Ja, dat zou wel het nodige effect hebben op de vastzittende drukverdelingen. Maar het kan ook artificieel opgelost worden met minder destructieve methodes. In China regent het nooit meer op hun nationale feestdag, al hun parades hebben altijd blue skies, dmv artificiele ingrepen.Kan men dit niet oplossen door ergens in de stratosfeer een kernbom te doen ontploffen![]()
Naarmate dat de technologie verfijnd wordt en meer beschikbaar komt zal dit ongetwijfeld ook in het westen op de agenda gaan verschijnen. Sowieso moeten (en mogen) we dit soort zaken niet enkel in handen laten van China. Het zal dan niet meer de vraag zijn of we het zullen toepassen, enkel maar hoe we er mee zullen omgaan. Zelf zie ik helemaal geen graten in extra zonuren te creëeren als we er te weinig hebben, of extra regen te creëeren als we er te weinig hebben, mits dat op een verstandige manier gebeurt, dus niet dat elk land in de EU z'n eigen ding doet daarmee.
Ik weet dat sommigen daar erg huiverachtig tegenover staan, maar m.i. is dit een aanvaardbare en logische voortzetting van hoe de mens de natuur steeds meer naar haar hand zet, net zoals genetische gewassen of vaccins. Ik zie persoonlijk ook niet in welke andere oplossing er nog bestaat voor de gevolgen die de klimaatverandering gaan brengen, want om het nog te voorkomen is het toch al ruim te laat.
Laatst bewerkt: