Moeten we meer inzetten op Europese producten / diensten?

Ik denk trouwens dat jij nog steeds het oude Amerika aanbidt. Terecht trouwens, ik deed dat toen ook.

Besef jij wel goed dat het Amerika onder Trump 2 een corrupte poppenkast is geworden? Musk is zichzelf daar aan het verrijken dat het geen naam heeft. Nu ook nog die cryptocorruptie blijkbaar.
Besef jij wel goed dat Trump meer dan ooit overal zijn poppetjes aan het installeren is (Justitie, Pers, Leger, ...) waardoor je steeds meer kan spreken van een autocratie?
Besef jij wel goed dat Trump volledig afstapt van alle waarden wat de VS zo groot hebben gemaakt? Waarden als democratie, internationale rechtsregels, soevereiniteit, bewaken van territoriale integriteit, ... vliegen allemaal op de schop.

Als een land zo 180° gedraaid is, hoe kun je dan gewoon blijven vasthouden aan die VS-adoratie? Tenzij je natuurlijk als een windhaan ook 180° meedraait natuurlijk...

En de Duitse spoorwegen hebben hun geschiedenis in WW2. En BMW en Bayer en BASF en alle Duitse multi-nationals idem dito. De bedrijven moet je los zien van de tijdelijke clown die aan het stuur zit.

Ik denk dat het eens niet slecht is om stil te staan bij wat we gebruiken/kopen. We zijn het allemaal zo gewoon geworden dat alles voorgeprogrammeerd is (zoals bv Google diensten) met de bijhorende voordelen én nadelen) dat we er zelf niet bij stilstaan dat er goede alternatieven bestaan. Om nu te gaan zeggen dat dit 'emo-gedrag is' of dat 'Europa toch al verloren is' lijkt mij wat verregaand. Ik denk dat je als volwassene of ouder toch liever tegen de generatie na ons zegt dat we toch een beetje onze eigen economie extra hebben proberen steunen of niet?

Het is niet dat we plots alles dat Amerikaans is moeten buitengooien hé zoals die voorbeelden hier van Tesla/Xbox. Hier loopt er ook een Disney+/Netflix abbo en die gaan niet direct weg maar wel de Amazon Prime bv (vond ik sowieso al niet top)

Daarentegen net Google wallet verwijderd en mijn kaarten in de payconiq app gestoken.

Ik weet niet of heel de maatschappij dat doet. Wat ik wel weet is dat de klassieke kledingwinkels (byebye H&M en consoorten), retail stores (byebye Blokker en consoorten) en vliegbedrijven (byebye Sabena/Brussels Airlines) het moeilijk hebben. Maar RyanAir, Action en Primark schijten winst... Geen oordeel, enkel een observatie ivm race-to-the-bottom.

Een observatie van onze verwaande pampermaatschappij dus.

Niet echt, want ik oordeel minder hard. We hebben niet "eens een oorlog nodig om de bepampering te stoppen".

Velen, niet iedereen, is NIET bereid om zijn welvaart op te geven door alles te re-shoren en alle goedkope brol te schrappen. Deels door onwetendheid, deels door onwillendheid. De meesten zijn niet zo principieel of zwart/wit.

Dat is opnieuw onderdeel van de observatie.
Heeft trouwens niets met zwart/wit te maken, eerder integendeel. Zwart/wit is echt dom, kortzichtig redeneren "ik koop X want dat is goedkoop".
Wel met principes inderdaad.

Ik bestel ook veel goedkope brol uit China omdat ik geen 100 euro ga betalen voor een plastieken tangetje dat ik 2x per jaar nodig heb om wat UTP kabels te patchen of een druif vasthang tangetje om mijn druiven aan een draad te hangen dat ik 3x per jaar gebruik. Ik ben niet zo naief om te denken dat mijn gedrag iets kan veranderen.

Aaaah, het ideale excuus om niets te moeten doen: "Wat ik als individu doe, zal toch niets veranderen in de grote massa". Welnu:
  • Stop dan ook maar met stemmen en geef uw volmacht aan mij. 1 op 11 miljoen? Zal toch niets veranderen.
  • Gooi dan maar gewoon uw afval uit uw raampje, bij de rest van de sluikstort. Uw blikje zal "heus niets veranderen" aan het sluiktstortprobleem.
  • Enzovoort enzovoort. [insert alle problemen die groot genoeg zijn om u in te verschuilen]
Mag ik dat laf noemen? Ja, dat mag ik.

