Lente / Zomer 2024

Ik zie meer hogedruk op de kaarten maar als die hogedruk voor ons slecht valt krijgen we nog altijd aanvoer van koele lucht van over de noordzee. Dus echt hoogzomer zal het waarschijnlijk nog niet worden maar alleszins beter weer dan wat we nu hebben. Een graad of 24 en wat zon zou ook al best aangenaam zijn.

Pfff in de balkan regio krijgen ze waarschuwing wegens extreem weer voor temps tussen 33 en 37 graden en hier al maanden druilig weer. Hoop toch dat de modellen voor volgende week kloppen en toch wat opklaart maar vrees ervoor.
Ik heb persoonlijk toch echt veel liever dit weer dan 33-37 graden hoor. Laat dat maar ginder.

Maar zoals gezegd: wat zonniger en droger zou wel mooi zijn.

Voorlopig lijkt de zware regen net ten westen van Brussel te vallen.

Aan de andere kant ontsnappen we nog - slechts een korte bui deze voormiddag. Voor de rest grijs, dreigend en klef.

Ik zie meer hogedruk op de kaarten maar als die hogedruk voor ons slecht valt krijgen we nog altijd aanvoer van koele lucht van over de noordzee. Dus echt hoogzomer zal het waarschijnlijk nog niet worden maar alleszins beter weer dan wat we nu hebben. Een graad of 24 en wat zon zou ook al best aangenaam zijn.
Voor 24°C met half zon/half wolken zou ik niet weten hoe snel ik mij krabbel moet zetten, als ze ook nog iets aan die wind kunnen doen... :tongue:

Daarnet drijfnat geworden toen ik naar huis waterfietste. Dan heb je regenkledij, maar dan nog word je nat. Het stelt alleen maar het onvermijdelijke uit. Ik ben het slechte weer spuugzat. Liever dit dan die snikhete 40+ temperaturen, maar een tikkeltje meer zon mag.
Vanochtend was het gelukkig droog, maar enorm plakkerig weer.

Daarnet drijfnat geworden toen ik naar huis waterfietste. Dan heb je regenkledij, maar dan nog word je nat. Het stelt alleen maar het onvermijdelijke uit. Ik ben het slechte weer spuugzat. Liever dit dan die snikhete 40+ temperaturen, maar een tikkeltje meer zon mag.
Hoe lang moet jij dan fietsen? Ik ben enkele weken geleden ook in dit regenweer naar huis moeten fietsen en was 50 minuten onderweg. Ik had toen zo'n regenbroek over mijn gewone broek aan en mijn regenjas aan. Daaronder was ik volledig droog.

Hoe lang moet jij dan fietsen? Ik ben enkele weken geleden ook in dit regenweer naar huis moeten fietsen en was 50 minuten onderweg. Ik had toen zo'n regenbroek over mijn gewone broek aan en mijn regenjas aan. Daaronder was ik volledig droog.

Ja als je nat bent onder je regenkledij, dan is dat meestal zweet. En anders heb je slecht gerief.

Terug 40+ hier zou ik toch heel verontrustend vinden. Maar vandaag is het toch echt een drama.

Ik denk niet dat er nu nog iemand te vinden is in België die kan ontkennen dat er iets mis is met ons klimaat. Die droge zomer met enkele dagen 40 graden van 2019 kon nog afgeschreven worden als puur toeval maar 10 maanden aan een stuk herfstweer is echt ongezien.

Ook weer gigantische rugpijn achter mijn weekje Spanje, mss wel gelinkt aan dit strontweer?
Dat kan, ik zit hier ook al weken te smachten naar een beetje zon en warmte. Vandaag heel hoge vochtigheidsgraad hier en heb ook terug wat last aan mijn schouder. Oude blessure die anders nooit terug opduikt in de zomer..

En als dat de reden niet is, zult ge wat rustiger aan moeten doen volgende keer daar in Spanje

Ondertussen zag ik een foto van een collega die in Engeland zat. Korte broek, t-shirt, blauwe hemel.
Hier is het weer stevig aan het regenen sinds een tweetal uur.

