Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

• Depressie

Stemmen: 63 29,9%
  • Angst- en/of paniekstoornis

Stemmen: 69 32,7%
  • AD(H)D

Stemmen: 36 17,1%
  • Autisme

Stemmen: 36 17,1%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

Stemmen: 15 7,1%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

Stemmen: 20 9,5%
  • Borderline

Stemmen: 7 3,3%
  • Bipolair

Stemmen: 8 3,8%
  • Schizofrenie

Stemmen: 4 1,9%
  • Eetstoornis

Stemmen: 18 8,5%
  • Verslaving

Stemmen: 26 12,3%
  • Burn-out

Stemmen: 35 16,6%
  • Ander

Stemmen: 30 14,2%

• Totaal aantal stemmers
    211
Mensen met een piekerstoornis; welke vorm van therapie jullie gedaan om het in het gareel te houden?

Lang verhaal samengevat: 3 psychologen gehad, ben nu bij 1 wat langer maar merk dat ze mij wil afschepen en het als afgewerkt beschouwd.

Eerlijk? Nooit echt een gevoel gehad dat therapie me echt hielp buiten medicatie (sertraline). Psycholoogbezoeken lijken wel een praatbarak waar ik 70 euro betaal.

M'n laatste psycho spreekt continue van een neurodivers brein en laat me Ritaline nemen omdat het piekeren evenzeer op mijn werk doorgaat, wel een vorm met langdurige werking dus meer geconcentreerd.

Ja, ik sport, eet gezond en heel die dingen maar ik krijg het niet onder controle. Dat piekeren kan echt over alles gaan, en uiteindelijk voel ik me er triestig door.
Mindfullness lukt niet doordat ik continue doorpieker. Aan niks denken lijkt onmogelijk, zelfs als ik sport/werk/tv kijk.

Wat was dé therapie?

Mensen met een piekerstoornis; welke vorm van therapie jullie gedaan om het in het gareel te houden?

Lang verhaal samengevat: 3 psychologen gehad, ben nu bij 1 wat langer maar merk dat ze mij wil afschepen en het als afgewerkt beschouwd.

Eerlijk? Nooit echt een gevoel gehad dat therapie me echt hielp buiten medicatie (sertraline). Psycholoogbezoeken lijken wel een praatbarak waar ik 70 euro betaal.

M'n laatste psycho spreekt continue van een neurodivers brein en laat me Ritaline nemen omdat het piekeren evenzeer op mijn werk doorgaat, wel een vorm met langdurige werking dus meer geconcentreerd.

Ja, ik sport, eet gezond en heel die dingen maar ik krijg het niet onder controle. Dat piekeren kan echt over alles gaan, en uiteindelijk voel ik me er triestig door.
Mindfullness lukt niet doordat ik continue doorpieker. Aan niks denken lijkt onmogelijk, zelfs als ik sport/werk/tv kijk.

Wat was dé therapie?
Het hangt ervan af waarover ik pieker. Dingen opschrijven helpt voor mij meestal wel. Dan weet ik dat hetgene mij zorgen baart, ergens genoteerd staat, en ik er op kan terugkeren zonder angst dat ik iets over het hoofd ga zien (bv een taakje dat ik nog moet doen). Voor irrationele bezorgdheden helpt het opschrijven mij om zwart-op-wit te zien dat mijn doemscenario's zich waarschijnlijk toch nooit gaan voltrekken.

En ten slotte heb ik er een beetje vrede mee genomen dat dat piekeren nooit volledig gaat stoppen, en da's oke voor mij, zolang het mij niet 's nachts wakker houdt.

Wat was dé therapie?
Ik kan u geen kant en klare oplossing geven. Hier twee jaar geleden ook voor het eerst kennis gemaakt met de grenzen van mijn mentaal welzijn, met als aanzet ook piekergedachten die ik wegduwe en zo paniekaanvallen beginnen krijgen. Deze kreeg ik snel onder controle (ondanks dat dit de engste shit was die ik ooit heb beleefd) maar er bleef een enorme angst achter om dit opnieuw te beleven. Door die angst me een jaar quasi opgesloten en hiermee in een depressie beland. Of toch aan de rand van. Toen beslist dat ik hulp moest zoeken, want ik kreeg 80% zelf weg maar de resterende 20% kreeg ik niet weg.

