Minimumlonen, waarom geen maximumloon?

Een maximumloon?

• Ja

• Nee

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Je kan toch niet 1 op 1 stellen dat die 20k jobs verdwijnen als je MCs afschaft? Mensen blijven eten kopen.
Dat doe ik niet maar de studies naar waar ik verwezen heb
Meest gehoorde is niet om het systeem af te schaffen, wel om de waardes te verhogen (want meest gunstige)
Case & point. Die kleine minderheid die naar het buitenland verdwijnt kan me gestolen worden.
Wil je voor een marginale winst een heel systeem in leven houden?
Het zal onze winkeliers misschien meer motiveren om met hun prijzen te concurreren?

Studie: Elke euro gespendeerd via maaltijdcheques injecteert 1,8 euro in de Belgische economie​

Qua supermarkt: enkel merken zijn hier duurder (en dat ligt dan eerder aan de merken dan aan de winkeliers)

Laatst bewerkt:
Case & point. Die kleine minderheid die naar het buitenland verdwijnt kan me gestolen worden.

Ik kende vroeger, dus voor de maaltijdcheques, toch redelijk wat volk dat maandelijks naar het buitenland reed om daar hun inkopen te doen. Waarbij de redenering was :

1) we doen tegelijkertijd een uitstap
2) ik laad mijn wagen vol met al hetgeen ik noodzakelijk heb en er in de aanbieding is en ik anders toch zou gebruiken
3) zelfs met de naft die ik oprijd is het nog altijd voordeliger dan het in de eigen winkels te gaan halen

Wil je voor een marginale winst een heel systeem in leven houden?

Om eerlijk te zijn niet echt. Maar ik kan wel begrip opbrengen voor het feit dat het een barrière is om te stellen we schaffen dat af.
Het beschermen van werkgelegenheid is en wordt een belangrijk ding. En het is gemakkelijk om voor een afschaffing te zijn als je er zelf toch niet door geïmpacteerd wordt.

Het zal onze winkeliers misschien meer motiveren om met hun prijzen te concurreren?

1) er zijn BTW verschillen. En als Belg betaal je dan geen 21% BTW in het buitenland... al zou men uw paspoort kunnen vragen om u dan 21% BTW te doen betalen... al acht ik de kans klein dat dit gaat gebeuren.
2) afzetmarkt van België is gewoon kleiner. Dus je hebt niet dezelfde slagkracht, desondanks dat winkels al wel in samenwerkingsverbanden zitten om een grotere slagkracht te hebben richting de voedselmultinationals (met soms lege rekken als gevolg tijdens onderhandelingen - hebben we in het verleden al meegemaakt)

Neen, de studie zegt dat er 20k jobs gecreëerd worden door de MCs. Dat wil niet zeggen dat die één op één allemaal verdwijnen bij het afschaffen.
Dat geld van die MCs verdampt niet ineens eh. Een deel ervan zal nog steeds in onze economie terecht komen (en dus voor jobs zorgen). Een ander deel zal via belastingen bij vadertje staat terechtkomen en alzo dus ook gedeeltelijk terugvloeien naar de maatschappij. Een marginaal deel zal naar het buitenland verdwijnen. Dus stellen dat er 20k jobs verdwijnen als je MCs afschaft is gewoon onjuist.

Ik kende vroeger, dus voor de maaltijdcheques, toch redelijk wat volk dat maandelijks naar het buitenland reed om daar hun inkopen te doen. Waarbij de redenering was :
Vroeger is hier het sleutelwoord. Door online shopping is naar het buitenland rijden alleen om te shoppen toch serieus verminderd.
Plus, de winkels in de grensstreek zijn ook geen uilen, die hebben hun prijzen ook wat opgetrokken om van de shoppende Belgen te profiteren waardoor het verschil (en dus aantrekkelijkheid) kleiner worden.

Het beschermen van werkgelegenheid is en wordt een belangrijk ding.
Brengt je natuurlijk bij een heel ander (gevoelig) onderwerp. In hoeverre moet je jobs blijven subsidiëren wanneer iets (niet percee de MC) zijn doel en nut heeft verloren? Zo werd er vroeger bij de mutualiteit door de vakbond op de rem gestaan voor het digitale briefje omdat er 8 FTEs niets anders deden dan die papierkes openvouwen en inscannen. Die hun job zou rechtstreeks verdwijnen bij zo'n systeem. Kunt ge u nog herinneren wat een gezever al die papierkes, enveloppen , klevers en bussen waren? Kunt ge u een beetje inbeelden hoeveel gans de santeboetiek de mutualiteit en dus de maatschappij kostte? Voor 8 FTEs?

