Lente / Zomer 2024

Gisteren heeft het hier weer de helft van de dag geregend, met als hoogtepunt een stortbui van jewelste...
Ik ben vrij "weersbestendig" het maakt mij dus meestal niet zoveel uit welk weer het is, maar nu begint dat druilerig weer toch wat veel te worden:
* Ik heb een streep moeten trekken door een geplande wandeltocht over de Pont des Claies afgelopen weekend. Ze hebben de brug gewoon nog niet kunnen opbouwen dit jaar met al die regen. Normaal staat ze er altijd eind mei/begin juni...
* Als ik ga joggen doe ik dat graag over onverhard terrein. Dat gaat nu echt niet meer, telkens ik het probeer kan ik in het beste geval mijn loopschoenen helemaal schoonmaken en laten drogen, sokken wegsmijten. In het slechtste geval heb ik gewoon rechtsomkeer moeten maken omdat er geen doorkomen aan was. Dus moet ik over verhard terrein, wat ik veel minder leuk vind (en is ook meer belastend)
* Ik heb in het voorjaar een pergola gezet voor de mooie zomerdagen...

Weinig hoopgevend allemaal, zijn er dan ook positieve gevolgen, zoals bijvoorbeeld terug wat strengere winters hier?

Met de oceaan die nu plots nog zoveel sneller opwarmt, denk ik dat je winters compleet mag afschrijven, voor zover dat nog niet het geval was. Maandenlang depressietrein zal het zijn, met daartussen stratus, gemiezer, geen streepje zon en veel te warm. Die stratus zal ook steeds vroeger beginnen in het najaar en steeds later gaan eindigen in het voorjaar.

Wil niet overdreven pessimistisch doen maar ik zie echt geen enkel ander realistisch scenario met vlak naast ons zo'n grote bron van warmte (veel warmer dan vroeger), waar de wind dan ook nog eens de meeste dagen van over komt. Wat wel nog een winter zou kunnen bezorgen is maandenlange oostenwind, maar dat komt sowieso amper voor en in de winter nog minder. Vorige winter hadden we dat bijvoorbeeld twee weken (maandwisseling november/december) en dat was het.

Maar ik blijf me wel de vraag stellen vanwaar tot een tweetal jaar geleden die bangmakerij kwam dat wij hier voor extreem warme en droge zomers zouden komen te staan?
De media berichten natuurlijk altijd vanuit de waan van de dag, ze willen daarbij een zekere sensatie verkopen en gaan dan zoeken naar "experts" die een verhaaltje bevestigen terwijl de inbreng van experts die het ontkennen niet gewenst is. Het is ook wel een stukje de schuld van bepaalde "experts" die daaraan toegeven en meedraaien met de wind, alhoewel ze altijd beweren dat hun woorden uit de context getrokken werden of maar deels geciteerd werden.

Maar dat er warme en droge zomers - "extreem" is wat overdreven denk ik - kunnen blijven komen klopt m.i. wel. Zoals ik zei, al verschillende jaren aaneen zie je eigenlijk dat de drukverdeling grosso modo vast komt te zitten van maart tot september, en dat de zomer dan gewoon een warmere (en eventueel nattere) versie is van de voorbije lente. Als de lente droog en zonnig was, dan de zomer ook: de zon schijnt dan uitbundig van maart tot ergens in september, zoals in 2022, 2020, 2019, 2018. Dat de zomer uit een totaal ander vaatje tapt dan de lente zie je de laatste jaren niet meer voorkomen.

De lente 2024 was nat, somber en warm; de eerst helft van deze maand week daar vanaf (korte afwijkende periodes kunnen altijd) maar ondertussen zitten we alweer in het gekende stramien van de lente 2024. Ook deze maand is voorlopig goed op weg om nat en somber te eindigen (warm misschien net niet). Dat betekent dat de komende 2 maanden echt droog en zonnig zouden moeten verlopen om een zomer te hebben die afwijkt van de lente. En dat zie ik niet gebeuren met zoveel vocht in de bodem en de lucht, je zou daarvoor een immense hogedruk nodig hebben die ook nog eens heel lang blijft liggen, wat in de bovenste trap van uitzonderlijkheid zit voor ons.

Laatst bewerkt:

Level 2 voor morgen , voor zware regenval, grote hagel, windstoten en een lokaal tornadorisico, voor grote delen van België, Frankrijk en Duitsland.
Gaven ze voor deze week geen hoeveelheid neerslag die normaal op een maand valt? Met het zwaartepunt op dinsdag en donderdag dus dat zou kunnen kloppen. Ze kunnen al maanden geen 2 dagen vooruit voorspellen maar voor zoiets zullen ze er wel boenk opzitten :tongue:

Gaven ze voor deze week geen hoeveelheid neerslag die normaal op een maand valt? Met het zwaartepunt op dinsdag en donderdag dus dat zou kunnen kloppen. Ze kunnen al maanden geen 2 dagen vooruit voorspellen maar voor zoiets zullen ze er wel boenk opzitten :tongue:
Dat gaat toch vooral plaatselijk zijn. Als je pech hebt en je zit juist in de vuurlinie van zo’n bui dan kan er wel tot 50mm vallen morgen. Maar op andere plaatsen valt er dan mss maar 10mm. In het uiterste noordwesten zal er wellicht de minste neerslag vallen.

