Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

• Depressie

Stemmen: 63 29,9%
  • Angst- en/of paniekstoornis

Stemmen: 69 32,7%
  • AD(H)D

Stemmen: 36 17,1%
  • Autisme

Stemmen: 36 17,1%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

Stemmen: 15 7,1%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

Stemmen: 20 9,5%
  • Borderline

Stemmen: 7 3,3%
  • Bipolair

Stemmen: 8 3,8%
  • Schizofrenie

Stemmen: 4 1,9%
  • Eetstoornis

Stemmen: 18 8,5%
  • Verslaving

Stemmen: 26 12,3%
  • Burn-out

Stemmen: 35 16,6%
  • Ander

Stemmen: 30 14,2%

• Totaal aantal stemmers
    211
Ik had het nog nooit zo bekeken.

Ik heb geen enkele angst om mensen te leren kennen of voor grote groepen te spreken, maar ik vond het altijd opvallend dat sociaal contact inderdaad mij enorm veel energie kost, terwijl in mijn omgeving iedereen altijd sociaal contact nodig heeft om energie te krijgen.

Ik dacht altijd dat ik extravert was omdat ik goed met mensen om kan gaan en goed kan spreken in publiek, maar ik vond het gewoon raar dat ik altijd als eerste vertrok op een feestje :p
Heel herkenbaar, feestjes heb ik nooit echt leuk gevonden. Ze werden leuk door wat alcohol, maar eigenlijk kon mijn brein de prikkels moeilijk verwerken. Zo praten in groepjes en daarbij verschillende mensen horen praten is zeer moeilijk voor mij.
Het is toch een beetje het "laatste" taboe in onze samenleving, denk ik. Eenzaamheid / een gebrek aan vrienden. De maatschappij gaat er van uit dat iedereen op zijn minst 1 of meerdere goede vrienden heeft, of een vriendengroep waar ze op kunnen rekenen.
Ik heb ook niet echt vrienden, ik heb altijd 1 op1 vriendschappen gehad. Ik ben daar gelukkig niet de enige in. Het is inderdaad een beetje taboe en ergens ook een must om veel vrienden te hebben, maar ik heb er echt geen nood aan.

Elk jaar weer die awkward blikken wanneer je oudejaar weer eens alleen hebt "gevierd",
Oudjaar vind ik sowieso 1 fake boel. We hebben dat nog gevierd met "vrienden". Dat is dan eenmalig en het jaar erna gebeurt dat toch niet meer. Ik vind dat helemaal niks. Ik ga gewoon graag om 12u slapen en laat de boel passeren.
mijn "vrijgezellenavond" was puur met mijn broer en zus,
Ik heb nog deelgenomen aan een vrijgezellen met een groep "studievrienden" waar ik vroeger deel van uitmaakte. Die vrijgezellen is ontaard in een ruzie, verder vond ik dat echt stom en waste of money.
bij elk gesprek over mijn verbouwingen is er wel iemand die zegt "met een paar maten en een bak bier is dat gefixt he".
Ik ken mensen die dat inderdaad hebben. Maar dan hoor je soms ook verhalen over strubbelingen en spanningen over de meest belachelijke zaken, gaande van een bbq waar er plots geld gevraagd wordt voor het vlees of een weekend centerparcs waar koppel A een andere opvoedingsvisie heeft dan koppel B en er zo strubbelingen ontstaan. We mogen dat dus ook niet verheerlijken. Zelf heb ik er totaal geen behoefte aan. Dat botst natuurlijk met de vrouw die wel veel sociaal contact wilt.

Zolang ge u niet eenzaam voelt, en ge nog sociaal contact hebt (ook al is dat oppervlakkig), is er toch niet echt een probleem , denk ik. Stel dat ik een slechte dag heb op het werk (wat iedereen denk ik wel eens heeft, zonder dat dat een structureel probleem is), dan praat ik daar liefst zo weinig mogelijk over en houd ik me liefst met iets anders bezig.

