Leefbaarheid Brussel

Er zijn enorm veel Europese magistraten hé. Dat zijn misschien wel expats, maar éénmaal je vastbenoemd bent wonen die hier wel permanent. Dus wat maakt het uit of die in de financiële, juridische, IT sector of in de ambtenarij zitten?

Daarnaast zijn er ook gewoon veel Europese hoogopgeleide economische migranten, vertrokken na de Eurocrisis uit Spanje, Italië & Griekenland. Die komen eerst aan in Brussel. Mijn vorige baas was bijvoorbeeld een Italiaan. Die maakt carrière in België omdat je hier gewoon veel meer verdiend.
Daarnaast zijn er ook veel +1 van die Europese ambtenaren die ook naar België komen. De jobs dat die invullen zijn ook geen kuisvrouwen en kappers hé.
Na de financiële crisis van 2008 viel het echt wel op dat je vaker Spaans, Italiaans, of Grieks hoorde op de metro. Ik denk inderdaad dat dit vooral hogergeschoolden waren die de ravage thuis probeerden te ontsnappen. Ook mag je niet vergeten dat Brussel eigenlijk de grootste studentenstad van België is, met twee universiteiten (ULB en VUB) maar ook een hoop hogescholen. Die mensen, ook internationalen, blijven ook geregeld plakken.

Natuurlijk heb je de achterstandswijken waar de scholingsgraad slecht is, en dus ook de werkloosheidsgraad zeer hoog.

Imo zijn auto's het grootste probleem voor de leefbaarheid van Brussel. Pogingen om de stad weer terug meer terug te geven aan de Brusselaar worden (ergens wel begrijpelijk) te vaak tegengewerkt door mensen die Brussel beschouwen als een gebruiksvoorwerp waar ze zich nog het liefst van al met de wagen naartoe willen verplaatsen. Maar ook Brusselaars zelf zijn het nog steeds al te vaak gewend om in hun auto te springen om van de ene kant van de stad naar de andere te gaan, met alle gevolgen van dien. Straten worden overal verknald door parkeerstroken en brede baanvakken waar we echt wel veel interessantere dingen mee zouden kunnen doen, en het feit dat het stadsbestuur zo versnipperd is maakt het alleen maar ellendiger om dat soort structurerele veranderingen door te voeren.

Elektrische (deel)fietsen zijn imo op dat vlak wel echt een game changer en gaan er hopelijk voor zorgen dat mensen op een andere manier de heuvels van Brussel gaan trotseren om te geraken waar ze moeten zijn.

Het terugdringen van autoverkeer naar en in de stad is de allerbelangrijkste stap die ge kunt nemen om Brussel leefbaarder te maken denk ik persoonlijk, omdat ze van veel straten terug leefstraten maken waardoor ge grotere cohesie krijgt tussen buurtbewoners, wat dan weer de veiligheid en properheid ten goede komt.

Mooie bijdrage en succes met de nieuwe woning.

Dat verkeer in Brussel is inderdaad wel speciaal te noemen. Ik kom er vaak met de auto (zou alternatief moeten zoeken, I know) en da's toch altijd serieus opletten. Auto is er nog steeds koning met behoorlijk assertieve chauffeurs.
Het gewestelijke GoodMove plan (waar dat gedoemde rekeningrijden ook onder viel) wordt nog altijd grotendeels uitgevoerd. Er komen dit jaar en in 2023 in verschillende gemeentes knips à la Gent & Leuven. Benieuwd wat dat gaat geven. Schaarbeek heeft enkele dagen geleden het eerste plan al bekend gemaakt. https://www.bruzz.be/mobiliteit/schaarbeek-eerste-gemeente-met-plan-voor-autoluwe-wijken-2022-01-25

Voor een stand van zaken van de andere geplande knips:

Er zijn enorm veel Europese magistraten hé. Dat zijn misschien wel expats, maar éénmaal je vastbenoemd bent wonen die hier wel permanent. Dus wat maakt het uit of die in de financiële, juridische, IT sector of in de ambtenarij zitten?

