Loodgieterij-topic

Tis wel allemaal heel moeilijk in te schatten zonder te weten hoe uw systeem exact in elkaar zit. Is alles goed ontlucht? 60 graden gevraagde Aanvoertemperatuur en actuele temperatuur van 34 graden is wel een extreem groot verschil.

Cv ketel naar collector 1 (daarop speelkamer, living radiator 1, living radiator 2, bureau) naar collector 2 (daarop slaapkamer 1, slaapkamer 2 en badkamer)
Systeem is 2 maand geleden geplaatst (ketel is gebleven, allemaal nieuwe leidingen en radiators), ik hoor nergens lucht in de leidingen)

Kan zijn dat hij op dat moment net niet aan het opwarmen was natuurlijk.
Als je moet starten van 16°C duur het ook allemaal net wat langer, toch als de woning al een tijdje niet verwarmd is geweest. Vocht (renovatie dus nieuwe pleisterwerken?) kan bv ook meespelen dat het allemaal wat moeizamer gaat.

Kgoh ik ken er nu niet veel van, maar de radiator in mijn bureau (in de kelder) gaat regelmatig aan.
Maar mss dat die tado mijn ketel op heel lage tempratuur laat uitsturen omdat er maar 1 radiator 0,1 graden moet stijgen?

Misschien moet ik, als ik klaar ben met schilderen (en dus er geen afplaktape/papier meer op sommige radiators plakt) alle radiators op 25 graden te zetten en zien wat dat geeft.

Sowieso al wel naar de sanitairmannen gemailed

Totaal renovatie.
Dak is 30cm geïsoleerd, muren 16cm, ramen driedubbel glas.

Daarnet is gaan kijken, volgens mij staat de aanvoer tempratuur op 60 graden, er staat 1,5 bar druk op en nog iets anders staat op 35graden.

Volgens het raadiatorplan van de sanitairmannen staan er 2 radiators (radson kos v), berekend naar 21 graden, 2215w berekend met 75/60graden water?

Ruimte is 135m³

Check eens je termostaat. Je hebt een aanvoer curve mischien. Heb je een buitentemp sensor?

Iets in de trans van 1.2 of zo (0.6 -2). Dit geeft weer met welke temperatuur het begint se stoken. Is er een minimum temperatuur ingesteld ?

Check eens je termostaat. Je hebt een aanvoer curve mischien. Heb je een buitentemp sensor?

Iets in de trans van 1.2 of zo (0.6 -2). Dit geeft weer met welke temperatuur het begint se stoken. Is er een minimum temperatuur ingesteld ?
Ik heb een tadoo thermostaat, die werken met "buitenthemostaat" via locatie, dus gewoon de temperatuur die weerapps geven

Net weer een fantastisch leuke ontdekking gedaan in onze nieuwbouw. Ik begin echt zin te krijgen om mensen pijn te doen...

Laatst bewerkt:
Shellkraantje aansluiten op flexibel van badkamerkraan:

Dat is zo een shellkraantje met een klemkoppeling, de flexibel van de kraan zijn er gewoon met binnendraad van 10mm

Als ik de klemkoppeling van het shellkraantje draai heb ik ook gewoon buitendraad van 10mm. Dus die past in principe op die draad van de flexibel.. is dat de bedoeling of is dat toeval en moet ik een specifiek shellkraantje halen met schroefdraad?

In principe is het niet de bedoeling dat je die koppeling rechtstreeks aansluit op de flexibel omdat daar ook nog een conus in is gemaakt zodat die klembus daar perfect kan inpassen .
In uwe flexibel heb je normaal een rubber zitten en als je deze dan te vast draait ga je die beschadigen en kan je lekken krijgen .

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is als je ook nog teflon op de buitendraad gebruikt en dan handvast draait maar je kan gewoon een verloop kopen in de winkel van knelkoppeling naar buitendraad en dan uwe flexibel zo aansluiten op dat koppelstuk , je hoeft dus geen nieuwe kraan te kopen .

Zal het hier maar zetten. Ik heb in mijn tuinhuis een grondwaterpomp staan. Voor de winter heb ik die voor de vrieskou helemaal leeg gemaakt, pomphuis leeggemaakt, filters uitgehaald etc. Nu wou ik die opnieuw opstarten. Pomphuis terug gevuld met water, nieuwe filters gestoken en terug op druk gezet. Maar zoals op de foto te zien: Manometer van de drukcontroller werkt niet meer. De wijzer is om de een of andere manier doorgeslagen naar de verkeerde kant van het pinnetje van het 0-punt en gaat niet meer terug. Pomp aan, pomp af, zelfs druk weer volledig afgelaten en die wijzer blijft altijd in dezelfde positie staan.
Voor de rest lijkt alles te werken zoals het zou moeten: kraan open en controller doet de pomp aanslaan, kraan dicht en de pomp slaat uit.
Nu mijn vraag: kan ik die verder gebruiken met defecte manometer? Of vervang ik die manometer best? Of de volledige drukcontroller?

Ik woon op het gelijksvloers en onder mijn appartement komen de buizen samen van alle afzonderlijke appartementen om dan over te gaan tot de gemeenschappelijk buizen richting de septische put. Deze buizen zijn recent 100% proper gemaakt en daar zit alvast geen verstopping meer. Ook de buizen rondom oa mijn afwasbak / gootsteen zijn ontstopt. Dus als ik "asap" liters water in mijn afwasbak begin te gieten (ik heb de test nu gedaan): Dat loopt allemaal vlotjes weg zonder enig issue. Dus dat zit goed.

Echter soms hoor ik nog altijd een borrelend geluid dat van "ergens vandaan komt". Ik kan het niet goed pinpointen van waar het komt. Het lijkt wel alsof het door de buizen gaat van mijn afwasbak maar dat kan niet denk ik? Mijn oren lijken mij dus te bedriegen van waar het vandaag komt. Of komt het misschien van 2 meter verder (daar staat mijn gasketel én koelkast / diepvriezer)? Mmm ..

Of mss zit er een gedeeltelijke verstopping ergens bij de bovenburen en heb ik daar dan (stank)last van wanneer het water van de buren plots verder loopt door de leidingen (nadat het eventjes vast zit). Kan dat ?? Of niet?

Gisteren hoorde ik het water niet gewoon borrelen maar plots met liters doorheen buizen gaan en dat duurde zo zeker een volle minuut lang. Als het niet langer was. En dat stinkt dan ook ENORM. Ik weet niet goed wat doen, want ik heb geen idee hoe ik het probleem kan pinpointen en vinden. Ik wil niet iemand langs laten komen die eens zucht en zegt: Ik weet het ook niet. :frown:

Laatst bewerkt:
Ale op een jaar tijd zijn 2 DAB pompen kapot: 1 bij mijn thuis, en 1 bij mijn ouders. Dat is zogezegd toch het beste merk?

Bij mij de DAB Easybox Mini 3 die maar bleef lekken en altijd herstarten (5 jaar oud), ik vond geen oplossing dus een nieuwe gekocht.
En nu na het drooglopen van de put bij mijn ouders werkt de DAB Divertron-X 1200 ook niet meer (10 jaar oud), heeft nochtans droogloopbeveiliging.

Heel vreemd.

Zijn offerten aan het opvragen voor gasketel te vervangen.
Huidige ketel: Buderus GB132-24 K (24 kW) -bj 2006

1e offerte binnen (buderus installateur)
Stelt GB182i.2-20 KDW H voor. Totaalprijs: 6.050,00 (exl btw) - dit is een standaard vervanging. De vermelde inclusief werkuren: € 950,00.

Vragen (zal ik ook aan installateur stellen):
*zie dat het vermogen van de ketel 20 kW is vs huidige 24à26 kW?
* wat is het voordeel van temperatuursturing vs niet temperatuurgestuurd (zie bvb wel gestuurd - duurdere regelaar voor in woonkamer)

Extra gegevens
- Woonst uit 1991, gedeeltelijk geisoleerd (overal dubbel glas, niet hr , zeer matige vloerisolatie, matige dakisolatie).
- Woningoppervlakte van ca. 210m²
- We hebben een normale douche en bad.
- voor keuken en douche hebben we aparte gasboiler.
- bad en badkamer hangen wel aan deze te vernieuwen ketel
- Jaarverbruik gas ongeveer 12000 kwh (zijn vrij spaarzaam)

Laatst bewerkt:
Is het normaal dat er water blijft lekken uit een waterleiding waar ik aan het werken ben wanneer de hoofdkraan dichtstaat of zou dat redelijk snel volledig moeten stoppen? Ik vraag me af of de hoofdkraan nog wel volledig afsluit en indien dit niet het geval is, komt Pidpa dan gratis een nieuwe hoofdkraan plaatsen gezien dat hun kraan is (veronderstel ik toch)?

Heb de laatste tijd nogal wat zaken moeten doen zoals lekkende kranen fixen, kraan afdoppen, buitenkraan installeren, ... en het is nogal moeilijk werken als er constant water uit blijft komen. Maar misschien is het normaal dat er lange tijd restwater uit de waterleiding blijft lopen?

Zijn offerten aan het opvragen voor gasketel te vervangen.
Huidige ketel: Buderus GB132-24 K (24 kW) -bj 2006

1e offerte binnen (buderus installateur)
Stelt GB182i.2-20 KDW H voor. Totaalprijs: 6.050,00 (exl btw) - dit is een standaard vervanging. De vermelde inclusief werkuren: € 950,00.

Vragen (zal ik ook aan installateur stellen):
*zie dat het vermogen van de ketel 20 kW is vs huidige 24à26 kW?
* wat is het voordeel van temperatuursturing vs niet temperatuurgestuurd (zie bvb wel gestuurd - duurdere regelaar voor in woonkamer)
Hoger vermogen is vooral interessant voor warm water als het om een doorstromer gaat. Voor cv heb je dat vermogen niet nodig.
Ik vermoed dat die regel er voor gaat zorgen dat die cv op lagere temperatuur gaat werken als gewenste temperatuur bijna bereikt is en dus zuiniger is. Zeker dat dit ook niet met een buitenvoeler is?

Is het normaal dat er water blijft lekken uit een waterleiding waar ik aan het werken ben wanneer de hoofdkraan dichtstaat of zou dat redelijk snel volledig moeten stoppen? Ik vraag me af of de hoofdkraan nog wel volledig afsluit en indien dit niet het geval is, komt Pidpa dan gratis een nieuwe hoofdkraan plaatsen gezien dat hun kraan is (veronderstel ik toch)?

Heb de laatste tijd nogal wat zaken moeten doen zoals lekkende kranen fixen, kraan afdoppen, buitenkraan installeren, ... en het is nogal moeilijk werken als er constant water uit blijft komen. Maar misschien is het normaal dat er lange tijd restwater uit de waterleiding blijft lopen?
Hangt er vanaf waar je juist aan de leiding aan het werken bent …boven aan de kring , dan zal er weinig water uitkomen , onder aan de kring dan kan het zijn dat al uw leidingen leeg lopen en dat dit wat langer duurt .

Van welke kant komt het water dan ?
De kant van de hoofdkraan of de kant van de leidingen die naar binnen lopen ?

Als ik aan de leiding moet werken dan is het de hoofdkraan toe zetten , de kraan in de kelder open zetten (want is juist na de hoofdkraan het laagste punt )en dan op het hoogste punt ergens (in de badkamer bij mij ) een kraan open zetten zodat er lucht in de leiding kan en het water er gewoon uitloopt . (Als je een collector hebt kan je enkel de leiding waar je aan moet werken afsluiten mits je kraantjes gebruikt hebt …zo zit ik met 1 aanvoer die dan gesplitst wordt naar keuken en badkamer en die kan ik elke apart afsluiten met een bolkraan zodat ik wel altijd ergens water heb zolang ik niet aan die gemeenschappelijke leiding moet werken )

Hangt er vanaf waar je juist aan de leiding aan het werken bent …boven aan de kring , dan zal er weinig water uitkomen , onder aan de kring dan kan het zijn dat al uw leidingen leeg lopen en dat dit wat langer duurt .

Van welke kant komt het water dan ?
De kant van de hoofdkraan of de kant van de leidingen die naar binnen lopen ?

Als ik aan de leiding moet werken dan is het de hoofdkraan toe zetten , de kraan in de kelder open zetten (want is juist na de hoofdkraan het laagste punt )en dan op het hoogste punt ergens (in de badkamer bij mij ) een kraan open zetten zodat er lucht in de leiding kan en het water er gewoon uitloopt . (Als je een collector hebt kan je enkel de leiding waar je aan moet werken afsluiten mits je kraantjes gebruikt hebt …zo zit ik met 1 aanvoer die dan gesplitst wordt naar keuken en badkamer en die kan ik elke apart afsluiten met een bolkraan zodat ik wel altijd ergens water heb zolang ik niet aan die gemeenschappelijke leiding moet werken )
Wij hebben geen boven, alles is gelijkvloers en de waterleidingen lopen via de kruipkelder. Ook geen collector hier. Ik moet straks nog een kraantje vervangen, dus zal eens proberen om een kraan open te zetten die iets hoger staat en dan de laagste kraan (ik denk de aftapkraan van de buitenkraan) openzetten.

Het water komt inderdaad van de aanvoerzijde, dus van de hoofdkraan.

