ik het heb moeten doen was dit pen en papier. Maar zoals gezegd was dat 8+ jaar geleden.
2) Gedragscompetenties is tijdens het interviewgesprek. En als voorbereiding op dat interviewgesprek heb je dan die schriftelijke voorbereiding.
3) Dat is allemaal mogelijk. Al is het schriftelijk examen meestal wel een vraag per stuk techniek. Al kunnen ze met eenzelfde vraag verschillende van de vermelde zaken willen testen (en het typeantwoord vermeld dan de componenten om u het max van het aantal punten te geven. Maar het gaat normaal gezien niet 1 grote vraag zijn.
 
Als een mondelinge proef hebt voor een jury bij Selor, uit hoever mensen bestaat die jury dan ongeveer?

3 à 5 max. 1 is sowieso zo'n HR-persoon (doorgaans een jonge vrouw want ja, dat zijn doorgaans psychologen/etc.) die overtuigd is van de (schijn)heilige STAR-methode, wat in mijn ogen een flut-****-manier is om mensen te beoordelen, want het genereert een enorm Matteüs-effect (persoonlijke frustratie) omdat positieve ervaringen in je laatste job extra worden beloond en negatieve ervaringen of een gebrek daaraan wordt afgestraft. Ga daar gerust tegenin en kies voorbeelden uit je privéleven of jobs verder in het verleden als je daar ook tegen moet kampen.

Ik heb een tijd terug meegedaan aan een sollicitatie op een iets lager niveau (Data Scientist (A2)) bij een andere overheidsinstelling, daar werd niet gevraagd code te schrijven, wél om uit te leggen hoe je een bepaald probleem zou aanpakken. Technisch was ik "oké" (maar ook niet meer dan dat) maar ze vonden mijn motivatie te laag voor de specifieke functie plus iets te weinig ervaring, dus ik was geslaagd, maar niet de eerste kandidaat. Het uitermate vervelende is dat ik op mijn huidige job onvoldoende/niets meer bij leer, dus ik zie geen route om beter te doen in de toekomst tenzij meer "motivatie" faken en wat meer repeteren op verhaaltjes die goed klinken in die STAR-methode.
 
Als een mondelinge proef hebt voor een jury bij Selor, uit hoever mensen bestaat die jury dan ongeveer?
In mijn relatief beperkte ervaring meestal drie: eentje van Selor en twee van de dienst zelf.
Dit schriftelijke gedeelte is dit op de computer met toegang tot internet of gewoon met pen en papier?
Kan wisselen. Voor onze aanwervingen wat het soms puur op papier, soms op een computer zonder internet, waarop je dan bv enkele taken moest uitvoeren die relevant waren voor de job (meestal wat geprul met Excel, SQL, ...).
Het beoordelen van de gedragscompetenties gebeurd in een latere fase denk ik, of komt dit ook al naar voor tijdens het luik van de technische competentie?
Zie @Renegadexxripxx - gebeurt tijdens het interview. Neemt niet weg dat je je hierop ook best (op voorhand) kan voorbereiden, omdat inderdaad gebruik wordt gemaakt van de STAR-methode. Ik vind dat ook een allesbehalve aangename interviewtechniek om te moeten "ondergaan", maar vanuit de optiek van de jury heb ik ook al versteld gestaan hoe het toch zeer effectief blijkt om kandidaten van elkaar te onderscheiden, om minder goede trekjes bloot te leggen etc.

Overigens is de beste manier om uw motivatie te tonen het kunnen bewijzen dat je je grondig hebt geïnformeerd over de instelling en de dienst waar je zou gaan werken. Je wil niet weten hoeveel kandidaten die moeite nog niet hebben gedaan en daardoor echt een slechte indruk maken. Zorg dat je de website van de instelling volledig hebt doorgenomen, dat je weet wat de kerntaken zijn, evt. wie de politieke voogdij in handen heeft, enz. En aangezien dit voor een baan bij het Rekenhof is, zou het misschien ook geen slecht idee zijn om je te informeren over de basisbeginselen overheidsbegroting.
 
hallo, kan iemand mij vertellen wat ik kan verwachten van het gevalstudie voor A2 data-analist bij de overheid via selor? bij de technische competenties werd het volgende opgenomen:
  • Je beschikt over een basiskennis statistiek:
    • Je beschikt over een basisnotie van de statistische methoden inzake de controle, correctie en imputatie van data.
    • Je kan inconsistenties of anomalieën identificeren en corrigeren bij het aggregeren van ruwe data voor statistisch gebruik.
    • Je beheerst de berekeningsmethodes van indices.
    • Je bent vertrouwd met de voornaamste statistische concepten zoals aggregaat, basisjaar en seizoenscorrectie.
Alleen begrijp ik niet zo goed wat ik kan verwachten van het interview. Ikzelf heb geen ervaring als data-analist, waardoor ik wel extreem vrees voor het interview :S
 
Terug
Bovenaan