loopbaanonderbreking en verlof

Gewoon.

Member
Allen,

Ik had een vraag in verband met loopbaanonderbreking en mijn verlof.

Huidige werkgever:
39 uren effectief werken, 38 uren contract
-> 6 ADV, 48 uren normaal
-> 20 dagen jaarlijks verlof, 156 uren normaal

Vanaf 6 september 2022 heb ik 4/5de gewerkt (loopbaanonderbreking). Rest van het jaar full time. Deze 4/de loopt nog tot 5 maart 2023 voorlopig. Dus van 6 september 2022 tot en met 5 maart 2023.

Nu zie ik het volgende in mijn portaal om verlof aan te vragen:
Uren jaarlijks verlof: 124,8u
ADV: 38u

Dus telkens slechts 4/5de van het volledige aantal. Ik weet dat die loopbaanonderbreking nefast is voor het aantal uren verlof, maar is die berekening niet pro rata? Ik werkte 4 maand 4/5de, dus ik zou slechts 10,4 uur mogen verliezen van mijn jaarlijks verlof (156 - 124,8 = 31,8 / 3 -> 10,4 u. Hetzelfde verhaal voor de ADV dagen.

Alvorens ik een afspraak maak met het ACV, probeer ik hier eens te achterhalen of dit klopt? Dit kan toch enkel kloppen indien ik gedurende gans 2022 in een systeem van loopbaanonderbreking zou zitten? Wellicht zie ik iets over het hoofd?

Dank voor de hulp

Het klopt, uitleg komt later, ik heb honger :)

Heel kort: het recht op verlof is in werkweken, niet in dagen.

Allen,

Ik had een vraag in verband met loopbaanonderbreking en mijn verlof.

Huidige werkgever:
39 uren effectief werken, 38 uren contract
-> 6 ADV, 48 uren normaal
-> 20 dagen jaarlijks verlof, 156 uren normaal

Vanaf 6 september 2022 heb ik 4/5de gewerkt (loopbaanonderbreking). Rest van het jaar full time. Deze 4/de loopt nog tot 5 maart 2023 voorlopig. Dus van 6 september 2022 tot en met 5 maart 2023.

Nu zie ik het volgende in mijn portaal om verlof aan te vragen:
Uren jaarlijks verlof: 124,8u
ADV: 38u

Dus telkens slechts 4/5de van het volledige aantal. Ik weet dat die loopbaanonderbreking nefast is voor het aantal uren verlof, maar is die berekening niet pro rata? Ik werkte 4 maand 4/5de, dus ik zou slechts 10,4 uur mogen verliezen van mijn jaarlijks verlof (156 - 124,8 = 31,8 / 3 -> 10,4 u. Hetzelfde verhaal voor de ADV dagen.

Alvorens ik een afspraak maak met het ACV, probeer ik hier eens te achterhalen of dit klopt? Dit kan toch enkel kloppen indien ik gedurende gans 2022 in een systeem van loopbaanonderbreking zou zitten? Wellicht zie ik iets over het hoofd?

Dank voor de hulp
Het verlofrecht wordt niet berekend op basis van dagen, maar op basis van weken.

Even de berekening (voor het gemak van 6 september 1 september gemaakt):
- In 2022 heb je 8 maand voltijds gewerkt en 4 maand 4/5e.
- Dit jaar werk je op 1 januari slechts 4/5e, wat je vorig jaar minimaal gans het jaar deed. Daardoor heb je recht op 4 weken verlof.

Die 4 weken wordt berekend aan de huidige tewerkstelling. Da's dus 4 keer 4/5e van 39 uur. Da's dus die 124,8 uur.

Wat als je nu binnenkort terug voltijds zou werken? Dan wordt je recht opnieuw berekend. Stel dus dat je op 1 maart terug voltijds gaat werken, dan berekent men opnieuw je rechten. Vorig jaar hebt je 8 maand voltijds en 4 maand 4/5e gewerkt, dus da's samen 93,33%.

Dus kan je 93,33% van 4 weken verlof hebben, dus 145,6 uur verlof. Daar moet je dan nog het genomen verlof van aftrekken.

Terug
Bovenaan