Met de oceaan die nu plots nog zoveel sneller opwarmt, denk ik dat je winters compleet mag afschrijven, voor zover dat nog niet het geval was. Maandenlang depressietrein zal het zijn, met daartussen stratus, gemiezer, geen streepje zon en veel te warm. Die stratus zal ook steeds vroeger beginnen in het najaar en steeds later gaan eindigen in het voorjaar.

Wil niet overdreven pessimistisch doen maar ik zie echt geen enkel ander realistisch scenario met vlak naast ons zo'n grote bron van warmte (veel warmer dan vroeger), waar de wind dan ook nog eens de meeste dagen van over komt. Wat wel nog een winter zou kunnen bezorgen is maandenlange oostenwind, maar dat komt sowieso amper voor en in de winter nog minder. Vorige winter hadden we dat bijvoorbeeld twee weken (maandwisseling november/december) en dat was het.

De media berichten natuurlijk altijd vanuit de waan van de dag, ze willen daarbij een zekere sensatie verkopen en gaan dan zoeken naar "experts" die een verhaaltje bevestigen terwijl de inbreng van experts die het ontkennen niet gewenst is. Het is ook wel een stukje de schuld van bepaalde "experts" die daaraan toegeven en meedraaien met de wind, alhoewel ze altijd beweren dat hun woorden uit de context getrokken werden of maar deels geciteerd werden.

Maar dat er warme en droge zomers - "extreem" is wat overdreven denk ik - kunnen blijven komen klopt m.i. wel. Zoals ik zei, al verschillende jaren aaneen zie je eigenlijk dat de drukverdeling grosso modo vast komt te zitten van maart tot september, en dat de zomer dan gewoon een warmere (en eventueel nattere) versie is van de voorbije lente. Als de lente droog en zonnig was, dan de zomer ook: de zon schijnt dan uitbundig van maart tot ergens in september, zoals in 2022, 2020, 2019, 2018. Dat de zomer uit een totaal ander vaatje tapt dan de lente zie je de laatste jaren niet meer voorkomen.

De lente 2024 was nat, somber en warm; de eerst helft van deze maand week daar vanaf (korte afwijkende periodes kunnen altijd) maar ondertussen zitten we alweer in het gekende stramien van de lente 2024. Ook deze maand is voorlopig goed op weg om nat en somber te eindigen (warm misschien net niet). Dat betekent dat de komende 2 maanden echt droog en zonnig zouden moeten verlopen om een zomer te hebben die afwijkt van de lente. En dat zie ik niet gebeuren met zoveel vocht in de bodem en de lucht, je zou daarvoor een immense hogedruk nodig hebben die ook nog eens heel lang blijft liggen, wat in de bovenste trap van uitzonderlijkheid zit voor ons.

Om terug strengere winters te hebben moet je een stop hebben in de warme golfstroom, wat al enkele keren gesuggereerd geweest is door de afsmelt van de ijskappen door de wetenschap. Maar zal niet voor in onze levenstijd meer zijn.
Of major event, dan denken we aan een mega vulkaanuitbarsting waardoor er stofdeeltjes de lucht ingaan die het zonlicht tegenhouden. Ik denk door niemand gewenst.
Of, en deze is meest realistische, is het weer gaan bepalen door de wetenschap. De zo genaamde weerbommen de lucht in schieten maar momenteel is dit nog niet aangewezen omdat de impact nog niet kan ingeschat worden.

Samengevat, strenge winters in onze contreien zijn verleden tijd vr onze generatie en deze die erachter komen normaal.
Warme zomers, die zullen we wel meemaken. Dit jaar uitzonderlijk even een break van het hittekanon momenteel. Maar voor hetzelfde geld zitten we binnen een maand al te klagen over de hitte terug.

Afgelopen zaterdag gaan hiken in Ardennen. Was meer dan behoorlijk weer met de ganse uitstap (een zestal uur vanaf 's middags) droog en de zon die geregeld scheen. Enkel even op een open vlakte wat windstoten en bewolking gehad waarmee het aan de frisse kant was. s' Avonds in het naar huis rijden, nog geen minuut toen we de plakkaat van Vlaanderen passeerden, begon het te regenen. :laugh:

Zondag viel op zich ook nog mee met in de namiddag en 's avonds vaak mooie periodes.
Vandaag was het 's ochtends niet goed maar overdag toch geen klagen van.

