Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

• Depressie

Stemmen: 63 29,9%
  • Angst- en/of paniekstoornis

Stemmen: 69 32,7%
  • AD(H)D

Stemmen: 36 17,1%
  • Autisme

Stemmen: 36 17,1%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

Stemmen: 15 7,1%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

Stemmen: 20 9,5%
  • Borderline

Stemmen: 7 3,3%
  • Bipolair

Stemmen: 8 3,8%
  • Schizofrenie

Stemmen: 4 1,9%
  • Eetstoornis

Stemmen: 18 8,5%
  • Verslaving

Stemmen: 26 12,3%
  • Burn-out

Stemmen: 35 16,6%
  • Ander

Stemmen: 30 14,2%

• Totaal aantal stemmers
    211
En nog even toevoegen dat privé leven er uiteraard ook wel mee te maken heeft. Heftig jaar geweest. Stiefpapa die zware hartoperatie onderging en nadien diagnose parkinsonisme kreeg. Mijn mama die daar erg van afziet en zich wat aan mij vastklampte. Heb een verhuis achter de rug. Mijn eigen vader die ik 25 jaar niet gezien heb is overleden. Denk dat'k onbewust terug in mijn extreem perfectionisme gegaan ben daardoor om toch weer te bewijzen dat'k het beter doe.

Dus denk niet dat'k psycholoog nodig heb voor oorzaken. Moet alleen effe terug mijn weg vinden.

Mijn eigen team (ik ben manager van hen) zijn echt wel fantastisch. Heel lieve berichtjes ook van hen gekregen. Had hen eerlijk verteld dat'k even op limieten zat en ze schrokken wel even. Normaal ben ik altijd de rots in de branding voor iedereen.

De andere collega's... Wat af te wachten als'k terug ben. Moet wat meer op mijn strepen staan. Vaak word'k bv vergeten in een bepaalde email en dan beseffen ze dit plots en is't "sorry apzoeir, maar 't is wel dringend". Ben altijd diegene geweest die dan direct aan de taak begon want klant blijft koning en die kan er ook niet aan doen dat het intern niet draait. Maar moet wel manier vinden om op mijn strepen te staan voor zo'n issues zonder uit de bocht te gaan tegen de persoon zelf. En dat ging dus laatste tijd moeilijker en moeilijker.
Als je daar iets op kan vinden, shoot! Heb geen eigen team, maar werk wel vaak met klanten. En andere collega's die niet of minder meewerken.

Dit hoort niet direct hier thuis en ik denk zo meteen ook elders een bericht te plaatsen, maar dan toch wel.
Vandaag was ik in de nabije stad en sprak met een vroegere kennis. Hij staat op werkloosheid en ze gaan zijn uitkering schrappen vanaf 1/03. Hij woont in een sociale woning dus ik probeerde hem gerust te stellen maar eigenlijk is hij compleet in paniek want bij elk interim bureau weigeren ze hem (te oud, en een handicap). En ik weet absoluut dat er iets moet gebeuren, maar ik hou echt mijn hart vast voor dit jaar.

Misschien hoort het hier niet maar zelfs als niet gelovige bid ik voor dit jaar.
Volgens mij word het erg.

@Galaxy: ik heb op dit moment een kamer vrij in mijn huis en ben stevig aan het overwegen om daarvoor iemand in moeilijkheden in huis te halen, maar wat dan??

Daar zou ik toch mee opassen hoor.
Ge weet nooit wat voor iemand ge binnen haalt lol
Als het een aangename vrouw is das iets anders haha

Elk verstandig persoon zou mij dit afraden.
Maar ik heb een lege kamer terwijl er mensen op straat slapen.
Gezien je zelf al meermaals hebt aangegeven niet in een stabiele mindset te zitten, is iemand in huis halen echt af te raden. Je doet het met de beste bedoelingen, maar die situatie zou voor geen van beide partijen goed zijn.

