Maandelijkse vaste kosten voor jullie gezin.

Alleenstaand en beetje afgerond op gehele getallen. Gemeentebelasting weet ik ff niet vanbuiten.

Huur 800
Elektriciteit en gas 90
Water 28
Hospitalisatieverzekering 50
Mutualiteit 10
Tandverzekering 13
Vlaamse sociale bescherming 5
Brand en familiale 18
Telecom 80
Auto (verkeersbelasting, verzekering en tanken) 80
Boodschappen (laat alles leveren, soms eens takeway) 450
Huisdieren (2 katten, papegaai en slangetje) pakt ongeveer 100

Samen ongeveer 1700

Laatst bewerkt:
Gezin 2 volwassen en 2 kinderen 4 en 7
  • Hypotheek huis : €986
  • Lening poort: €290 (nog 1 maand te gaan!)
  • Elektriciteit & gas: €250 (EV op vennootschap dus ongeveer 160€ daarvan terugbetaald)
  • Water: € 30
  • Alarm (abo + onderhoud): €18
  • Onderhoud ventilatie: €4,5
  • Regenwaterfilters: €3
  • Afvalverwerking: €10
Verzekering en bank
  • Mutualiteit (ziekenfonds): €20,6
  • Bank: €3,5
  • Pensioensparen: € 175
  • Verzekeringen: €130
  • Onr. voorheffing: €44,5
school kinderen
  • School + eten op school : 56€ (10 maanden)
  • Opvang school + vakantie: €55 (10 maanden)
Telco
  • Internet, tv op vennootschap (80€ RC)
  • Gsm in privé: 18€
  • Netflix: €12
  • Disney+: €4,5
  • Spotify: €20,99
  • YouTube premium op vennootschap
  • Apple: €5,98
Wagen
  • Lening auto: €210 (nog 1 maand en er vanaf!)
  • Naft privé wagen: 70€
  • Onderhoud: 50€
  • Taxen: 15€
Medische kosten
  • Dokter en medicatie (zoon heeft aandoening dus meer dan gemiddeld naar dokter en controle ziekenhuis): 100€
Sporten
  • Bodystyling: 96€
Dienstencheques: €72

€2670 waarvan dus 500€ zal wegvallen in augustus. Valt eigenlijk best mee :)

Boodschappen is dan nog is €1000 en pakt maar €500 aan allerhande (kleding, resto, uitstappen,…)

Ook mijn Excelleke eens bovengehaald, single met 1 hond.
Voeding betaal ik met mijn maaltijdcheques waarmee ik ruimschoots toekom, daar kijk ik dus zo niet naar.
Autokosten heb ik niet wegens bedrijfswagen.

Lening
684​
Proximus
80​
Elektriciteit en gas
100​
Water
11​
Brandverzekering + familiale verzekering
71​
Reisbijstandsverzekering
6​
Ziekenfonds
15​
Hospitalisatieverzekering
23​
Pensioensparen
78​
Onroerende voorheffing
73​
Gemeentebelasting + afvalverwerking
16​
Vetplan hond
20​
Eten hond + trimsalon
50​
Totaal:
1.227

Laatst bewerkt:
Gezin 2 volwassenen en 1 kind (baby)
Woning:
  • Hypotheek huis : €1500
  • Elektriciteit: €5-130 (maandelijkse afrekening)
  • Water: € 20 (moeilijk in te schatten, voorlopige factuur)
  • Onderhoud ventilatie: €15
  • Onderhoud groendak: ??
  • Afvalverwerking: €10
  • VME: 80
  • SSV: 20
  • Brandverzekering: 15
Verzekering en bank
  • Mutualiteit (ziekenfonds): 10
  • Bank: €3
  • Hospitalisatieverzekering: 80
  • Reis/annulatieverzekering etc.: 10 (schrappen eind dit jaar & overschakelen op Keytrade kredietkaart Gold)
  • Familiale verzekering: €7
  • Onr. voorheffing: 0 (eerste 5 jaar)
  • Rechtsbijstand: 29 (gaan we verlagen na de zomer)
Kind
  • Creche: 500-600
Telco
  • Internet: €55
  • Gsm: €30
  • Netflix: €7
  • Apple: €3
Wagen
  • Elektriciteit: €50
  • Omnium verzekering: €120
  • Onderhoud / winterbanden etc.: nog niet in te schatten
  • Taksen: 0
Dienstencheques: €80