Als de politiek mij verhindert om dat tangetje uit China te kopen zal ik ofwel het dure tangetje kopen of - more likely - geen tangetje kopen. Maar zolang ik de mogelijkheden heb, ben ik een rationele homo economicus met weinig scrupules of principes. Ik ga mezelf niet te veel pijn doen uit principe.

Welja, als onze bevolking even ignorant blijft dan moet de overheid het misschien maar verbieden hé. Maar kom dan niet klagen dat je niets meer mag van de overheid. Want zoals altijd: vrijheid en verantwoordelijkheid gaan altijd hand in hand.

Een volk dat zijn verantwoordelijkheid niet kan opnemen, die zal ook geen vrijheid kennen. Nooit. Jamais.

En de Duitse spoorwegen hebben hun geschiedenis in WW2. En BMW en Bayer en BASF en alle Duitse multi-nationals idem dito. De bedrijven moet je los zien van de tijdelijke clown die aan het stuur zit.
Pfff... WW2 is 80 jaar geleden. Trump(isme) is nu en we hebben ze allemaal zien staan tijdens de inauguratie. Musk, Zuckerberg, Bezos, etc. Toch niet gek om extra kritisch te kijken naar Amerikaanse producten?

Ik heb vroeger nog in Zwitserland gewoond, en ik herinner me nog dat het me opviel hoe meer nadruk er gelegd werd op het promoten van Zwitserse producten. Je moet niks verbieden, gewoon wat meer aan EU 'nudging' doen om klanten richting Europese producten te duwen.

Los van Trump & co is het altijd positief voor ons als we onze eigen economie zo veel mogelijk steunen.

Waarom men hier over RyanAir, Action en Primark begint begrijp ik niet goed. Die zijn alle drie Europees :woohoo:
(en veel US-made producten ga je in die laatste 2 ook niet vinden gezien de prijzen :unsure:)

Laatst bewerkt:
Algemeen ben ik overtuigd van industriële evolutie en geloof ik dat een geglobaliseerde wereld de ontwikkeling daarvan stimuleert. Je kan wel motiveren dat je om bepaalde redenen kiest voor bvb. een Europees product of dienst - ik denk dan aan privacy, service, afhankelijkheid ... Maar verder ben ik dus geen voorstander van boycots etc.

Ik geloof ook niet dat producten van X altijd beter zijn dan van Y - maar als dat zo is is dat gewoon een goede reden om voor dat product of dienst te gaan, ongeacht de oorsprong zonder dat er een andere gegronde reden is. Op vlak van big tech is het vrij eenvoudig - de VS is daar wereldleider met een paar absolute topbedrijven die Europa gewoon niet heeft. Je hebt ook niet altijd het beste nodig natuurlijk ...

Zijn er nu echt mensen die Amerikaanse producten superieur vinden aan Europese?
Hangt af van wat zeker?

Gebruik maar eens niet-amerikaanse cloud services. Tesla is nog altijd de beste elektrische (!) auto ook al wegens het netwerk. Ik heb nog geen europees gps systeem gebruikt. etc etc

Ik vermoed dat je nu bezig bent op een Windows-systeem of een Android/IOS smartphone in een Amerikaanse ontwikkelde browser (Chrome,Firefox, Edge,Safari,...) om deze comment te typen. :p

Ofwel ben je die sub 1% die bezig is in Linux of die Sailfish OS op zijn smartphone heeft gezet :p.
En ik heb toch niet veel waardige alternatieven gevonden voor mijn cola zero/pepsi max verslaving :(

Straddle is het ook op flessen aan het trekken. Ik zie hem niet uit de weg gaan om met een Cadillac rond te rijden in Zwitserland :p. Maar Tesla blijft de maatstaf voor elektische auto's.

Laatst bewerkt:
Hangt af van wat zeker?

Gebruik maar eens niet-amerikaanse cloud services. Tesla is nog altijd de beste elektrische (!) auto ook al wegens het netwerk. Ik heb nog geen europees gps systeem gebruikt. etc etc
Pas op, een europees gps systeem is er wel en het is beter dan het Amerikaanse. De kans is groot dat je het al gebruikt hebt. Veel smartphones verbinden ook met galileo om hun positie te bepalen. Bij een garmin kan je kiezen om enkel gps (Amerikaans systeem) te gebruiken of gps + galileo (Europees) of gps + glonass (Russisch)

Als er in de winkel meer aandacht aan besteedt zou worden door middel van identificatie, zou ik er meer op letten. Maar ik ga niet voor elk product individueel nakijken vanwaar het komt. Hier in Polen heb je wel vaak stickers dat het een Pools product betreft, dus daar geef ik sowieso wel prioriteit aan.
Voorts denk ik niet dat er veel Amerikaanse etenswaren of goederen hier in de winkel liggen, op Cola/Pepsi enzo na.

Ben wel geleidelijk aan aan het afstappen van de FAANG-bedrijven gezien ik hun steeds maar groeiende invloed zorgwekkend vind. Heb Facebook en Instagram al verwijderd, ben momenteel X aan het overzetten naar Bluesky (weliswaar nog steeds Amerikaans maar toch een stuk ethischer), heb net een abo gepakt op Proton (mail, drive, vpn) om van Google en Microsoft af te stappen, ben qua browser ook overgestapt op Brave en search engine ook veranderd. Enige dat ik behoud, is YT premium en Netflix voor de kinderen, en mijn Amazon Kindle omdat veel auteurs in mijn genre Kindle-exclusive publiceren helaas.

Meh toch wel wat dubbel, ijveren om Amerikaanse producten te cancellen terwijl we hier in de EU na 16 sanctiepakketten nog Russisch gas consumeren. De import van Russisch LNG is vorig jaar zelfs gestegen.

Ik heb vroeger nog in Zwitserland gewoond, en ik herinner me nog dat het me opviel hoe meer nadruk er gelegd werd op het promoten van Zwitserse producten. Je moet niks verbieden, gewoon wat meer aan EU 'nudging' doen om klanten richting Europese producten te duwen.

Los van Trump & co is het altijd positief voor ons als we onze eigen economie zo veel mogelijk steunen.

Waarom men hier over RyanAir, Action en Primark begint begrijp ik niet goed. Die zijn alle drie Europees :woohoo:
(en veel US-made producten ga je in die laatste 2 ook niet vinden gezien de prijzen :unsure:)
De vraag is nog maar of dat de economie werkelijk steunt, zeker op lange termijn, wat het zeker doet is je lokale producenten rijker maken op kosten van de lokale consument die niet meer voor de beste prijs/kwaliteit kiest maar voor iets dat lokaal gemaakt wordt. Ik denk dat dat soort promotie van lokale producten weinig effectief is en dus niet veel invloed heeft maar moest het werken krijg je ook luie producenten die teren op een soort van liefdadigheid in plaats van kwaliteit, innovatie en/of prijs waar ze anders de consument mee zouden moeten overtuigen voor hen te kiezen.

Meh toch wel wat dubbel, ijveren om Amerikaanse producten te cancellen terwijl we hier in de EU na 16 sanctiepakketten nog Russisch gas consumeren. De import van Russisch LNG is vorig jaar zelfs gestegen.
Klopt maar producten kopen hebben we zelf in de hand, de inkoop van gas niet..
Ik ben zelf niet aangesloten op gas.. maar niet iedereen heeft die mogelijkheid natuurlijk

Te laat? Amai qua defaitisme kan dat wel tellen, mensen uitmaken om emo gedrag te vertonen maar wel zelf gewoon al volledig opgegeven hebben, beter wat emo dan dat dan..

Qua afhankelijkheid van grondstoffen is het probleem nu eenmaal dat veel van die grondstoffen nu eenmaal niet in Europa te vinden zijn..

Ik zou nu ook niet alles buitensmijten en vervangen.. Dat is heel kortzichtig, maar als ge iets nieuw koopt is het toch niet zo moeilijk om eerst Europees te kijken? Als dat dan niet bestaat, ja dan is dat maar zo. maar ik wil gerust 10% meer betalen als iets Europees is ipv ergens anders..

We moeten inderdaad astonomische bedragen pompen in onze economie om terug zelfvoorzienend te worden in meeste basisgoederen.
Dat is de prijs die we moeten betalen omdat we er vanuit gingen dat er nooit meer oorlog ging komen en dat de wereld ging verder globaliseren, bij Covid hadden we al moeten weten dat afhankelijkheid van buiten Europa problematisch is. Onze ouders en sommigen van hun ouders hebben daardoor wel een gouden tijd gekend waardoor velen van ons ook nu een goed leven kunnen hebben.. Dat wij iets minder geld gaan overhouden zal wel kloppen, maar we zijn dan ook wel veel te verwend in wat we allemaal hebben.. Veel van die zaken hebt ge helemaal niet nodig.. extrme consumptie; daar vanaf stappen is alleen maar positief. Het is niet dat ge dan ineens ne sukkelaar zijt..

Europa en Scandinavie zijn nog de enige plaatsen in de wereld waar democratie bestaat, ik zou dat graag zo houden en daarvoor moeten we inderdaad in defensie investeren en in alles dat daarvoor nodig is. Ik wil daar gerust voor betalen.
Als ge eerder denkt aan u portefueille dan aan u moraliteit, stel ik voor dat ge naar de VS/Rusland/China vertrekt
"Koop lokaal, zoek alternatieven." Het is gewoon even een rage.
Binnen 2 maand doet geen kat er nog aan mee wsl. Terug de oude gewoontes, zeker als het over centen gaat.

De tijd voor Europa geraakt op, sneller dan we denken.
Jarenlang verslaafd aan goedkope Chinese maakindustie die ons uiteindelijk heeft ingehaald.
Jarenlang verslaafd aan militaire bescherming. Een land van 300 miljoen inwoners moet een natie van 500 miljoen inwoners beschermen die lag te slapen.
Jarenlang verslaafd aan goedkope Russische energie. Lekker de vijand groot maken, terwijl een andere geld ophoest om ons te beschermen.

Nu gaan we op onze borst kloppen, en zeggen dat we het anders gaan doen.
De welvaartverschuiving is al geruime tijd bezig. En die zal nog een heel pak verschuiven, we moeten ons geen illusie maken.
We worden steeds meer uit de markt gekieperd.

We moeten massa's geld op tafel gooien, terwijl we voor stagnatie staan, we zitten er al in trouwens.
We verliezen competitie, lopen te hard achter. China steelt onze exportmarkt. Energie blijft duur uiteraard. Te afhankelijk van grondstoffen. Te veel regels. Alle signalen staan gewoon op rood.

Zelfs Macron waarschuwde nog niet zo lang geleden, Europa kan sterven, we hebben nog amper tijd.

Het zal niet wat welvaart opofferen zijn, het zal incasseren worden.

---

Dus zogenaamd hebben we nog amper 2-3 jaar, als we nog iets willen betekenen. Alles omgooien.
...mweh...ik blijf wel de pessimist dan.

"Koop lokaal, zoek alternatieven." Het is gewoon even een rage.
Binnen 2 maand doet geen kat er nog aan mee wsl. Terug de oude gewoontes, zeker als het over centen gaat.

De tijd voor Europa geraakt op, sneller dan we denken.
Jarenlang verslaafd aan goedkope Chinese maakindustie die ons uiteindelijk heeft ingehaald.
Jarenlang verslaafd aan militaire bescherming. Een land van 300 miljoen inwoners moet een natie van 500 miljoen inwoners beschermen die lag te slapen.
Jarenlang verslaafd aan goedkope Russische energie. Lekker de vijand groot maken, terwijl een andere geld ophoest om ons te beschermen.

Nu gaan we op onze borst kloppen, en zeggen dat we het anders gaan doen.
De welvaartverschuiving is al geruime tijd bezig. En die zal nog een heel pak verschuiven, we moeten ons geen illusie maken.
We worden steeds meer uit de markt gekieperd.