En nog even toevoegen dat privé leven er uiteraard ook wel mee te maken heeft. Heftig jaar geweest. Stiefpapa die zware hartoperatie onderging en nadien diagnose parkinsonisme kreeg. Mijn mama die daar erg van afziet en zich wat aan mij vastklampte. Heb een verhuis achter de rug. Mijn eigen vader die ik 25 jaar niet gezien heb is overleden. Denk dat'k onbewust terug in mijn extreem perfectionisme gegaan ben daardoor om toch weer te bewijzen dat'k het beter doe.

Dus denk niet dat'k psycholoog nodig heb voor oorzaken. Moet alleen effe terug mijn weg vinden.
Ik antwoord hier even op als een soort "algemene disclaimer" dus het is niet per se op jou gericht, maar een psycholoog is niet enkel voor zware mentale trauma's. Of het vinden van "oorzaken".

Een goede psycholoog kan echt wel helpen met opnieuw op het (voor jou) juiste pad te raken na een moeilijke of stresserende periode, en daar hoeft men doorgaans geen tientallen sessies voor te doen. Overigens is het vinden van een "oorzaak" maar een heel klein deel van de oplossing. De meeste mensen kunnen wel aanduiden waarom ze zich tijdelijk slecht voelen en denken dan "daar heb ik geen psycholoog voor nodig" maar de taak van een psycholoog gaat veel verder dan dat.

Men vergelijkt het vaak met sportblessures. Als je je enkel zwaar verstuikt, dan gaat men ook een aantal sessies bij de kinesist aanraden. Die gaat dan geen invasieve zaken doen, maar helpt op een verantwoorde manier met het herstel, en die kan je ook oefeningen geven om thuis te doen. En ja, je kan het allemaal zelf doen. Maar met een goede kinesist herstel je doorgaans sneller en duurzamer.

Psychologen kunnen wel degelijk fungeren als een soort kinesist voor je brein. Die kunnen ook helpen voor zwaardere zaken natuurlijk; ik beweer niet dat psychologen enkel goed zijn voor "kleine dingen". Maar men zou er van versteld staan hoe leerzaam het kan zijn om de eigen problemen en moeilijkheden eens op een academisch onderbouwde en neutrale manier te bekijken. Een beetje input krijgen van iemand die geen persoonlijke band met je heeft (want zo'n band kleurt altijd, vandaar dat naasten niet altijd de beste optie zijn) en die is opgeleid voor net dat soort zaken, het kan zelfs na enkele sessies al van goudwaarde zijn.

Persoonlijk ken ik heel veel mensen met problemen als burnoutsverschijnselen en bijvoorbeeld minder levensvreugde (zonder depressie of wat men vroeger dysthymie noemde te zijn) die aanvankelijk weigerachtig stonden tegenover een bezoekje aan de psycholoog, die dan na enkele sessies toch enorm tevreden waren dat ze zijn gegaan.

Sorry voor de lange tekst, maar ik vind het gewoon spijtig dat mentale hulp zoeken nog steeds zo'n grote drempel is voor velen. Vandaar dat ik even mijn toevoeging doe aan deze thread. Afsluitend: ik heb het dan wel over opgeleide mensen. Zo'n "coach" zonder diploma: pas daar mee op, want iedereen kan coach worden.

Zoals Arnout Van den Bossche het zei: de meeste coaches kan je vervangen door vrienden/familie die luisteren en goeie raad geven én die willen er geen geld mee verdienen.

Gezien je zelf al meermaals hebt aangegeven niet in een stabiele mindset te zitten, is iemand in huis halen echt af te raden. Je doet het met de beste bedoelingen, maar die situatie zou voor geen van beide partijen goed zijn.
Dat besef ik maar ik kan niet verhelpen het te denken.
Mijn broer en ik hebben destijds een redelijk grote oude woning gekocht, voor mij met de gedachte dat we onderdak konden bieden aan anderen als ze dit nodig hadden (ik had jaren daarvoor al even op straat geleefd, dus ik weet wat het is om te slapen naast die verluchtingsroosters van de metro omdat daar nog wat warmte uitkomt). Woning volledig verbouwt en goed geïsoleerd, dus het is hier warm en droog en nu zitten we hier: twee vrijgezellen terwijl we vier slaapkamers hebben.
En ondertussen zie ik in de stad mensen op straat zitten, zie ik bv de reportage van pano over werkimmigranten en de situatie waarin zij gehuisvest worden, lees ik hoe jongeren worstelen om een betaalbare woonruimte te vinden,... en dan kan ik weinig anders denken dan dat er toch iets moet zijn dat ik kan doen.

