Loodgieterij-topic

Ik heb het zelf nog niet via de pot geprobeerd, enkel vanuit de put, maar ik vraag me af of je niet riskeert er echt een boeltje van te maken? Zo'n rioolrat stuwt zichzelf vooruit door water naar achter te spuiten, in jouw geval dus richting de pot, en er komt nog wel best wat water uit.
Mijn plan was om die rioolrat manueel in de afvoerleiding te duwen via de pot zover als ik kan en pas water te gebruiken als ik heel ver in de afvoer zit. Maar zo werkt het dan niet als ik het goed begrijp?
Ik kan mis zijn hé, ik denk gewoon luidop, maar ik zou dat nu precies toch eerst via de put proberen, zo diep kan die buis niet zitten toch?
Ik kan eens kijken via de put, maar die zit vol met water dus ik weet niet of ik er makkelijk in ga kunnen kijken, laat staan de afvoer erin vinden. Heb de put eigenlijk nog maar 1x opengehad toen we deze lieten leegmaken (en het was eigenlijk niet nodig zei die persoon toen, want blijkbaar is het normaal dat zo'n put vol water zit). Zal morgen eens kijken in de put of ik de afvoerbuis kan vinden.

Een alternatief is om in de kruipkelder een gat te maken in de afvoer en achteraf zo'n inspectieluik (of hoe heet dat) erop te kleven, maar heb schrik dat ik een buis die volledig dicht is ga kapot doen en niet meer degelijk ga dichtkrijgen. Er zijn verschillende soorten kunststof waarmee afvoerleidingen gemaakt worden en PVC lijm zou niet op alle afvoerleidingen werken.

Ik wou via de WC pot gaan gezien dat de makkelijkste oplossing leek.

Een rioolrat gaat alleen helpen als er een prop in zit of er een klein stukje verstopt of verhard in zit. Dan krijg je dit misschien nog los.

Zijn uw leidingen echter bijvoorbeeld volledig verhard door urinesteen (wat bij ons het geval was) dan doet een rioolrat Niks. Nada. Riën de kloot. Want dat is dan alsof je met uw rioolrat door een meterslange granieten muur ligt te boren.

Een alternatief is om in de kruipkelder een gat te maken in de afvoer en achteraf zo'n inspectieluik (of hoe heet dat) erop te kleven, maar heb schrik dat ik een buis die volledig dicht is ga kapot doen en niet meer degelijk ga dichtkrijgen. Er zijn verschillende soorten kunststof waarmee afvoerleidingen gemaakt worden en PVC lijm zou niet op alle afvoerleidingen werken.
Als het verhard urinesteen is dat in uw WC-leidingen zit gaat deze oplossing ook 'riën de kloot' doen.
En ik zou dit afraden. Dan zit je nutteloos zo'n gat te maken en het helpt dan niks. En de kans dat het urinesteen is is reëel bij ne WC pot.

Heb zo'n Karcher rioolrat van 15m gekocht
Goed strak plan en hopelijk helpt deze rioolrat. Maar 100% garanties dat het lukt heb je niet. Maar mss wel best vertrekken vanuit de septische put indien mogelijk ..

Mijn suggestie is: probeer alles een keertje (al zou ik persoonlijk breekwerken achterwege laten) en als je het opgelost krijgt: Zoveel te beter.
Lukt het niet? Schakel dan een pro in MAAR zoek goed rondom jou. Want er zitten ook veel kwakzalvers tussen.

Ik heb het zelf nog niet via de pot geprobeerd, enkel vanuit de put, maar ik vraag me af of je niet riskeert er echt een boeltje van te maken? Zo'n rioolrat stuwt zichzelf vooruit door water naar achter te spuiten, in jouw geval dus richting de pot, en er komt nog wel best wat water uit.
Nu ja anderzijds. Als de pot echt 100% volledig verstropt is en je trekt door dan komt de stront, urine en het water er ook uit langs uwe WC pot se. Hoe ik dit weet? *No comment* :confused:

Maar inderdaad het is best dit doen vanuit de septische put. De kans is dan kleiner op issues met water dat er uit spuit.

Laatst bewerkt:
Net eens in de septische put gekeken en die zit vol water. Geen mogelijkheid om erin te kijken en te zoeken naar eventuele afvoerleidingen. Er zit dus niet veel anders op dan langs de toiletpot zelf te gaan. Ik hoop alleen dat ik de flexibel die het toilet op de afvoer aansluit niet kapot doe met de rioolrat, want dan sta ik nog verder van huis.

Zonet via toiletpot geprobeerd en lukt op zich wel. Het geborrel is er niet meer, maar het water zakt nog wel wat na doortrekken dus het is nog niet volledig opgelost. Probleem is dat onze Karcher er opeens mee ophield. Die was al wel redelijk lek, want er spoot al langs alle kanten water uit, maar nu doet hij niets meer. Zal die dus eerst moeten fixen of een nieuwe kopen voor ik verder kan, maar we kunnen toch effe verder nu.

Net eens in de septische put gekeken en die zit vol water. Geen mogelijkheid om erin te kijken en te zoeken naar eventuele afvoerleidingen. Er zit dus niet veel anders op dan langs de toiletpot zelf te gaan. Ik hoop alleen dat ik de flexibel die het toilet op de afvoer aansluit niet kapot doe met de rioolrat, want dan sta ik nog verder van huis.
Ge ziet geen afvoer van uw wc toekomen in uw put? Maw die zit onder water? Maw er kan geen lucht ontsnappen uit uw put als ge doorsast. Aangezien ge geen luchthapper hebt die hoger zit dan uw wc.

Mijn broer had iets gelijkaardigs voor. Maar we zagen de afvoer van zijn wc toekomen in de beerput in ne hoek van 90° die net onder water toekwam. Na enkele gaten te boren in die hoek bovenaan kon die van daaruit lucht trekken. Probleem was opgelost.

Ge kunt eens proberen om een stuk waterdarm door de siffon van de wc te duwen tot in de pijp .
Dan het andere eind gewoon in de lucht houden (uit de wc laten steken is genoeg hoor moet niet boven uw hoofd zijn ) en dan doortrekken .
Als het water dan wel goed wegloopt is het inderdaad omdat er geen lucht kan aangezogen worden .

Nadien kan je dan eens zien of je niet ergens zo een sniffer kan bijzetten op de leiding (ge weet wel zo een klepje dat opengaat als de leiding zuigt en toegaat zodat er geen geurtjes ontsnappen , ook gebruikt voor wasmachines )

Moeder had dat op de caravan ook voor dat het water traag wegliep na doortrekken maar wel normaal als ze er een darm instak dat lucht kon zuigen .
Nadien gaatje ergens in een toegang tot de rioolpijp geboort ergens aan de wc en probleem was opgelost . ;)

Ge ziet geen afvoer van uw wc toekomen in uw put? Maw die zit onder water? Maw er kan geen lucht ontsnappen uit uw put als ge doorsast. Aangezien ge geen luchthapper hebt die hoger zit dan uw wc.

Mijn broer had iets gelijkaardigs voor. Maar we zagen de afvoer van zijn wc toekomen in de beerput in ne hoek van 90° die net onder water toekwam. Na enkele gaten te boren in die hoek bovenaan kon die van daaruit lucht trekken. Probleem was opgelost.
Ik kan niet verder kijken in de septische put dan enkel het gat met deksel in onze voortuin, aangezien het water te hoog staat. Als ik de hele septische put wil bekijken, moet ik m'n hoofd in dat gat steken maar dan hang ik vol vuiligheid door het water zo hoog staat. Ik heb dus geen idee of de afvoer nog boven het water uitkomt of niet, maar ik hoop van wel.

Veroorzaken die gaten geen geurhinder? En heb je daarvoor dan eerst de septische put moeten laten legen?

Ge kunt eens proberen om een stuk waterdarm door de siffon van de wc te duwen tot in de pijp .
Dan het andere eind gewoon in de lucht houden (uit de wc laten steken is genoeg hoor moet niet boven uw hoofd zijn ) en dan doortrekken .
Als het water dan wel goed wegloopt is het inderdaad omdat er geen lucht kan aangezogen worden .

Nadien kan je dan eens zien of je niet ergens zo een sniffer kan bijzetten op de leiding (ge weet wel zo een klepje dat opengaat als de leiding zuigt en toegaat zodat er geen geurtjes ontsnappen , ook gebruikt voor wasmachines )

Moeder had dat op de caravan ook voor dat het water traag wegliep na doortrekken maar wel normaal als ze er een darm instak dat lucht kon zuigen .
Nadien gaatje ergens in een toegang tot de rioolpijp geboort ergens aan de wc en probleem was opgelost . ;)
Dat kan ik idd proberen, maar ik vermoed dat het dan wel gaat "opgelost" zijn. Het water stroomt goed weg, maar eens het doorspoelen gedaan is zakt het water na enkele seconden nog wat dieper weg. Dus ik vermoed dat er ergens verderop in de leidingen een vernauwing/verstopping zit, waardoor die even vacuum zuigt wanneer het water langs die verstopping loopt. Als ik dus zorg dat er ergens anders lucht gehapt kan worden, zou het water niet meer mogen zakken na enkele seconden, maar dan kan het nog wel zijn dat ik ergens met een verstopping zit natuurlijk, die uiteindelijk alleen maar erger zal worden.

Ik zal straks eens zien wat er gebeurt als ik een darm door de sifon duw.

Ik blijf het alleen vreemd vinden dat het andere toilet nergens last van heeft. Dus dan zijn het ofwel 2 aparte afvoerleidingen die tot in de septische put lopen, ofwel zit de verstopping voordat de leidingen bij elkaar komen. Ik zou eens in de kruipkelder moeten kijken hoe de leidingen lopen. Misschien doe ik dat straks ook eens.

