Mazoutketel stuk, wat nu?

discord22

Banned
Hallo,

Net onderhoud laten doen op mijn mazoutketel, nu zegt de technieker dat de plaat doorgeroest is (waar water doorloopt). En dat we een nieuwe ketel moeten aankopen (is nochtans nog maar 16 jaar oud). Maar hij sprak hier al dadelijk over 8-9k aan kosten, hij ging nog met een exacte offerte afkomen.

Maar dat lijkt me nu wel heel veel geld. (Mazoutketel 29-39Kw met warmwaterboiler, expensievat is nog nieuw)

- Iemand enige tip (alternatief/of betere leverancier/...)?
(ik heb ook geen zonnepanelen, dus elektrisch verwarmen lijkt me niet interessant, er is ook nog geen gasaansluiting voorzien).
Ik woon in Limburg btw.

Thanks!

Voor een nieuwe mazoutketel heb ik al andere (hogere: 10-12-... k€) bedragen gehoord dus ik schrik er niet van. Het is ook wat algemeen gekend dat een nieuwe mazoutketel duurder is dan bv. gas, zonder de situatie te kennen en uitzonderingen buiten beschouwing gelaten.

Een nieuwe gasaansluiting, indien je aansluitbaar bent, hoeft op zich geen probleem te zijn hoor, ik ben daar nu ook volop mee bezig en dat loopt wel vlot.
Alleen ben je al snel 1-2-3 maanden verder. Maar als ik het goed begrijp werkt je ketel nog, dus dat is eventueel wel te overwegen?

Dus concreet: check bij Fluvius of je aansluitbaar bent en vraag eens een offerte op om je cv-ketel te vervangen naar gas. Reken ook hier wel op (grof geschat, zeer afhankelijk van de situatie) 4 à 7 k€: naast de ketel moet je ook een nieuwe boiler vermoed ik, aanpassing schouw, buitengebruikstelling mazouttank, ...

Kijk eens voor een goeie 2e hands? Soms doen mensen die weg door overschakeling naar gas of warmtepompen enzoverder.

Ik heb 6,5K betaald voor een nieuwe mazoutketel (viesman) in 2016. (zal nu idd al wel stevig geïndexeerd zijn.

Mazout all the way, in combinatie met een grote tank en op de juiste moment aankopen is het geen verkeerd product.
Ik verwarm momenteel nog met mazout dat van een afbraakproject komt. (een bankgebouw+appartementen dat tegen de vlakte ging) en die hadden hun ketel in zomer 2020 nog vol laten doen.

Aangezien wij 0,5€/liter moeten betalen om zo'n tank te laten cleanen, was het mij de 3 tripjes wel waard in mijn kerstverlof 2020. (ik heb een dubbelwandige ibc van 990L)

Hallo,

Net onderhoud laten doen op mijn mazoutketel, nu zegt de technieker dat de plaat doorgeroest is (waar water doorloopt). En dat we een nieuwe ketel moeten aankopen (is nochtans nog maar 16 jaar oud). Maar hij sprak hier al dadelijk over 8-9k aan kosten, hij ging nog met een exacte offerte afkomen.

Maar dat lijkt me nu wel heel veel geld. (Mazoutketel 29-39Kw met warmwaterboiler, expensievat is nog nieuw)

- Iemand enige tip (alternatief/of betere leverancier/...)?
(ik heb ook geen zonnepanelen, dus elektrisch verwarmen lijkt me niet interessant, er is ook nog geen gasaansluiting voorzien).
Ik woon in Limburg btw.

Thanks!
Hoe bedoelt hij doorgeroest? Moet je dan constant water bijsteken?

Hoe bedoelt hij doorgeroest? Moet je dan constant water bijsteken?
Druk van het water staat nu toe, maar zal dus dan elke dag een klein beetje terug erop moeten laten tot ik een andere oplossing heb.

Ik heb een losstaand huis, EPC attest van 152, stuk grond van 7A, geen zonnepanelen en gewone radiatoren (ik lees hier net dat je dan eigenlijk lage temperatuur radiatoren nodig hebt/vloerverwarming). Is een warmtepomp dan wel financieel interessant, aangezien ik dan veel elektriciteit ga verbruiken?

Druk van het water staat nu toe, maar zal dus dan elke dag een klein beetje terug erop moeten laten tot ik een andere oplossing heb.

Ik heb een losstaand huis, EPC attest van 152, stuk grond van 7A, geen zonnepanelen en gewone radiatoren (ik lees hier net dat je dan eigenlijk lage temperatuur radiatoren nodig hebt/vloerverwarming). Is een warmtepomp dan wel financieel interessant, aangezien ik dan veel elektriciteit ga verbruiken?
Als men spreekt over een warmtepomp dan gaat het meestal over een laag temperatuursafgifte systeem. Dus eigenlijk vloerverwarming. En dat is toch een redelijke kost indien je niet van plan bent om nog iets te renoveren in uw woning. Anders is het ook een serieuze kost, maar als je dan toch bezig bent met renovaties neem je dat best mee wanneer je toch van plan bent om de vloer te vernieuwen of zo.

Hoogtemperatuurafgifte kan op een warmtepomp, maar dat is echt niet energievriendelijk.
Je zou eventueel even kunnen kijken wat de impact van subsidies erop zou kunnen doen.
Dan meerbepaald de renovatiepremie, maar dan voor het gedeelte van de centrale verwarming.
En dan zou ik eventjes nagaan wat de kost zou zijn voor de verwarming met een gasketel en met een warmtepomp.
En dan rekening houden met de premie voor de warmtepomp om te zien of dit het zou dichtrijden :

Kijk dan wel even goed na of je onder de voorwaarden valt van de 30% van de kostprijsregel of de 20% ervan. En in hoeverre je dan af bent van de maximumsubsidie van 30% van die 7500€ excl BTW.
Leg dan de kostprijs van de warmtepomp naast die van de gasketel en kijk of die premie van 1500€ het gat dichtrijdt.

In uw geval zou ik eventueel even kijken of je een nieuwe ketel niet kunt vastkrijgen voor maximaal 7500€ excl. BTW en dat je dan daarvoor hopelijk de subsidie kunt vastkrijgen zodanig dat je er dan maximaal 3.333 euro van kunt recupereren (bij 30% premie - zie de voorwaarden om te weten of je in aanmerking komt).

Terug
Bovenaan