Luchthaven Antwerpen: hoe lang blijven de verliezen houdbaar?

Zonder support van een luchtvaartmaatschappij is het gewoon een bodemloze financiële put.

Het is investeren in uw toekomst natuurlijk.
Als je piloot kan worden dan is die lening vlotjes terugbetaald.

Het is ook wel zo dat hetgeen hier nu geschetst wordt, studieschuld, niet normaal is voor Belgische normen. En het dus al gevaarlijk wordt afgedaan.
Maar in Nederland bijvoorbeeld is dat voor elke opleiding de normaalste zaak van de wereld, investeren in uw opleiding en uw toekomstige carrière is daar de normaalste zaak van de wereld.

Typeratings haal je normaal ook pas maar als je al zekerheid op een job hebt. Of al werkt natuurlijk.
Maar goed je zou maar de pech hebben dat je net afstudeert als de financiële markt op een dieptepunt is en de luchtvaartsector in een dipje zit. Kans dat je dan een job zal vinden is minimaal en je moet dan dus overbruggen met eigen gefinancierde vluchturen.

Het is investeren in uw toekomst natuurlijk.
Als je piloot kan worden dan is die lening vlotjes terugbetaald.

Het is ook wel zo dat hetgeen hier nu geschetst wordt, studieschuld, niet normaal is voor Belgische normen. En het dus al gevaarlijk wordt afgedaan.
Maar in Nederland bijvoorbeeld is dat voor elke opleiding de normaalste zaak van de wereld, investeren in uw opleiding en uw toekomstige carrière is daar de normaalste zaak van de wereld.

Typeratings haal je normaal ook pas maar als je al zekerheid op een job hebt. Of al werkt natuurlijk.
Maar goed je zou maar de pech hebben dat je net afstudeert als de financiële markt op een dieptepunt is en de luchtvaartsector in een dipje zit. Kans dat je dan een job zal vinden is minimaal en je moet dan dus overbruggen met eigen gefinancierde vluchturen.
Met de nadruk op 'als je piloot wordt', wat blijkbaar zeer moeilijk is als Belg als je niet direct verbonden bent met een luchtvaartmaatschappij. Vergelijk het met studeren voor dokter, met pas op het einde een ingangsexamen om toegang te krijgen tot het beroep. Alleen met een zeer specifiek en duur diploma dat weinig toegevoegde waarde heeft voor andere sectoren.

En in dit geval was het idd afstuderen in de nasleep van de crisis van 2008, wanneer er heel weinig aanwervingen waren, met als gevolg dat je na een paar jaar geen relevante ervaring hebt en voorbijgestoken wordt door pas afgestudeerden.

"Ik vind dat de luchthaven zeker een meerwaarde heeft voor onze Antwerpse en ruimere regio. Ik herhaal: door de haven, de petrochemie, de farmaceutische sector en de diamantsector. Dat gaat niet over vluchtjes naar Nice of Cannes, mijnheer D’Haese", dat zei Annick De Ridder (N-VA), Vlaams minister voor Mobiliteit tijdens het vragenuurtje in het parlement.

Tja, zwak figuur als minister zeg. Vraag toch éérst die cijfers op voor je een grote mond opzet in het parlement...

Echt belachelijk dat ze weigeren op zo'n bodemloze put te gaan besparen. Nu mag heel Vlaanderen meebetalen voor dit verlieslatend (mislukt) project. Trek de stekker er gewoon uit doe iets nuttigs met de financiële middelen die vrijkomen.

De realiteit is dat, als je de subsidies zou stopzetten en de luchthaven zou sluiten, dit als een verworven recht zou worden beschouwd.

Elk privaat initiatief tot herlancering is bij voorbaat ten dode opgeschreven. Zoiets mondt uit in een eindeloze procedureslag.

Voorts hebben we in de koude oorlog een hoop lange runways in België gebouwd die als reservevliegveld konden dienen, nu met de toegenomen spanningen is het hebben van een luchthaven in Antwerpen toch een meerwaarde? Als Brussel plat ligt door drones kan een deel daarvan naar Antwerpen. Of als er daadwerkelijk oorlog komt kan die runway ook gebruikt worden voor miltaire doeleinden. En ze ligt vlak bij de erg belangrijke haven.