Psycholoog 1 had ik weinig voeling mee. Die luisterde naar mijn verhaal maar ik wist wel waarom ik in die toestand zat.
Psycholoog 2 was een heel vreemde, oude man, die begon over yoga en mindfulness. Eerst niks mee gedaan, maar na een tijd wel volop beginnen lezen hierover en dit gaf me met momenten wel heel goede handvaten om mijn constant gestress en gepieker beter de baas te kunnen. In totaal 4 sessies gehad bij die man.

Ik kan zeggen dat het in het begin wonderen deed, maar het is op en af. Laatste weken waren goed, nu drukke periode met veel zorgen en ik merk dat mijn stress en gepieker terugkomt. De kunst zit ´m er in om een goede balans te houden waarin je, uiteindelijk, af en toe nog is momenten zult hebben dat de balans doorslaat.

Ik zou zeggen: piekeren is het niet kunnen uitzetten van uw gedachten. Dus de oorzaak van het gepieker zoeken helpt al heel wat. Stress en gepieker zijn soms op te lossen door er effectief iets mee te doen.
Soms zijn er uiteraard zaken waar je niks aan kunt veranderen (dit was in mijn geval zo) en hier hielp mindfulness wel. De kunst om terug vat te krijgen op emoties en te kunnen zeggen ´op deze moment is alles in orde´. Ook de (bij mij sterke) lichamelijke reacties kreeg ik daarmee onder controle, maar het lukt heus niet altijd. Nu blokperiode en ik ben blij dat het bijna gedaan is want na me drie weken op te sluiten merk ik dat het weer enorm zwaar begint te wegen op mijn gemoed en ik terug amper uit mijn bed geraak en constant vermoeid ben.

Oh ja: mindfulness gaat niet zorgen dat je gepieker plots weg gaat, maar je gaat je wel bewuster worden dat je gedachten los staan van u als persoon. ´Ik voel me op dit moment zo, en dat komt zuiver omdat ik onrustig ben voor de uitslag van x. Dit is normaal´. Ook ademhalingsoefeningen 1:2 helpt. Dus gedurende een minuut 3 seconden inademen en 6 seconden uit. Onbewust hyperventileren zorgt voor hypocapnie (te weinig co2 in uw bloed) waar je ook een angst reactie op gaat krijgen en zo geraak je nogal snel in een vicieuse cirkel.

Lichaams therapie een optie? Als de babbel therapie niet werkt?had ook nood aan iets anders na 2j en helpt me toch terug vooruit.

Voor de volwassenen hier met ASS en/of ADD, die geen diagnose hebben gehad op jonge leeftijd. Hebben jullie zelf ervaren dat je veel bent gaan compenseren door de jaren heen?
diagnose op 37 hier (najaar '24), ADD.

Ik deed niet aan compenseren, ik deed aan maskeren. En koppigheid: voor zolang ik weet leef ik volgens het principe "als zij dat kunnen, kan ik dat ook". Coute que coute, puur op karakter, die andere hebben exact hetzelfde voor. Achteraf leer je dan dat je zonder het te weten het leven heel de tijd op hard-mode aan het spelen hebt geweest, en dat die anderen het helemaal niet voorhebben gehad en het vanzelf ging.

En daardoor heb ik héél veel zaken opgeofferd (en soms bewust) om toch op niveau te kunnen blijven voor de "kerntaken". Het komt erop neer dat ik de volle ~15 jaar van de prime van mijn leven op 20% heb moeten focussen, en dat ik daardoor die andere 80% tot een minimum moest herleiden, of zelfs gewoon finaal opbergen. "Adult Money, little responsabilities". Dé tijd om te reizen, waarin je nog vrienden maakt, vaak banden voor het leven, doorgaans uwen halven trouwboek ontmoet, waar het leven eigenlijk écht start, 't is állemaal aan mij voorbij gegaan omdat het er niet bij kon.

