Loodgieterij-topic

Er loopt wss een verticale kolom van boven naar beneden waar alle appartementen op toekomen. Die gaan dan naar riool.
Het zou pas raar zijn dat elk appartement zijn eigen verticale afvoerbuis zou hebben tot in de kelder.
Is er een buis die zorgt voor de ontluchting?
In de gemeenschappelijk kelder (het is deels bekelderd, maar niet volledig) is er alleen een zichtbare wachtbuis naar buiten voor zuurstof (verplicht anders stik je in de kelder hé!) en een wachtbuis richting regenwaterput. Voor het overige liggen er geen zichtbare buizen in de kelder. De bedrading van de meters, steekt daar gewoon 'los' in de muur (ahum) naar boven (voor zover ik kan zien richting de schacht).

In elk appartement is er wel in het waskotje wel zich aldus een soort schacht bevindt (die is echter hermetisch dichtgemetseld), dus volgens mij liggen daar de meeste buizen en draden die doorheen alle appartementen lopen. De elektriciën dacht dat toch ook. En gaan de buizen van daaruit richting het riool? (Wat jij die verticale kolom noemt is dus die schacht lijkt mij)

Ik zou eens achter de plannen moeten zoeken, die liggen nog wel ergens.

Ik ben niet de eerste bewoner dus ik kan uw laatste vraag niet zo op 1, 2, 3 beantwoorden.

---

Ivm de spots in de badkamer. De nieuwe die ik zonet gekocht heb, werken goed. Al moest ik toch ook moeite doen om ze erin te draaien. Dat is dan toch precies een beetje corrosie op gekomen + het was ook een beetje zoeken naar de gaten want die zie je niet meer nadat je de spot erin doet. Maar ok, zolang de spots goed werken is het goed voor mij.
 
Laatst bewerkt:
De TL lamp bovenaan de spiegel in de badkamer heeft het ook begeven dus ik wilde die ook eens proberen te vervangen.
(dat is bij nader inzicht dus 1 geheel, de lamp behoort tot de spiegel en die spiegel is erg zwaar)

Ik vijs de zijkant los, en blijkbaar kan je dan het glas net onder de lamp eruit schuiven en zo kan je die vervangen.

1x raden wat ze gedaan hebben. Ze hebben eerst de spiegel opgehangen. Daarna de TL lamp erin gestoken, alles vastgeschroefd en daarna heeft mijn aan de rechterkant een kastje in de muur geboord. 1x raden op welke hoogte. :wallbash: En links naast de spiegel hangt de douche.

Maw ik kan dat glas er dus NIET uitschuiven want rechts zit de kast in de weg en links de douche.

Toch wel slim gedaan van die mens die de spiegel en daarna die kast daar gehangen heeft. :support: Dus om de TL lamp te vervangen moet ik de kast *afbreken* of de spiegel afbreken (1 van de 2) dan de lamp vervangen en dan de kast terug ophangen. Nu ja, ik kan ook dat glas kapot breken (maar ja dan hangt de TL lamp bloot). Pffftttt ik ga dit zo laten, er is nu voldoende licht in de badkamer.

zoekdefout.jpg


Opmerking: Het is dus niet mijne beste dag. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben een huis vd. jaren 60.
Er hangen nieuwe radiatoren maar die zijn zo scheef gezet dat het niet mooi is.

Nu hebben we al enkele personen laten langskomen voor sanitaire oplossingen en die geven aan dat ze de radiatoren willen goed hangen.
Nu is er ook een totaalaannemer die het volgende voorstelt, alle leidingen vervangen (uit jaren 60); dat houdt in dat er heel wat moet opengebroken worden, nissen waar deze radiatoren inzitten toemaken met gyproc zodat er grotere radiatoren in de kamers kunnen komen dan nu en deze ook efficienter kunnen werken.

We gaan hier normaal wel nog een 50 tal jaar wonen dus ik wil wel dat alles in orde is en we niet constant in verbouwingen moeten zitten maar de oplossing van de totaalaannemer kost ons wrs wel een 20K meer dan de oplossingen van de loodgieters.

Wat denken jullie hierover ?
 
Er loopt wss een verticale kolom van boven naar beneden waar alle appartementen op toekomen. Die gaan dan naar riool.
Het zou pas raar zijn dat elk appartement zijn eigen verticale afvoerbuis zou hebben tot in de kelder.
Is er een buis die zorgt voor de ontluchting?
De buren hadden nu ook riool / geurhinder uit de douche. De buur naast mij (benedenverdieping) hoorde ook regelmatig borrelende geluiden. Het probleem zit dus duidelijk in de "algemene" leidingen vrij diep richting het riool.

Dus dan is het een +-200€ om dit op te lossen gedeeld door 5 eigenaars. Ik ben nu (als syndicus) volop bezig met offertes op te vragen en ik kom toch uit op dat bedrag. 40-60€ per persoon en dan is dat onder hoge druk op te lossen.

Update

Ondertussen met zo'n veer er in liggen werken (eerder urenlang zwoegen want ik ben dat niet gewoon en dat is toch niet zo simpel als je dat niet kent en zonder camera) en 2 nachten achter elkaar HG duo ontstopper in de leidingen gegooid die bereikbaar zijn voor mij én die het dichtst bij het riool liggen (dat stond in promo aan 7.48€ per verpakking - voor die prijs wilde ik dat wel eens proberen se) en telkens alles goed doorgespoeld. 2x hoorde ik meerdere enorm luide knallen, ik dacht dat er bommen ontploften of zo, het was echt heel erg luid. :crazy: Maar de verstopping(en) zijn nu op het eerst zicht dus wel weg.

Sinds donderdag heb ik geen borrelende geluiden meer gehoord (noch aan de douche, wasbak of CV ketel), de stank is ook weg en ik heb sindsdien al 2x gedoucht met heel veel zeep en schuim (als test) zonder dat ik tot aan mijn enkels in het water sta. Het lijkt dus voorlopig opgelost.

Ja ik weet het: echt mileuvriendelijk is dit niet, maar ja .. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Onze groene lening is eindelijk goedgekeurd, dit na meer dan een jaar. Ondertussen zijn er al bepaalde dingen wat achterhaald.

Wij hadden initieel prijs laten maken om een zonneboiler te plaatsen om gasverbruik uit te sparen. Ondertussen blijkt dit nu ook al niet meer de meest efficiente vorm te zijn van warmtewinning voor je warm water buiten een condensatieketel.
Naast het plaatsen van zonnepanelen (incl digitale teller) ben ik dus nog op zoek naar een sanitaire oplossing om warm water op te warmen zodat we kunnen genieten van de opgewerkte elektriciteit en reductie in gasverbruik.
De omvormer wordt voorzien dat er ooit nog een thuisbatterij kan geplaatst worden.
 
Ik heb een warmtepompboiler geplaatst. Werkte wel goed en enkel met een binnen unit. Zorgde er ook voor dat de kelder toen heel droog werd.

Was zonder buitenunit.
 
Ik heb een kleine lavabo in m'n gastentoilet en ik mis een gootsteenzeefje.
Ik heb al veel gezocht op het internet en is niet te vinden.
Het is een klein zeefje dat ik nodig heb. De diameter van het zeefje is 2 cm.
Iemand die weet waar ik dit kan vinden? (Of iemand die dit zonodig op maat kan maken)
 
Voor onze verbouwing zijn we aangekomen aan de sanitair. Het is +- volledig gestript dus koperleidingen worden vervangen door alupex. De watermeter bevindt zich in de (half diepe) kelder maar nieuwe collectoren komen in de garage. Kelder en garage hebben een gedeelde muur, collectoren komen gewoon andere kant van de muur van de watermeter. De hoofdleiding na de meter is een koper diameter 35 dus zou deze liefst als een alupex 32mm doortrekken tot de splitsing aanvoer WP/collector. Nu las ik dat alupex 32mm niet eenvoudig te buigen is en er best kniestukken gebruikt worden. Dit zouden dan 3 kniestukken op relatief korte (+- 2 meter) afstand zijn. Gaat dit niet een groot drukverlies geven of is dit minimaal doordat het toch 32mm is?

De warmtepomp (ook in garage) heeft een aanvoer van 26mm nodig. Doe ik dan best door de muur met 32mm, 32mm T-stuk waarvan eentje doorstroomt naar de koud water collector in 26mm en 1 richting warmtepomp in 26mm of doe ik 32mm richting een 6/4 collector waar ik dan 2x 26mm op aansluit?
 
Hoeveel druk is er op de leiding na de watermeter? Hier is een alupex buis van 20 van de meter tot de cv ketel. Aan de ketel was een druk van bijna 6 bar. Ik heb een drukverminderaar na de meter moeten plaatsen. Meer dan 3 bar kan schade veroorzaken aan de pomp van de cv ketel. Zeker wanneer die moet schakelen van verwarming naar sanitair water.

De leiding van verwarming naar collectoren is buis van 26. Die kreeg ik met plooitang al nauwelijks geplooid.
 
Hoeveel druk is er op de leiding na de watermeter? Hier is een alupex buis van 20 van de meter tot de cv ketel. Aan de ketel was een druk van bijna 6 bar. Ik heb een drukverminderaar na de meter moeten plaatsen. Meer dan 3 bar kan schade veroorzaken aan de pomp van de cv ketel. Zeker wanneer die moet schakelen van verwarming naar sanitair water.

De leiding van verwarming naar collectoren is buis van 26. Die kreeg ik met plooitang al nauwelijks geplooid.
De 26mm is voorgeschreven door de installateur van de WP dus daar zou ik liefst niet van afwijken dan.
Druk na de meter heb ik geen idee van, voor zover ik weet nog nooit problemen gehad met de druk. Ik heb hier nog wel ergens een manometer liggen. Zou ik die met koppelstukjes aan de eerste kraan in de kelder (12mm aftakking van de 35mm leiding) kunnen aansluiten om te testen?
 
Onze huidige condensatieketel is wat onbetrouwbaar aan het worden, dus willen we een nieuwe condensatieketel laten plaatsen.

We zouden opteren voor Vaillant, of kiezen we beter voor een ander merk?

Aan welke kostprijs zouden we ons ongeveer mogen verwachten?

Als ik goed heb gelezen kan je nog een premie krijgen als de eindfactuur dateert van voor 31/10?

Tips voor een goede installateur regio Noord-Antwerpen zijn altijd welkom.
Heb je hier uiteindelijk al een beslissing genomen? Wij zitten met zelfde situatie en ook in Antwerpen. Ik begrijp wel dat de premie enkel was voor laagste inkomenstencategorie of als je verhuurt aan sociaal verhuurkantoor?
 
Help! Ik moest voor de eerste keer water bijvullen in onze vakantiewoning. Ik dacht dat het een makkie ging zijn omdat het over een Viesmann vitodens gaat en we dat thuis zelf hebben, maar het gaat hier vermoedelijk over een systeem met een vulkaan en niet gewoon 'draaihendeltjes'.

Kan iemand op basis van deze video me helpen hoe ik daar water in krijg?



@Chauffagist @Brecht
 
Ik zou graag in mijn keuken een vaatwasser plaatsen.
De aansluitingen zijn er dus niet en ik zal 1 kast moeten opofferen.

Hoe haalbaar is mijn idee of wens?
 
Help! Ik moest voor de eerste keer water bijvullen in onze vakantiewoning. Ik dacht dat het een makkie ging zijn omdat het over een Viesmann vitodens gaat en we dat thuis zelf hebben, maar het gaat hier vermoedelijk over een systeem met een vulkaan en niet gewoon 'draaihendeltjes'.

Kan iemand op basis van deze video me helpen hoe ik daar water in krijg?



@Chauffagist @Brecht
Dag JPV:

De meest rechtse is de retour cv. De 2e van rechts is de toevoer koud-water. Normaal heb je een vulset zitten waarmee je water kan bijvullen aan het cv-circuit. Als je dat niet hebt kan je eventueel met een tuinslang water bijvullen via het rode kraantje op de retourleiding van de cv.


Is er geen expansievat geplaatst?
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Ik zou graag in mijn keuken een vaatwasser plaatsen.
De aansluitingen zijn er dus niet en ik zal 1 kast moeten opofferen.

Hoe haalbaar is mijn idee of wens?
Schetske zou helpen - indien je keukenkraan op dezelfde muur staat als waar je de vaatwasser wenst zou dat best eenvoudig moeten zijn.
 
De buren hadden nu ook riool / geurhinder uit de douche. De buur naast mij (benedenverdieping) hoorde ook regelmatig borrelende geluiden. Het probleem zit dus duidelijk in de "algemene" leidingen vrij diep richting het riool.

Dus dan is het een +-200€ om dit op te lossen gedeeld door 5 eigenaars. Ik ben nu (als syndicus) volop bezig met offertes op te vragen en ik kom toch uit op dat bedrag. 40-60€ per persoon en dan is dat onder hoge druk op te lossen.

Update

Ondertussen met zo'n veer er in liggen werken (eerder urenlang zwoegen want ik ben dat niet gewoon en dat is toch niet zo simpel als je dat niet kent en zonder camera) en 2 nachten achter elkaar HG duo ontstopper in de leidingen gegooid die bereikbaar zijn voor mij én die het dichtst bij het riool liggen (dat stond in promo aan 7.48€ per verpakking - voor die prijs wilde ik dat wel eens proberen se) en telkens alles goed doorgespoeld. 2x hoorde ik meerdere enorm luide knallen, ik dacht dat er bommen ontploften of zo, het was echt heel erg luid. :crazy: Maar de verstopping(en) zijn nu op het eerst zicht dus wel weg.

Sinds donderdag heb ik geen borrelende geluiden meer gehoord (noch aan de douche, wasbak of CV ketel), de stank is ook weg en ik heb sindsdien al 2x gedoucht met heel veel zeep en schuim (als test) zonder dat ik tot aan mijn enkels in het water sta. Het lijkt dus voorlopig opgelost.

Ja ik weet het: echt mileuvriendelijk is dit niet, maar ja .. :tongue:
Makila,

in verband met die leidingen.. Die zware knallen zou ik toch mssh nakijken? Kan zijn mssh met druk uiteraard (ophoping druk en dan door 't product dat er een drukverschil ontstaat waardoor de knallen).

Best voor de toekomstig als je opstopping hebt: baking soda en heet water en of azijn. Werkt ook heel goed en is natuurvriendelijker.
 
Makila,

in verband met die leidingen.. Die zware knallen zou ik toch mssh nakijken? Kan zijn mssh met druk uiteraard (ophoping druk en dan door 't product dat er een drukverschil ontstaat waardoor de knallen).

Best voor de toekomstig als je opstopping hebt: baking soda en heet water en of azijn. Werkt ook heel goed en is natuurvriendelijker.
Denk je nu echt dat ik dat niet geprobeerd heb? Meermaals zelfs. En of dat hielp? Geen enkele reet. :confused:
Laten we zeggen: Ik had eigenlijk alles al geprobeerd buiten het strafste spul dat op de markt is. Zoiets gebruik ik dus niet zomaar hé :)

Had dit niet geholpen dan had ik dus een gespecialiseerde firma moeten bellen want dit was echt het laatste redmiddel.

Het heeft dus wel geholpen (ik heb geen problemen meer gehad) maar gezond voor de buizen was dat zeker niet neen.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik zelf, zonder een sanitairman te laten komen, mijn boilervat van 200l afkoppelen van de cv ketel, leeglopen en tijdelijk in de garage zetten?

Ze komen een nieuwe vloer in men kelder leggen, dus moet dat vat weg (daarna moet het daar terug komen).

Ik zie nergens kraantje dat ik kan dicht zetten, en dan zou ik dat ook in de software van de ketel moeten "dichtzetten", zodat hij niet probeert een niet bestaande boiler op te warmen
 
Kan ik zelf, zonder een sanitairman te laten komen, mijn boilervat van 200l afkoppelen van de cv ketel, leeglopen en tijdelijk in de garage zetten?

Ze komen een nieuwe vloer in men kelder leggen, dus moet dat vat weg (daarna moet het daar terug komen).

Ik zie nergens kraantje dat ik kan dicht zetten, en dan zou ik dat ook in de software van de ketel moeten "dichtzetten", zodat hij niet probeert een niet bestaande boiler op te warmen
Je zal eerst moeten kijken om het warm-water uit te schakelen op de ketel. Welk merk is het? Vervolgens het koud water afstoppen/afsluiten. Nadien de druk van het cv circuit laten en die 2 ook afstoppen. De boilervoeler zal je ook moeten afkoppelen. Indien er een externe laadpomp is zal je die ook best afkoppelen. ( Ik kan de situatie van hier niet zien, dus laat mijn fantasie de vrije loop gaan). De boiler zelf legen, hangt ook weer af van merk tot merk. Heb je geluk dan heb je een aflaatkraan, onderaan. Daar kan je dan eventueel een tuinslang op steken met gardena koppeling en hem bovenaan lucht geven en zo hem laten leeglopen.
 
Je zal eerst moeten kijken om het warm-water uit te schakelen op de ketel. Welk merk is het? Vervolgens het koud water afstoppen/afsluiten. Nadien de druk van het cv circuit laten en die 2 ook afstoppen. De boilervoeler zal je ook moeten afkoppelen. Indien er een externe laadpomp is zal je die ook best afkoppelen. ( Ik kan de situatie van hier niet zien, dus laat mijn fantasie de vrije loop gaan). De boiler zelf legen, hangt ook weer af van merk tot merk. Heb je geluk dan heb je een aflaatkraan, onderaan. Daar kan je dan eventueel een tuinslang op steken met gardena koppeling en hem bovenaan lucht geven en zo hem laten leeglopen.
Thanks alvast.

Het is een vaillant ecotect ketel en een ecotstor boilervat
 
Terug
Bovenaan