Ik wil maar zeggen dat het plaatje veel groter is dan enkel passagiersvluchten. Al moet er wel eindelijk eens beslist worden wat ze ermee willen doen, schandalig gewoon hoe dit dossier maar aansleept.
Puur om strategische redenen kan deze luchthaven inderdaad bijzonder nuttig zijn.

Laatst bewerkt:
Er zijn toch meer dan genoeg strategische alternatieven voor Antwerpen. Oostende is sowieso al NATO alternatief, Luik en Charleroi ook een zee van ruimte. Daar gaat Antwerpen echt maar amper verschil in maken.

Als Brussel dicht is, gaat er nu al trouwens meer verkeer naar het buitenland dan bv Oostende of Luik hoor. Om verschillende organisatorische/operationele redenen.

Er zijn gigantisch veel verliesposten die de overheid overeind houdt, waarom zou een regionale luchthaven dan niet kunnen?
Omdat we miljarden moeten zoeken?

Die andere verliesposten kunnen we evengoed tegen het licht houden, maar dat lijkt me nu een zwak argument om een luchthaven in Antwerpen open te houden.

Akkoord, maar op 10 miljard zijn er waarschijnlijk wel wat meer laaghangend fruit te plukken dan een paar miljoen voor een luchthaven. Vergeet ook niet dat daar een vliegschool zit.
Die vliegschool werd al aangehaald en over gediscussieerd.
En een paar miljoen laaghangend fruit noemen, tja. Als jij ergens een miljard kan tevoorschijn toveren, graag, maar elke verliespost is er 1 te veel.

Als blijkt dat Deurne van strategisch belang is voor x of y, goed dan kan dat behouden blijven. Maar schep eerst al eens duidelijkheid waar Deurne voor dient: de ene keer is het van zakelijk belang, de andere keer eerder voor plezierreizen, dan weer voor de pilotenschool, dan weer militair.
Je zou denken dat de luchthaven met al die belangrijke functies toch wel zelfbedruipend zou kunnen zijn ...

Die vliegschool werd al aangehaald en over gediscussieerd.
En een paar miljoen laaghangend fruit noemen, tja. Als jij ergens een miljard kan tevoorschijn toveren, graag, maar elke verliespost is er 1 te veel.

Als blijkt dat Deurne van strategisch belang is voor x of y, goed dan kan dat behouden blijven. Maar schep eerst al eens duidelijkheid waar Deurne voor dient: de ene keer is het van zakelijk belang, de andere keer eerder voor plezierreizen, dan weer voor de pilotenschool, dan weer militair.
Je zou denken dat de luchthaven met al die belangrijke functies toch wel zelfbedruipend zou kunnen zijn ...

Ik ben geen expert in luchtvaart (helaas, want het interesseert me wel), dus ik kan niet exact aanwijzen wat je vraagt. Maar ik weiger wel mee te gaan in het hele anti-luchtvaart discours die velen voeren en de luchthaven gewoon wegwillen puur omdat het een luchthaven is en dat nu verpakken als "kijk we kunnen subsidies uitsparen".

Ik ben geen expert in luchtvaart (helaas, want het interesseert me wel), dus ik kan niet exact aanwijzen wat je vraagt. Maar ik weiger wel mee te gaan in het hele anti-luchtvaart discours die velen voeren en de luchthaven gewoon wegwillen puur omdat het een luchthaven is en dat nu verpakken als "kijk we kunnen subsidies uitsparen".
Anti-luchthaven discours :sarcastic: Niemand is toch tegen de luchthaven an sich? Wel tegen een verlieslatende luchthaven d.m.v. subsidies in stand houden. Waarom zou hier belastingsgeld voor gebruikt moeten worden? Waarom kan men bv die zakenlui of die plezierreizigers die graag op Deurne vliegen of geen eerlijke prijs aanrekenen? Waarom moet de overheid dit doen? In tijden waar men op zoek is naar miljarden mag men deze vragen toch eens stellen hoop ik.

Vergeet ook niet dat er negatieve randeffecten zijn aan een luchthaven zoals luchtvervuiling, geluidsoverlast, impact op verkeer, het feit dat men een tunnel heeft moeten aanleggen op de R11 omdat voordien telkens het verkeer erop stilgelegd moest worden wanneer een vliegtuig wou landen of opstijgen, ...
Als er goede argumenten vóór zijn, laat ze dan horen maar gewoon in stand houden 'want dit is laaghangend fruit' is geen argument. Dat is eerder luiheid.
De pilotenschool is zoals ik zei reeds aangehaald: ok, een school. Moet België een pilotenschool hebben? Moet België die actief subsidiëren? Betekent dit dat Deurne rechtstreeks gesubsidieerd moet worden of zijn er alternatieven? Allemaal vragen die reeds aangehaald zijn en waar geen antwoord op gekomen is. Heb jij wel antwoorden deel ze dan, maar gewoon even 'pilotenschool' vermelden is niet voldoende.

"Ik vind dat de luchthaven zeker een meerwaarde heeft voor onze Antwerpse en ruimere regio. Ik herhaal: door de haven, de petrochemie, de farmaceutische sector en de diamantsector. Dat gaat niet over vluchtjes naar Nice of Cannes, mijnheer D’Haese", dat zei Annick De Ridder (N-VA), Vlaams minister voor Mobiliteit tijdens het vragenuurtje in het parlement.

Tja, zwak figuur als minister zeg. Vraag toch éérst die cijfers op voor je een grote mond opzet in het parlement...
Je zou bijna denken dat Jos kennis van zaken had :P
Pijnlijke natuurlijk.

Ik denk wel dat de noodzaak in vraag mag gesteld worden en de maatschappij hier niet voor moet opdraaien als de voordelen te laag zijn.
Maar het argument “moet België een luchtvaartschool hebben” is toch maar wat zwak, dat hoeven we niet in twijfel te trekken. De prijs die daartegenover staat is een andere zaak.

Ik stel mij alleen wel vragen bij wat concreet de stappen zijn als de luchthaven stopt te bestaan. Want heroriëntatie dat klinkt leuk op papier, maar in de praktijk?

Anti-luchthaven discours :sarcastic: Niemand is toch tegen de luchthaven an sich? Wel tegen een verlieslatende luchthaven d.m.v. subsidies in stand houden. Waarom zou hier belastingsgeld voor gebruikt moeten worden? Waarom kan men bv die zakenlui of die plezierreizigers die graag op Deurne vliegen of geen eerlijke prijs aanrekenen? Waarom moet de overheid dit doen? In tijden waar men op zoek is naar miljarden mag men deze vragen toch eens stellen hoop ik.

Vergeet ook niet dat er negatieve randeffecten zijn aan een luchthaven zoals luchtvervuiling, geluidsoverlast, impact op verkeer, het feit dat men een tunnel heeft moeten aanleggen op de R11 omdat voordien telkens het verkeer erop stilgelegd moest worden wanneer een vliegtuig wou landen of opstijgen, ...
Als er goede argumenten vóór zijn, laat ze dan horen maar gewoon in stand houden 'want dit is laaghangend fruit' is geen argument. Dat is eerder luiheid.
De pilotenschool is zoals ik zei reeds aangehaald: ok, een school. Moet België een pilotenschool hebben? Moet België die actief subsidiëren? Betekent dit dat Deurne rechtstreeks gesubsidieerd moet worden of zijn er alternatieven? Allemaal vragen die reeds aangehaald zijn en waar geen antwoord op gekomen is. Heb jij wel antwoorden deel ze dan, maar gewoon even 'pilotenschool' vermelden is niet voldoende.

Akkoord dat ze het landingsgeld voor privéjets mogen verhogen, maar alleen met dat ga je er niet komen. Wel nog even benadrukken dat het hier niet over subsidies maar werkingsmiddelen gaat omdat de luchthaven bepaalde taken (brandweer, politie, beveiliging) zelf uitvoert die normaal gezien door de overheid gedaan zouden moeten worden.

En natuurlijk moet België een pilotenschool hebben. We hebben nu wel geleerd dat alles uitbesteden aan het buitenland toch ook niet zaligmakend is. Akkoord dat uitbesteden aan buurlanden binnen de EU wel nog te aanvaarden is, maar als land geen eigen piloten kunnen opleiden vind ik toch een aderlating.

En vergeet niet dat er op Deurne meerdere vliegscholen actief zijn. Skywings die de piloten voor Brussels Airlines opleidt, maar ook Euro Pilot Center en ASL. En dan nog een lokale club voor hobbypiloten.