Ik heb ook niet altijd nood aan vrienden, maar soms valt de eenzaamheid zwaarder dan andere dagen. Ik mis wel mensen om echt mee te praten, over hobby's, over politiek, over diepere zaken. Daarvoor kan ik eigenlijk zelfs bij mijn vrouw niet echt terecht. Ik heb ook niemand om eens naar de film mee te gaan, concert mee te pikken, festival te doen, ... Ik doe die dingen ofwel met enkel mijn vrouw, ofwel alleen.

De zeldzame keren dat we dan toch eens iets met andere mensen doen (vorig jaar zijn we er bvb toch eens een paar keer in geslaagd om met een koppel uit het vriendengroepje van mijn vrouw een bordspelnamiddag te doen), dan haal ik daar wel veel uit en verlang ik wel naar meer.

En vaak zit ik toch met een mix van bewondering, ongeloof en een tikkeltje jaloezie te kijken naar hoe bvb op het werk, de studentenvereniging indertijd, ... nieuwkomers zich niet alleen direct integreren in een groep maar vriendschappen ontwikkelen die buiten die context gaan.

Ik zoek op zich vaak de eenzaamheid op, om tot rust te komen, maar de eenzaamheid die ik niet gekozen heb ... daar worstel ik wel al heel mijn leven mee. Dat dringt zich vaak op als een soort ontbreken in mijn leven.

Ik heb enkel kennissen, geen vrienden. Overal waar ik kom (school, sportclub, studentenvereniging, werk, ...) maak ik makkelijk contacten en kan ik mij amuseren met de mensen daar. Maar terwijl ik overal mensen binnen die omgevingen een diepere connectie zie maken met elkaar, en zie afspreken buiten die specifieke context, ben ik daar nooit in geslaagd. Mijn vrouw is daarin eigenlijk zowat net hetzelfde. Zij heeft wel nog een vriendengroepje uit haar studententijd, maar dat is het type vrienden geworden die je 1 keer per jaar ziet en hoort, en meer moet je daar niet van verwachten.

Het is toch een beetje het "laatste" taboe in onze samenleving, denk ik. Eenzaamheid / een gebrek aan vrienden. De maatschappij gaat er van uit dat iedereen op zijn minst 1 of meerdere goede vrienden heeft, of een vriendengroep waar ze op kunnen rekenen. Elk jaar weer die awkward blikken wanneer je oudejaar weer eens alleen hebt "gevierd", mijn "vrijgezellenavond" was puur met mijn broer en zus, bij elk gesprek over mijn verbouwingen is er wel iemand die zegt "met een paar maten en een bak bier is dat gefixt he". Ergste was op een bepaald moment een enquête die ik afnam over racisme, en ik was niet goed bezig omdat ik geen vrienden van andere origine had :unsure:.

Ik heb ook niet altijd nood aan vrienden, maar soms valt de eenzaamheid zwaarder dan andere dagen. Ik mis wel mensen om echt mee te praten, over hobby's, over politiek, over diepere zaken. Daarvoor kan ik eigenlijk zelfs bij mijn vrouw niet echt terecht. Ik heb ook niemand om eens naar de film mee te gaan, concert mee te pikken, festival te doen, ... Ik doe die dingen ofwel met enkel mijn vrouw, ofwel alleen.

De zeldzame keren dat we dan toch eens iets met andere mensen doen (vorig jaar zijn we er bvb toch eens een paar keer in geslaagd om met een koppel uit het vriendengroepje van mijn vrouw een bordspelnamiddag te doen), dan haal ik daar wel veel uit en verlang ik wel naar meer.

En vaak zit ik toch met een mix van bewondering, ongeloof en een tikkeltje jaloezie te kijken naar hoe bvb op het werk, de studentenvereniging indertijd, ... nieuwkomers zich niet alleen direct integreren in een groep maar vriendschappen ontwikkelen die buiten die context gaan.

