Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dit is eigenlijk de typische herfstintro die we elk jaar wel krijgen. De zee is nog op haar warmst, als het land dan zo snel afkoelt zoals het nu doet (minima van 6 graden straks) en de wind komt fors van over zee kan je niet anders hebben dan flinke stortregens. Zo'n periode duurt 1 a 2 weken, en dat is in de regel het startschot voor onze 8 maanden slecht weer, alhoewel post-orkaan invloed nog steeds tot ruim in oktober kan.Er zijn inderdaad buitenproportioneel veel dagen met>10mm en zelfs 20mm en meer de laatste maanden.

Vooral Nederland en dan met name de westelijke gebieden lijken te gaan verzuipen met tussen nu en vrijdag >100mm. Dat gaat dan toch overlast geven als het zo uitkomt ...Het kalf gaat de komende 48-72u sowieso verder verdrinken want gisteravond-nacht was maar een opwarmertje. Vooral het westen krijgt zoals nog niet zolang geleden voorspeld en weken vroeger dan 'normaal' deze keer de volle lading. Als Harmonie en Arpege gelijk krijgen (en ik zie niet in waarom niet met deze set-up), dan gaan bepaalde delen tussen nu en vrijdagavond gecumuleerd 50-100mm erbij krijgen.
Idd, het zijn telkens heel grote hoeveelheden.
Die neerslag van de voorbije nacht was ook opnieuw historisch. September is nu de 12de te natte maand op rij. Een jaar lang is het nu al elke maand te nat. Niet alleen is zo'n lange periode ongezien, het is ook ongezien hoe het record scherper gesteld wordt, het vorige record (8 maanden) is al met de helft gegroeid en er komt nog altijd geen einde aan: oktober kan gerust de 13de te natte maand op rij worden.
En net zoals de voorbije 12 maanden vaak gebeurde, is het opvallend dat de maand reeds te nat is (ruim) voor de helft van de maand voorbij is. Alles wat in de komende 20 dagen dus nog valt maakt een reeds te natte maand nog natter.
Ik hoop ergens dat het KMI deze 12 maanden zal aangrijpen om er wat aandacht aan te schenken en een artikel te posten over het hoe en het waarom en wat de reden is dat het nu al zo lang uit de hand loopt met de neerslag en wanneer dit zou kunnen stoppen. Helaas heb ik zo'n aanvoelen dat ze dat niet gaan willen doen. Nochtans, toen we een langere periode met droogte hadden (2018, 2020, 2022) deden ze dat wel telkens, ook al duurden die periodes zeker geen 12 maanden. Ze lijken inzake dus wel wat selectief te zijn met waar ze aandacht aan willen besteden.
Het kalf gaat de komende 48-72u sowieso verder verdrinken want gisteravond-nacht was maar een opwarmertje. Vooral het westen krijgt zoals nog niet zolang geleden voorspeld en weken vroeger dan 'normaal' deze keer de volle lading. Als Harmonie en Arpege gelijk krijgen (en ik zie niet in waarom niet met deze set-up), dan gaan bepaalde delen tussen nu en vrijdagavond gecumuleerd 50-100mm erbij krijgen.
Waar zien jullie dat eigenlijk? Geen enkele weersite die ik bekijk zegt dat. Een bron zou hier bijtijds wel handig zijn.Vooral Nederland en dan met name de westelijke gebieden lijken te gaan verzuipen met tussen nu en vrijdag >100mm. Dat gaat dan toch overlast geven als het zo uitkomt ...
Al een toertje gedaan en juist op tijd terug denk ik. Maar ben al genoeg geregend geweest deze week. Ik kan weer voort voor een tijdje.Er is hier een onweer aan 't beginnen, maar dat vind ik precies ook niet terug.
Vooral ten noorden van hier zit het precies zwart, @Str8_6 gaat zijn velo niet meer moeten uithalen vanavond.
't Is hier ook just volledig losgebarsten, met hagel enal. Mooi vlaagje.Al een toertje gedaan en juist op tijd terug denk ik. Maar ben al genoeg geregend geweest deze week. Ik kan weer voort voor een tijdje.