Voor zover ik begrijp zijn het niet de vliegscholen die actief gesubsidieerd worden, maar de luchthaven zelf dus. Uiteraard maken de vliegscholen gebruik van de infrastructuur van de luchthaven (en betalen daar ook landingsgelden voor).

Maar voor de zoveelste keer ... moeten die scholen dan in Deurne zijn? Kunnen we niet evenveel inzetten budget gewijs op minder luchthavens op die beter te maken ipv verschillende half in levend te houden?

Oostende is sowieso al grotere luchthaven. Tis toch veel interessanter om daar op in te zetten ipv duizend en één kosten te spreiden over verschillende die op hun eigen niets waard zijn.

Wat gaan we anders doen? De landingsbaan verlengen? Nog meer vluchten rechtstreeks over de grootste stad van Vlaanderen sturen?

Sorry maar ge hoeft echt niet het scherpste potlood in de doos te zijn om in te zien dat de luchthaven van Deurne nergens goed voor is behalve een extra prive landingsstrip.

Antwerpen centrum, zuid, Borgerhout, Berchem, Deurne, borsbeek en centrum Mortsel en Wommelgem zullen blij zijn. Het zit er nu als constant vast.

Er zijn toch meer dan genoeg strategische alternatieven voor Antwerpen. Oostende is sowieso al NATO alternatief, Luik en Charleroi ook een zee van ruimte. Daar gaat Antwerpen echt maar amper verschil in maken.
Het is de nabijheid van de haven (en de economische cluster) die hier het strategische element vormt.

Parallel aan de luchthaven loopt een spoorlijn met een actieve verbinding naar diezelfde haven, wat natuurlijk ook erg interessant kan zijn.

Er zijn gigantisch veel verliesposten die de overheid overeind houdt, waarom zou een regionale luchthaven dan niet kunnen?
Alle regionale luchthavens zijn verlieslatend.

Het probleem lijkt me vooral bij de werking te liggen in Deurne. Qua efficiëntie doen Oostende en Wevelgem het een stuk beter.

De realiteit is dat, als je de subsidies zou stopzetten en de luchthaven zou sluiten, dit als een verworven recht zou worden beschouwd.

Elk privaat initiatief tot herlancering is bij voorbaat ten dode opgeschreven. Zoiets mondt uit in een eindeloze procedureslag.

Puur om strategische redenen kan deze luchthaven inderdaad bijzonder nuttig zijn.
Op 20km vogelvlucht heb je al het militair vliegveld van Brasschaat en het NATO vliegveld van Malle. Ik trek het strategisch belang toch in twijfel.

Het is de nabijheid van de haven (en de economische cluster) die hier het strategische element vormt.

Parallel aan de luchthaven loopt een spoorlijn met een actieve verbinding naar diezelfde haven, wat natuurlijk ook erg interessant kan zijn.

Alle regionale luchthavens zijn verlieslatend.

Het probleem lijkt me vooral bij de werking te liggen in Deurne. Qua efficiëntie doen Oostende en Wevelgem het een stuk beter.

Maar welk nut heeft de luchthaven dan voor de haven? Behalve nu en dan wat helikopters die in de haven zelf landen, lijken er niet al teveel passagiers de luchthaven in Deurne nodig te hebben voor de haven.
Of zou je dan niet denken dat ze er ondertussen al zou op aangepast zijn als ze dan toch zo'n aanzienlijke bijdrage had kunnen leveren?
Tis niet dat beide er pas recent zijn he.

Op 20km vogelvlucht heb je al het militair vliegveld van Brasschaat en het NATO vliegveld van Malle. Ik trek het strategisch belang toch in twijfel.

Malle is onthardt of zijn ze iig aan het ontharden.
Als ik me niet vergis willen ze dat met koksijde ook doen.

Malle is onthardt of zijn ze iig aan het ontharden.
Als ik me niet vergis willen ze dat met koksijde ook doen.
Ok, maar als de 'nabijheid van een spoorweg' als argument pro Berchem wordt gebruikt (ook al is er geen enkele aftakking of stopplaats in de buurt van de luchthaven berchem) dan kan men een ontharde landingsbaan elders niet als tegenargument gebruiken.
Investeringen om die vliegvelden gebruiksklaar te maken voor militaire doeleinden zijn sowieso nodig.

Terug
Bovenaan