Binnenkort als we tijd hebben eens zien waar we kunnen finetunen.
Zaken die we al niet hebben: tv abo, vaste lijn, tandverzekering, krant/nieuws abo

Laatst bewerkt:
Gezin van 2 volwassene en 1 kind

Woning:
  • Hypotheek huis : €1666.94
  • Elektriciteit: 25
  • Water: € 25
  • gas: 40
  • SSV: 48.73
  • Poetshulp: 130
Verzekering en bank
  • Mutualiteit (ziekenfonds): €30
  • Bank: €3
  • Onr. voorheffing: 0 (eerste 5 jaar)
  • Brandverzekering/familiale: €54
  • Fietsverzekering: €10.66
  • Pensioensparen: €170
Telco
  • Internet & gsm: €65
  • Netflix: €9.33
  • Prime: €3
  • Disney: €13.99
  • Home assistant: €7.5
  • Spotify: €3
Wagen
  • Private leasing: €600
  • Benzine: €50
Totaal: 2955.15

We zijn nog aan het kijken om het contract van de auto te doen stoppen en eentje te kopen. Hopelijk kunnen we dit nog iets omlaag brengen. Al bij al valt dit goed mee. Er komt nog ongeveer 500-600 bij voor eten en drinken. Dan nog eens 500-600 voor vrije tijd/hobbies. Stel dat er iets gebeurt kunnen er veel luxe kosten gestopt worden waardoor we de vaste kosten enorm kunnen doen dalen en nog steeds toekomen. Alles opgeteld zitten we nu op 50% van ons maandelijks inkomen en kunnen we dus ook 50% sparen of beleggen

Single:
  • Elektriciteit: 200 €
  • Stookolie: 50 € (heb ook houtkachel)
  • Water: € 10 (heb ook eigen waterwinning)
  • Afvalverwerking: € 3
  • Eten dieren: 200 €
Verzekering en bank
  • Mutualiteit (ziekenfonds): 10
  • Bank: €3,5
  • Verzekeringen: €150 (dure brandverzekering)
Telefoon / TV
  • Internet en TV: 70 €
696,5 €/maand

Is dat in sommige regio's zo weinig vaste kosten / taksen op water dat er meerdere mensen hier aan 10euro per maand zitten?
De jaarlijkse kost voor mij zonder enig verbruik is al 100euro.

Vastrecht drinkwater50,0000 € /jr/we
Vastrecht afvoer30,0000 € /jr/we
Vastrecht zuivering20,0000 € /jr/we
totaal vaste jaarlijkse kosten100,0000 €

De Voorzorg - 8.65€
De Zorgkas - 10.67€
Electriciteit & Gas - 176.75€
Allerlei kredietkaart - 155€ (Redelijk wat abonnementen zoals HBO max, Disney+, Netflixx, Spotify ..)
Internet + Telefoon - 72.99€
Onkosten Bank - 8.65€
Onkosten 2 Katten - 100€
Lening + Schuldsaldo - 937.5€
Terugbetaling aan ouders - 80€
Water - 27€
Plan Horizon Dkv - 38€
Diftar - 10€
Brand + Familiale verzekering - 15€
ProvincieTax - 5€
Kadastraal Inkomen - 85€

= 1730.21€

Is dat in sommige regio's zo weinig vaste kosten / taksen op water dat er meerdere mensen hier aan 10euro per maand zitten?
De jaarlijkse kost voor mij zonder enig verbruik is al 100euro.