Ik ben impulsief vanbinnen, maar gaf er nooit aan toe. Leven met de handrem volledig aangetrokken. Niemand zag het langs de buitenkant, stiff upper lip chaps. Perfecte grijze muis eigenlijk. "'Joa, 't is ne vreeë rustigen wel, zo wel wa oep zeneige zo... Mor altaa vriendelijk en attent ze. Mor w'oren em ni zo vaak, en zien eigenlijk oek ni. Morja, diejen mens heeget druk hé, ge ziet da, altij zo ernstig..."
(dit is zo ongeveer gezegd geweest over mij rond mijn 25e, heb ik later vernomen)

Uiteindelijk ben ik qua job wel geraakt waar ik keihard verdien te staan met mijn capaciteiten, maar 'k heb er jaren voor moeten knokken. Ik kan zelf volledig instaan voor mijn levensonderhoud, wat ik altijd heel belangrijk heb gevonden. Maar dat komt uiteraard met een prijs: Ik ben 38, alleenstaand, geen kinderen (en die wou ik graag*), geen sociale kring of -vangnet,... Ik ben niet anders gewoon van alles grotendeels alleen te (moeten) doen, want ik heb nooit anders geweten. En ik had het héél graag anders gezien, nog steeds. Maar dit is hoogstwaarschijnlijk onmogelijk nog te ontdoen.

En wat ik niet kon maskeren heb ik weggelachen, en ik heb véél leren weglachen... Ik was (en ben nog steeds) doorgaans de grappigste aan tafel met zéér gevatte oneliners en taalgrappen en absurdistische verbanden, maar daarachter zat, en zit, gewoon een "a dull void". Want ja, een fout in uw neurotransmitterconcentraties**, maakt dat uw gevoelsleven óók anders is. Ik weet niet wat gelukkig zijn is, of een gevoel van voldoening, of vlinders in de buik,... Ik was de eerste man op de Mont Ventoux die daar niet wou zijn. Na afloop van een stevige acquisitie (8 cijfers) waar ik dé sleutelrol in speelde wegens het ontdekken van een boa constrictor onder het gras, was het enige wat in mij omging was "oef, 't is afgerond, na 32 dagen had ik 't zo wel gezien met dat gedoe". Niets van voldoening, of trots. Op complimenten zei ik gewoon "'t Is mijn job, 'k ben hiervoor aangenomen".

Het bestaan is hier 50 tinten grijs, zonder het huid-op-huid contact dan (maar wel véél beter geschreven).

We zijn nu een dik jaar in het post-diagnoseverhaal, en 't is niet schitterend. De medicatie slaat niet echt aan, dus men is nog steeds aan het titreren en zien welke cocktail zou werken bij mij. Ik weet het nu, maar dan komt de man met de hamer van "je had al dit niet moeten missen als het PMS de moeite deed om het verslag van de kinderarts te lezen". Op zich ben ik nog steeds dezelfde persoon, maar er is wel een stuk verbittering en teleurstelling bijgekomen. Rouwen om het leven dat je niet toebedeeld werd, zonder zoveel struikelblokken. En mensen beginnen het te merken. Plus: leren omgaan dat ik niet dom, lui, incompetent, zwakkeling,... was zoals jaren zowat wekelijks gezegd werd rond mij is ook geen evidente.

Dit is dus een korte bloemlezing gegrepen uit het leven van een persoon waar je absoluut niets aan ziet.

'k ging compact blijven, maar 't is dan toch uiteindelijk een rant geworden waar niemand om gevraagd heeft (maar niemand kent mij hier, en als er wel zijn: nu weet je de reden waarom ik was wie ik was)...
Maar als't dan misschien iemand kan helpen te overtuigen dat AD(H)D niet wat verstrooid of energiek zijn is, "wat iedereen wel een beetje heeft", maar een neurologische aandoening die volledige levens ruineert. Als iemand wil ruilen: zeer graag! Ge krijgt er zelfs nog mijne volledige spaarboek en 2000 Artis-Historiapunten bij ook.
Gelieve u te onthouden indien ouder dan 21. Terms & conditions apply, er is geen terugnamebeleid.

(* Dit heb ik definitief opgeborgen. Er is immers een genetische component die het veroorzaakt, en er is een goede kans dat je die doorgeeft, en ik wil dat niemand mij dierbaar zijn/haar levenskwaliteit door verliest. Of een afwezige vader heeft)
(** 'k denk dat ge Scrabble wint als je dat een beetje strategisch op uw bord kunt leggen)

Laatst bewerkt:
Ik had begrepen dat je via een geconventioneerde psycholoog maar €11 per uur moet betalen. Ik heb er nu eentje gevonden, maar blijkbaar zijn dat maar 8 sessies per jaar 😩

diagnose op 37 hier (najaar '24), ADD.

Ik deed niet aan compenseren, ik deed aan maskeren. En koppigheid: voor zolang ik weet leef ik volgens het principe "als zij dat kunnen, kan ik dat ook". Coute que coute, puur op karakter, die andere hebben exact hetzelfde voor. Achteraf leer je dan dat je zonder het te weten het leven heel de tijd op hard-mode aan het spelen hebt geweest, en dat die anderen het helemaal niet voorhebben gehad en het vanzelf ging.

En daardoor heb ik héél veel zaken opgeofferd (en soms bewust) om toch op niveau te kunnen blijven voor de "kerntaken". Het komt erop neer dat ik de volle ~15 jaar van de prime van mijn leven op 20% heb moeten focussen, en dat ik daardoor die andere 80% tot een minimum moest herleiden, of zelfs gewoon finaal opbergen. "Adult Money, little responsabilities". Dé tijd om te reizen, waarin je nog vrienden maakt, vaak banden voor het leven, doorgaans uwen halven trouwboek ontmoet, waar het leven eigenlijk écht start, 't is állemaal aan mij voorbij gegaan omdat het er niet bij kon.

Ik ben impulsief vanbinnen, maar gaf er nooit aan toe. Leven met de handrem volledig aangetrokken. Niemand zag het langs de buitenkant, stiff upper lip chaps. Perfecte grijze muis eigenlijk. "'Joa, 't is ne vreeë rustigen wel, zo wel wa oep zeneige zo... Mor altaa vriendelijk en attent ze. Mor w'oren em ni zo vaak, en zien eigenlijk oek ni. Morja, diejen mens heeget druk hé, ge ziet da, altij zo ernstig..."
(dit is zo ongeveer gezegd geweest over mij rond mijn 25e, heb ik later vernomen)

Uiteindelijk ben ik qua job wel geraakt waar ik keihard verdien te staan met mijn capaciteiten, maar 'k heb er jaren voor moeten knokken. Ik kan zelf volledig instaan voor mijn levensonderhoud, wat ik altijd heel belangrijk heb gevonden. Maar dat komt uiteraard met een prijs: Ik ben 38, alleenstaand, geen kinderen (en die wou ik graag*), geen sociale kring of -vangnet,... Ik ben niet anders gewoon van alles grotendeels alleen te (moeten) doen, want ik heb nooit anders geweten. En ik had het héél graag anders gezien, nog steeds. Maar dit is hoogstwaarschijnlijk onmogelijk nog te ontdoen.

En wat ik niet kon maskeren heb ik weggelachen, en ik heb véél leren weglachen... Ik was (en ben nog steeds) doorgaans de grappigste aan tafel met zéér gevatte oneliners en taalgrappen en absurdistische verbanden, maar daarachter zat, en zit, gewoon een "a dull void". Want ja, een fout in uw neurotransmitterconcentraties**, maakt dat uw gevoelsleven óók anders is. Ik weet niet wat gelukkig zijn is, of een gevoel van voldoening, of vlinders in de buik,... Ik was de eerste man op de Mont Ventoux die daar niet wou zijn. Na afloop van een stevige acquisitie (8 cijfers) waar ik dé sleutelrol in speelde wegens het ontdekken van een boa constrictor onder het gras, was het enige wat in mij omging was "oef, 't is afgerond, na 32 dagen had ik 't zo wel gezien met dat gedoe". Niets van voldoening, of trots. Op complimenten zei ik gewoon "'t Is mijn job, 'k ben hiervoor aangenomen".