Ook weer gigantische rugpijn achter mijn weekje Spanje, mss wel gelinkt aan dit strontweer?

Dat kan, ik zit hier ook al weken te smachten naar een beetje zon en warmte. Vandaag heel hoge vochtigheidsgraad hier en heb ook terug wat last aan mijn schouder. Oude blessure die anders nooit terug opduikt in de zomer..

En als dat de reden niet is, zult ge wat rustiger aan moeten doen volgende keer daar in Spanje

En de ouderdom he :unsure:

Ondertussen zag ik een foto van een collega die in Engeland zat. Korte broek, t-shirt, blauwe hemel.
Sowieso is het aan deze kant van het Kanaal altijd veel natter dan aan de andere kant. Van de drie "Eurostar"-steden is Brussel veel natter dan Parijs en Londen. Londen - met wereldwijde reputatie als regenachtige stad - heeft nog altijd 300 mm neerslag per jaar minder dan Brussel. Natuurlijk is het wel een ander verhaal in het noorden van het VK, in Schotland hebben ze veel meer neerslag.

Maar ik denk dat het zeker niet fout is om te stellen dat de rest van Europa tot nu toe een goede zomer aan het doormaken is, behalve de Benelux en onmiddellijke omgeving. Ik vrees ook niet dat dat nog veel gaat veranderen. De kaarten zijn geschud.

Ik zit vandaag en morgen in Zwitserland voor het werk: 27°C, zon, windstil, heerlijk.
Vanavond buiten gegeten, ik vind het bijna jammer dat ik morgenavond terug naar België moet.

Sowieso is het aan deze kant van het Kanaal altijd veel natter dan aan de andere kant. Van de drie "Eurostar"-steden is Brussel veel natter dan Parijs en Londen. Londen - met wereldwijde reputatie als regenachtige stad - heeft nog altijd 300 mm neerslag per jaar minder dan Brussel. Natuurlijk is het wel een ander verhaal in het noorden van het VK, in Schotland hebben ze veel meer neerslag.

Maar ik denk dat het zeker niet fout is om te stellen dat de rest van Europa tot nu toe een goede zomer aan het doormaken is, behalve de Benelux en onmiddellijke omgeving. Ik vrees ook niet dat dat nog veel gaat veranderen. De kaarten zijn geschud.
Nogthans gehoord van vrienden op vakantie in Bretagne dat het daar ook niet fameus is. Heel de westkust van Frankrijk, met uitbreiding verder naar het zuiden tot in Spanje heeft zowat hetzelfde weerbeeld als hier bij ons. Kleine troost misschien dan we niet de enige zijn.

In Duitsland is het toch ook niet fameus :)

En Bretagne , tja, als hier de oceaandepressies ons weer bepalen kan je er daar zeker van zijn dat het slecht weer is, dat is zo’n beetje waar ons slecht weer dan vandaan komt.

Bijna heel West-Europa heeft ervan in feite.

Nogthans gehoord van vrienden op vakantie in Bretagne dat het daar ook niet fameus is. Heel de westkust van Frankrijk, met uitbreiding verder naar het zuiden tot in Spanje heeft zowat hetzelfde weerbeeld als hier bij ons. Kleine troost misschien dan we niet de enige zijn.
Euhm ik zit in zuid Frankrijk op 100km van de spaanse grens.
Vandaag was het hier 27 graden met een gevoelstemperatuur van 28.
Ondanks de factor 50 is men gezicht verbrand 😛
Laatste regen dat wij hier gezien hebben (eigenlijk gehoord want dat was snachts) is van meer als een week geleden.

Morgen nog warmer als vandaag, woensdag op donderdag nacht enkele buien, vervolgens droog en een lekkere 27 ⁰ tot en met zaterdag.
Dan vertrek ik naar huis dus mag het hier regenen.

Ps, in de dakkoffer is nog plek, ik probeer wat zon mee te brengen

FB-IMG-1718773500059.jpg

Grote kans op een droge en warme periode!

Terug
Bovenaan