Mobiliteit

Om de Modal Shift te realiseren is het volgens de experts vooral belangrijk om de twijfelaars over de streep te trekken en dus een lagere drempel te voorzien. Die eenmalige tickets bevinden zich exact in dat segment. Men gaat die drempels dus 25% hoger leggen in een periode dat men de twijfelaars terug over de streep moest trekken.
Dit in tegenstelling tot de abonnementen die veelal door de werkgever betaald worden of voor studenten grotendeels terugbetaald worden.

Dat "1 bepaald ticketje" is niet zomaar een random ticketje zoals jij daar doet uitschijnen. Neen, het is het goedkoopst beschikbare ticket. Als je mobiliteitsarmoede wil vermijden, dan is het dààr te doen.
Mobiliteitsarmoede is nauwelijks van toepassing aangezien een sociaal abonnement al goedkoper is vanaf ongeveer 1 rit per per 2 weken. Ook reizen heel wat mensen al (quasi) gratis zoals je stelt. Dat goedkoop ticket was trouwens enkel te koop via de app, dus je hebt ook al een smartphone nodig en moet digitaal niet onbelezen zijn om aan dat ticket te geraken. Ik acht de kans klein dat je hiermee veel kansarmen echt treft in hun portemonnee.

Daarnaast, een modal shift creëer je niet enkel met prijsbeleid. Zeker aangezien je via de bus al pakken goedkoper reist dan via de auto, dan gaat een extra lage prijs voor dat ticketje voor de modale burger niet van doorslaggevende aard zijn. Veel belangrijkere factoren hierin zijn:
- Aanbod van ritten en bereikbaarheid
- Mogelijkheid tot multimobiliteit en aansluiting op deelfietsen of treinstations bv.
- Kwaliteit en comfort tijdens het vervoer
- Betrouwbaarheid
- etc.
 
Dat "1 bepaald ticketje" is niet zomaar een random ticketje zoals jij daar doet uitschijnen.

Maar het valt ook niet te vereenzelvigen met "de tarieven bij De Lijn", wat enorm veralgemenend is geschreven maar verre van algemeen blijkt?
 
Terug
Bovenaan