Kunnen kinderen verplicht worden om op te draaien voor de kosten van hun ouders?

REpute

Well-known member
Ik heb al ~25 jaar geen contact meer met mijn vader. Ik ga niet verder in detail treden wat betreft de reden, maar er is dus absoluut geen poging meer geweest van beide kanten op opnieuw in contact te komen.

Stel nu dat mijn vader behoeftig zou worden en bv in een WZC zou opgenomen worden, kan die rekening dan ooit bij mij terecht komen indien hij ze niet kan betalen? Ik ben enig kind trouwens.

Ik vond bv hier wat informatie:

Waar enerzijds wordt vermeld:
Volgens artikel 205 van ons burgerlijk wetboek blijven kinderen, ook indien zij gehuwd zijn, levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en eventuele grootouders. Ook schoonzonen en schoondochters zijn in principe onderhoudsplichtig ten aanzien van hun behoeftige schoonouders.

Maar anderzijds dan bv ook:
Indien je als kind wordt aangesproken om mee te betalen in de kosten van je ouders kan je wel inroepen dat er om billijkheidsredenen moet worden afgeweken van de wettelijke onderhoudsplicht. Indien er bijvoorbeeld al jarenlang geen contact meer is, indien de ouder zelf diens vermogen heeft verspild of indien de ouders nooit zorg hebben gedragen voor hun kind.

Zijn er hier mensen in soortgelijke situaties?
Kan ik mij hier eventueel vooraf tegen indekken?
 
Mijn vader heeft een tijdje betaald voor het rusthuis van zijn moeder, dus ja dat wordt verwacht. Niet alle lokale OCMW's hanteren echter dezelfde richtlijnen. Als je kan bewijzen dat je ofwel geen band hebt met je ouder (bijvoorbeeld verlaten als kind), of dat je onvermogend bent, kom je daar mogelijks wel onderuit.

Al vrees ik dat je bij het in het vet zetten van dat stukje tekst wel iets over het hoofd ziet: als je ouder wél voor je gezorgd heeft als kind, maar wanneer je het contact nadien (na je 18e of hogere studies) verbroken hebt, dan weet ik niet of je er nog onderuit kan. Ik vermoed dat men de zorg ouder-kind, kind-ouder als een soort wederkerige verplichting beschouwt.
 
Ik zit in een soortgelijke situatie en ik heb vorig jaar een brief gekregen van een OCMW om te betalen voor het rusthuis. Situatie uitgelegd per mail en dat moest dan voor een of ander college komen. Bericht gekregen dat het aanvaard is en voor het overige niets meer gehoord.
 
Wij hadden een gelijkaardig geval in de familie en het zou blijkbaar van gemeente tot gemeente afhangen of het OCMW de kinderen verzoekt bij te dragen tot de rusthuiskosten.
 
Het zal belangrijk zijn om aan te tonen dat je geen contact meer had voor je meerderjarig was. Dat kan een groot verschil maken bij beoordeling van de situatie.
 
Mijn vader heeft een tijdje betaald voor het rusthuis van zijn moeder, dus ja dat wordt verwacht. Niet alle lokale OCMW's hanteren echter dezelfde richtlijnen. Als je kan bewijzen dat je ofwel geen band hebt met je ouder (bijvoorbeeld verlaten als kind), of dat je onvermogend bent, kom je daar mogelijks wel onderuit.

Al vrees ik dat je bij het in het vet zetten van dat stukje tekst wel iets over het hoofd ziet: als je ouder wél voor je gezorgd heeft als kind, maar wanneer je het contact nadien (na je 18e of hogere studies) verbroken hebt, dan weet ik niet of je er nog onderuit kan. Ik vermoed dat men de zorg ouder-kind, kind-ouder als een soort wederkerige verplichting beschouwt.
Onderhoudsplicht is inderdaad wederkerig en niet beperkt in de tijd

Inzake levensonderhoud bestaan geen oorzaken van onwaardigheid. Dit betekent dat de schuldenaar van onderhoudsgeld niet het onrecht hem door zijn schuldeiser aangedaan of de ondankbaarheid van zijn schuldeiser kan inroepen om zich aan zijn verplichting te onttrekken.
 
Terug
Bovenaan