Het bestaan is hier 50 tinten grijs, zonder het huid-op-huid contact dan (maar wel véél beter geschreven).

We zijn nu een dik jaar in het post-diagnoseverhaal, en 't is niet schitterend. De medicatie slaat niet echt aan, dus men is nog steeds aan het titreren en zien welke cocktail zou werken bij mij. Ik weet het nu, maar dan komt de man met de hamer van "je had al dit niet moeten missen als het PMS de moeite deed om het verslag van de kinderarts te lezen". Op zich ben ik nog steeds dezelfde persoon, maar er is wel een stuk verbittering en teleurstelling bijgekomen. Rouwen om het leven dat je niet toebedeeld werd, zonder zoveel struikelblokken. En mensen beginnen het te merken. Plus: leren omgaan dat ik niet dom, lui, incompetent, zwakkeling,... was zoals jaren zowat wekelijks gezegd werd rond mij is ook geen evidente.

Dit is dus een korte bloemlezing gegrepen uit het leven van een persoon waar je absoluut niets aan ziet.

'k ging compact blijven, maar 't is dan toch uiteindelijk een rant geworden waar niemand om gevraagd heeft (maar niemand kent mij hier, en als er wel zijn: nu weet je de reden waarom ik was wie ik was)...
Maar als't dan misschien iemand kan helpen te overtuigen dat AD(H)D niet wat verstrooid of energiek zijn is, "wat iedereen wel een beetje heeft", maar een neurologische aandoening die volledige levens ruineert. Als iemand wil ruilen: zeer graag! Ge krijgt er zelfs nog mijne volledige spaarboek en 2000 Artis-Historiapunten bij ook.
Gelieve u te onthouden indien ouder dan 21. Terms & conditions apply, er is geen terugnamebeleid.

(* Dit heb ik definitief opgeborgen. Er is immers een genetische component die het veroorzaakt, en er is een goede kans dat je die doorgeeft, en ik wil dat niemand mij dierbaar zijn/haar levenskwaliteit door verliest. Of een afwezige vader heeft)
(** 'k denk dat ge Scrabble wint als je dat een beetje strategisch op uw bord kunt leggen)
Ook jij mag ranten hé, en jouw verhaal zal niet alleen voor mij heel bekend voorkomen; het zal ook nog eens voor bewustwording kunnen zorgen bij mensen die er totaal niet vertrouwd mee zijn.
VEEL sterkte!

Nu al meer dan een jaar op en af last met taakspecifieke dystonie(neurologische bewegingsstoornis).

In mijn geval darts, dus darteritis.
Bij golf spelers noemen ze het yips.

99% zal het niet kennen, van die 1% zegt waarschijnlijk 99% dat het zever is. (ik was er ooit zelf zo ene :rolleyes: )

Waar het op neerkomt is dat je plots een beweging die je al miljoenen keren hebt gemaakt niet meer (volledig) kunt uitvoeren.
Ik krijg/kreeg de pijl gewoon niet naar het bord gesmeten.
Niks fysiek, gewoon de kop die zegt: nee, dat gaan we ni doen.

Met een lege hand doen alsof: geen probleem
Met een balletje naar het bord gooien: geen probleem
Met een pijl in de hand: total freeze

Vorig seizoen een bijna niet gespeeld omdat het gewoon niet ging.
Paar maanden er vanaf en begin dit seizoen was het na een paar goede matchen weer plots daar.
Nu is het op en af.

Halverwege een degelijke match kan het ineens daar zijn.
Om die pijl dan toch naar het bord te krijgen, komen er allerlij spastische bewegingen bij.
Echt vechten om die pijl te lossen.

