Loodgieterij-topic

Ah, dat wist ik niet. Watertoevoer aan de vaatwasser moet ik nog verder uitpluizen dan.

Allebei de kraantjes nog eens goed opengezet en dichtgedraaid. Water lekt bij het opendraaien van het onderste kraantje (het verste van boiler af). Ik ga het nu de komende dagen in het oog houden of er nog water uit druppelt.
Dus het lekt enkel als het open staat? Dan is dat normaal.

Vraagje hier, tegenwoordig maken de radiatoren ambetant lawaai als ze aanspringen, in de zin van dat je waterdruppels letterlijk hoort vallen in de chauffages. Dochter (en wijzelf) worden er wakker van.

Heb eens de druk gecontroleerd op de ketel zelf en van het expansievat: foto's hier:

Zoals je ziet staat deze van de ketel in het groen, maar deze van expansievat op het minimum. Kan dat hieraan liggen? Want is het verschil tussen die twee meters eigenlijk?

Ik veronderstel dat ik de radiatoren moet ontluchten. Online staan verschillende methodes, bij de ene moet de ketel draaien bij de andere dan weer niet, wat is nu de beste manier?

Vraagje hier, tegenwoordig maken de radiatoren ambetant lawaai als ze aanspringen, in de zin van dat je waterdruppels letterlijk hoort vallen in de chauffages. Dochter (en wijzelf) worden er wakker van.

Heb eens de druk gecontroleerd op de ketel zelf en van het expansievat: foto's hier:

Zoals je ziet staat deze van de ketel in het groen, maar deze van expansievat op het minimum. Kan dat hieraan liggen? Want is het verschil tussen die twee meters eigenlijk?

Ik veronderstel dat ik de radiatoren moet ontluchten. Online staan verschillende methodes, bij de ene moet de ketel draaien bij de andere dan weer niet, wat is nu de beste manier?
Tijdens Ontluchten altijd ervoor zorgen dat er geen stroming over de radiator in kwestie gaat, dus kraan dicht zetten. Anders komt de lucht niet mooi mee.

Dus het lekt enkel als het open staat? Dan is dat normaal.
Nu een kleine week verder en geen druppels meer. Waarschijnlijk het kraantje niet hard genoeg dichtgedraaid bij de eerste keer vullen. Bedankt voor de tip en info.

Vaatwasser morgen eens proberen uitschuiven en aanvoer/afvoer controleren want die doet het nog altijd niet op sommige programma's.

Tijdens Ontluchten altijd ervoor zorgen dat er geen stroming over de radiator in kwestie gaat, dus kraan dicht zetten. Anders komt de lucht niet mooi mee.
Heb nu het volgende gedaan 4x gedaan:

- alle chauffages open en thermostaat op 25 graden. Chauffages worden allemaal goed warm.
- na 10 minuten alles toedraaien thermostaat uit
- direct alles ontluchten. Altijd direct water met bij 3 vd 5 telkens klein beetje lucht heel eventjes
- water weer wat bijgevuld ook al was dit amper gezakt en nog steeds in groen.

Probleem is er niet op verbeterd, zou eerder zeggen iets slechter. Wat opvalt is dat als alle chauffages openstaan het vallende watergeluid enkel bij 1 chauffage is. Draai je die dicht verplaatst zich dat naar een andere chauffage.

Zou enkel op kamer van ons dochter en badkamer nodig zijn de verwarming, probleem is dat het natuurlijk haar radiator is die dat geluid maakt en ze er dus wakker van wordt.

Enig idee wat dit kan zijn?

Hallo, ik heb deze kraan op de badkamer. Deze staat 'dicht' en toch wordt deze gewoon zeer warm als de verwarming op staat. Iemand een idee? Welk merk is dit trouwens? Bedankt!

IMG-20211206-070431.jpg

Kan zijn dat ofwel verkeerde type kop is voor die kraan, of dat het rode bolletje ontbreekt op de pin van de kraan. Is begetube. Is die ijzeren ring achteraan volledig aangespannen?

