Loodgieterij-topic

Misschien eens kijken voor een waterontharder :unsure:
Ik woon op een appartement en inderdaad blijkbaar is er dus nooit ergens een waterontharder geinstalleerd of zo.
De extreme verharding / kalkaanslag zat trouwens op de 'algemene delen' in de 'algemene buizen' hé.

Ik zal er eens achter horen. Maar natuurlijk voor nu was dat ruimschoots te laat.

Ik vind dit wel vreemd want zo hard is het water in Vlaanderen toch niet? Mmm ..
waterontharders

Maar goed blijkbaar is dat hier dan toch echt nodig. Ik ga er ééntje moeten laten installeren in de kelder beneden naast de waterleidingen van Pidpa.

Laatst bewerkt:
Misschien eens kijken voor een waterontharder :unsure:
Ondertussen al besproken met iemand met kennis. Die mens zei nadat ik een foto doorstuurde: Daar is 'niets' aan te doen. Dat komt van zeep en vestresten en niet van het water zelf, en dat hoopt zich dan op.

De oplossing = Om de 10 jaar laten uitboren en reinigen. :frown:

Ondertussen al besproken met iemand met kennis. Die mens zei nadat ik een foto doorstuurde: Daar is 'niets' aan te doen. Dat komt van zeep en vestresten en niet van het water zelf, en dat hoopt zich dan op.

De oplossing = Om de 10 jaar laten uitboren en reinigen. :frown:
Zorgen dat er geen vetresten door de spoelbak gaan helpt ook op lange termijn.
Vooral boter dat afgekoeld opnieuw kan stollen.
Pannen en potten uitvegen met keukenrol voor afwas(machine).

Zorgen dat er geen vetresten door de spoelbak gaan helpt ook op lange termijn.
Vooral boter dat afgekoeld opnieuw kan stollen.
Pannen en potten uitvegen met keukenrol voor afwas(machine).
Inderdaad maar ik kan niet eisen van alle buren dat ze zich daar aan houden.
Een beetje het nadeel van een appartementsgebouw he.

In huis (bj jaren 90) wat last van waterslag (UPDATE niet heel erg).
Vaatwasser bevat al slagbuffertje hiervoor (vorige eigenaar)
Kranen in badkamer geven bvb hoog debiet
Mag ik die Shell kranen wat meer toe zetten?
Mag ik de hoofkraan - farys ook maar partieel open zetten of moet die altijd volle bak open?

Laatst bewerkt:
Waterdruk die de laatste tijd fel afgenomen is in mijn appartement (kranen badkamer, keuken, douchekop,...). Geen idee waar ik moet beginnen om dit te verhogen :S. Iemand die mij kan informeren?

Waterdruk die de laatste tijd fel afgenomen is in mijn appartement (kranen badkamer, keuken, douchekop,...). Geen idee waar ik moet beginnen om dit te verhogen :S. Iemand die mij kan informeren?
eerst eens checken bij uw meter. Indien het daar ook laag is, kun je contact opnemen met de watermaatschappij om het te laten nazien.
eens de emmertest doen, hoelang het duurt om 1 emmer (10l) te vullen.

In huis (bj jaren 90) wat last van waterslag (UPDATE niet heel erg).
Vaatwasser bevat al slagbuffertje hiervoor (vorige eigenaar)
Kranen in badkamer geven bvb hoog debiet
Mag ik die Shell kranen wat meer toe zetten?
Mag ik de hoofkraan - farys ook maar partieel open zetten of moet die altijd volle bak open?
Shell kranen mag je remmen bij mij weten, hier ook zo eentje. kraantje in de badkamer.

Vraagje: in onze badkamer hangt een hygrostaat verbonden met 2 ventilators tegen het vocht (zie foto's hieronder):

Vraagje: om die zeer snel in actie te laten schieten: moet ik dan op 0% zetten of net op 100%?

Er is ook een schakelaar met 2 standen en zelfs op stand 2 maken die eigeniljk niet zo veel lawaai. Was in ons appartement vroeger wel een pak luider.

Bedankt!

Vraagje: in onze badkamer hangt een hygrostaat verbonden met 2 ventilators tegen het vocht (zie foto's hieronder):

Vraagje: om die zeer snel in actie te laten schieten: moet ik dan op 0% zetten of net op 100%?

Er is ook een schakelaar met 2 standen en zelfs op stand 2 maken die eigeniljk niet zo veel lawaai. Was in ons appartement vroeger wel een pak luider.

Bedankt!
Dat % is om de gewenste vochtigheid te bepalen in uw ruimte. Hoe lager dat %, hoe sneller uw ventilatoren zullen aanspringen.

Een simpel badkamermeubeltje gekocht in de ikea (om te gebruiken tijdens badkamerrenovatie)
Nu zit hier een sifon bij. Maar uit de muur komt een 50mm afvoerbuis
Meestal 32 of 40 dacht ik.
Gewoon een verloopstuk of best een hele nieuwe halen van 50mm?

Een simpel badkamermeubeltje gekocht in de ikea (om te gebruiken tijdens badkamerrenovatie)
Nu zit hier een sifon bij. Maar uit de muur komt een 50mm afvoerbuis
Meestal 32 of 40 dacht ik.
Gewoon een verloopstuk of best een hele nieuwe halen van 50mm?
Gewoon een verloop gebruiken, zolang je van klein naar groot gaat is dat geen probleem.

vorig jaar put in de tuin moeten graven wegens verstopte buis, riolering is toen opengemaakt en dat is vrijgemaakt.
Een jaar later terug hetzelfde probleem.
(als ik de kelder wil leegpompen komt het water omhoog in de gootsteen van de keuken

die buizen liggen er een jaar of 15, en tot vorig jaar nooit een issue gehad.. altijd al kelder regelmatig moeten leegpompen en 'tis niet dat er iets echt bijzonders veranderd is (misschien van 2 laags naar 3 laags WC papier gegaan omdat ne mens op leeftijd wat meer luxe wil?)

Iemand een aanrader voor een deftige ontruiming, ik lees online iets over buizen frezen, maar dat zijn plastieken leidingen?
Ik wil die precies is deftig proper om er weer 10j tegen te kunnen ipv elk jaar issues te hebben?

Iemand ervaring met een honeywell evohome op een vaillant ecotec aan te sluiten?

Volgens wat ik lees ondersteund vaillant in belgie geen opentherm, maar kan je die module wel gewoon inbouwen

Ik zou precies de evohome boven een tadoo kiezen omdat tadoo met abbonementen werkt.
En ik zou graag zoneregeling willen

Terug
Bovenaan