Loodgieterij-topic

Das te zien hoe erg het is he... Als het blazen zijn van vocht, moet dat vocht weg hè. Anders eens foto's nemen?
Heb je al eens geluisterd bij een dakwerker?

November vorig jaar --> Ik had een zware verstopping aan de gootsteen (keuken). Het water liep helemaal niet meer weg zelfs niet met ne plopper. Na uitboren met een veer (door de loodgieter) --> Het water loopt momenteel nog steeds erg vlotjes door. Echter voor diegenen die het gevolgd hebben, ik zit nog met een verstopping in de leiding vanuit de douche richting de gootsteen (die komen op een bepaald moment samen).

Ik heb nu meermaals soda kristallen in de douche gegoten samen met heet en/of kokend water = Dat heeft gene zak geholpen voor de verstopping. :frown: Sterker nog: Het is nog erger geworden. Het loopt nu helemaal niet meer weg. Het water blijft staan. Merkwaardig genoeg als ik -de filter voor haren te vermijden- uit de douche haal dan loopt het water wél vrij vlotjes weg --> Zo heb ik het water toch nog weg gekregen. Nadien ben ik nogmaals 2x extra gaan douchen --> Water blijft weglopen. Dan filter er terug ingestoken om te testen--> ASAP wéér 100% stilstand. Hmm ...

Hoe kan een "propere" filter die al jaren er in steekt plots tegenhouden dat water wegloopt ??? Ik vind dat heel vreemd ??? OK dat is duidelijk niet het enige issue, er zit verder nog een verstopping. Maar de filter blokkeert blijkbaar ook 'deels' het wegstromen van water. Ik vind dat vreemd? Iemand die dat hier kan verklaren?

Ik was ook even aan het zoeken voor een vervang van de filter maar ik vind nergens mijn type filter terug. Iemand die deze filter ergens kan vinden? Linkje?

Filter-douche.jpg

Laatst bewerkt:
Disclaimer dit kan allemaal wel veel afhangen van de soort / merk afvoer.

Het water gaat in de afvoer wel op en neer door smalle openingen dus kan het wel zien gebeuren dat er water slecht weg gaat als er veel vuil zou zijn langs of onder de filter -- niet perse de filter zelf, maar alles daarrond(paars gearceerd op mijn afbeelding).
Of anders zorgt de filter, door de extra bocht er ook wel voor dat er nét iets minder water flow is voor het water om tussen (2) en de rand weg te gaan indien daar het vuil zit.

Krijg jij nog dingen uit de afvoer -- door te trekken of draaien (zonder tools) -- tot je de uitgang langs opzij kan zien/voelen? (met beperkte kracht, als het niet gaat dan gaat het niet)
Bij de mijne kan ik (1) en (2) eruit krijgen om alles proper te maken, maar sommige systemen kunnen amper of niet open ook dus forceer het zeker niet.

Wmryl5I.png

Krijg jij nog dingen uit de afvoer -- door te trekken of draaien (zonder tools)
Puntje 1 lijkt op mijne filter en dat krijg ik er uit. Puntje 2 kan er hier niet uit. (zonder het kapot te breken)

Je hebt allereerst dus een ijzeren rooster met gaatjes. Als je dat rooster er uithaalt: daaronder heb je een kleine cirkelvormige holte met daarin aldus de filter van de tekening hierboven (en ook zoals uw puntje 1). In die holte bevindt zich permanent een beetje water. En aan de zijkant is er een klein gat (zoals ook op uw tekening te zien is) waardoor het water de douche kan verlaten (onder/naast dat gat zit inderdaad de afvoerbuis).

Ik heb het nog eens gecheckt. Zoals je kan zien op de tekening heeft de filter geen opening aan de zijkant. De afloop van water in de holte waar ik de filter insteek is aan de zijkant hé. ;)

Dus eigenlijk sluit de filter sowieso al (deels) de zijkant af daar waar het water wegloopt en het water loopt aldus alleen maar weg dmv kleine gaatjes / doordat er ook water van de onderzijde van de holte omhoog komt en zo via de zijkant dan wegloopt. Misschien is de filter wat afgesleten en zakt deze dusdanig in de holte dat het eigenlijk de onderzijde volledig afsluit en het water niet meer deftig kan wegvloeien?

Misschien zit daar al een deel van het probleem? Als er dan ook nog een gedeeltelijke verstopping is dan is A + B = water blijft staan

Laatst bewerkt:
Hebben een tweetal maand geleden een huis gekocht met ne gasboiler van 100 liter, ne viessmann vitocell 100.

Ben nu naar mn gasverbruik aan t kijken en dat zit op 2m3 per dag.
Elke zoveel tijd verbruik ik gas.

Is dat normaal, want vind 2m3 per dag veel verbruik.

Geen flauw idee. Nooit een boiler op gas gehad. De vraag is vooral wat is de rendabelste manier? Constant warmhouden of enkel maar warmen op de momenten dat ge die zou gebruiken met een tijdschema?

Hier wordt de Warmtepompboiler voornamelijk op de zonuren gewarmd.

Ja maar is dat niet veel? 2 kubieke meter op ne dag?
Ik heb hier ook een splinternieuwe gasketel / boiler (Buderus - half jaartje oud) die dagelijks bijstookt om op temperatuur te blijven (appartement 99 m²) en ik heb geen zonnepanelen. De mijne is wel maar ene van 12 liter. Maar goed, aldus 8.33* mijn inhoud. 0.1295 (daggemiddelde aug) * 8.33 = 1,08 m³ per dag in vergelijking met uwe ketel?

Dit zijn mijn stookwaarden in augustus

1/08 - 0,108 m³ / 1,231 Kwh
2/08 - 0,203 m³ / 2,622 Kwh
3/08 - 0,133 m³ / 1,516 Kwh
4/08 - 0,226 m³ / 2,577 Kwh
5/08 - 0,042 m³ / 0,479 Kwh
6/08 - 0,187 m³ / 2,132 Kwh
7/08 - 0,036 m³ / 0,410 Kwh
8/08 - 0,101 m³ / 1,151 Kwh

Elke ketel is anders (qua zuinigheid) maar als ik een poging doe en ik vergelijk 1 op 1 met uwe ketel zou je rond de 1m³ per dag moeten zitten ?
Maar ja je hebt ook isolatie, grootte woning, hoe dikwijls je warm water gebruikt .. enzovoorts, allemaal zaken die ook mee spelen denk ik?

Laatst bewerkt:
Hebt gij echt een boiler voor 12 liter op gas ???
Of is dat een typo en moet dat 120 l zijn .
Ik heb bij nader inzien ne doorstromer en die werkt op gas. Er zijn zo te zien twee types van gasboilers. Ik heb ne buderus logamax plus “gb172i.2”.
Het is zoals ik zelf zeg lastig om echt te vergelijken tussen verschillende systemen, tenzij iemand identiek dezelfde boiler heeft als Kay of ... je zelf werkt in de branche en je kent de verbruiken ..

Misschien moet een BG met meer kennis ook eens iets posten niet? :support: Ik probeer gewoon wat te helpen.

Laatst bewerkt:
Die staat gewoon op 18 graden.
Ik neem aan dat uw huis niet kouder gaat worden dan 18 graden in deze periode?
Misschien eens proberen om de thermostaat op uit of op zomerstand te zetten om te zien of het met de verwarming te maken heeft of het het warmwatergedeelte/logica.

Disclaimer: ik ben verre van een loodgieter, maar vanaf een bepaalde periode zet ik hier alles op uit. Misschien zit er een soort van pendelend gedrag in uw ketel om zich klaar te houden voor een plotse warmtevraag?

Ik neem aan dat uw huis niet kouder gaat worden dan 18 graden in deze periode?
Misschien eens proberen om de thermostaat op uit of op zomerstand te zetten om te zien of het met de verwarming te maken heeft of het het warmwatergedeelte/logica.

Disclaimer: ik ben verre van een loodgieter, maar vanaf een bepaalde periode zet ik hier alles op uit. Misschien zit er een soort van pendelend gedrag in uw ketel om zich klaar te houden voor een plotse warmtevraag?

Ga es zien hoe ik da doe, merci!

Hebben een tweetal maand geleden een huis gekocht met ne gasboiler van 100 liter, ne viessmann vitocell 100.

Ben nu naar mn gasverbruik aan t kijken en dat zit op 2m3 per dag.
Elke zoveel tijd verbruik ik gas.

Is dat normaal, want vind 2m3 per dag veel verbruik.
Ik dacht eerst doorstromer die warmtewisselaar op temperatuur houdt voor instant warm water maar tis blijkbaar een buffer.
Is dat deze?
https://www.viessmann.be/nl/producten/boilers/vitocell-100-v.html
Die zijn'vacuum' geisoleerd en dan stel ik me de vraag of hij nog wel vacuum is. Op uw grafiek heb je 15 pieken van ±0.03m³ op 12 uur wat ongeveer overeenkomt met 1m³ gas ofwtewel 10kW. (de hoge piek zal wel douche zijn smorgens om 7 uur dus die heb ik niet meegeteld)
Q=m⋅c⋅ΔT wil dat zeggen dat die 86°C verliest op een dag which is a lot.
Normale range buffers is 1 a 2kW stilstandsverliezen per dag. Zeker geen 10kW per dag.
Kzou toch eens een technieker laten passeren om zeker te zijn.

Laatst bewerkt:
Ik dacht eerst doorstromer die warmtewisselaar op temperatuur houdt voor instant warm water maar tis blijkbaar een buffer.
Is dat deze?
https://www.viessmann.be/nl/producten/boilers/vitocell-100-v.html
Die zijn'vacuum' geisoleerd en dan stel ik me de vraag of hij nog wel vacuum is. Op uw grafiek heb je 15 pieken van ±0.03m³ op 12 uur wat ongeveer overeenkomt met 1m³ gas ofwtewel 10kW. (de hoge piek zal wel douche zijn smorgens om 7 uur dus die heb ik niet meegeteld)
Q=m⋅c⋅ΔT wil dat zeggen dat die 86°C verliest op een dag which is a lot.
Normale range buffers is 1 a 2kW stilstandsverliezen per dag. Zeker geen 10kW per dag.
Kzou toch eens een technieker laten passeren om zeker te zijn.

Ja die piek is nog straffer, dan sliepen we nog lang 🤣

Terug
Bovenaan