Voor volgende week geven wordt er precies ---voorlopig--- toch op alle weersites mooi weer voorspeld. Moogt eens raden wanneer wij op verlof vertrekken. You're welcome.

Vanmiddag twee uur in t-shirt gaan wandelen in de stralende zon. Zonlicht gaan vangen wanneer het kan. Leve flexibele werkuren.

Warme zomers, die zullen we wel meemaken. Dit jaar uitzonderlijk even een break van het hittekanon momenteel. Maar voor hetzelfde geld zitten we binnen een maand al te klagen over de hitte terug.
Voor de warmste zomer ooit bij ons moet je wel al 6 jaar terug. Het is merkwaardig, gelet op de opwarming, dat dat record sindsdien bij ons niet meer verbroken is, hoewel dat op wereldschaal wel stelselmatig gebeurd is. Ook het absolute hitterecord is al bijna 5 jaar niet meer verbroken, nog altijd 25 juli 2019. In de jaren 201x werden die records regelmatig scherper gesteld, maar sinds 2019 is er geen enkel seizoensrecord inzake zomertemperatuur verbroken (2022 evenaarde de record maxtemp van de zomer wel, maar niet de gemiddelde temperatuur). Meer zelfs: van geen enkel seizoen is sinds 2019 een temperatuurrecord verbroken. Wat wel scherper gesteld werd zijn records inzake neerslag, en geen klein beetje.

Ik pleit nu niet dat die records weer verbroken moeten worden, het zal ook dit jaar wel niet gebeuren denk ik, maar het is vreemd dat het opbod van zomerwarmte in onze regio (voorlopig?) gestopt is in 2019, terwijl de wereld niet minder is gaan opwarmen. Dan koppelt dan weer terug aan mijn oorspronkelijke vraag, met name of er iets veranderd is - misschien door die nu sneller opwarmende oceaan - waardoor we minder frequent goede zomers gaan krijgen en de records dus ook niet zo snel meer verbroken gaan worden als vroeger, of dat dit gewoon normale toeval/variabiliteit is.

Laatst bewerkt:
Nu mag het 2 weken regenen omdat ik niet in de zon mag met mijn pillen en gaan ze zeggen dat het 25 graden gaat zijn volgende week.

Om terug strengere winters te hebben moet je een stop hebben in de warme golfstroom, wat al enkele keren gesuggereerd geweest is door de afsmelt van de ijskappen door de wetenschap. Maar zal niet voor in onze levenstijd meer zijn.
Of major event, dan denken we aan een mega vulkaanuitbarsting waardoor er stofdeeltjes de lucht ingaan die het zonlicht tegenhouden. Ik denk door niemand gewenst.
Of, en deze is meest realistische, is het weer gaan bepalen door de wetenschap. De zo genaamde weerbommen de lucht in schieten maar momenteel is dit nog niet aangewezen omdat de impact nog niet kan ingeschat worden.

Samengevat, strenge winters in onze contreien zijn verleden tijd vr onze generatie en deze die erachter komen normaal.
Een kernoorlog zou ook genoeg fijn stof in de atmosfeer blazen voor een nucleaire winter, dat is ook ... actueel.

Omdat het de volgende dagen toch zo nat weer gaat worden vanavond nog eens geprofiteerd om een motorritje te maken. Was wel zwaarbewolkt maar droog hier, en de wind ging ook wat liggen.

Om 20:30 thuis gekomen, toen waren er opklaringen en was het mooi weer, dus om 21:15 pak terug aan en een tweede rit gemaakt :rofl:
Tis bijna 21 juni dus we moeten profiteren van die lange avonden nu het kan. Rest van de week zal het wss niet lukken.

Nu mag het 2 weken regenen omdat ik niet in de zon mag met mijn pillen en gaan ze zeggen dat het 25 graden gaat zijn volgende week.
Wordt alweer afgebouwd met elke nieuwe run. Ondertussen nergens nog 25 graden en bewolking komt er weer in.

Ik denk dat de modellen de convectie zwaar onderschatten met die enorme hoeveelheid vocht in de bodem. Maw 's morgens zal het wel de compleet blauwe hemel zijn die ze voorspellen, maar tegen de late namiddag zit het dicht. De luchtdruk die ze voorspellen is ook te laag voor een mooi scenario, het begint maandag wel goed maar zakt dan al snel weer naar onder de normaal voor de zomer. Dus misschien eerder een mooie dag (of twee) ipv een mooie week?

Als de voorbije maanden droog waren geweest zouden de kansen voor een mooie week veel beter gelegen hebben.

Laatst bewerkt:
Pfff in de balkan regio krijgen ze waarschuwing wegens extreem weer voor temps tussen 33 en 37 graden en hier al maanden druilig weer. Hoop toch dat de modellen voor volgende week kloppen en toch wat opklaart maar vrees ervoor.

Terug
Bovenaan