Daarnaast zijn er ook gewoon veel Europese hoogopgeleide economische migranten, vertrokken na de Eurocrisis uit Spanje, Italië & Griekenland. Die komen eerst aan in Brussel. Mijn vorige baas was bijvoorbeeld een Italiaan. Die maakt carrière in België omdat je hier gewoon veel meer verdiend.
Daarnaast zijn er ook veel +1 van die Europese ambtenaren die ook naar België komen. De jobs dat die invullen zijn ook geen kuisvrouwen en kappers hé.
turks of marrokaans vlagje in de wagen leggen. Nooit geen problemen. (Tip van marrokaanse collega :p )

"Het schoonste wat ge in heel Brussel ziet is den eersten trein naar Antwerpen". :unsure:

Alle gekheid op een stokje: ik ben al lang niet meer in Brussel geweest, maar wel een paar keer uitgeweest met een goeie vriendin die daar woont en ik was best aangenaam verrast door het Brusselse uitgaansleven. Héél anders dan wat je in Antwerpen of Gent ziet. Maar er zijn veel vooroordelen naar Brussel toe en die zijn best hardnekkig.

Imo zijn auto's het grootste probleem voor de leefbaarheid van Brussel. Pogingen om de stad weer terug meer terug te geven aan de Brusselaar worden (ergens wel begrijpelijk) te vaak tegengewerkt door mensen die Brussel beschouwen als een gebruiksvoorwerp waar ze zich nog het liefst van al met de wagen naartoe willen verplaatsen. Maar ook Brusselaars zelf zijn het nog steeds al te vaak gewend om in hun auto te springen om van de ene kant van de stad naar de andere te gaan, met alle gevolgen van dien. Straten worden overal verknald door parkeerstroken en brede baanvakken waar we echt wel veel interessantere dingen mee zouden kunnen doen, en het feit dat het stadsbestuur zo versnipperd is maakt het alleen maar ellendiger om dat soort structurerele veranderingen door te voeren.

Het terugdringen van autoverkeer naar en in de stad is de allerbelangrijkste stap die ge kunt nemen om Brussel leefbaarder te maken denk ik.
Het probleem is ook de versnippering buiten Brussel hoor. Heel die buurt rond de Heizel en Koning Boudewijn, waar eigenlijk niemand woont, stond vroeger vol pendelaars van de noordrand die daar de metro en tram kwamen nemen. Zeker de parking van het stadion was ideaal als pendelparking want er zijn nu ook niet elke dag events daar. Tot Brussel (dat is 1000 Brussel daar) besliste dat voor de "omwonenden" er betaalautomaten moesten komen. Al die mensen reden dan maar via Van Praet Brussel binnen vanaf dan.

Gewoon een simpele pendelparking als alternatief had veel kunnen oplossen, maar 100 meter verder is het Grimbergen of Wemmel en die gaan die niet zetten want dat is Vlaanderen natuurlijk, niet ons probleem. Net zoals het voor Brussel geen probleem was dat pendelaars nu het openbaar vervoer niet meer konden nemen. Algemeen zou het gewoon logisch zijn om tram- of zelfs metrolijnen te hebben tot in Vlaanderen, maar dat lukt natuurlijk maar niet. Enkel de NMBS is nog federaal, voor andere zaken moet De Lijn of TEC met de MIVB communiceren.

Al jaren plant men een tram langs de A12 om makkelijker naar Brussel te raken, maar velen zijn daar net door de perceptie van deze thread tegen, want dan gaan al die arme luizen en criminelen misschien onze mooie rand overspoelen...

Grappig, ik woon daar :unsure: Het is daar inderdaad een beetje een rare buurt hoor, voelt aan als een soort van niemandsland. Wel veel fijne parken in de buurt en op zich ben ik met de fiets op een dik kwartier waar ik moet zijn in Brussel maar ge 'voelt' inderdaad dat Brussel daar eigenlijk al geëindigd is.

Maar verder hebt ge gelijk, net zoals ze vorig jaar in Ukkel ook in opstand kwamen omdat ze Terkamerenbos autovrij/autoluw wilden gaan maken. Dan krijgt ge van die hele nare automobilistenverenigingen die de krachten bundelen met de rijke zuid-Brusselaars die vooral niet willen dat er 'ambetant' volk te veel door hun schone wijkskes komt lopen.

Verder kan ik mij ook opjagen aan hoe Brussel (steeds weer) geïnstrumentaliseerd wordt door partijen zoals de N-VA om aan te tonen dat België niet kan functioneren en om hun gezaag over confederalisme af te steken. Het is zo al moeilijk genoeg om hier dingen geregeld te krijgen, maar wanneer er ook nog eens politieke spelletjes gespeeld die op de grens zitten van de moedwillige sabotage (zie bv stadstol) op de kap van de +1 miljoen mensen die er wonen kan ik wel echt luid zuchten.

Ik weet nu zelf wel niet of ik vind dat er veel geïnvesteerd moet worden in pendelparkings, de voorbeelden die ik er van ken staan eigenlijk zo goed als altijd leeg.

Laatst bewerkt:
Hoe zit het eigenlijk met het gros van de bewoners uit pakweg Anderlecht, Molenbeek,... die naar het centrum willen, hoe geraken die daar? En dan bedoel ik niet de doorsnee hipster of groene jongen die uiteraard vaak de step, fiets of deelfiets gaat nemen. Maar daar zie ik de gemiddelde jongere, man of vrouw met buitenlandse roots toch niet mee rondrijden.

Nemen die doorgaans dan openbaar vervoer? Auto? Of komen die niet vaak in het echte centrum?

Tuurlijk wel. Deelsteps worden door iedereen super veel gebruikt, ik zie mega vaak 2 meisjes met een hoofddoek samen op zo'n step door het centrum rijden. De metro en de tram worden ook veel gebruikt, Brussel is ook klein genoeg om veel te voet te doen als ge wilt.

Ik vind Brussel fantastisch omdat het écht is. Leuven voelt voor mij zo artificieel en dorps aan. Proper en afgelikt, het lijkt soms wel Disneyland. Ik vind dat echt enorm saai. Fake zou ik zelfs durven noemen. Nu ben ik ook wel fotograaf en zoek ik zeker in stedelijke landschappen steeds naar een uitdaging. Propere landschappen vind ik nu eenmaal ontzettend saai. Het ontbreken van chaos, contradicties, dialogen. Dat heeft Brussel wel.
Het is de énige échte stad in België, met internationale allures en brede, statige boulevards. Een superstedelijke smeltkroes van honderden culturen. Een bloeiende kunstscene, fantastische musea, absurd veel goede cafés en restaurants, een onovertroffen aanbod aan concertzalen en uitgaansgelegenheden.

Als je "echte stad" gaat definiëren als "groot en vuil" dan wél ja... Al eens in pakweg Geneve ofzo geweest? Maar goed, misschien heb ik in de andere Europese hoofdsteden waar ik geweest ben, daar de achterbuurten gemist. Die lagen dan weliswaar niet vlak achter de grote stations of in het stadscentrum zoals in Brussel.

Brussel is een vuile stad en vuil is zelden iets positief. Een dirty mind kan soms misschien nog eens leuk zijn, maar daar stopt het ook.
"Internationale steden" adverteren doorgaans met reden niet met foto's van vuile straten en pleinen.

(Over het algemeen een leuke post overigens, blij dat jij je wel thuisvoelt in Brussel denk ik dan, maar ik deel je rooskleurige visie niet met mijn ervaring, maar ben dan absoluut ook geen stadsmens. Geef mij dan maar de leukere delen van Antwerpen of Hasselt als het toch moet en zelfs daar is nog "werk" aan soms.)

Hoe zit het eigenlijk met het gros van de bewoners uit pakweg Anderlecht, Molenbeek,... die naar het centrum willen, hoe geraken die daar? En dan bedoel ik niet de doorsnee hipster of groene jongen die uiteraard vaak de step, fiets of deelfiets gaat nemen. Maar daar zie ik de gemiddelde jongere, man of vrouw met buitenlandse roots toch niet mee rondrijden.

Nemen die doorgaans dan openbaar vervoer? Auto? Of komen die niet vaak in het echte centrum?
De metro/tram/bus uiteraard. Het netwerk van de MIVB is echt érg groot, net als de frequentie.
Molenbeek en Anderlecht tellen veel metrostations. Buurten die slecht zijn ontsloten met openbaar vervoer zijn bvb. Haren of Ukkel.
Ukkel werkt dat bewust in de hand. De bevolking daar is énorm auto-minded (Schaarbeek ook) en stemmen ook op auto-minded politiekers. Ze willen daar liever geen plaats geven aan OV in het straatbeeld zodat er geen parkeerplaatsen of rijvakken zouden sneuvelen. Schaarbeek telt geen metrostations, maar binnen dit en 10 jaar breidt de metro er naar uit.

Deelsteps worden erg veel gebruikt ook, door elke laag van de bevolking.

In 2020 had 53% van de Brusselse huishoudens geen auto.
In 2017 waren er 278 auto's per 1000 inwoners in het Brussels Gewest.
In 2006 bedroeg was dat aantal nog 321.

Ik denk dat tussen bus, tram, en metro er wel redelijk wat opties zijn hoor. Het openbaar vervoer in Brussel is gewoon in orde eigenlijk. En er wordt volgens mij ook op grote school zwart gereden.

Die deelsteps zijn denk ik ook populair bij iedereen hoor.

Allez, volgens sommige mensen met een bepaald beeld van Brussel hebben die mensen net heel het concept van deelvoertuigen uitgevonden! :unsure:

Maar zoals hierboven al gezegd: metro in combinatie met tram/bus wordt heel veel gebruikt.
Bekijk gewoon het plan van de metro:
M3planmetro.png

M5 loopt pal door Anderlecht.
Brussel-West ligt in Molenbeek, je hebt inderdaad het stuk westelijk daarvan dat er iets verder afligt maar nog steeds geen probleem.

In vergelijking met grootsteden lijkt dat misschien beperkt, maar is voldoende. Zeker in combinatie met het aansluitende aanbod van OV.

En het is nu ook niet dat Brussel zo immens groot is, veel dingen kunnen perfect tevoet gedaan worden.

Als je "echte stad" gaat definiëren als "groot en vuil" dan wél ja... Al eens in pakweg Geneve ofzo geweest? Maar goed, misschien heb ik in de andere Europese hoofdsteden waar ik geweest ben, daar de achterbuurten gemist. Die lagen dan weliswaar niet vlak achter de grote stations of in het stadscentrum zoals in Brussel.

Brussel is een vuile stad en vuil is zelden iets positief. Een dirty mind kan soms misschien nog eens leuk zijn, maar daar stopt het ook.
"Internationale steden" adverteren doorgaans met reden niet met foto's van vuile straten en pleinen.

(Over het algemeen een leuke post overigens, blij dat jij je wel thuisvoelt in Brussel denk ik dan, maar ik deel je rooskleurige visie niet met mijn ervaring, maar ben dan absoluut ook geen stadsmens. Geef mij dan maar de leukere delen van Antwerpen of Hasselt als het toch moet en zelfs daar is nog "werk" aan soms.)
Brussel is een vuile stad, dat is waar. Het is ook (op Europese schaal zeker) een vrij betaalbare stad met bv. kunstopleidingen van hoog niveau, ge kunt er uw plan trekken in het Engels dankzij een groot circuit van expats en er is altijd iets te doen. Voor veel mensen is 'vuil' dan iets dat ge er graag bij neemt.

Als ge het belangrijk vindt in het leven van een schoon onderhouden gazon te hebben en voor de rest gewoon graag binnenzit en niet te veel 'overlast' wilt in welke vorm, of als ge tout court iemand zijt die het belangrijk vindt dat dingen 'op orde' zijn dan zou ik Brussel (en bij extensie de meeste grootsteden) overslaan ja.

(Over het algemeen een leuke post overigens, blij dat jij je wel thuisvoelt in Brussel denk ik dan, maar ik deel je rooskleurige visie niet met mijn ervaring
Maar dat is helemaal geen rooskleurige visie, dat is gewoon een van de kanten van Brussel die hij beschrijft. Jij focust alleen op de andere kant. Die twee kanten sluiten elkaar niet uit.

Er is ongelofelijk veel werk in Brussel op vlak van armoede, criminaliteit, onveiligheid in het algemeen. Maar tegelijkertijd is het wel echt de enige Belgische stad met de allures en de vibe van een grootstad.

Ik begrijp ook heel goed wat @skypulse bedoelt met de "échtheid" van Brussel. Ik heb dat bijvoorbeeld ook met een stad als Napels, waarbij Brussel in het niets verdwijnt qua vuiligheid en chaos, maar die stad ademt leven uit. Ik zou er nooit willen wonen, maar daarmee vergeleken zijn steden als Antwerpen of Gent bij ons gewoon doodsaai. Een zelfde gevoel van leven had ik ook heel hard in Istanbul bijvoorbeeld, maar in Brussel hangt die vibe ook voor een deel.

Het probleem is ook de versnippering buiten Brussel hoor. Heel die buurt rond de Heizel en Koning Boudewijn, waar eigenlijk niemand woont, stond vroeger vol pendelaars van de noordrand die daar de metro en tram kwamen nemen. Zeker de parking van het stadion was ideaal als pendelparking want er zijn nu ook niet elke dag events daar. Tot Brussel (dat is 1000 Brussel daar) besliste dat voor de "omwonenden" er betaalautomaten moesten komen. Al die mensen reden dan maar via Van Praet Brussel binnen vanaf dan.

Gewoon een simpele pendelparking als alternatief had veel kunnen oplossen, maar 100 meter verder is het Grimbergen of Wemmel en die gaan die niet zetten want dat is Vlaanderen natuurlijk, niet ons probleem. Net zoals het voor Brussel geen probleem was dat pendelaars nu het openbaar vervoer niet meer konden nemen. Algemeen zou het gewoon logisch zijn om tram- of zelfs metrolijnen te hebben tot in Vlaanderen, maar dat lukt natuurlijk maar niet. Enkel de NMBS is nog federaal, voor andere zaken moet De Lijn of TEC met de MIVB communiceren.

Al jaren plant men een tram langs de A12 om makkelijker naar Brussel te raken, maar velen zijn daar net door de perceptie van deze thread tegen, want dan gaan al die arme luizen en criminelen misschien onze mooie rand overspoelen...
Extra tramlijnen zijn idd een grote verbetering voor de bereikbaarheid. Eerste helft 20e eeuw had je een paar tramlijnen van die aard (langs wat nu A12 is en oa. ook langs de Haachtsesteenweg en Ninoofsesteengweg). Denk dat er vandaag eigenlijk enkel nog een tram tot Tervuren gaat? Voor de rest lijken tram en metro netjes te stoppen aan de Brusselse stadsgrenzen.

Het is eigenlijk absurd hoe weinig OV mogelijkheden je hebt vanuit de rand. Vanuit het centrum van Meise (om het over die tramlijn langs de A12 te hebben) naar Brussel centrum (bvb. Beursplein) is een afstand van 11 kilometer en de enige optie met OV is een bus die je tot Brussel Noord brengt. Andere OV optie is met de wagen tot aan de carpool in Strombeek en dan aan Esplanade met lijn 3 naar Brouckere. Dan denk ik dat veel bezoekers vanuit dat stukje rand al snel de wagen nemen om die resterende 5 km ook te overbruggen.

Wat de arme luizen en criminelen betreft maakt het niks uit. Die hebben hun weg naar de landelijke rand al gevonden via elektrische steps :)

Van mijn voordeur (in een volstrekt boerengat) tot het centrum van Brussel is ongeveer 15 kilometer, tot de gemeentegrens Brussel zal het rond de 8 kilometer zijn. Mijn beste optie tot op heden is de wagen. De bus doet er gewoonweg te lang over en is doorgaans te druk. Voor een trein met wat regelmatige lijnen zou ik eerst tot Denderleeuw moeten rijden of een stoptrein vanuit Ternat kan ook.

Mijn ouders wonen aan de noordrand van Brussel en daar is het net hetzelfde probleem. Je kan er de bus nemen die de volledige Haachtsesteenweg volgt. Dat gaat traag.

Wat ik dus doe is tot in Brussel rijden met de wagen en dan een ondergrondse parking in. Toen ik er nog woonde was het eigenlijk echt absurd, we namen toen de wagen om pakweg van Dansaert naar de Zavel te rijden. Ik werkte toen in Oudergem en woonde in de Dansaertstraat en deed dat traject altijd met de wagen. Bereikbaarheid vanuit de rand is momenteel echt nog gericht op de auto (genre de A12 die tot tegen het Paleis van Laken loopt :))

Laatst bewerkt:
Ik snap dat ook wel, de aantrekking van die broeierigheid die heerst in een stad. Daarom vind ik bv Lissabon ook een leuke stad, hoewel ook niet de meest propere. Die broeierigheid heb ik bv ook ervaren in New York en mis je uiteraard in een stad als Leuven of Gent. Antwerpen heeft dat ook minder, behalve aan de De Keyserlei, Brussel heeft dat zeer zeker. Dat is ook de reden, samen met de fantastische architectuur op vele plaatsen, waarom ik Brussel leuk vind.

Maar ik asocieer die sfeer en broeierigheid niet met "vuil". Vuil als in afval op straat of in parken. Dat is altijd gewoon ongehoord en een probleem, ongeacht welke stad.

Brussel is een vuile stad, dat is waar. Het is ook (op Europese schaal zeker) een vrij betaalbare stad met bv. kunstopleidingen van hoog niveau, ge kunt er uw plan trekken in het Engels dankzij een groot circuit van expats en er is altijd iets te doen. Voor veel mensen is 'vuil' dan iets dat ge er graag bij neemt.

Als ge het belangrijk vindt in het leven van een schoon onderhouden gazon te hebben en voor de rest gewoon graag binnenzit en niet te veel 'overlast' wilt in welke vorm, of als ge tout court iemand zijt die het belangrijk vindt dat dingen 'op orde' zijn dan zou ik Brussel (en bij extensie de meeste grootsteden) overslaan ja.
Niet heel Brussel is vuil he. Er zijn vuile buurten en zeer propere buurten, die liggen dan nog's kriskras door mekaar. Ik snap wel dat mensen die perceptie van Brussel kunnen hebben maar ik kan gerust een hele dag Brussel plannen zonder ook maar iets van zwerfvuil tegen te komen.

Het is heel divers.

Terug
Bovenaan