Auto Loont het nog om te dieselen?

Ik verwacht eerder dat het rustiger op de weg zal worden als men zo voort doet.
Wagens worden (relatief) duurder. Kleinere modellen maken ze niet meer.
EV's zijn al bijna onbetaalbaar voor de gewone man in de straat en zo duwt men meer en meer mensen in een autoloos bestaan.
Ik ken persoonlijk al 2 vrienden die hun wagen weggedaan hebben wegens oplopende kosten.
Dit voelt aan als beleid en geen toeval.
Ook niet alleen in België, vanuit Europa moet met allemaal extra veiligheidsopties installeren. Nu bv ook met die verplichting voor die snelheidsbeperker.
Weeral iets dat niet nodig is maar wel wordt door gerekend aan de gebruiker.
 
Tja amper zeker?

Moest ik niet een bedrijfswagen hebben en op het werk mogen diesel tanken, zou ik nooit nog een diesel kopen denk ik.
 
Gezien de onzekere situatie op dieselvlak toch gekozen om een benzine te kopen. Niet enkel de LEZ restricties in steden zijn een issue, maar ook de Adblue problematiek waar veel auto's mee te kampen hebben. Ken toch enkele eigenaars die er miserie mee hebben. Heb me via de Premium Selection een 420i aangeschaft van net geen 2 jaar oud met nog geen 25000 km op de teller. En de wagen is rijkelijk uitgerust. Na lang onderhandelen toch onder de 40 000 € kunnen gaan.
 
Aan de andere kant, een elektrische wagen vind je tweedehands al vanaf pakweg 12K (dan hebben we het over bvb Leaf of Zoe met wat kilometers), terwijl je voor 30K ID4's, Enyaqs of zelfs Model 3's hebt met vrij weinig kilometer.

Voor wie vast blijft hangen aan "ik moet minstens 600km op 1 tank kunnen doen in alle omstandigheden" zal het onmogelijk zijn om met 30K iets te kopen.

Die eerste generatie Leafs zijn niet direct een aanrader en hebben zelfs zonder batterijdegradatie echt een "rond de kerktoren" range; de generatie daarna was iets beter maar nog altijd niet fantastisch... Over de Zoe heb ik geen idee.

En 30 K€ is wel een stuk meer dan het gemiddelde van ~24 K€ dat de Belgen nu uitgeven aan een auto. 6 K€ klinkt misschien als niet veel, maar voor het gemiddelde gezin is dat anderhalf jaar extra sparen.

Maar voor wie deftig thuis / op het werk kan laden en niet veel kilometers doet, is er inderdaad veel range anxiety die in het hoofd zit...

Voor wie in een stad woont en maar sporadisch een auto nodig heeft, zijn die deelauto's wel een goedkopere formule dan een eigen auto, ook al is het niet altijd even praktisch.
 
BMW i3 met range extender kosten ook geen hol meer nu. Toegegeven het ziet er een raar hok uit maar interieursfeer is wel tof en rijdt ook best leuk.
 
BMW i3 met range extender kosten ook geen hol meer nu. Toegegeven het ziet er een raar hok uit maar interieursfeer is wel tof en rijdt ook best leuk.
Ik heb daar ook zitten naar kijken maar imho zit er teveel techniek in die (bijna) in geen andere wagen wordt gebruikt. Dat zal dus best duur zijn als je brokken hebt.
Zo zou er best veel carbon gebruikt zijn, de benzine tank wordt met stikstof of zo onder druk gezet om te voorkomen dat de benzine bederft,...
 
Ik heb daar ook zitten naar kijken maar imho zit er teveel techniek in die (bijna) in geen andere wagen wordt gebruikt. Dat zal dus best duur zijn als je brokken hebt.
Zo zou er best veel carbon gebruikt zijn, de benzine tank wordt met stikstof of zo onder druk gezet om te voorkomen dat de benzine bederft,...

Benzine tank in een i3? :thinking:
 
Vergeet ook restwaarde niet. Toen wij 4 jaar geleden shopten voor een andere wagen, bleek al dat het goed was dat onze vorige een benzine was, want waar we onderhandelden moesten ze zelfs diesels al niet meer hebben. Ik lees hierboven ook van 'je zit dan safe tot 2030', maar als daarna je wagen al niet meer in LEZ mag, gaat dat ook nefast zijn voor overname-prijs.
Vandaag de dag zou ik geen diesel meer kopen eigenlijk.
 
Die eerste generatie Leafs zijn niet direct een aanrader en hebben zelfs zonder batterijdegradatie echt een "rond de kerktoren" range; de generatie daarna was iets beter maar nog altijd niet fantastisch... Over de Zoe heb ik geen idee.

En 30 K€ is wel een stuk meer dan het gemiddelde van ~24 K€ dat de Belgen nu uitgeven aan een auto. 6 K€ klinkt misschien als niet veel, maar voor het gemiddelde gezin is dat anderhalf jaar extra sparen.
Nog even oppikken dit: ik richtte me specifiek op 30K omdat dat bedrag vernoemd werd in het artikel 🙂
 
@Didymus: mijn fout, te snel gelezen :)

Nog even oppikken dit: ik richtte me specifiek op 30K omdat dat bedrag vernoemd werd in het artikel 🙂

Was geen kritiek op jouw post hoor, die 30 K€ lijkt me trouwens wel een correct bedrag tenzij je inderdaad in de Leafs / Zoës gaat shoppen. Dus dat blijft voorlopig nog duur voor de "gemiddelde" particulier.
 
Zo'n i3 Rex is niet meer dan een gewone i3 met een 650cc scootermotortje dat geprogrammeerd is om aan te slaan bij 7% resterende batterij en als generator te dienen. Echt high-tech is dat niet en ik denk niet dat daar heel veel kan mee mislopen.

Reden dat die nu blijven staan is dat ze niet in aanmerking komen voor de EV premie omdat ze gehomologeerd zijn op 13g co2
 
Vergeet ook restwaarde niet. Toen wij 4 jaar geleden shopten voor een andere wagen, bleek al dat het goed was dat onze vorige een benzine was, want waar we onderhandelden moesten ze zelfs diesels al niet meer hebben. Ik lees hierboven ook van 'je zit dan safe tot 2030', maar als daarna je wagen al niet meer in LEZ mag, gaat dat ook nefast zijn voor overname-prijs.
Vandaag de dag zou ik geen diesel meer kopen eigenlijk.
Het hangt allemaal af van je gebruik.
Voor veelrijders kan diesel nog steeds interessant zijn, 2030 is nog ver en tegen dan is die wellicht sowieso aan vervanging toe.
Als je privé koopt dan is restwaarde in dat geval eigenlijk geen issue. En er is ook nog altijd de exportmarkt.

Er zijn ook veel meer mensen die nooit in een LEZ komen dan wel. Ik kom dagelijks nog veel euro4 tegen, die kunnen rustig rond de kerktoren en ruime omgeving blijven rondbollen.
 
Terug
Bovenaan