Album of the week Melt-Banana - Fetch (2013)

Lakigigar

Well-known member
09fd6186.jpg


Deze keer eens iets anders dan de voorbije twee albums. Een album kiezen vind ik niet altijd makkelijk, en voor een zomers album vond ik het nog wat te vroeg, dus ga ik voor deze leuke aangename verrassing die ik vorig jaar voor het eerst hoorde en in tussentijd al vrij veel in zijn geheel draaide. Bij dit album heb ik wel het gevoel dat het wel heel wat gebruikers van het forum kan liggen, en dat vind ik wel belangrijk. Al heb ik wel geen idee hoe bekend dit album of deze groep is? Maar zelfs als dat zo is, dan kan het een uitstekende gelegenheid zijn om over het album te discussiëren. En de zoekfunctie geeft ook geen resultaten als ik de bandnaam even intyp.

Het album heb ik ergens begin vorig jaar leren kennen via een andere gebruiker die ik ken via Discord, en vind ik wel een blast. Het is aan de korte kant (dertig minuutjes), het is actief en het is ook zeer snel, en lijkt mij ook vrij elektronischer dan eerder werk van de band. Ook de hoge stemmen liggen me. Dus hier kan ik absoluut van genieten. De groep zelf is Japans maar bijna al hun werk is in het Engels.

urwFfNP.png


"Lightning-fast, grindcore-influenced noise rock with impossibly high-pitched vocals and schizophrenic guitar acrobatics - an idea that would fall apart in the hands of a less talented band, but Melt-Banana manage to take noise, punk, psychedelica and pop and combine them into something that is both mindfuckingly challenging and ridiculously fun at the same time."

Na de wat triestigere sfeer van de voorbije twee albums die ik nomineerde, ben ik eens blij dat ik gewoon een 'leuk' en gewoon knettergek album kan nomineren. Qua stijlen heb ik bovenstaand wat beschrijvingen uit RYM gebruikt, maar verder dan "het is Japanse noise rock" zou ik zelf eigenlijk niet komen. Misschien dat er anderen me kunnen helpen met het in de context te plaatsen. Voel je vrij om aan te vullen of soortgelijk werk aan te raden.

Favoriete nummers van mezelf op het album zijn:
- Candy Gun
- The Hive
- Infection Detective
- My Missing Link
- Lie Lied Lies
- Red State, Red Stages

Tenslotte ook nog de Spotify link


Het album op YouTube


En een music video van The Hive.


Enjoy.
 
Het is intussen al lang geleden sinds ik nog naar iets van Melt Banana heb geluisterd, ik kijk ernaar uit!

Edit: Na het beluisteren van Fetch begrijp ik al wat beter waarom het zo lang geleden was. Veel te geschift naar mijn smaak om meermaals op te leggen. De muziek doet mij soms denken aan Bladecatcher van Mastodon, alleen een volledig album lang.
Andere vocals, of meer variatie erin, zouden me sneller doen teruggrijpen naar deze band. Maar het is wel echt een zeer plezant album geweest om 's ochtends van wakker te worden. Misschien doe ik het deze week nog wel een keer of twee.

Iemand ze al live aan het werk gezien?
 
Laatst bewerkt:
Dit was een heel plezante plaat! Moet live een bom zijn. Ik kende ze niet maar ga direct hun andere albums ook eens opleggen.

Doet me sterk denken aan onze Luikse lievelingen van Cocaine Piss.
 
Laatst bewerkt:
Zoals @utred al aangaf, dit is eentje om op te dansen! Normaal is dit soort meuziek niet helemaal mijn ding maar de vibes die het uitstraalde had me meteen mee. Fijne plaat, tijd om de rest er eens bij te nemen?

Ik had je tekstje nog niet gelezen en ik dacht dat ze in het japans zongen, blijkbaar niet goed opgelet :unsure:
 
Muzikaal kon ik het verrassend genoeg wel smaken. De vocals lagen me dan weer niet maar gingen na enkele nummers wel wennen. Gelukkig wel dat het in een korte dosis komt. :p
Het doet mij zo'n klein beetje denken sommige nummers van Evil Superstars ook maar dan aan hoger tempo.
 
Ja ik vond dit ook wel een behoorlijk wacko tripje (positief). Overstuurde hardcore met synths en Japans geschreeuw, het was iets anders. Ga ik zeker nog eens vaker opleggen wel! 😃
 
Heerlijk album! Ik ben blijven plakken bij Cell-Scape (openingstrack daar... :drool: ) en daarna geen platen meer van beluisterd. Geen idee waarom want dit beukt als geen ander. :love:
 
Dit vinden de meesten hier dan wel aangenaam en positief :unsure:

Het tempo is hoog, ik heb het na de tweede track op .75 speed opgezet op YouTube.
De overstuurde synths is een aangeleerde smaak (zoals bier) of je moet speciaal zijn en bier van de eerste keer lusten.
De vocals, tja. Minder storend dan ik initieel had verwacht, maar toch niet echt interessant.

Tracks zijn eigenlijk vrij standaard opgebouwd, zeker merkbaar als je het aan lager tempo afspeelt.
Dus je moet voor de tonaliteit zijn.
Drums wordt niet echt mee gespeeld, buiten wat ritme veranderingen hier en daar.
Amper bass, dus daar kon ik mij ook niet op focussen.
 
Het compleet tegenovergestelde van de Cocteau Twins, want ik versta ze alle twee niet.

De manier waarop het drummen wordt ingezet is fantastisch.
Piepstem toverde een brede glimlach op mijn gezicht.
Supercombinatie, dat absurde en de snelheid van alles.
Een TGV en een Concorde tezamen.
Ik zie het al voor me, een supersonische boot tegen enkele honderden kilometers in de uur langs de kust, die voor tsunami' zorgen.
 
Mijn achterstand aan het goedmaken en hier dus net naar geluisterd.

Instrumentaal kon ik dit best wel smaken, vocaal een pak minder. En dat is misschien een rare opmerking voor iemand die naar metal luistert omdat daar de vocalen ook nogal speciaal zijn laten we maar zeggen. Ga het wel nog een aantal keer een kans geven en herbeluisteren en zal dan wel zien of de zang mij blijft storen of niet.
I'm on the fence zoals ze zeggen over het kanaal.
 
De muziek doet mij soms denken aan Bladecatcher van Mastodon, alleen een volledig album lang.
Wow, da's extreem goed verwoord!
Eerste nummer had ik nog iets van "dit is wel tof en grappig" maar na 3 a 4 nummers was dat volledig weg. Voor mij is het gewoon té.
De muziek, de vocals, de brakke production.. gelukkig duurde het maar een half uur en heb ik volgehouden. Maar ook maar nipt.

Edit: nog vergeten te melden dat Zero er uit springt en een enorm goeie afsluiter is. Het biedt echt wel de broodnodige variatie. Jammer dat het maar tot één nummer beperkt blijft.

Ik snap de aantrekking wel maar mij trekt het niet aan.
 
Laatst bewerkt:
speciaal ... es iets ander dan de doorsnee meuk die je overal te horen krijgt. Maar echt goed vind ik het niet. Daarom is het te hyper. Wel creatief ofzo, en verrassend, daarom houdt het wel je aandacht ! Ik wil hier ofwel van mijn sokken geblazen worden, ofwel verrast door iets dat mijlenver van mijn muzieksmaak ligt, maar wel ergens creatief of vernieuwend is, en zo klinkt het wel voor mij. 🤘
 
Ik kan niet zeggen dat ik een grote Melt-Banana fan ben maar ik apprecieer hun muziek wel. Als ik hun naam toevallig nog eens tegen kom, zet ik de dagen erna hun albums nog eens wat vaker op dus was het plezant om dit album hier nu tegen te komen.

Ik sluit me aan bij de positieve commentaren hier. Leuke energieke muziek maar ik ben blij dat de band zelf hun albums limiteren tot ongeveer een halfuur. Ik stoor me niet zoveel aan het stemgeluid van de zangeres maar kan wel begrijpen dat dat een acquired taste is. Ik geloof dat ze op dit album vooral drumcomputers gebruikt hebben waardoor er zoals hierboven gezegd inderdaad wat minder variatie in de drumpartijen zit. Daardoor gaat de muziek op dit album wat meer richting industrial, naast de typische noise en punk van de andere albums. Dit is het album van hun waar ik het meest naar terug grijp, het leukste om te beluisteren.

Interessant om van andere leden te lezen aan welke andere bands Melt-Banana hun doet denken. Door de zang doet de band me eigenlijk vooral aan Deerhoof denken, een andere band die niet vies is van een dosis experiment. Alleen is het in hun geval wat rustigere muziek. Heb je die band al eens beluisterd, @Lakigigar?
 
Door de zang doet de band me eigenlijk vooral aan Deerhoof denken, een andere band die niet vies is van een dosis experiment. Alleen is het in hun geval wat rustigere muziek. Heb je die band al eens beluisterd, @Lakigigar?
Ideaal moment om dat te doen trouwens, want hun recente album is wel goed en imo een goede instapper:
 
Terug
Bovenaan