Edit: dit was een veel langer bericht maar ik heb de rest geschrapt omdat het eigenlijk niet meer on-topic was.

@Galaxy: ik heb echt schrik voor dit jaar. Nog nooit in mijn leven zag ik de wereld zo duister als ik ze nu zie. En ik hoop echt dat mijn gedachten ingegeven worden door mijn pessimistische geest.

Ik denk dat het wel gangbaar is onder studenten om een huis delen? Dus zo ongewoon is dat niet maar je moet wel overeen komen dan.
In Amerika wordt dat zelfs nog meer gedaan, denk ik, in steden zoals New York is een appartement huren alleen soms onbetaalbaar.
Liefst dan wel dat iedereen tenminste een eigen kamer heeft, zodat je toch wat privacy hebt. En dan de keuken en zo kan gemeenschappelijk.

Huren en zelf uw woning openstellen is ook nog een verschil, als je iets huurt dan kan je er gemakkelijker mee stoppen, als het je eigen huis is, moet je ze wel nog buiten krijgen als het niet meer gaat ...

@Galaxy: ik heb echt schrik voor dit jaar. Nog nooit in mijn leven zag ik de wereld zo duister als ik ze nu zie. En ik hoop echt dat mijn gedachten ingegeven worden door mijn pessimistische geest.

Kan ik begrijpen, zou u aanraden van wat te wandelen en fietsen, het weer is best goed daarvoor.
Dat zal uw gedachten wat verzetten hoor.

Ik zie niet in waarom die mens geen OCMW uitkering zou krijgen.
omdat hij niet zou voldoen aan de voorwaarden voor leefloon.

Ik ken de situatie uiteraard niet en afgaand op wat er hier staat zou je kunnen denken dat er een recht op leefloon zou zijn.

Echter zijn er een aantal factoren die kunnen meespelen dat ervoor zorgt dat iemand geen recht heeft leefloon of maar gedeeltelijk. Zo een toekenning leefloon is altijd maatwerk, waardoor niet iedereen die nu geen uitkering meer krijgt, recht heeft op leefloon.

Je mag bijvoorbeeld niet boven een bepaald bedrag zitten op je (spaar)rekeningen om in aanmerking te komen voor een leefloon. Hoeveel juist weet ik niet, maar ze checken dat. Ze kijken ook of je andere bezittingen zoals vastgoed hebt, of effecten (zoals aandelen).

Dan wil ik daar toch eens de details van weten, alvorens er hier iemand zomaar beweert dat hij die persoon gratis zou opvangen.
bijvoorbeeld door iemand gratis op te vangen, wordt degene die opgevangen wordt gezien als samenwonende. En gaat dus ook maar het leefloon van een samenwonende ontvangen : algemene regel. Maar hier kan van afgeweken worden als het gedeelde stuk van de woning zeer beperkt is. Vb eigen kast in de keuken/ eigen schap in de frigo. Geen gedeelde living enz..

Heeft de persoon minder dan 10 jaar geleden een erfenis gehad (ook al zou deze geweigerd zijn) dan moet dat bedrag in rekening worden genomen voor het bepalen van het bedrag leefloon. Of spaargelden vanaf een bedrag worden mee verrekend.

Er werd gesproken van een handicap: rechten op een uitkering van VAPH laten gelden.

Mogelijk onderhoudsgeld opeisen van evenuele ex-partners.

Indien persoon waar hij gaat mee samenwonen een ouder of kind is: onderhoudsplicht tov elkaar.

Terug
Bovenaan