Probleem is er niet op verbeterd, zou eerder zeggen iets slechter. Wat opvalt is dat als alle chauffages openstaan het vallende watergeluid enkel bij 1 chauffage is. Draai je die dicht verplaatst zich dat naar een andere chauffage.

Zou enkel op kamer van ons dochter en badkamer nodig zijn de verwarming, probleem is dat het natuurlijk haar radiator is die dat geluid maakt en ze er dus wakker van wordt.

Enig idee wat dit kan zijn?

Welke kraan draai je dicht? De thermostaatkraan of de kraantjes die de toevoer en terugvoer regelen. Met de thermostaatkraan kun je enkel de temperatuur regelen. Dat is volledig open of dicht. Normaal gezien moet je ook nog kraantjes hebben waarmee je het waterdebiet kunt regelen. Als je de toevoer wat gaat dichtknijpen zal de radiator wat minder gaan suizen. Wanneer je de thermostaatkraan dichtdraait verleg je het probleem naar de volgende radiator.

Tot nu toe enkel de thermostaatkraan open en toe gedraaid en inderdaad het probleem verschuift bij dichtdraaien van bepaalde chauffages. Goede tip ivm die andere kraantjes. Eens bekijken.

Mijne heren, het was hier even paniek gisterennacht. Ons 90+ jaar oud huis had tot hiertoe een droge kelder, tenzij er water via de luchtgaten kwam bij een wolkbreuk. Nu zag ik gisterennacht dat er wat water insijpelt langs een hoek. Zie foto's onderaan, de afvoer naar de straat rust op een ijzeren poutrel en gaat in de hoek naar de straat.

Er is geen geurhinder, wat mij in eerste instantie al ietswat geruststelt dat het geen afvalwater is maar regen/grondwater dat via een spleet binnenkomt.
Hierachter zit wel iets verder een septische put, kan het zijn dat deze als het ware te vol zit en we hierdoor extra water hebben? Zou dit dan niet stinken? Ik ga deze uiteraard proberen te openen maar ik zit vandaag de hele dag aan de PC gekluisterd voor meetings.

Wat lijkt jullie de beste weg? Een loodgieter contacteren, of specifiek iemand die riolen herstelt? Is dit misschien iets dat met een waterdichte plaaster gewoon opgelost is en ik zelf kan?

Ik ga schaamteloos @Brecht taggen aangezien die in het verleden al wat goede raad heeft gegeven.

VvbnkUJ.jpg

nrgKrLv.jpg

3Vm5RUK.jpg

Laatst bewerkt:
Lijkt me inderdaad grondwater. Natuurlijk wel uitzonderlijk nat nu...

Dat in combinatie met je poutrel die aan het roesten/oxideren is, waardoor je langs die naad insijpeling hebt. In een drogere periode kan je daar wat muur proberen wegkappen en zwelband aanbrengen...

Lijkt me inderdaad grondwater. Natuurlijk wel uitzonderlijk nat nu...

Dat in combinatie met je poutrel die aan het roesten/oxideren is, waardoor je langs die naad insijpeling hebt. In een drogere periode kan je daar wat muur proberen wegkappen en zwelband aanbrengen...
Stelt me alvast gerust moet ik zeggen. Mijn gebrek aan praktische ervaring maakt "wat muur wegkappen en een zwelband aanbrengen" wel al een redelijke onderneming, maar goed het is een beginpunt.

Zoiets is niet aan te raden dan?

Stelt me alvast gerust moet ik zeggen. Mijn gebrek aan praktische ervaring maakt "wat muur wegkappen en een zwelband aanbrengen" wel al een redelijke onderneming, maar goed het is een beginpunt.

Zoiets is niet aan te raden dan?