En het is gemakkelijk om voor een afschaffing te zijn als je er zelf toch niet door geïmpacteerd wordt.
Ik ben de "werkende hogere middenklasse", ik ga er vanuit dat ik langs alle kanten genaaid wordt.

Meest gehoorde is niet om het systeem af te schaffen, wel om de waardes te verhogen (want meest gunstige)

Studie: Elke euro gespendeerd via maaltijdcheques injecteert 1,8 euro in de Belgische economie​

Qua supermarkt: enkel merken zijn hier duurder (en dat ligt dan eerder aan de merken dan aan de winkeliers)
je moet eens de studie lezen die waarnaar je refereert...

Geen 20000 extra banen, maar in een optimistisch scenario 10000 (in een realistischer slechts 1000). Studie in opdracht van. De vereniging van maaltijdchequeshoyders en dat is eraan te zien: het netto alternatief is minder aantrekkelijk door spaarquotes in te rekenen die nooit uitgegeven worden.

Neen, ik leg uit wat de oorzaak is van het systeem. Als jij een systeem op poten kan zetten dat werkt volgens uw principes en waar de zwakkeren niet de neiging hebben om in opstand te komen. Dan is dat een alternatief dat kan werken. Maar het geschetste systeem werkt zo al millenia.

Er is al minstens één meer dan werkend voorbeeld in deze thread gekomen, die het op alle vlak ettelijke malen beter doet dan België. Dat dat genegeerd wordt bij monde van een langgerekt "kan niet, mag niet, anders moet jij alles maar eens gaan uitleggen", maakt daarin mijn zaak niet.

Dat ik één en slechts één principe voorsta, is ook in jouw geval trouwens projectie (net zoals andere pappenheimers hier), maar ook dat maakt mijn zaak niet.

De essentie van de rest van je betoog valt samen te vatten tot "ik vind het geen slecht systeem, en ik zie niets anders". Dat is je volste recht, maar dat is geen bijster doorslaggevend argument om iedereen die vooral moet bijdragen in zo'n systeem, mee te overtuigen.

Ja. Hoe kan iets ideologische nietszeggendheid zijn als de geschiedenis vol staat van dit type van gevallen?

Omdat het dat simpelweg is. Als je grootste argument pro de Belgische systematiek, die moet dienen om alle netto-financiers te overtuigen om gezwind verder te doen letterlijk niet meer is dan "het is dat, of de kop er af", dan heb je niet alleen geen case, dan verwar je bovendien blinde ideologie met eenvoudige oorzaak-gevolgtrekkingen.

Maar als we het dan toch over geschiedenis hebben: er is nog geen één regime groot geworden met een dictatuur in welke vorm dan ook. Niet met de dictatuur van het proletariaat, niet met de dictatuur van de aristocratie (niet met de dictatuur van wie dan ook for that matter - zelfs farao's en keizers hadden dat door). Beiden hebben historisch gezien alleen maar gefaald, dus vooraleer je de eerste vorm als een argument gaat voeren...

Elk systeem is daarop gebaseerd. Het is echter makkelijk om te kwijlen naar een ander systeem wanneer je de rechten en plichten van dat ander systeem niet hebt moeten ondergaan maar er rechtstreeks kan inrollen op het hogere/hoogste niveau.

Net zoals het makkelijk is er op te vertrouwen dat je systeem wel betaalbaar blijft, zolang je er maar voor zorgt dat niemand uit het systeem kan stappen, ipv het systeem inherent aantrekkelijk genoeg te maken zodat niemand uit zichzelf wil opstappen, no matter welke positie in het systeem hij/zij bekleedt?
De tweede helft van de voorbije eeuw hangen aan de lijn met wat voorbeelden die aantoonden dat dat niet werkt...

Maar goed, zoals ik zei, fine by me, ik kijk wel toe vanop een afstand.

1) we doen tegelijkertijd een uitstap
2) ik laad mijn wagen vol met al hetgeen ik noodzakelijk heb en er in de aanbieding is en ik anders toch zou gebruiken
3) zelfs met de naft die ik oprijd is het nog altijd voordeliger dan het in de eigen winkels te gaan halen

Om eerlijk te zijn niet echt. Maar ik kan wel begrip opbrengen voor het feit dat het een barrière is om te stellen we schaffen dat af.
Het beschermen van werkgelegenheid is en wordt een belangrijk ding. En het is gemakkelijk om voor een afschaffing te zijn als je er zelf toch niet door geïmpacteerd wordt.

