Lente / Zomer 2024

Buienradar: geen buien meer na xx u
Kom buiten om xx u15 : begint te regenen
Re-check Buienradar: staan ineens een hele mep nieuwe buien op 🫣

Enfin ik dacht deze namiddag droog/droger aan de kust (deze VM voorspelden ze dit toch voor deze NM).

Nu ineens : buien voorspeld tot 17u.

Dat men dan gewoon zegt dat men het niet weet en het gewoon een gok blijft.

Vraag me toch af wat het nut is van weermannen en weervrouwen. Ze raden er ook maar op los maar geen enen durft het toegeven.

Zou er dan toch verandering op komst zijn?

7NDfm67.png

We weten, denk ik, ook nog niet wat die enorme stijging van de temperatuur van de Atlantische Oceaan sinds 2020 van effect heeft op onze zomer. Wat dat in de herfst, winter, en lente doet weten we wel, en het is telkens geen goed nieuws. In de herfst brengt het eerst de ene slag- en stortregen na de andere, en vanaf november komt de warme stratusdeken boven ons liggen en dat tot ver in het voorjaar (steeds vroeger en steeds langer ook precies). De winter verdwijnt compleet. Stel nu dat - maar dit is dus een hypothese - die recente opwarming van de Atlantische Oceaan tot gevolg heeft dat lage druk nog veel meer dan anders voorkomt in het voorjaar, wanneer het slotje erop gaat, dan zou dat in principe kunnen betekenen dat goede zomers zeldzaam gaan worden. Nu, zoals ik zeg, is allemaal wel nog koffiedik kijken.

De eerste indicaties zijn in ieder geval niet goed: sinds de oceaan in 2020 zo is gaan opwarmen, is er geen topzomer meer geweest (zoals 2018) en is het Belgisch hitterecord ook niet meer verbroken, ook al gebeurde dat in het vorig decennium wel meermaals. Het record dateert nog altijd van 25 juli 2019, alweer bijna 5 jaar geleden (niet 2 jaar geleden zoals je zegt), ondanks dat de opwarming wereldwijd gestaag doorzet er in andere landen wel elk jaar nieuwe records gezet worden. Bovendien is er sinds 2020 nog een andere trend: de warmte wordt nu vooral gedreven door erg hoge minimumtemperaturen, terwijl maximumtemperaturen meestal rond of onder de norm blijven hangen. Logisch: warme zee => meer bewolking => warmer 's nachts, kouder overdag.

Hiermee beweer ik nu niet dat er nieuwe hitterecords moeten komen. Ik wil hiermee alleen meer duiden dat er sinds 2020, toen de Oceaan begon op te warmen, in onze regio duidelijk iets veranderd lijkt vergeleken met het vorig decennium, iets wat we niet zozeer zien elders in de wereld. Dat klinkt op het eerste zicht misschien wel leuk, onze regio lijkt het ergste van de klimaatverandering te ontspringen. Maar daar ben ik eigenlijk niet zo zeker van. Dat maandenlang grijs, dat schimmelweer, een seizoen dat compleet verdwijnt, die overdreven, overvloedige en soms extreme neerslag, en dan een zomer die compleet afhangt van hoe de kaarten eens geschud worden, heeft m.i. allemaal bijzonder zware gevolgen met een impact op mens, natuur en dier.

Ik heb toevallig onlangs een lezing gezien over de AMOC (Atlantic Meridional Overturning Circulation) en hoe we een kantelpunt aan het naderen zijn waarbij die onherroepelijk stilvalt, met vooral grote gevolgen in Europa. (Ik weet niet of de AMOC hetzelfde is als de Golfstroom, maar het heeft er wel mee te maken.)

Zoals je zegt, stijgt de gemiddelde globale temperatuur op de meeste continenten, maar door het stilvallen van die AMOC ontstaat er een "Cold Blob" boven de Noord Atlantische Oceaan, grofweg onder Groenland & Ijsland. Het gevolg is dat er een grote temperatuur gradient ontstaat tussen dat koud gebied en het Europese vasteland (https://www.realclimate.org/images/IPCC-AR6-TS.3-cold-blob-forecasts-1536x709.jpg , https://tos.org/oceanography/assets/images/content/37-rahmstorf-f15.jpg ), waardoor, zoals je zegt, wij hier gemiddeld gezien niet zoveel van de klimaatopwarming zullen merken op vlak van temperatuur, al zijn een stijgend aantal hittegolven ook niet uitgesloten, maar vooral op vlak van neerslag, wind en algehele instabiliteit. De enige constante lijkt de variabiliteit te worden.

Gebieden zoals Noorwegen krijgen dan wintertemperaturen 10-20°C onder het gemiddelde van nu, wat daar dan ook een deel van de global warming lokaal teniet zal doen.