Ik zoek op zich vaak de eenzaamheid op, om tot rust te komen, maar de eenzaamheid die ik niet gekozen heb ... daar worstel ik wel al heel mijn leven mee. Dat dringt zich vaak op als een soort ontbreken in mijn leven.

Jouw probleem is, denk ik, dat je heel vaak alleen wilt zijn, en enkel maar vriendschap wilt als het je 'uitkomt'. Maar zo werkt een vriendschap natuurlijk niet eh. Een vriendschap ontstaat niet automatisch omdat je ergens nieuw binnenkomt en daar makkelijk contacten maakt. Bitter weinig mensen durven de eerste stap te zetten, en daarom gebeurt er vaak nooit niks. Ik zie het zo vaak in mijn vriendenkring: mensen die iemand anders wel leuk vinden, maar niet durven te vragen van "zin om eens af te spreken?"/initiatief tonen.

Bij, denk ik, 90% van de mensen die ik beschouw als vriend was ik het die de eerste stap heeft gezet. Ik heb zelfs vrienden, die als ik niks stuur, ik er ook niks meer van hoor. Maar wanneer ik er dan mee afspreek doen alsof ik hun beste vriend ben. 😵‍💫
Of nog mensen die ik ken en waar ik ooit eens wat heb mee gedaan die dan ineens na zoveel maanden/x random sturen à la "waarom hoor ik je niet meer?". "Tja, misschien omdat jij ook niks meer stuurde?". In het leven heb je meer zelf in de hand dan je zelf denkt, ook qua sociaal leven.

Initiatief tonen en ook tijd willen investeren, dat zijn de gouden recepten voor vriendschappen.

Je advies komt neer op "doe gewoon een beetje meer je best". In een topic over mentaal welzijn dan nog. Neen, dan weet je niet waar je het over hebt. Als dat het niveau is in dit topic, heb ik al zin om mijn posts weer te deleten.

Lijkt een beetje op het idee dat introverten zich maar moeten aanpassen aan de extraverte wereld. Nee, mensen moeten er maar mee leren om kunnen dat we geen exacte kopietjes van elkaar zijn.

Je advies komt neer op "doe gewoon een beetje meer je best". In een topic over mentaal welzijn dan nog. Neen, dan weet je niet waar je het over hebt. Als dat het niveau is in dit topic, heb ik al zin om mijn posts weer te deleten.
't Is te zien of het altijd dezelfde is die moet zijn best doen. Als jij altijd moet het contact initiëren, dan zijn dat ook geen goede vrienden, vind ik. Het zou van 2 richtingen moeten komen.

Vandaag naar een begrafenis geweest waar >1500 mensen aanwezig waren. Een zeer populair persoon, die zwom in het geld, en zelfmoord heeft gepleegd. Ondanks 2 prachtige kinderen.

Een mens vraagt zich echt af wat een mens nu echt gelukkig maakt. Voor die persoon waren bovenstaande niet voldoende, ondanks dat we hier soms allemaal naar streven.

Mentaal welzijn is echt iets vies 🤢

Vandaag naar een begrafenis geweest waar >1500 mensen aanwezig waren. Een zeer populair persoon, die zwom in het geld, en zelfmoord heeft gepleegd. Ondanks 2 prachtige kinderen.

Een mens vraagt zich echt af wat een mens nu echt gelukkig maakt. Voor die persoon waren bovenstaande niet voldoende, ondanks dat we hier soms allemaal naar streven.

Inderdaad, geluk is geen gegeven cadeau.

Je moet al zeer diep zitten om met kinderen zelfmoord te plegen. Het menselijk brein is natuurlijk zeer complex en kan ons de meest bizarre en onverwachte wendingen doen aannemen. Een ruk aan het stuur en je knalt tegen een boom, redenen genoeg om het niet te doen, maar ik kan mij voorstellen dat bij sommige mensen plots het licht uitgaat en dat ze tot dergelijke zaken in staat zijn.