We moeten massa's geld op tafel gooien, terwijl we voor stagnatie staan, we zitten er al in trouwens.
We verliezen competitie, lopen te hard achter. China steelt onze exportmarkt. Energie blijft duur uiteraard. Te afhankelijk van grondstoffen. Te veel regels. Alle signalen staan gewoon op rood.

Zelfs Macron waarschuwde nog niet zo lang geleden, Europa kan sterven, we hebben nog amper tijd.

Het zal niet wat welvaart opofferen zijn, het zal incasseren worden.

---

Dus zogenaamd hebben we nog amper 2-3 jaar, als we nog iets willen betekenen. Alles omgooien.
...mweh...ik blijf wel de pessimist dan.
Welja defaitisme, ge hebt het al opgegeven, leven en laten leven denk ik dan, maar u mening kan mij gestolen worden..

Heel de wereld is verslaafd aan de Chinese maakindustrie.
Militaire bescherming uit naiviteit die nu zo snel mogelijk zal hernomen worden(hopelijk, maar het lijkt er toch op)
Goedkoper Russiche energie was idd gemakkelijk, maar ge kunt niet al u inwoners laten bevriezen, het kost tijd om een alternatief te vinden, ook weer uit naiviteit natuurlijk.
Niemand klopt zich op de borst, we slaan mea culpa en gaan er zo snel mogelijk iets aan proberen doen.

Blijft gij maar de pessimist, maar zaagt dan niet als ge het toch al opgegeven hebt. Dan moet ge het maar gewoon pakken hoe het komt en zwijgen.

Dit is, of was, wel degelijk zo, alhoewel het verschil nu minder groot zou moeten worden.

Onze wettelijke consumentengarantie is sinds 2022 nu "echt" 2 jaar. Voordien was het ook 2 jaar, maar in de praktijk was het eigenlijk 6 maanden, gezien de omkering van de bewijslast. Voor Amerikaanse consumenten is de meest gebruikelijke garantie 1 jaar, dus tot 2022 hadden zij betere garantie dan wij, nu slechtere. Noot: als de fabrikant geen garantie biedt, maar het goed ook niet verkoop in de staat zoals het is, heeft een Amerikaanse consument recht op 4 jaar garantie, maar dit komt in de regel niet vaak voor.

Als de Amerikaanse consument z'n garantie wil gebruiken moet hij in principe ook de fabrikant contacteren. Wij moeten de winkel van aankoop contacteren, die als soort van eerstelijnfilter werkt op het aantal gerantiegevallen dat uiteindelijk bij de fabrikant komt. Minder garantiegevallen voor de verkoper is minder incentive voor hoge kwaliteit. (Natuurlijk werkt dit maar tot zekere hoogte, want winkels gaan ook beginnen klagen als er echt veel problemen zijn met een bepaald product.)

Verder is er ook de bescherming van de consumentenrechten buiten de garantie. In de VS genieten consumenten van heel uitgebreide bescherming in rechtbanken dmv class actions, waarbij je kan opkomen voor een ganse groep consumenten. Als je zo'n class action verliest als fabrikant moet je een enorme vergoeding uitbetalen aan consumenten (aka iedereen die je product gekocht heeft - ongeacht of het nog in garantie is). Bij ons bestaan die class actions nu ook, maar in de praktijk zijn ze ook weer heel sterk uitgehold. Een beetje zoals een referendum organiseren bij ons : ja, het kan wel, maar we willen eigenlijk niet dat je het doet dus maken we het vooral heel moeilijk.

Deze redenen hebben er IMHO voor gezorgd dat producten voor de Amerikaanse markt van hogere kwaliteit waren dan die voor ons. Logisch ergens: hogere kwaliteit = minder problemen na verkoop, dus de markt waar de consumenten het best beschermd worden krijgt de beste producten (voor zover dat dan nog lucratief is, je kan geen hoge kwaliteit verkopen in een markt waar je geen prijs kan vragen die de kost van de productie dekt, maar dat is in de VS wel geen probleem natuurlijk).

Met de uitbreiding van de garantie naar 2 jaar hier zou dit kwaliteitsverschil uiteindelijk kleiner moeten worden en zou er een gelijktrekking moeten zijn, voor zover men onze markt tenminste niet verlaat omdat het niet meer winstgevend genoeg is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan