Li-ion batterijen: zoveel mogelijk opladen, of wachten tot bijna leeg?

wat doe jij?

  • Zoveel mogelijk opladen

    Stemmen: 6 27,3%
  • Wachten tot bijna leeg

    Stemmen: 7 31,8%
  • ik laad gewoon elke avond/nacht op tot 100 %, interesseert mij niet of het "nodig" is of niet.

    Stemmen: 9 40,9%

  • Totaal aantal stemmers
    22
D

Deleted member 451

Guest
Ik zit wat met die vraag....

Bij mijn elektrische fiets kreeg ik van de verkoper te horen: wachten tot die bijna leeg is, en dan pas opladen, WANT:
1) zo zorg je er ook voor dat de laatste cellen van je batterij ook eens gebruikt worden en her opgeladen worden (anders worden die cellen lui wegens nooit gebruikt)
2) zo beperk je het totaal aantal laadbeurten. Batterij zou volgens hem maar zolang meegaan tot bepaald aantal laabeurten bereikt is.


Anderen zeggen dan weer: zoveel mogelijk opladen, want batterij laten tot (bijna) nul gaan zou nefast zijn.

Soit, vandaar eens luisteren wat jullie doen.
Ik kies dus voor al mijn batterijen momenteel: zo weinig mogelijk opladen, en zoveel mogelijk naar bijna nul laten gaan.



EDIT: 3e optie toegevoegd. Je hebt ook gewoon mensen die elke avond hun fiets , smartphone opladen, om zo toch maar zeker een volle 100 % te hebben de volgende dag.
 
BIj lithium batterijen bestaat dat niet meer, luie cellen. HEt beste voor langdurig gebruik is idd max tot 80% gaan, en zo weinig mogelijk snelladen.
 
Van deze heb ik er twee thuis en wel tevreden over. Moet je niet meer zelf in de gaten h ouden dat het tot het percentage gaat dat je wenst.

 
Moet ge die cellen bij een Ebike nooit balanceren?
Het klopt dat de weergegeven range op je display op termijn incorrect weergegeven kan worden als je je batterij niet volledig gebruikt.

0 en 100% komt de levensduur van een batterij niet ten goede, maar toch wel een belangrijk punt is hoe lang je batterij in die laadtoestand verkeert. Als je vandaag naar je werk fietst, je batterij daar volledig oplaadt en 4u nadat de lading beëindigd is weer naar huis fietst... Daar moet je echt niet van wakker liggen. Net zo min als je eens met 5% thuis komt, maar dan wel uiteraard meteen laden en niet zondagavond bedenken dat je je fiets nog moest laden.
 
BIj lithium batterijen bestaat dat niet meer, luie cellen. HEt beste voor langdurig gebruik is idd max tot 80% gaan, en zo weinig mogelijk snelladen.
Hoezo is snel laden dan ongezond?

Ik heb een lader gekocht (omdat er bij mijn nieuwe smartphone gene zat), en dat is een snellader zo te zien.

Ik kan zelf niet meer kiezen om "traag te laden". Die snellader laad mijn telefoon op in ongeveer 1 uurtje.
 
Hoezo is snel laden dan ongezond?

Ik heb een lader gekocht (omdat er bij mijn nieuwe smartphone gene zat), en dat is een snellader zo te zien.

Ik kan zelf niet meer kiezen om "traag te laden". Die snellader laad mijn telefoon op in ongeveer 1 uurtje.
Je kan snelladen gewoon uitschakelen in je telefoon normaal gezien.

Bij mij staat dat onder Instellingen > Batterij en apparaatonderhoud > Batterij > Meer batterij-instellingen

Zelf laad ik meestal ('s nachts) met een gewone 5V 2A (of 2.5A) oplader. Niet traag en niet supersnel.
 
BIj lithium batterijen bestaat dat niet meer, luie cellen. HEt beste voor langdurig gebruik is idd max tot 80% gaan, en zo weinig mogelijk snelladen.
Het beste voor langdurig gebruik is zelfs niet eens boven 70% gaan (ik kan me het juiste percentage niet meer herinneren, maar het lag er nog een stuk onder). Maar het moet nog bruikbaar blijven. Vandaar dat vaak 80% geadviseerd wordt.
Hetzelfde principe geldt voor de ondergrens.
 
Terug
Bovenaan