Ik heb enkel kennissen, geen vrienden. Overal waar ik kom (school, sportclub, studentenvereniging, werk, ...) maak ik makkelijk contacten en kan ik mij amuseren met de mensen daar. Maar terwijl ik overal mensen binnen die omgevingen een diepere connectie zie maken met elkaar, en zie afspreken buiten die specifieke context, ben ik daar nooit in geslaagd. Mijn vrouw is daarin eigenlijk zowat net hetzelfde. Zij heeft wel nog een vriendengroepje uit haar studententijd, maar dat is het type vrienden geworden die je 1 keer per jaar ziet en hoort, en meer moet je daar niet van verwachten.

Het is toch een beetje het "laatste" taboe in onze samenleving, denk ik. Eenzaamheid / een gebrek aan vrienden. De maatschappij gaat er van uit dat iedereen op zijn minst 1 of meerdere goede vrienden heeft, of een vriendengroep waar ze op kunnen rekenen. Elk jaar weer die awkward blikken wanneer je oudejaar weer eens alleen hebt "gevierd", mijn "vrijgezellenavond" was puur met mijn broer en zus, bij elk gesprek over mijn verbouwingen is er wel iemand die zegt "met een paar maten en een bak bier is dat gefixt he". Ergste was op een bepaald moment een enquête die ik afnam over racisme, en ik was niet goed bezig omdat ik geen vrienden van andere origine had :unsure:.
Same same.

Pas op, ik heb daar niet veel nood aan hé. Maar 't is toch altijd pijnlijk om te zien dat je bijvoorbeeld samen met een andere nieuwe collega start, en dat die na een paar jaar helemaal geïntegreerd is en helemaal goed in de groep ligt en dat je er altijd... een beetje buiten valt?

't Is ook niet dat ze mij niét leuk vinden, of ik hen niet. Ik ben gewoon... heel heel heel erg onzichtbaar. Meestal vind ik dat niet erg, maar soms steekt het toch wel een beetje. Ook als kind/puber trouwens, de eerste graad van het middelbaar stond ik elke pauze zo half bij/buiten een groepje, dat niemand zelfs door had dat ik daar stond, maar ja, ik ging ook niet helemaal alleen staan. Echt superpijnlijk. Uiteindelijk had ik dan meestal wel één goeie vriendin en dan was het wel oke. Maar ik ben een paar keer van school veranderd en 't was altijd hetzelfde in 't begin. Ik was zo diegene waar ze bij gingen zitten als hun beste vriendin ziek was die dag, om dan een dag later weer genegeerd te worden.

't Is ook niet van niet proberen hé, ik heb twee jaar aan een stuk overal bijgestaan en gebabbeld en gevraagd of ze zin hadden om mee naar school te fietsen (ja hoor, tot ze daar zijn, dan lopen ze naar hun vrienden) en weet ik veel wat allemaal. Maar het werkt gewoon nooit.

En nogmaals, elke week vrienden zien en een keidruk sociaal leven heb ik absoluut geen behoefte aan, nooit gehad ook. Ik ken wel wat mensen waar ik soms mee afspreek (en die ook echt wel heel close zijn), maar dat is om de twee, drie maanden of zo.

't Is gewoon heel ambetant om te merken dat je een soort doorzichtig persoon bent. Maar ja, ook dat is een beetje dat autisme.

Een vaste kliek puur omdat je ze dan kan "gebruiken" voor een verhuis/verbouwing en omdat dat de maatschappelijke norm is is nu ook niet de beste motivatie.
Nee nee, tuurlijk, maar een netwerk helpt altijd hé. Bijvoorbeeld die verhuizing, als echt niémand hebt die tijd vrijmaakt (of aan wie je het zelfs kan vragen), dan wordt het gewoon al een pak moeilijker. Of dingen die iedereen heel gewoon vindt, en dat je dan denkt, ja oei, eigenlijk sta ik wel heel alleen in het leven en dat is blijkbaar raar. Da's niet tof. Zo af en toe van shit, als ik hier serieus in de problemen kom (zwaar ziek worden, op straat staan, weet ik veel), en dan is er eigenlijk niemand close genoeg om u op te vangen...

't Is ook niet dat ze mij niét leuk vinden, of ik hen niet. Ik ben gewoon... heel heel heel erg onzichtbaar. Meestal vind ik dat niet erg, maar soms steekt het toch wel een beetje. Ook als kind/puber trouwens, de eerste graad van het middelbaar stond ik elke pauze zo half bij/buiten een groepje, dat niemand zelfs door had dat ik daar stond, maar ja, ik ging ook niet helemaal alleen staan. Echt superpijnlijk.
Herkenbaar 😢
Al ben ik met volwassen worden ook wel gaan zien dat het probleem ook aan mij en mijn teruggetrokkenheid lag. Met wie ik nu ben was mijn middelbare school leven zoveel makkelijker gegaan maar zo werkt het leven natuurlijk niet.
Nee nee, tuurlijk, maar een netwerk helpt altijd hé. Bijvoorbeeld die verhuizing, als echt niémand hebt die tijd vrijmaakt (of aan wie je het zelfs kan vragen), dan wordt het gewoon al een pak moeilijker. Of dingen die iedereen heel gewoon vindt, en dat je dan denkt, ja oei, eigenlijk sta ik wel heel alleen in het leven en dat is blijkbaar raar. Da's niet tof. Zo af en toe van shit, als ik hier serieus in de problemen kom (zwaar ziek worden, op straat staan, weet ik veel), en dan is er eigenlijk niemand close genoeg om u op te vangen...
Ik heb gelukkig wel netwerk voor zo'n dingen hoor. Beperkt maar momenteel voldoende.

Je moet al zeer diep zitten om met kinderen zelfmoord te plegen. Het menselijk brein is natuurlijk zeer complex en kan ons de meest bizarre en onverwachte wendingen doen aannemen. Een ruk aan het stuur en je knalt tegen een boom, redenen genoeg om het niet te doen, maar ik kan mij voorstellen dat bij sommige mensen plots het licht uitgaat en dat ze tot dergelijke zaken in staat zijn.

Ondanks dat veel mensen denken dat zelfdodingen impulsieve beslissingen zijn, is dit in realiteit niet het geval. Suïcidaliteit is eerder een lang proces met pieken en dalen waarbij de vernauwing in gedachten steeds heftiger wordt. Van gedachte naar daad duurt het gemiddeld 2,5 jaar.

Die mensen waarbij plots het licht uitgaat zijn dus eerder zeldzaam.

Je moet al zeer diep zitten om met kinderen zelfmoord te plegen.
Ik kan u uit persoonlijke ervaring vertellen: Er zitten ongelooflijk veel barrières in uzelf om te voorkomen dat je uzelf doodt. Op het moment dat je die stap zet zit je zodanig diep dat zelfs het feit dat je uw kinderen achterlaat u niet meer kan tegenhouden omdat uw eigen leed te zwaar is.

Ik kan u uit persoonlijke ervaring vertellen: Er zitten ongelooflijk veel barrières in uzelf om te voorkomen dat je uzelf doodt. Op het moment dat je die stap zet zit je zodanig diep dat zelfs het feit dat je uw kinderen achterlaat u niet meer kan tegenhouden omdat uw eigen leed te zwaar is.
Wat mensen die er niet vertrouwd mee zijn enorm onderschatten, is dat de persoon met suïcidale gedachten op dat moment oprecht gelooft dat de wereld, en dus ook kinderen en partner, beter af zou zijn zonder hen. Op dat moment in dat denkproces zit er zelfs een soort altruïsme in.

Terug
Bovenaan