Velen zeggen dan "denk er niet aan, gooi gewoon".
Maar als ik je bv zeg om niet aan de kleur blauw te denken, waar denk je dan aan?

Ik zou nog durven zeggen dat het karma is, toen ik het nog niet had, zei ik hetzelfe tegen iemand die het wel had.

Enfin, al bij al niets erg.
Dat er een moment komt waarbij je niet meer zo goed in iets bent als dat je vroeger was, staat iedereen te wachten.
Maar het niet kunnen uitvoeren van een simpele beweging is verdomd frustrerend.

Hier de eerste keer dat ik een soort mentale struggle zit.

Merkte de laatste maanden dat ik nogal kort van stof werd (dagelijks ergeren aan traagheid en incompetentie van bepaalde collega's, kortaf begon te worden tijdens de x aantal meetings waar men bleef doorbomen over hetzelfde topic,...).

Dit met gevolg dat iemand bij mijn baas is gaan klagen en hij me erop aangesproken had.

Gevolg is dat ik door mijn perfectionisme nog harder ben beginnen werken, elke mail door copilot joeg met de boodschap "make the email friendly" en mijn lijf begon te trillen van zodra ik op mijn verdiep toekwam.

Vorige week nieuwe meeting met mijn baas. Hele dag voorgenomen "lachen, blijf rustig, geen stress". Ik kom binnen en 't eerste wat hij zegt is "hoe is't?" en ik kon niet meer stoppen met wenen.

Uiteindelijk langs dokter geweest en nu 2 weken thuisgeschreven wegens "overspannen".

Weet eigenlijk ook niet goed waarom ik het hier neerschrijf. Is eerste keer in 20 jaar werken dat ik zoiets meemaak.

Heb overigens wel de beste baas ever. Hij is diegene die me eigenlijk naar dokter stuurde. Kreeg ook de boodschap dat als ik tijd voor mezelf nodig heb (al is't hele dag) dat'k die gewoon mag nemen zonder verlof te nemen.
't Was ook rare meeting.Had ergens laten vallen dat'k mss beter ontslag kon nemen (zit ook wel in midlife waarbij ik soms denk "is dit het nu"). Toen werd mijn baas wel even boos. Dat ik compleet op mijn kop gevallen was om er nog maar over te denken. Meeting was uiteindelijk een mix van wenen van mezelf, boosheid van baas, begrip van baas en samen lachen om stupid dingen.

Hier de eerste keer dat ik een soort mentale struggle zit.

Merkte de laatste maanden dat ik nogal kort van stof werd (dagelijks ergeren aan traagheid en incompetentie van bepaalde collega's, kortaf begon te worden tijdens de x aantal meetings waar men bleef doorbomen over hetzelfde topic,...).

Dit met gevolg dat iemand bij mijn baas is gaan klagen en hij me erop aangesproken had.

Gevolg is dat ik door mijn perfectionisme nog harder ben beginnen werken, elke mail door copilot joeg met de boodschap "make the email friendly" en mijn lijf begon te trillen van zodra ik op mijn verdiep toekwam.

Vorige week nieuwe meeting met mijn baas. Hele dag voorgenomen "lachen, blijf rustig, geen stress". Ik kom binnen en 't eerste wat hij zegt is "hoe is't?" en ik kon niet meer stoppen met wenen.

Uiteindelijk langs dokter geweest en nu 2 weken thuisgeschreven wegens "overspannen".

Weet eigenlijk ook niet goed waarom ik het hier neerschrijf. Is eerste keer in 20 jaar werken dat ik zoiets meemaak.

Heb overigens wel de beste baas ever. Hij is diegene die me eigenlijk naar dokter stuurde. Kreeg ook de boodschap dat als ik tijd voor mezelf nodig heb (al is't hele dag) dat'k die gewoon mag nemen zonder verlof te nemen.
't Was ook rare meeting.Had ergens laten vallen dat'k mss beter ontslag kon nemen (zit ook wel in midlife waarbij ik soms denk "is dit het nu"). Toen werd mijn baas wel even boos. Dat ik compleet op mijn kop gevallen was om er nog maar over te denken. Meeting was uiteindelijk een mix van wenen van mezelf, boosheid van baas, begrip van baas en samen lachen om stupid dingen.
Omdat je er nood aan hebt. Dus goed dat je het doet en dat je ook bij de dokter bent langs geweest.

Ben je nog met iemand gaan spreken (professioneel of privé)? De verandering in manier van reageren, uitbarsten in tranen zijn symptomen en het is dus belangrijk om de oorzaak ervan duidelijk te krijgen. Dit voor jezelf duidelijk krijgen is niet altijd makkelijk/mogelijk.

Omdat je er nood aan hebt. Dus goed dat je het doet en dat je ook bij de dokter bent langs geweest.

Ben je nog met iemand gaan spreken (professioneel of privé)? De verandering in manier van reageren, uitbarsten in tranen zijn symptomen en het is dus belangrijk om de oorzaak ervan duidelijk te krijgen. Dit voor jezelf duidelijk krijgen is niet altijd makkelijk/mogelijk.
Ik babbel wel privé met vrienden. Psycholoog is zo niet helemaal mijn ding. Het feit dat ik 2 weken thuis ben zonder mail/teams is al grote nieuwe stap.

Ik babbel wel privé met vrienden. Psycholoog is zo niet helemaal mijn ding. Het feit dat ik 2 weken thuis ben zonder mail/teams is al grote nieuwe stap.
Psycholoog is voor velen grote stap die niet altijd comfortabel voelt (en dan nog iemand vinden waar er een klik is..).

Met jezelf eerlijk zijn en jezelf beschermen eens je terug aan het werk bent.

Zijt blij met zo'n baas. Had vorig jaar hetzelfde voor en min of meer op het matje geroepen geweest.

Ook alles zitten vertellen, maar buiten begrip en de dingen beamen is er niets verandert van zijn kant uit. Oja en moest me beheersen en kalm blijven...

Al even op zoek naar wat anders uiteraard.

Zijt blij met zo'n baas. Had vorig jaar hetzelfde voor en min of meer op het matje geroepen geweest.

Ook alles zitten vertellen, maar buiten begrip en de dingen beamen is er niets verandert van zijn kant uit. Oja en moest me beheersen en kalm blijven...

Al even op zoek naar wat anders uiteraard.
Dat is wel echt jammer. Ik ben idd heel blij met mijn baas wel.

Probeer alleszins te bedenken wat je anders gaat aanpakken na die paar weken thuis. Want de incompetentie of het gedrag van anderen heb je niet onder controle. Je kan natuurlijk wel op een andere manier proberen aan te geven wat wel of niet voor jou werkt, maar of ze daar iets mee doen is aan hen. Hoe jij echter reageert kan alleen jij bepalen. Dus om te vermijden dat je in hetzelfde straatje terug terecht komt (been there, done that): maak een soort plan. Al is dat regelmatig reflecteren met je baas, of iets kleins aan je scherm wat je eraan herinnert om tot 10 te tellen, ademhalingsoefeningen.... Whatever works for you.

En de collega's? Daar veilige omgeving voor jou? Met die ene collega die al was gaan klagen.
Mijn eigen team (ik ben manager van hen) zijn echt wel fantastisch. Heel lieve berichtjes ook van hen gekregen. Had hen eerlijk verteld dat'k even op limieten zat en ze schrokken wel even. Normaal ben ik altijd de rots in de branding voor iedereen.

De andere collega's... Wat af te wachten als'k terug ben. Moet wat meer op mijn strepen staan. Vaak word'k bv vergeten in een bepaalde email en dan beseffen ze dit plots en is't "sorry apzoeir, maar 't is wel dringend". Ben altijd diegene geweest die dan direct aan de taak begon want klant blijft koning en die kan er ook niet aan doen dat het intern niet draait. Maar moet wel manier vinden om op mijn strepen te staan voor zo'n issues zonder uit de bocht te gaan tegen de persoon zelf. En dat ging dus laatste tijd moeilijker en moeilijker.

Terug
Bovenaan