Vastrecht drinkwater50,0000 € /jr/we
Vastrecht afvoer30,0000 € /jr/we
Vastrecht zuivering20,0000 € /jr/we
totaal vaste jaarlijkse kosten100,0000 €

Vastrecht is dacht ik tegenwoordig overal gelijk, ongeacht onder welk waterbedrijf je zou vallen. Je geeft de vaste kosten hier op, maar lijkt geen rekening te houden met de korting die ze geven per gedomicilieerde op die wooneenheid.
  • 10 euro korting per gedomicilieerde op vastrecht drinkwater
  • 06 euro korting per gedomicilieerde op vastrecht sanering gemeentelijke bijdrage (afvoer)
  • 04 euro korting pet gedomicilieerde op vastrecht sanering bovengemeentelijke bijdrage (zuivering).
Je betaalt dus normaal die 100 euro enkel als er niemand gedomicilieerd staat op dat adres.
Vanaf 5 personen gedomicilieerd is er dus geen vastrecht kost meer.

Meer info: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wo...kse-verbruiksfactuur-voor-water-particulieren
Bereken je kosten: https://vmm.vlaanderen.be/feiten-cijfers/water/waterfactuur/bereken-je-waterfactuur

Laatst bewerkt:
Vastrecht is dacht ik tegenwoordig overal gelijk, ongeacht onder welk waterbedrijf je zou vallen. Je geeft de vaste kosten hier op, maar lijkt geen rekening te houden met de korting die ze geven per gedomicilieerde op die wooneenheid.
  • 06 euro korting per gedomicilieerde op vastrecht sanering gemeentelijke bijdrage (afvoer)
  • 04 euro korting pet gedomicilieerde op vastrecht sanering bovengemeentelijke bijdrage (zuivering).
Je betaalt dus normaal die 100 euro enkel als er niemand gedomicilieerd staat op dat adres.

Meer info: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wo...kse-verbruiksfactuur-voor-water-particulieren
Bereken je kosten: https://vmm.vlaanderen.be/feiten-cijfers/water/waterfactuur/bereken-je-waterfactuur
Ah, interessant dat wist ik niet. Ik had inderdaad over de kortingen gekeken in de facturen.

Ter aanvulling: hoe het bij andere maatschappijen is weet ik niet maar bij Farys wordt naar de domicilie op 1 januari van het jaar in kwestie gekeken.

Wij zijn ergens eind februari in onze nieuwbouw ingetrokken... dat was toen een pijnlijke afrekening het eerste jaar omdat er zogezegd dus niemand gedomicilieerd was. Niet alleen door vast recht maar je komt relatief snel op het aanzienlijk duurdere comforttarief komt ipv het basistarief.

Ter aanvulling: hoe het bij andere maatschappijen is weet ik niet maar bij Farys wordt naar de domicilie op 1 januari van het jaar in kwestie gekeken.

Wij zijn ergens eind februari in onze nieuwbouw ingetrokken... dat was toen een pijnlijke afrekening het eerste jaar omdat er zogezegd dus niemand gedomicilieerd was. Niet alleen door vast recht maar je komt relatief snel op het aanzienlijk duurdere comforttarief komt ipv het basistarief.

Dat is bij VWM exact hetzelfde.

All In.

3 pakjes van 85g per dag per kat = 6 pakken per dag. 1 doos = 60 pakken = 10 dagen en een doos kost in promo 25€.
Dan zit je al snel aan 75€ per maand

En neem nu nog 25€ voor vaccinaties, mogelijks ziekte, snoepjes, eens een speeltje ..
Duur, wij komen daar ongeveer aan met 2 honden van 36 en 42kg. :lol:

Dit is enkel voeding ?
All In. 3 pakjes van 85g per dag per kat = 6 pakken per dag. 1 doos = 60 pakken = 10 dagen en een doos kost in promo 25€.
Dan zit je al snel aan 75€ per maand. En neem nu nog 25€ voor vaccinaties, mogelijks ziekte, snoepjes, eens een speeltje, enzovoorts, ..