EDIT: net nog eens getest zoals hierboven en het blijft lekken. Heb Pidpa maar gebeld om iemand langs te sturen. Zou normaal gratis moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Hoger vermogen is vooral interessant voor warm water als het om een doorstromer gaat. Voor cv heb je dat vermogen niet nodig.
Ik vermoed dat die regel er voor gaat zorgen dat die cv op lagere temperatuur gaat werken als gewenste temperatuur bijna bereikt is en dus zuiniger is. Zeker dat dit ook niet met een buitenvoeler is?
bedankt voor respons (originele had ook buitensensor, was 24 kw).
is wel punt dat er enkel een badkamer (1x bad, lavabo's) warm water moet voorzien. voor keuken / aparte douche beneden is er andere boiler.
heb extra info toegevoegd aan originele post

Mijn buikgevoel zegt dure offerte.

Wij hebben geen boven, alles is gelijkvloers en de waterleidingen lopen via de kruipkelder. Ook geen collector hier. Ik moet straks nog een kraantje vervangen, dus zal eens proberen om een kraan open te zetten die iets hoger staat en dan de laagste kraan (ik denk de aftapkraan van de buitenkraan) openzetten.

Het water komt inderdaad van de aanvoerzijde, dus van de hoofdkraan.

EDIT: net nog eens getest zoals hierboven en het blijft lekken. Heb Pidpa maar gebeld om iemand langs te sturen. Zou normaal gratis moeten zijn.
Geen andere afsluitkranen ertussen? normaal heb je toch na uw meter toch ook nog een afsluitkraan of 2?

Geen andere afsluitkranen ertussen? normaal heb je toch na uw meter toch ook nog een afsluitkraan of 2?
Na de watermeter heb ik inderdaad nog allerlei afsluitkranen, maar de ene kraan doet precies niets als ik die dichtdraai, een andere krijg ik niet verzet en van nog een andere draai ik de "knop" er gewoon af (zit er met gewone schroefdraad opgedraaid, wat ik vreemd vind voor een draaiknop van een kraan). En ik wil uiteraard niet die andere kranen openmaken of verwijderen voordat ik een hoofdafsluitkraan heb die degelijk werkt. :P Pidpa komt volgende maand langs om de hoofdafsluitkraan te fixen en daarna zal ik hier waarschijnlijk terug verschijnen om te vragen hoe ik eventueel één van die andere kranen kan fixen (tenzij ik het zelf kan uitdokteren).

Gisteren hoorde ik het water niet gewoon borrelen maar plots met liters doorheen buizen gaan en dat duurde zo zeker een volle minuut lang. Als het niet langer was. En dat stinkt dan ook ENORM. Ik weet niet goed wat doen, want ik heb geen idee hoe ik het probleem kan pinpointen en vinden. Ik wil niet iemand langs laten komen die eens zucht en zegt: Ik weet het ook niet. :frown:
Het geluid komt vanuit de afwasbak. Soms effectief minuten lang water dat precies door de leidingen loopt vd afwasbak.

Maar dat kan helemaal niet want die leidingen zijn vrij kort. Toch hoor ik het daar extra goed. Ik heb liters heet water er doorheen laten lopen = dat loopt gewoon vlotjes door. Mmm ...

ik weet van de loodgieter dat ze bij de bouw 16 jaar geleden de leidingen fout gelegd hebben en er ne foute bocht zit in de leidingen meters ver weg in de buizen richting het riool. Mss komt het wel daar van.

Laatst bewerkt:
Ik heb een Wilo regenwaterpomp die in de put hangt (TWI5-SE 304). Kan het kwaad als ik blijf pompen tot de put leeg is? Zal ik dan nadien problemen hebben als de put terug gevuld is? Of moet ik ervoor zorgen dat ik de pomp zelf al vooraf uit zet voor de put leeg is?

Het geluid komt vanuit de afwasbak. Soms effectief minuten lang water dat precies door de leidingen loopt vd afwasbak.

Maar dat kan helemaal niet want die leidingen zijn vrij kort. Toch hoor ik het daar extra goed. Ik heb liters heet water er doorheen laten lopen = dat loopt gewoon vlotjes door. Mmm ...

ik weet van de loodgieter dat ze bij de bouw 16 jaar geleden de leidingen fout gelegd hebben en er ne foute bocht zit in de leidingen meters ver weg in de buizen richting het riool. Mss komt het wel daar van.
Blijkbaar is de culprit de douche. De buizen lopen via de vloer richting de gootsteen / afwasbak van de keuken. (En de gootsteen loopt dan richting de septische put)

En daartussen zit een gedeeltelijke verstopping. Als het water dan plots doorstroomt dan hoor je dit in de gootsteen en komt de stank er daar ook uit.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan