Loodgieterij-topic

3 gewoon theoretische vraagjes uit interesse:

1. Kost het evenveel energie om een huis op 22 graden te houden als het buiten 10 graden is, vs 20 graden en 8 graden buiten? De snelheid van warmteverlies is evenredig met het temperatuurverschil, maar eigenlijk begrijp ik niet waarom ze altijd zeggen dat je zoveel kan besparen door de thermostaat lager te zetten. Of mijn huis nu 20.5 of 21.5 graden is, zodra het op warmte is, kan dat toch niet zoveel extra kosten om het daar te houden?
2. Waarom worden er altijd individuele leidingen gelegd naar de badkamer voor douche, bad, 2 lavabo's. Zo heb je toch een hele grote afstand tot er warm water is, voor elk van die punten. Bv. je hebt 2 lavabo's en je wilt elk je gezicht eens spoelen, dan moet er 2 keer 10 meter warm water doorstromen.
Waarom niet 1 collector in de badkamer zetten? Ik vermoed dat debiet hier iets mee te maken zal hebben, maar hoe vaak heb je al die waterpunten in de badkamer samen nodig? Praktisch gezien: nooit? Zelfs als je ooit een douche en bad tegelijk zou nemen, kan je toch 5 minuten wachten tot het bad vol is vooraleer de ander doucht?
3. Hoe werkt het warm water bij bv. sportclubs. Zetten die een hele grote doorstromer zodat het nooit zonder kan vallen? Of zetten die net een boiler zodat er genoeg buffer is, omdat er toch maar in intervallen gebruikt wordt van gemaakt (training gedaan, iedereen doucht, nadien 2 uur later nog eens een ploeg)
1) je geeft zelf al het antwoord, als het temperatuurverschil hoger is dan heb je een grotere warmtestroom en dus warmteverlies.
Wil jij dus die temperatuur handhaven dan moet je meer warmte opnieuw toevoegen, wat resulteert in meer stoken en dus hogere stookkosten.

2) debiet is daar de belangrijkste reden voor. En ook drukverlies als je tappunten in serie gaat zetten. In theorie zou je uw twee kraantjes van uw lavabo in serie kunnen zetten, dat zou kunnen.
Heb je een douche met sproeikop en een aparte handsproeier? Dat is een ideale test om te zien wat tappunten in serie doen.
Je zou in theorie een collector in uw badkamer kunnen hangen, perfect mogelijk. Of uw ketel in uw badkamer of vlak naast uw badkamer. In veel nieuwbouwhuizen is de technische ruimte vlak naast de badkamer, net om de afstand zo kort mogelijk te maken.

3) op veel plaatsen waar ik weet van heb is het met boilers. Maar een doorstromer per X tappunten kan ook.

Oude convectoren inderdaad. Hieronder foto van het probleemgeval in kwestie - het ‘vaste’ gedeelte van de radiator is compleet kapotgeroest en daar lekt het.
Ik vrees dus ook dat dat niets tegen zal houden. Er vallen al brokken af als ik er nog maar op wrijf:unsure:

Bekijk bijlage 6392
Vandaag eindelijk eens tijd gemaakt om me hier aan te zetten. Zoals verwacht gaf die raccord geen mm mee - na heel wat geduld, WD40 en de tips van hier eindelijk gelukt!
De 2 verbindingen die ik met vlas heb gemaakt (stop op mof en mof op de raccord) zijn perfect waterdicht maar aan de raccord zelf ontsnapt er nog een héél klein beetje water, 1 mini druppel per 5 min ofzo.
Die moer is nochtans zoveel mogelijk aangedraaid. In die koppeling zat wel nog een rubberen ring, ik heb die goed afgekuist maar die is na 40j natuurlijk niet meer in allerbeste staat. Zou het daardoor komen dat ik dit niet meer 100% waterdicht krijg?

Hoe dan ook merci voor de eerdere tips, heeft mij een bezoek van de loodgieter bespaard 😁

Vandaag eindelijk eens tijd gemaakt om me hier aan te zetten. Zoals verwacht gaf die raccord geen mm mee - na heel wat geduld, WD40 en de tips van hier eindelijk gelukt!
De 2 verbindingen die ik met vlas heb gemaakt (stop op mof en mof op de raccord) zijn perfect waterdicht maar aan de raccord zelf ontsnapt er nog een héél klein beetje water, 1 mini druppel per 5 min ofzo.
Die moer is nochtans zoveel mogelijk aangedraaid. In die koppeling zat wel nog een rubberen ring, ik heb die goed afgekuist maar die is na 40j natuurlijk niet meer in allerbeste staat. Zou het daardoor komen dat ik dit niet meer 100% waterdicht krijg?

Hoe dan ook merci voor de eerdere tips, heeft mij een bezoek van de loodgieter bespaard 😁
Is er een mogelijkheid van die rubberen ring te veranderen?

1) je geeft zelf al het antwoord, als het temperatuurverschil hoger is dan heb je een grotere warmtestroom en dus warmteverlies.
Wil jij dus die temperatuur handhaven dan moet je meer warmte opnieuw toevoegen, wat resulteert in meer stoken en dus hogere stookkosten.
Bijkomend niet onbelangrijk is het verwarmen op lage temp. Woning op temp houden met een condensatieketel op lage temp interessant.

Idem bij warmtepomp en lage afgifte temp, interessant voor de cop....
2) debiet is daar de belangrijkste reden voor. En ook drukverlies als je tappunten in serie gaat zetten. In theorie zou je uw twee kraantjes van uw lavabo in serie kunnen zetten, dat zou kunnen.
Serie? Die kraantjes gaan wel degelijk parallel staan hoor. Je zou kunnen een t stuk steken na je schell kraan, maar dat blijft parallel.

Sommige loodgieters werken nog met Niron/Fusiotherm/etc (pp buizen) dat is gewoon met gelaste Tstukken . Zelf in die nieuwbouws hier achter doen ze dat nog, maar doorgaans werkt de betere installateur wel met collectoren.
Heb je een douche met sproeikop en een aparte handsproeier? Dat is een ideale test om te zien wat tappunten in serie doen.
Zelf met T stukken blijven ze parallel staan hoor ;). Op zich kan dat geen kwaad om zo te werken als de diameters ok zijn. Er zijn daar berekeningen voor met gelijktijdigheidsfactor...

Is er een mogelijkheid van die rubberen ring te veranderen?
‘t Is alleszins wel een los onderdeel dus ik zou eens moeten zoeken of dat ergens te krijgen is.

Maar momenteel is ‘t goed genoeg, binnen 2 maanden wordt de ketel vervangen dus ik zal dan nog eens de boel open leggen 😛

Hoi,

Wij zijn afgelopen weekend verhuisd naar een 'nieuwe' woning. We zullen er enkele maanden in wonen zoals het nu is, om dan in het najaar te starten met (grondige) verbouwingen.
Ik ben een complete leek wat betreft loodgieterij, dus wellicht zijn mijn vragen heel erg dom, maar bij deze:
- De enige plaats waar de wasmachine momenteel kan staan is de garage (in de badkamer zou veel praktischer zijn, maar er is een gebrek aan een kraantje, afvoerleiding én stopcontact dus momenteel geen optie). In de garage kan ik de wasmachine makkelijk aansluiten op een kraantje, maar dan zit ik nog met een afvoerprobleem. Is het een optie dat ik gewoon een koppelstukje koop en een extra stuk afvoerdarm om het rechtstreeks te geleiden naar een afvoerputje op de grond (dan loopt de afvoer volledig horizontaal)? Ik heb ongeveer 1,5 meter extra nodig t.o.v. de huidige situatie. Of zou dit problemen kunnen opleveren? Er is dan geen sifon, maar het water loopt van daar wel rechtstreeks naar buiten, dus ik vermoed dat er geen geurhinder zou komen.
- De aan- en afvoerleiding van de radiator in de keuken is omgekeerd aangesloten (gelukkig is de keuken een afgesloten ruimte zodat niet alle warmte van de leefruimte verloren gaat)... Nu warmt deze slechts deels op. Heeft dit een invloed op het verbruik? Kan ik met een simpele ingreep dit oplossen zodat de radiator toch warmer wordt dan nu?

Sidenote: ik wil er niet veel budget aan spenderen nu omdat het maar voor enkele maanden is. Tijdens de verbouwingen wordt alles sowieso vernieuwd :)

Thanks voor jullie input!

Onder het deksel van zo'n putje hangt normaal gezien een 'klok' (die halve bol) en die werkt als sifon. Als je dus het deksel weg laat, zal er sowieso geur ontsnappen uit dat putje. Een eventuele oplossing kan een natte dweil zijn die je erover legt maar die ga je dan iedere paar dagen moeten bevochtigen.
Een wasmachine is uitgerust met een pomp om het vuil water weg te voeren. De afvoer hoeft dus niet schuin aflopend te zijn, zo zou er in de technische fiche van je wasmachine een opvoerhoogte moeten vermeld staan. Dat is de maximale hoogte die de afvoer mag hebben tov je machine. Misschien kan je die afvoer eerst omhoog laten gaan en dan pas naar dat putje laten lopen.
Als dat putje tegen de muur ligt, zou ik zelfs durven een paar pvc buizen tegen de muur te hangen en dan die afvoer daar laten in komen. Een buis en wat koppelingen van dia 40 kosten nu ook niet zoveel.

Ivm die radiator ga ik u doorverwijzen naar @Brecht of @Chauffagist

Radiator die verkeerd aangesloten is kan je weinig mee doen, buiten buizen wisselen aan de collectors. Als em maar half warmt vermoed ik dat em met een stijgbuis aangesloten is?

Hoi,

Wij zijn afgelopen weekend verhuisd naar een 'nieuwe' woning. We zullen er enkele maanden in wonen zoals het nu is, om dan in het najaar te starten met (grondige) verbouwingen.
Ik ben een complete leek wat betreft loodgieterij, dus wellicht zijn mijn vragen heel erg dom, maar bij deze:
- De enige plaats waar de wasmachine momenteel kan staan is de garage (in de badkamer zou veel praktischer zijn, maar er is een gebrek aan een kraantje, afvoerleiding én stopcontact dus momenteel geen optie). In de garage kan ik de wasmachine makkelijk aansluiten op een kraantje, maar dan zit ik nog met een afvoerprobleem. Is het een optie dat ik gewoon een koppelstukje koop en een extra stuk afvoerdarm om het rechtstreeks te geleiden naar een afvoerputje op de grond (dan loopt de afvoer volledig horizontaal)? Ik heb ongeveer 1,5 meter extra nodig t.o.v. de huidige situatie. Of zou dit problemen kunnen opleveren? Er is dan geen sifon, maar het water loopt van daar wel rechtstreeks naar buiten, dus ik vermoed dat er geen geurhinder zou komen.
Buiten gaat vuiligheid zijn hoor. Tenzij je dat niet deert dat je oprit vies is. Hoe ga je renoveren, vloer er uit? Ik zou hem gewoon in dat putje leggen als dat voor even is...
Gebaseerd op mijn fantasie over jouw garage.
- De aan- en afvoerleiding van de radiator in de keuken is omgekeerd aangesloten (gelukkig is de keuken een afgesloten ruimte zodat niet alle warmte van de leefruimte verloren gaat)... Nu warmt deze slechts deels op. Heeft dit een invloed op het verbruik? Kan ik met een simpele ingreep dit oplossen zodat de radiator toch warmer wordt dan nu?

Hoe ben je zeker dat dit omgekeerd aangesloten is gewoon op basis van half opwarmen? Post eens wat foto van de aansluiting.

Probleempje met lekkende radiatorkraan. Aan het pinnetje lekt het heel zachtjes. Iemand een idee?

IMG-20220112-144006.jpg

Aantal vragen van een absolute leek.

1 van mijn 2 badkamerkranen is heel snel druppelsgewijs aan het lekken.

Type kraan (niet exact maar gelijkaardig):
5-D3-CC9-DA-6047-410-E-83-A6-1357-E534-B506.jpg

1) Waar kan het probleem zich situeren en kan ik als leek zelf iets nakijken / oplossen?

2) Kan het kwaad om de lekkende kraan af te plakken met bijvoorbeeld duct tape, tot er iemand kan komen kijken? Of kan dit schade veroorzaken door druk ophoping ofzoiets?

Aantal vragen van een absolute leek.

1 van mijn 2 badkamerkranen is heel snel druppelsgewijs aan het lekken.

Type kraan (niet exact maar gelijkaardig):
5-D3-CC9-DA-6047-410-E-83-A6-1357-E534-B506.jpg

1) Waar kan het probleem zich situeren en kan ik als leek zelf iets nakijken / oplossen?

2) Kan het kwaad om de lekkende kraan af te plakken met bijvoorbeeld duct tape, tot er iemand kan komen kijken? Of kan dit schade veroorzaken door druk ophoping ofzoiets?
Is er onderaan je kraan of in het meubel een kraantje om deze dicht te draaien? Mogelijks ook aan je collectoren als je deze hebt. Dat gaat al beter helpen dan ducttape.

Ik weet nu niet hoe dat zit bij zo een type kranen, maar is dat niet gewoon die keramische sluiting wat vervangen moet worden? (Keramische schijven, ik vermoed onder uw draaiknoppen? Of werken zo een kranen nog anders?)

Heb je deze er al eens afgedraaid en gecheckt of de joins nog goed zitten? Wel eerst even het water uitzetten, geeft anders nattigheid.
Een radiatorkraan af draaien is niet simpelweg het water uit zetten, heeft zelfs niets te zien met uw teller of dergelijke. Hiervoor moet je compleet uw cv systeem aflaten. Vermoed dat de kraan gewoon zal vervangen moeten worden.

Een radiatorkraan af draaien is niet simpelweg het water uit zetten, heeft zelfs niets te zien met uw teller of dergelijke. Hiervoor moet je compleet uw cv systeem aflaten. Vermoed dat de kraan gewoon zal vervangen moeten worden.
Goede opmerking. Met snel zijn even overgekeken. Maar inderdaad, radiator laten leeglopen, aan collector als deze er is afzetten en een nieuwe erop. Hopelijk nog op de markt natuurlijk.

Goede opmerking. Met snel zijn even overgekeken. Maar inderdaad, radiator laten leeglopen, aan collector als deze er is afzetten en een nieuwe erop. Hopelijk nog op de markt natuurlijk.
Wij hadden onderblokken die je kon toe doen. Dan moest je maar 1 radiator volledig legen.
Hopelijk Bigbudda ook :p

Terug
Bovenaan