Tenzij je weinig wat minder in zit met uw katten en ze maar restjes moeten eten, een muis moeten vangen of je ze (goedkopere) droge voeding geeft (want het zijn MAAR katten) zit je al snel aan dat bedrag.
Duur, wij komen daar ongeveer aan met 2 honden van 36 en 42kg. :laugh:
Voornamelijk droogvoer dan? We geven voornamelijk natvoer wat sowieso (veel) duurder is. En je kan ook niet zo maar 1 op 1 vergelijken. Bovendien wat is all in? Als uw hond morgen ziek wordt en je moet 100€ betalen aan de arts. Ne nieuwe krabpaal van 100€? --> Dat zit ook allemaal in dat bedrag.

Die 100€ komt van +-1200 in totaal op een jaar / 12 hé. Eigenlijk is het moeilijk om zomaar exact te vergelijken vind ik :)

Laatst bewerkt:
Voornamelijk droogvoer dan? We geven voornamelijk natvoer wat sowieso duurder is.
En je kan ook niet zo maar 1 op 1 vergelijken.

Bovendien wat is all in? Als uw hond morgen ziek wordt en je moet 100€ betalen aan de arts.
Ne nieuwe krabpaal van 100€? --> Dat zit ook in dat bedrag.

Die 100€ komt van +-1200 in totaal op een jaar / 12 hé. Eigenlijk is het moeilijk om zomaar exact te vergelijken vind ik :)
We betalen iets van €150 samen per jaar voor hun groot onderhoud bij de dierenarts. Het ene jaar iets meer, het ander iets minder, hangt van de vaccins af.
Qua voeding eten ze net geen 2 van die 20kg zakken per maand op, dus een €90 aan droogvoer.
Als je alle kleine extra onkosten gaan samentellen, kom je mss idd aan een 120/maand, maar het verschil is nog altijd klein in vergelijking met 2 katten vind ik. :p

All In.

3 pakjes van 85g per dag per kat = 6 pakken per dag. 1 doos = 60 pakken = 10 dagen en een doos kost in promo 25€.
Dan zit je al snel aan 75€ per maand

En neem nu nog 25€ voor vaccinaties, mogelijks ziekte, snoepjes, eens een speeltje ..

Tenzij je weinig in zit met uw katten en ze maar restjes moeten eten, een muis moeten vangen of je ze goedkope droge voeding geeft (want het zijn MAAR katten) zit je al snel aan dat bedrag.

Onze kat eet enkel droogvoer aan 16 euro per zak en die gaat 1-2 maand mee. Voor de rest vangt die wat muizen of konijnen en speelt die in de tuin. Genoeg krabpalen van een meter of 20 hoog. En poezentorens. Al vult die eigenlijk vooral haar dagen met de plekjes met zon uit te zoeken, er te liggen snoeien en in de nabijheid van mij, kinderen of madam zich te verplaatsen en het voorgaande te herhalen.

Als die lang en veel wormen heeft, gaan we eens naar de dierenarts. Ondertussen al een jaar of zo wormenvrij, hoera. Dat zal max 1 bezoel per jaar zijn. Dat wormen product is 6 euro per tubeke of zo En 2x of 3x aanbrengen per therapie.

Elk bezoek zegt de huisarts "kat gezond". Beest gaat al bijna 10y mee. Vorige kat idem. Alleen jammer dat die na 5y onder een auto gelopen is.

Hoe je 25 euro per maand spendeert aan speeltjes en snoepjes? Pretty sure dat je voor 10 euro een halve action kunt leegkopen met kattenprullen. Vrijdag nog met de kinderen naar de action geweest. Puzzel, een spiderman bal, ern bal met flosjkes aan, windvlieger, 4 waterpistolen. Samen: 8.35 euro... :laugh:

Moest een kat 100+ euro per maand kosten, was het al lang geschrapt uit het budget.

Terug
Bovenaan