1) er zijn BTW verschillen. En als Belg betaal je dan geen 21% BTW in het buitenland... al zou men uw paspoort kunnen vragen om u dan 21% BTW te doen betalen... al acht ik de kans klein dat dit gaat gebeuren.
2) afzetmarkt van België is gewoon kleiner. Dus je hebt niet dezelfde slagkracht, desondanks dat winkels al wel in samenwerkingsverbanden zitten om een grotere slagkracht te hebben richting de voedselmultinationals (met soms lege rekken als gevolg tijdens onderhandelingen - hebben we in het verleden al meegemaakt)

Je ziet toch ook duidelijk dat we meer en meer naar Nederlands modellen gaan voor supermarkten.
Waar er nog maar zeer weinig eigen personeel werkt en waar de prijzen gewoon laag kunnen gehouden worden. De fenomenen van kinderen van 14 jaar die voor 7€/u rekken komen vullen na de schooltijd zijn nog niet volledig overgewaaid.
Maar het loopt nu al vol met flexi-jobbers en jobstudenten. En waar ketens zoals AH en Jumbo meer en meer voet aan de grond krijgen.

Ik heb nog een tijd gekend dat men in de grensgemeenten gewoon zonder problemen maaltijdcheques aanvaarde. Dat was dan Belgische fiscale koterij die uitgegeven werd in Nederland. Wij hebben dit thuis ook gewoon onnoemelijk veel gedaan, je zou dief zijn van je eigen portemonnee als je het niet deed.
Nu nog gaan wij enkel maar voor de maaltijdcheques naar Belgische winkels en veel in Nederland winkelen. Zaken zoals toiletpapier bestellen we in grote verpakkingen via Nederlandse webshops.

Al die cheques met alle respect maar helpt dat vooral niet de uitgevers en beheerders van die cheques?

Laatst bewerkt:
Ik blijf erbij dat de argumenten 'shoppen in Belgie' en 'tewerkstelling' nonsens zijn.

Wij woonden vroeger redelijk dicht tegen de grens, wij zijn nooit naar het buitenland gaan shoppen. Ik ken ook niemand die dat systematisch doet. En de zonderlingen die naar de Auchan rijdt om 2000 euro wc papier en wasproduct te kopen, die zal zijn gedrag niet veranderen voor wat MC. Zelfs als je in het buitenland shopt, shop je nog voldoende in Belgie om je MC in belgie op te krijgen.

Je moet het gewoon noemen zoals het is. Het is een artefact dat, zoals alle fiscale koterij in Belgie, vroeger een nut had en dan gekaapt is door fiscalisten om belastingsdruk te verlagen. Er was een restaurant in bedrijf, niet iedereen kon er eten, dus wie geen restaurant had kreeg MC aan voordeeltarief. Fast forward 50y. Er zijn bijna geen bedrijfsrestaurants meer en iedereen krijgt MC. Ok, fair enough.

Maar als MCs zelfs al niet meer 'opgelost raken', dan maak ik me zorgen om hervormingen die iets meer pijn zullen doen en ook relatief broodnodig zijn op korte termijn......

Ik blijf erbij dat de argumenten 'shoppen in Belgie' en 'tewerkstelling' nonsens zijn.

Wij woonden vroeger redelijk dicht tegen de grens, wij zijn nooit naar het buitenland gaan shoppen. Ik ken ook niemand die dat systematisch doet. En de zonderlingen die naar de Auchan rijdt om 2000 euro wc papier en wasproduct te kopen, die zal zijn gedrag niet veranderen voor wat MC. Zelfs als je in het buitenland shopt, shop je nog voldoende in Belgie om je MC in belgie op te krijgen.

Je moet het gewoon noemen zoals het is. Het is een artefact dat, zoals alle fiscale koterij in Belgie, vroeger een nut had en dan gekaapt is door fiscalisten om belastingsdruk te verlagen. Er was een restaurant in bedrijf, niet iedereen kon er eten, dus wie geen restaurant had kreeg MC aan voordeeltarief. Fast forward 50y. Er zijn bijna geen bedrijfsrestaurants meer en iedereen krijgt MC. Ok, fair enough.

Maar als MCs zelfs al niet meer 'opgelost raken', dan maak ik me zorgen om hervormingen die iets meer pijn zullen doen en ook relatief broodnodig zijn op korte termijn......
Ze zijn dit jaar MC's beginnen uitdelen aan ambtenaren. Daar geraken we nooit meer vanaf. Absurd.

Ze zijn dit jaar MC's beginnen uitdelen aan ambtenaren. Daar geraken we nooit meer vanaf. Absurd.
Pas op, het kan het ook gemakkelijker maken om van af te geraken. Als iedereen maaltijdcheques heeft, is er niemand meer benadeeld tov. Een ander als het afgeschaft wordt.

Terug
Bovenaan