Veroorzaken die gaten geen geurhinder? En heb je daarvoor dan eerst de septische put moeten laten legen?
Neen aangezien die bocht in de septische put zelf zit. En ja wij hebben emmers vuil water uit de put geschept en in de riool gegoten om beter in de put te kunnen kijken.
Hij had trouwens een paar weken daarvoor zijn put laten ledigen en het was enkele weken goed.

Een verstopping kunt ge ook horen door op de leiding te tikken. (Als je er via de kruipkelder aankan) De plek van de verstopping klinkt doffer.
Was vergeten dat ik nu niet in de kruipkelder kan, omdat de ruimte waar het luik zich bevindt vol rommel staat. Eens de ruimte terug wat leger is, zal ik eerst eens in de kruipkelder kruipen om te zien of ik zo de verstopping kan vinden. Merci!
Neen aangezien die bocht in de septische put zelf zit. En ja wij hebben emmers vuil water uit de put geschept en in de riool gegoten om beter in de put te kunnen kijken.
Hij had trouwens een paar weken daarvoor zijn put laten ledigen en het was enkele weken goed.
Dat leegscheppen zie ik niet echt zitten, want toen ik het deksel er vanaf haalde, dreven er overal uitwerpselen bovenaan. 😅 Die kan ik moeilijk in het riool gaan kappen, dus moet ik nog gaan zeven. Voor zo'n zaken heb ik geen voldoende sterke maag. 🤢

Als uwe put echt zovol zit zou ik eens naar de overloop ervan kijken .
De put mag vol zitten maar niet overvol .
kan zijn dat dez verstopt is . ;)
Laat hem anders eens leegzuigen om te kijken . ;)

Voorlopig geen problemen meer met het toilet. Het wegzakken van het water in de pot is zelfs weg nu. Moest het terugkomen, zal ik de put nog eens laten legen. Enkele jaren geleden zei de ruimer alleszins dat die bijlange niet vol zat en het normaal was dat er zoveel water in zat, maar heb toen zelf niet verder gekeken in de put. Misschien kan ik er eens inkruipen van zodra die leeg is om te kijken hoe de leidingen lopen. Is sowieso handig om te weten.

Voorlopig geen problemen meer met het toilet. Het wegzakken van het water in de pot is zelfs weg nu. Moest het terugkomen, zal ik de put nog eens laten legen. Enkele jaren geleden zei de ruimer alleszins dat die bijlange niet vol zat en het normaal was dat er zoveel water in zat, maar heb toen zelf niet verder gekeken in de put. Misschien kan ik er eens inkruipen van zodra die leeg is om te kijken hoe de leidingen lopen. Is sowieso handig om te weten.
Wegzakken van het water is waarschijnlijk omdat de verstopping plots weg was. Al het overtollige water in uw buizen kon wegrushen dat een aanzuigend effect heeft gehad, waardoor het water in uwe pot ook een keer of twee werd meegezogen :)

Kan je een kraan hoger zetten door Alpex buizen te verlengen met een koppelstuk?
Los van het breekwerk dat er sowieso bij komt kijken.

Kan je een kraan hoger zetten door Alpex buizen te verlengen met een koppelstuk?
Los van het breekwerk dat er sowieso bij komt kijken.
Ge hebt koppelingen voor te verlengen die je makkelijk zelf kunt plaatsen. Buis afknippen, calibreren en monteren. Enkel zien dat je niet te vast draait. Vast is vast. Ben geen loodgieter dus miss zijn er wel betere oplossingen...

Ge hebt koppelingen voor te verlengen die je makkelijk zelf kunt plaatsen. Buis afknippen, calibreren en monteren. Enkel zien dat je niet te vast draait. Vast is vast. Ben geen loodgieter dus miss zijn er wel betere oplossingen...

Ik heb die oplossing recent nog gebruikt voor het verlengen van Alpex leidingen. Werkt perfect!

In oktober heb ik een woning gekocht van de jaren 70. Ik heb een toilet beneden en een toilet boven in de badkamer.

Het toilet beneden heeft wat problemen met deftig doorspoelen en dan voornamelijk als het regenweer is. Water komt tijdens doorspoelen hoog in de pot en loopt slechts zeer traag weg.
Is dit een probleem met een riool of wat kan dit zijn? Kan ik dit makkelijk zelf verhelpen? (Al ff ter info, ben een onhandige vrouw zonder kluscapaciteiten 🙂).

In oktober heb ik een woning gekocht van de jaren 70. Ik heb een toilet beneden en een toilet boven in de badkamer.

Het toilet beneden heeft wat problemen met deftig doorspoelen en dan voornamelijk als het regenweer is. Water komt tijdens doorspoelen hoog in de pot en loopt slechts zeer traag weg.
Is dit een probleem met een riool of wat kan dit zijn? Kan ik dit makkelijk zelf verhelpen? (Al ff ter info, ben een onhandige vrouw zonder kluscapaciteiten 🙂).

De andere afvoeren werken die wel prima? Heb je misschien een wc boven die je kan doorspoelen? Als je bijvoorbeeld een douche of een bad neemt borrelen de leidingen?

Terug
Bovenaan