Dat is een elastische 'kit'. Die zwelt op bij contact met water, maar die blijft wel elastisch.
Degene die jij toont wordt hard. Gezien de 2 verschillende materialen (ijzeren poutrel en stenen muur) zou ik voor een blijvend elastische oplossing gaan.

Heb zo ooit eens een paar kilo gekregen van een grote bouwfirma en dat werkt wel goed. Zal straks eens kijken of daar een merk op staat.

ps, dat is maar een cm 'hoog' wegkappen he. Geen gat van jewelste gaan maken :p

Ik wil in mijn renovatiewoning de huidige chauffages afslijpen en dan naar de ijzermarchant brengen. Volstaat het dan om een kraantje toe te draaien aan de cv-ketel? Moet ik me aan nog gigantisch veel water verwachten dat nog uit de leiding gaat komen/spuiten?

Ik wil in mijn renovatiewoning de huidige chauffages afslijpen en dan naar de ijzermarchant brengen. Volstaat het dan om een kraantje toe te draaien aan de cv-ketel? Moet ik me aan nog gigantisch veel water verwachten dat nog uit de leiding gaat komen/spuiten?
Meer water uit uw chauffages dan je leidingen denk ik...
En je water toe draaien of aan de collectoren zelf. En uwen cv uitzetten...
@Chauffagist / @Brecht gaan hier het zeker het correcte kunnen op antwoorden.

Ik zeg tegen mijn studenten:

Reken op een benaderende waterinhoud van 10 liter per kw voor radiatoren (gebaseerd op 90/70). Dus pak een 200 liter inhoud voor jouw woning...

Staat de ketel beneden?

Is er een aflaatkraan beneden?

Hoe hoog is de woning?

Als de ketel op zolder staat en je laat daar de druk af zal je natuurlijk beneden nog met de druk van de waterkolom zitten.

Eventueel kan je de vulset afnemen en hier water aflaten en ondertussen de ontluchters uitdraaien aan de radiatoren, uiteraard bovenaan beginnen...Doch is het niet altijd eenvoudig om al het water af te laten omwille van de opbouw van je leidingsysteem. Als er bv radiatoren zijn die van boven gevoed worden, wat wel vaak voorkomt in oude koten, dan zal je radiator per radiator moeten legen. Wij maakten gebruik van een waterstofzuiger om radiatoren leeg te zuigen, gewoon omdat je zo proper kan werken.

Let er op dat het zwarte sop in radiatoren vlekken maakt op parket en natuursteen. Dus mocht je bepaalde elementen van de woning willen sparen, wees voorzichtig! Overigens hoef je niet te slijpen, maar kan je gewoon de raccords lossen....

Als het natuurlijk een woning is die helemaal gestript wordt tot op de beton, dan steekt het zo nauw niet...

Let op voor asbest rond oude cv leidingen. werd veel toegepast in de jaren 60 en 70...

Laatst bewerkt:
Ik zeg tegen mijn studenten:

Reken op een benaderende waterinhoud van 10 liter per kw voor radiatoren (gebaseerd op 90/70). Dus pak een 200 liter inhoud voor jouw woning...

Staat de ketel beneden?

Is er een aflaatkraan beneden?

Eventueel kan je de vulset afnemen en hier water aflaten en ondertussen de ontluchters uitdraaien aan de radiatoren, uiteraard bovenaan beginnen...Doch is het niet altijd eenvoudig om al het water af te laten omwille van de opbouw van je leidingsysteem. Als er bv radiatoren zijn die van boven gevoed worden, wat wel vaak voorkomt in oude koten, dan zal je radiator per radiator moeten legen. Wij maakten gebruik van een waterstofzuiger om radiatoren leeg te zuigen. Let er op dat het zwarte sop in radiatoren vlekken maakt op parket en natuursteen. Dus mocht je bepaalde elementen van de woning willen sparen, wees voorzichtig! Overigens hoef je niet te slijpen, maar kan je gewoon de raccords lossen....

Terug
Bovenaan