Nog een leuk gevolg van de stilvallende AMOC: vaak voorkomende lage- & hogedrukgebieden verschuiven waardoor de moesonregenbanden verschuiven naar het zuiden, waardoor de meeste regenwouden droog komen te staan en gebieden die het niet gewoon zijn juist gaan verzuipen.

Dat point of no return wordt "ergens tussen" 2025 & 2095 verwacht.

Omdat ik aan het trainen ben voor een trekking, ben ik vandaag toch een 20-tal km gaan wandelen.

Men voorspelde 'buien', maar ik heb 3,5 uur lang non-stop regen gehad. Leuke variatie wel tussen lichte regen en harde regen, misschien telt dat als 'buien' dan :unsure:
Het laatste half uur kwam de zon er plots onverhoopt door.

Maar bon, het is niet meer serieus. Ik kan me persoonlijk niet herinneren dat de lente ooit zo slecht was. Heb tot nu toe misschien nog maar 1 dag een short kunnen dragen.

Heel volgende week kunnen we ook alweer vergeten.
Maar niet getreurd, nog even volhouden, daarna wordt het droog!

En wat staat er in het artikel van de VRT?

"Wanneer we een langere droge periode kunnen verwachten, is nu moeilijk te voorspellen. "Op dit moment zie ik niet meteen een signaal dat er 3 à 4 droge dagen na elkaar zullen volgen. Maar het kan nog alle richtingen uitgaan", aldus Verbruggen. "

Waarom zetten ze dan vanaf zaterdag droog weer en zelfs vanaf woensdag uitsluitend zonnetjes????

We zullen van 'natste 6 maanden sinds start metingen' al maar beginnen praten over 'natste 7 maanden sinds start metingen' zeker?

VRT moet toch besparen hè, awel ze kunnen hun weervrouwen en -mannen schrappen. Ook de voorspeldienst van het KMI kan opgedoekt worden.
Die mensen vertellen nog meer onzin dan de complotdenkers tijdens Corona.
Zeg gewoon dat het niet te voorspellen valt en stuur die mensen op technische werkloosheid.

Man man man, kben nu vrijdagnamiddag terug geland in België en ik denk niet dat het sinds dan 2u droog heeft geweest 🤬

Ik heb toevallig onlangs een lezing gezien over de AMOC (Atlantic Meridional Overturning Circulation) en hoe we een kantelpunt aan het naderen zijn waarbij die onherroepelijk stilvalt, met vooral grote gevolgen in Europa. (Ik weet niet of de AMOC hetzelfde is als de Golfstroom, maar het heeft er wel mee te maken.)

Zoals je zegt, stijgt de gemiddelde globale temperatuur op de meeste continenten, maar door het stilvallen van die AMOC ontstaat er een "Cold Blob" boven de Noord Atlantische Oceaan, grofweg onder Groenland & Ijsland. Het gevolg is dat er een grote temperatuur gradient ontstaat tussen dat koud gebied en het Europese vasteland (https://www.realclimate.org/images/IPCC-AR6-TS.3-cold-blob-forecasts-1536x709.jpg , https://tos.org/oceanography/assets/images/content/37-rahmstorf-f15.jpg ), waardoor, zoals je zegt, wij hier gemiddeld gezien niet zoveel van de klimaatopwarming zullen merken op vlak van temperatuur, al zijn een stijgend aantal hittegolven ook niet uitgesloten, maar vooral op vlak van neerslag, wind en algehele instabiliteit. De enige constante lijkt de variabiliteit te worden.

Gebieden zoals Noorwegen krijgen dan wintertemperaturen 10-20°C onder het gemiddelde van nu, wat daar dan ook een deel van de global warming lokaal teniet zal doen.

Nog een leuk gevolg van de stilvallende AMOC: vaak voorkomende lage- & hogedrukgebieden verschuiven waardoor de moesonregenbanden verschuiven naar het zuiden, waardoor de meeste regenwouden droog komen te staan en gebieden die het niet gewoon zijn juist gaan verzuipen.

Dat point of no return wordt "ergens tussen" 2025 & 2095 verwacht.
Weinig hoopgevend allemaal, zijn er dan ook positieve gevolgen, zoals bijvoorbeeld terug wat strengere winters hier?

Maar ik blijf me wel de vraag stellen vanwaar tot een tweetal jaar geleden die bangmakerij kwam dat wij hier voor extreem warme en droge zomers zouden komen te staan?

Het is nu wel het moment van de waarheid, als er geen verbetering komt vanaf volgende week dan heb ik geen hoop meer dat het nog goed komt deze zomer.

Het zonnetje van zaterdag heeft hier vandaag ook plaats gemaakt voor een wolk met véél regendruppels.

En het feit dat het op andere plaatsen wel hoogzomer is kan ons misschien terug een zomer bezorgen zoals in 2021.

Terug
Bovenaan