Laadpaal bij uitdiensttreding

De Alfen doet hier toch wat die moet doen. Valt eigenlijk ook niet hard op (heb een grijze).

Heb ook alle wachtwoorden en accounts, ik kan de backend van mijn werkgever gewoon wissen en die zonder laadkaart gebruiken ook desnoods.

Is er een manier om je eigen paal laten factureren zonder die paal volledig of semi publiek te zetten?
Vraag ik me ook af
Uiteindelijk moeten ze gewoon weten hoeveel je hebt geladen, net zoals mensen die km vergoeding krijgen gewoon moeten laten weten hoeveel km ze hebben gereden

is er een manier om je eigen paal laten factureren zonder die paal volledig of semi publiek te zetten?
Van welk merk is de laadpas van je werkgever? Ga bij die aanbieder eens horen hoe je een laadpaal kan zetten en die factureren aan hen.
Je werkgever hoeft het zelfs niet eens te weten. Ethisch misschien niet echt netjes, maar volgens mij op geen enkele manier illegaal.

@Houdini ik snap jouw probleem eigenlijk niet, die situatie kom ik meermaals per week tegen.

Je zet een laadpaal, neemt een abonnement van 5-6 euro per maand bij een CPO, en je zo krijg je maandelijks alle laadbeurten die aan jouw paal gebeurden uitbetaald. De paal zet je semi-publiek.
Je scant gewoon de laadpas van jouw werk elke keer je laadt en zet het tarief op 28 cent / kWh. Zo is het voor hen gewoon alsof je altijd (aan een zeer goedkope paal) publiek laadt. Dit vergt geen medewerking van de werkgever in welke vorm dan ook. Het is een win-win voor alle partijen.

En wat zijn dan volgens jou de betere laadpalen om te plaatsen en waarom?
Zappi: veel functies, goede prijs, lelijk
Easee: veel functies, goede prijs, lelijk
Peblar: goede prijs, alle slimme functies die een normale consument wil, mooi design
Smappee: zeer veel functies, wel duur, enkel voor mensen die er alles willen uithalen (looks vind ik niet super)
Go-e: beste voor techneuten & power users die alles willen kunnen instellen met API's
Mennekes: deze gebruik ik enkel bij oudere mensen die niets met apps willen, omdat ik daar een Niko Hydro schakelaar kan instellen om de laadsnelheid in te stellen. Ze moeten gewoon op een fysieke knop duwen om te kiezen tussen snel en traag laden.

Te mijden:
Alfen: verouderd, véél te duur voor wat het is
Alles van de zonnepanelenmerken: SMA, Huawei, SolarEdge

De Alfen doet hier toch wat die moet doen. Valt eigenlijk ook niet hard op (heb een grijze).

Heb ook alle wachtwoorden en accounts, ik kan de backend van mijn werkgever gewoon wissen en die zonder laadkaart gebruiken ook desnoods.

Exact. Ik heb gewoon het kaartje met het wachtwoord van de laadpaal gevraagd en gekregen van de installateur. Ik kan met die paal alles doen wat ik wil. Hem integreren in mijn domotica en laadstroom sturen ifv PV-overschot is mijn huidig projectje.

Wissel ik van werkgever, dan ga ik gewoon naar het tabje "backoffice" en verander ik de link naar de nieuwe portaal.

Laatst bewerkt:
Alfen is verouderd en lelijk en duur. Ze hebben gewoon goede deals met de plaatsers van leasemaatschappijen. Praktisch niemand kiest voor Alfen uit vrije keuze.
Hier hangt al 2y een Alfen en ik ben daar toch tevreden van. Nog geen enkele error of problemen gehad. En heb met een wachtwoord volledige controle over de paal.

Uiteindelijk wil ik gewoon inpluggen en boeit een fancy app heel weinig. Zelfs de slimme sturing boeit me niet zoveel. (Te duur zal wel zijn maar dat is een meer probleem voor mijn werkgever)

Zappi: veel functies, goede prijs, lelijk
maar geen automatische facturatie mogelijk dacht ik (geen RFID).
Easee: veel functies, goede prijs, lelijk
Is één van de drie laadpalen die ik overweeg, ik vind dat design echt wel OK + mogelijkheid om twee laadpalen te connecteren staat me ook wel aan (en 't feit dat je die software matig kan laten switchen van 1F naar 3F).
Peblar: goede prijs, alle slimme functies die een normale consument wil, mooi design
Staat ook op de shortlist hier. Maar ik had er nog nooit van gehoord, weet niet of het bedrijf dat er achter zit sterk genoeg is? Moet wel nog een installateur vinden voor deze laadpaal...
Smappee: zeer veel functies, wel duur, enkel voor mensen die er alles willen uithalen (looks vind ik niet super)
Lijkt mij gewoon overcomplex als systeem, heb ik onmiddellijk geschrapt.

Uiteindelijk wil ik gewoon inpluggen en boeit een fancy app heel weinig. Zelfs de slimme sturing boeit me niet zoveel. (Te duur zal wel zijn maar dat is een meer probleem voor mijn werkgever)
In sé voldoet elke paal natuurlijk: ze leveren allemaal dezelfde elektronen.

Is één van de drie laadpalen die ik overweeg, ik vind dat design echt wel OK + mogelijkheid om twee laadpalen te connecteren staat me ook wel aan (en 't feit dat je die software matig kan laten switchen van 1F naar 3F).

Kan met Alfen pro ook, zelfs automatisch indien gewenst. Moet wel zeggen dat de app van Alfen dagelijks het wachtwoord vereist en niet zo goed/duidelijk is. Veel collega's bedienen hem dan ook met Home Automation ipv via de app.

In sé voldoet elke paal natuurlijk: ze leveren allemaal dezelfde elektronen.
Goh, het feit dat ik nog geen enkele error heb gezien en de communicatie met de backoffice vlot verloopt telt ook wel mee. Ik vind dat je de Alfen een beetje te negatief beschrijft terwijl het gewoon doet wat het moet doen.

Binnenkort verhuis ik en er ligt al een Smappie klaar om te installeren :p

Kan met Alfen pro ook, zelfs automatisch indien gewenst. Moet wel zeggen dat de app van Alfen dagelijks het wachtwoord vereist en niet zo goed/duidelijk is. Veel collega's bedienen hem dan ook met Home Automation ipv via de app.
Alfen is voor mij sowieso geen optie. Ik overweeg een dubbele laadpaal te plaatsen (3 EV's in huis nu) en die Alfen dubbele laadpaal is hondslelijk en per definitie zonder vaste kabel. En een laadpaal zonder vaste kabel wil ik echt niet.
En ook pokkeduur, 3 k€.
Twee Easee laadpalen kosten samen nog geen 2k€ en bieden me meer functionaliteit, heeft ook geen vaste laadkabel maar je kan een laadkabel softwarematig 'locken' in de lader .
Een Blitz Tower kost ook 3k€, en heeft dan twee vaste laadkabels van 7.5m, en is een pak mooier ...

Slimme sturing wil je wel voor het capaciteitstarief. Dat vergoedt je werkgever niet.

Slimme sturing wil je wel voor het capaciteitstarief. Dat vergoedt je werkgever niet.
Alfen heeft dan ook slimme sturing maar ik gebruik het niet.
Heb de paal beperkt tot 6.9kW (ipv 11kW) en dat is alle 'slimme' sturing dat ik nodig heb. Wagen is altijd al volgeladen en impact op capaciteitstarief blijft beperkt. Misschien dat ik 10 euro kan besparen per maand maar dat is nu geen drama. (Trager laden geeft ook weer meer laadverlies)

Situatie is ook anders voor iedereen. Veel/weinig zonnepanelen, batterij, dag/nacht tarief. Mijn terugbetaling door de werkgever is altijd al hoger geweest dan de effectieve kosten (incl eigen huis verbruik) omdat ik meestal 's nachts op nachttarief laadde.

Laatst bewerkt:
@Houdini ik snap jouw probleem eigenlijk niet, die situatie kom ik meermaals per week tegen.

Je zet een laadpaal, neemt een abonnement van 5-6 euro per maand bij een CPO, en je zo krijg je maandelijks alle laadbeurten die aan jouw paal gebeurden uitbetaald. De paal zet je semi-publiek.
Je scant gewoon de laadpas van jouw werk elke keer je laadt en zet het tarief op 28 cent / kWh. Zo is het voor hen gewoon alsof je altijd (aan een zeer goedkope paal) publiek laadt. Dit vergt geen medewerking van de werkgever in welke vorm dan ook. Het is een win-win voor alle partijen.
Laadpaal semi-publiek betekent toch dat iedereen kan komen laden?
Ik wil kunnen aangeven dat alleen mijn kaart aanvaard wordt

Welke cpo raad je aan? Ik ken enkel wattify.

Exact. Centrum gent wil ik mijn parkeerplek niet zomaar open stellen.
Misschien nog wel een leuk verdienmodel als je op vakantie bent met de wagen. Kun je uw tankbeurten die je op reis zelf moet betalen terugverdienen. Geen idee of je uw laadpaal tijdelijk kunt openstellen, of bv. maar bepaalde uren per dag.

Misschien nog wel een leuk verdienmodel als je op vakantie bent met de wagen. Kun je uw tankbeurten die je op reis zelf moet betalen terugverdienen. Geen idee of je uw laadpaal tijdelijk kunt openstellen, of bv. maar bepaalde uren per dag.
Maar dan ben je een business en moet je wss weer andere zaken eerst in orde brengen (en wordt je belast)

Terug
Bovenaan