Loodgieterij-topic

ik zou dat tegeltje uitslijpen en er een nieuw in de plaats leggen, indien je dat niet hebt, vullen met mortel en glad afstrijken. Een stuk alupex kon ik anders wel missen, dan moest je geen hele rol kopen ;).
Dat is de oude vloer, daar komt isolatie bovenop en laminaat aangezien die vloer lager ligt dan de rest van de vloer in huis (was garage). Dus qua uitzicht maakt het niet veel uit, het is meer om het luchtdicht te hebben en evt. naar stevigheid toe. Zal er een klein beetje PUR indoen zodat de mortel blijft zitten en dan afvullen met mortel.

Ik heb uiteindelijk zo goed als de hele rol (10m) kunnen gebruiken, aangezien we de radiator dan maar ineens een stuk verder hebben gehangen. Ik kon het met minder doen, maar nu heb ik de leidingen ook mooi langs de muur in de kruipkelder kunnen laten lopen in plaats van dwars door de ruimte. Maar merci voor je aanbod!

Ik heb ondertussen gaten van 26mm geboord en de leidingen erdoor gestoken, daarnet nog zo'n M24x16mm setje gaan halen om het onderblok van de radiator op de leidingen te kunnen vastzetten (natuurlijk na eerst de verkeerde maat - M22x16mm - gekocht te hebben :cautious:). Ik hoop dat het waterdicht gaat afsluiten, want de afdichtingen zijn wel iets anders.

Links origineel, rechts net gekocht

Nu zit ik nog met 1 vraag eigenlijk. Het CV systeem is nu volledig leeg, dus zit vol lucht. Hoe vul ik dat nu terug moet water? Mag ik het circuit eerst volledig dichtzetten en dan de waterkraan openzetten om het vol water te laten lopen en eens de druk hoog genoeg is pas ontluchten? Of moet ik van zodra ik begin te vullen al meteen zorgen dat de lucht ergens kan ontsnappen? Sorry voor de mogelijk domme vraag, maar ik heb nog nooit een CV circuit leeg laten lopen, laat staan terug gevuld.

Alles aangesloten (behalve radiator, die moet nog eerst geschilderd en opgehangen worden) en water opgezet. In het begin borrelde de gasketel fameus, maar heb alle radiatoren enkele keren ontlucht en nu is dat borrelen gestop. Ik lees online ook dat je je expansievat moet ontluchten. Kan het zijn dat daar bij mij geen ontluchtingsventiel opstaat?

Het water in de wasbak in mijn keuken loopt de laatste tijd tergend traag door. Echter als ik de buis die onder de vloer loopt er in één ruk uittrek dan zie ik daar alvast géén water staan. Echter als ik de sifon losmaak dan spuit het water er wel uit met een enorme druk.

Dus de vraag is: Zit ik dan wel met een verstopping? Misschien doet de sifon zijn werk niet goed meer?
Maar kan dit laatste wel? Want ik vind daar helemaal niks van terug op google.

Ik heb ook al met een veer doorheen de leidingen gegaan die in de vloer lopen (wel niet onder waterdruk want dat is onpraktisch in de keuken) en ik geraak tot +-5 meter ver maar dan blokkeert het (omdat ik de bocht zover niet goed meer kan nemen of omdat daar misschien een grote verstopping zit)?

Laatst bewerkt:
Het water in de wasbak in mijn keuken loopt de laatste tijd tergend traag door. Echter als ik de buis die onder de vloer loopt er in één ruk uittrek dan zie ik daar alvast géén water staan. Echter als ik de sifon losmaak dan spuit het water er wel uit met een enorme druk.

Dus de vraag is: Zit ik dan wel met een verstopping? Misschien doet de sifon zijn werk niet goed meer?
Maar kan dit laatste wel? Want ik vind daar helemaal niks van terug op google.

Ik heb ook al met een veer doorheen de leidingen gegaan die in de vloer lopen (wel niet onder waterdruk want dat is onpraktisch in de keuken) en ik geraak tot +-5 meter ver maar dan blokkeert het (omdat ik de bocht zover niet goed meer kan nemen of omdat daar misschien een grote verstopping zit)?
Al eens geprobeerd met zo'n plunjer? Ik heb dat recent gekocht en een verstopping mee kunnen oplossen.

Ik zou graag één of meerdere buitenkraantjes bijplaatsen zodat we op meerdere plaatsen water kunnen pakken. Nu heb ik er één in de achtergevel, maar zou er op z'n minst nog één willen bijmaken op de zijgevel en misschien ook op de voorgevel (twijfel nog omdat dat het uitzicht wel verstoort). Aftakpunten heb ik op die plaatsen aan binnenshuis (waterkraan van wasmachine en een kraantje in de garage die nu geen garage meer is).

De huidige leidingen waar ik van moet aftakken zijn koper.

Ik was aan het kijken naar deze set:

Het lijkt mij dat daar alles inzit wat ik nodig heb (tenzij een eventueel T stuk). Klopt dat? En is deze kraan goed of zijn er betere opties? Het feit dat deze vorstvrij is bevalt me wel, dan moet ik deze niet beschermen als het vriest.

Al eens geprobeerd met zo'n plunjer? Ik heb dat recent gekocht en een verstopping mee kunnen oplossen.
Dat lukt ook niet. Het water komt dan met een enorme druk uit de 2de afwasbak of uit de verluchtingsgaten tussen de 2 afwasbakken in.
Ik kan dan wel een stop in de 2de afwaskbak steken maar dan heb ik dus nog steeds het probleem dat het water gewoon door de verluchtingsgaten naar omhoog schiet. Mmm lijkt mij dan toch een verstopping te zijn die erg diep zit .. bij nader inzien.

Ook een sterke duo ontstopper doet helemaal niks. Alles uiteen halen ook niet (Er zit nergens vuil in. Alles is schoongemaakt). Een veer door de leidingen doet het ook niet. Ik geraak 'meters' ver maar na een tijdje blijft ie steken (omdat daar misschien de verstopping zit?)

Ik vrees dat ik er een loodgieter moet bijhalen. Het zit dus of te wel héél diep of de sifon werkt niet goed meer en moet vervangen worden (maar ik heb daar te weinig kennis van hoe je ziet of deze nog werkt zoals het zou moeten).

Laatst bewerkt:
Ik zou graag één of meerdere buitenkraantjes bijplaatsen zodat we op meerdere plaatsen water kunnen pakken. Nu heb ik er één in de achtergevel, maar zou er op z'n minst nog één willen bijmaken op de zijgevel en misschien ook op de voorgevel (twijfel nog omdat dat het uitzicht wel verstoort). Aftakpunten heb ik op die plaatsen aan binnenshuis (waterkraan van wasmachine en een kraantje in de garage die nu geen garage meer is).

De huidige leidingen waar ik van moet aftakken zijn koper.

Ik was aan het kijken naar deze set:

Het lijkt mij dat daar alles inzit wat ik nodig heb (tenzij een eventueel T stuk). Klopt dat? En is deze kraan goed of zijn er betere opties? Het feit dat deze vorstvrij is bevalt me wel, dan moet ik deze niet beschermen als het vriest.
Die kraan is dan misschien “vorstvrij” (wat wil zeggen dat er geen water in blijft staan na sluiten ) maar die leiding die in uw muur zit niet (en ja die kan ook bevriezen als de muur koud genoeg wordt ) .
Dus best een kraantje extra voorzien binnen zodat je de leiding kan laten leeglopen voor de winter of isoleren .

Loodgieter hier die me benodigdheden lijst & installatie tips kan voorzien voor een verstevigde socarex 1" aan te sluiten aan zowel pomp als flexibel in de regenput? :)
Van alle verbouwingen, is waterinstallatie hetgeen waar ik meest grijs haar van krijg.
Verschillende maatgevingen, 100000en onderdelen en types.
miljaaaar

Die kraan is dan misschien “vorstvrij” (wat wil zeggen dat er geen water in blijft staan na sluiten ) maar die leiding die in uw muur zit niet (en ja die kan ook bevriezen als de muur koud genoeg wordt ) .
Dus best een kraantje extra voorzien binnen zodat je de leiding kan laten leeglopen voor de winter of isoleren .
Als ik het principe wat begrijp van die vorstvrije kraan, zorgt die er toch net voor dat het water telkens uit de leiding loopt in de muur?

De vorstvrije buitenkraan is uitgerust met een lange spindelas die ervoor zorgt dat de watertoevoer aan de binnenkant van de spouwmuur wordt afgesloten. Hierdoor wordt voorkomen dat aftappunt en leiding bevriezen, ook al staat de waterdruk er nog op. Het is dus niet nodig om deze kraan in het najaar preventief af te sluiten!
Bron: https://www.tyleenslang.nl/vorstvrije-buitenkraan-bonfix/

Loodgieter hier die me benodigdheden lijst & installatie tips kan voorzien voor een verstevigde socarex 1" aan te sluiten aan zowel pomp als flexibel in de regenput? :)
Van alle verbouwingen, is waterinstallatie hetgeen waar ik meest grijs haar van krijg.
Verschillende maatgevingen, 100000en onderdelen en types.
miljaaaar
Ik heb daar ook lang mee liggen sukkelen en ben na vele stukken te bestellen via Amazon en terugsturen omdat het niet paste langs de Cevo gereden en die hebben mij de koppelingen die ik juist nodig had in m'n handen geduwd. Als je daar niet te ver vanaf woont, gewoon effe langsgaan. Is ook geen dure winkel, dus dan heb je meteen de juiste onderdelen mee tegen een degelijke prijs.

Als ik het principe wat begrijp van die vorstvrije kraan, zorgt die er toch net voor dat het water telkens uit de leiding loopt in de muur?

Hier ook dergelijke kraan in nieuwbouw met crépi (dus enkele muur met isolatie op), de echte afsluiter zit dan inderdaad in de binnenmuur (in bij ons een verwarmde ruimte), al 7j geen probleem mee gehad in de winter en toch al nachten van -10 gehad.

Die kraan werkt dus zoals de meeste vorstvrije kranen .
Als ge deze toe draait dan komt er lucht in de kraan waardoor deze leeg loopt maar dat is enkel in de behuizing van de kraan .
Nu na lezen van uwe link zeggen ze dus dat ze de kraan zo diep maken dat de afsluiter in uw spouwmuur komt te zitten waardoor de kans op bevriezing afneemt en dat kan dus inderdaad werken als je met een spouwmuur zit .

Nu zit daar ook een leidingbeschermer bij (dat plastiek geribbeld buisje ) en als je dat gebruikt heb je ook al een grote kans dat uw leiding minder neiging gaat hebben tot bevriezen wegens geen rechtstreeks contact met de buiten muur maar meestal zetten ze (eventueel als beveiliging ) een kraantje aan de binnenkant en moest er dan toch iets met de kraan zijn of leiding dan zet je deze gewoon toe en moet niet uw hele huis zonder water gezet worden . ;)

Bulex IsoTwin Condens F 25/30.

Iemand ervaring met volgende:
- Warm water wordt correct opgewarmd: douchen en dergelijke werkt goed
- chauffage echter niet?

Meer info:

Toestel is 3 jaar oud, er zijn al verschillende keren techniekers van Bulex geweest (zowel binnen als buiten garantie). Reden: gaf helemaal niets meer van warm water, gaf foutcodes.

Kranen staan open allemaal.

Heb al laten ontluchten (menu doorlopen via het scherm op de boiler).
Ook al herstarten, resetten (zowel de boiler als de tado thermostaat).

Gas toevoer lijkt me ok.

Geen foutcodes op het toestel.

Nog eens Bulex laten komen (help; alle respect maar de problemen blijven maar komen)? Kan ik zelf nog iets ondernemen?

Ik heb 26/08 onderhoud laten doen aan mijn CV-ketel. Nu heb ik op de thermostaat beneden melding “Onderhoud boiler 1” en op de thermostaat boven de melding “onderhoud”.

Ik heb in de settings op de ketel gekeken en onderhoudsmeldingen staat uit en tijd tot onderhoud op “—“.

Iemand een idee hoe ik dat wegkrijg?

Weet iemand wat het nut is van het afsluitkraantje direct achter de watermeter ?
Ze zijn hier de hoofdkraan (dus vóór de meter) komen vervangen wegens niet goed afsluiten, maar hebben daarbij direct ook een digitale meter geplaatst alhoewel dat maar voor later gepland was. Nu had ik al gemerkt dat dat klein kraantje achter de meter volledig vast zit (kalk?) dus ik dacht dat dat eerst ging moeten vervangen worden voordat ze de meter gingen kunnen installeren (dus voor en na dichtdraaien waardoor je dan zonder waterverlies de meter er van tussenuit kunt halen). Maar blijkbaar was dat dus totaal niet nodig.
Maar waarvoor zou dat kraantje dan wel nodig zijn, zeker als de hoofdkraan correct werkt ? Of maw, heeft het wel zin dat ik een loodgieter laat komen om dat klein kraantje te vervangen ?

En uit nieuwsgierigheid: weet iemand hoe ze dan de toevoer afsluiten? Ik vroeg hem of hij dan in de straat ons huis had moeten afsluiten, maar hij zei van niet maar dat hij de binnenkomende buis even dichtlijmde (???!). Ik heb er niet verder achter gevraagd om hem niet langer bezig te houden, maar snap dus nog niet goed hoe ze de toevoer (die toch onder druk staat) vóór de hoofdkraan kunnen afsluiten zonder in straat af te sluiten.
EDIT: eens aan ChatGTP gevraagd :D. Maar ChatGPT is er ook van overtuigd dat het buiten de woning afgesloten moet worden, dus die begrijpt het ook niet :).

Laatst bewerkt:
Weet iemand wat het nut is van het afsluitkraantje direct achter de watermeter ?
Ze zijn hier de hoofdkraan (dus vóór de meter) komen vervangen wegens niet goed afsluiten, maar hebben daarbij direct ook een digitale meter geplaatst alhoewel dat maar voor later gepland was. Nu had ik al gemerkt dat dat klein kraantje achter de meter volledig vast zit (kalk?) dus ik dacht dat dat eerst ging moeten vervangen worden voordat ze de meter gingen kunnen installeren (dus voor en na dichtdraaien waardoor je dan zonder waterverlies de meter er van tussenuit kunt halen). Maar blijkbaar was dat dus totaal niet nodig.
Maar waarvoor zou dat kraantje dan wel nodig zijn, zeker als de hoofdkraan correct werkt ? Of maw, heeft het wel zin dat ik een loodgieter laat komen om dat klein kraantje te vervangen ?

En uit nieuwsgierigheid: weet iemand hoe ze dan de toevoer afsluiten? Ik vroeg hem of hij dan in de straat ons huis had moeten afsluiten, maar hij zei van niet maar dat hij de binnenkomende buis even dichtlijmde (???!). Ik heb er niet verder achter gevraagd om hem niet langer bezig te houden, maar snap dus nog niet goed hoe ze de toevoer (die toch onder druk staat) vóór de hoofdkraan kunnen afsluiten zonder in straat af te sluiten.
EDIT: eens aan ChatGTP gevraagd :D. Maar ChatGPT is er ook van overtuigd dat het buiten de woning afgesloten moet worden, dus die begrijpt het ook niet :).

img_keerklep_03.jpg

Iemand een richtprijs per m2 voor vernieuwen van plat dak in epdm?
Isoleren inclusief.
Afvoer en goten en dakranden zijn nog zeer goed.
Rond de 160m2.

Bulex IsoTwin Condens F 25/30.

Iemand ervaring met volgende:
- Warm water wordt correct opgewarmd: douchen en dergelijke werkt goed
- chauffage echter niet?

Meer info:

Toestel is 3 jaar oud, er zijn al verschillende keren techniekers van Bulex geweest (zowel binnen als buiten garantie). Reden: gaf helemaal niets meer van warm water, gaf foutcodes.

Kranen staan open allemaal.

Heb al laten ontluchten (menu doorlopen via het scherm op de boiler).
Ook al herstarten, resetten (zowel de boiler als de tado thermostaat).

Gas toevoer lijkt me ok.

Geen foutcodes op het toestel.

Nog eens Bulex laten komen (help; alle respect maar de problemen blijven maar komen)? Kan ik zelf nog iets ondernemen?
Wordt de aanvoerbuis van de cv warm? Draait de pomp?
-Indien radiatoren met thermostaatkop , haal de thermostaatkop eens af en kijk of de pin niet vastzit. Ontlucht eens aan de radiatoren. Wordt de aanvoer van de radiator warm voor de thermostaatkraan? CV druk?

Terug
Bovenaan