Lichte elektrische fiets

Er is zelfs een relatief lichte speed-pedelec, 20 kg...
Ik zou dat nooit kopen (Carbon frame), en de prijs is er ook naar (vanaf 9000 EUR), maar ik heb begrepen dat het wel echt een beest is, met veel meer range dan eender welke andere speedpedelec.
Ik weet niet welk punt je probeert te maken. 20kg is licht voor een een speedpedelec, maar zwaar voor een fiets. Een lichtere fiets rijdt gewoon beter, vlotter, aangenamer.
 
Ik weet niet welk punt je probeert te maken. 20kg is licht voor een een speedpedelec, maar zwaar voor een fiets. Een lichtere fiets rijdt gewoon beter, vlotter, aangenamer.
Daarom zeg ik ook "relatief". Een Stromer weegt bijna 30 kg. Opium komt nu uit met een speedpedelec van 35kg.

Maar je moet me niet overtuigen dat een lichtere fiets aangenamer rijdt, daarom dat ik ook dat ik dit topic startte.
 
Ik heb geen rijbewijs en ben ook aan het denken aan een elektrische fiets voor in de toekomst. Mijn ma heeft een Thompson (geen idee van het model) die ik toevallig gisteren mocht testen. Buiten dat het zadel een tikkeltje te hoog stond voor mij zat ik toch goed op die fiets. (1m60 hier.) I.v.m. manouvreren om hem ergens neer te zetten: daar heeft mijn ma naar eigen zeggen geen last van. Volgens haar went het op den duur dat je hem moet draaien i.p.v. opheffen.
 
Ik heb pas een paar dagen een e-bike
Met 27 kg is hij niet licht maar dat stoort toch niet? Dat ding heeft toch wielen??😁

Er staat wel een "walk" knop op,als je daar op drukt dan rijd de fiets op stapsnelheid mee als je op de knop blijft drukken
 
Ik neem mijn fiets regelmatig mee op de trein, dan is het ook wel handig dat die niet zo veel weegt om die alleen in de trein te kunnen heffen.
 
Ik neem mijn fiets regelmatig mee op de trein, dan is het ook wel handig dat die niet zo veel weegt om die alleen in de trein te kunnen heffen.
Voilà, en er zijn ook mensen die de fiets in een rijhuis moeten binnenzetten, en daar de fiets moeten voor opheffen.
Wanneer je je fiets op een draagrek van je wagen moet zetten, is dat aangenamer
Een lichte elektrische fiets kan ook veel veiliger en makkelijker in een montagestandaard worden geplaatst/geheven.
En wanneer je onderweg een lekke band hebt, is het toch wel een pak makkelijker om die fiets ondersteboven te zetten en de band te herstellen.

En om het helemaal extreem te maken : toen ik drie jaar geleden na een fikse storm met de speedpedelec naar 't werk reed, heb ik mijn stromer 3 keer over een omgevallen boom moeten sleuren. Toen had ik die ook liever wat lichter geweten.
 
En wanneer je onderweg een lekke band hebt, is het toch wel een pak makkelijker om die fiets ondersteboven te zetten en de band te herstellen.

Toch even dit citeren. Wie zet nu in godsnaam zijn fiets omgekeerd om een band te herstellen 😂. Ik zie dat soms onderweg: zadel, handvatten, shifters,… op het asfalt. Zet die gewoon ergens tegen een boom of leg hem desnoods op zijn linkerkant neer
 
Toch even dit citeren. Wie zet nu in godsnaam zijn fiets omgekeerd om een band te herstellen 😂. Ik zie dat soms onderweg: zadel, handvatten, shifters,… op het asfalt. Zet die gewoon ergens tegen een boom of leg hem desnoods op zijn linkerkant neer
Moet je eens proberen met een speedpedelec van 30 kg...
En ik zet die niet op het asfalt, maar in de berm.

Met mijn koersfiets doe ik dat ook niet.
 
Terug
Bovenaan